AMD Sempron 2800+ min första OC AMD-processor. Tips!

Permalänk
Medlem

AMD Sempron 2800+ min första OC AMD-processor. Tips!

Tjohej!
Ja ska nu testa att klocka upp sambons dator, den ska främst användas till Sims och sånna spel.
Som det ser ut nu går processorn upp till MAX% såfort hon spelar något spel.

Jag tänkte klocka den åt henne, har redan börjat lite, men vill stämma av lite grejer innan jag fortsätter så jag inte sabbar hennes dator.

Revision: DH-E6
Processor: AMD Sempron 2800+ socket 754
Mainboard: Gigabyte nvidia nForce3 250 med sydbrygga nForce3 MCP
Minnen: Kingston 4200 1024MB - de står på AUTO sync (Enligt CPU-Z är det PC3200, men det står PC4200 på förpackningen de kom i. Kommer dessa kanske försvåra klockning eftersom de inte är med heatzink)

Standardvärden:
Temp Idle: 29-30C
Voltage: 1.39-1.4v
Core Speed: 1.6 GHz
Multiplier: x8.0
Bus Speed: 200 MHz
HT Link 800 MHz

Standardvärden:
Temp Idle: 34C
Voltage: 1.472-1.488v (upp 5%)
Core Speed: 1.8 GHz
Multiplier: x8.0
Bus Speed: 225 MHz
HT Link 900 MHz

Jag har dålig koll på vad HT Link är...

Värmeutvecklingen ser ganska mörk ut. Jag tycker det ser ut som att den blir otäckt varm av bara 10MHz...
Målet är 2GHz eller mer, men till att börja med 2GHz
Är det bara att fortsätta höja Bus Speeden med typ 5MHz åt gången och se hur tempen påverkas?

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

Blir den inte över 60 grader, så är det absolut ingen fara. Jag är ingen expert på amd-processorer, men du kan nog låta HT-linken vara på 800mhz, eller tillochmed sänka den - om du får möjlighet till högre klockfrekvens (Core speed) av detta.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

var finner jag möjlighet att sänka HT-link?
vad ÄR HT-Link?
I den tidigare versionen av CPU-Z som jag har så står det inget om HT-Link...
Är det typ FSB eller?

Om det är ok att ha 1GHz i HT-link då det från början är 800MHz så är det lugnt, då behöver jag ju inte åtgärda det... Men om man MÅSTE sänka den så vore det bra om någon kunde säga hur man går till väga för det...
Sänkte minnena, så de går på 2/1.83 nu, lite långsammare än cpu'n.

EDIT:
HT Link höjdes automatiskt när jag drog upp Core hastigheten. Har alltså inte separat höjt den medvetet.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

Du bör kolla om du kan hitta (kanske manualen till moderkortet är ett tips?) var du sänker HTn, annars kommer du inte komma särskillt långt alls då HTn inte bör överstiga standardvärdet. Som standard är den satt till 4x (4x200=800mhz) så om du sänker till 3x till att börja med så kan du vara lugn till du når 265mhz på minnena.

Visa signatur

Athlon64 3000+@250x10=2500mhz (ska högre) C7000B-CU| 2x512 Vitesta pc4000 | m-atx MSI K8NM FISRB | Powercolor x800pro VIVO @545/540 | 2x120gb | DVD-RW | Antec Sonata 2 | Superpi 36s

Permalänk

Ht'n är olika känslig på olika moderkort.
Börja med att sänka den till X3
På mitt moderkort heter det LDT/FSB Frequency Ratio

Kör stock och kolla timings i A64Tweaker, ställ dem sedan manuellt i bios.
Börjar det jävlas tidigt med minnena så prova olika slottar om du har 3st.
Många får bäst i slot 1 och 3, för mig funkar det bäst i 1 och 2.

Du borde kunna köra upp fsb'n till runt 260-280 med mellan 1.45 - 1.55V vcore.

280x8 Borde absolut inte vara några problem att nå efter lite mifflande

Räckna med runt 1.6- 1.65V för att nå 300 fsb (om man inte har tur och får en riktigt fin cpu då vill säga).
Börjar det krångla vid runt 300 fsb så sänk ht'n till X2

Se till att loadtemp inte överstiger 50c, håll dig gärna en bit under då dessa cpu'er brukar vara lite värmekänsliga, men är å andra sidan inga problem att kyla.

Håll koll på minnenshastigheten och kör memtest86 (test 5 ett par rundor brukar räcka för att se om det är hyffsat stabilt)

Vissa moderkort/minnen/cpu kombinantioner gillar inte vissa minnesdividers, så funkar inte en så prova sänka igen.

Ändra "AGP Bus Frequency" till 67 om det krånglar med grafikkort, satadiskar eller dyl. så borde den vara låst

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoppatorsk
Ht'n är olika känslig på olika moderkort.
Börja med att sänka den till X3
På mitt moderkort heter det LDT/FSB Frequency Ratio

Kör stock och kolla timings i A64Tweaker, ställ dem sedan manuellt i bios.
Börjar det jävlas tidigt med minnena så prova olika slottar om du har 3st.
Många får bäst i slot 1 och 3, för mig funkar det bäst i 1 och 2.

Du borde kunna köra upp fsb'n till runt 260-280 med mellan 1.45 - 1.55V vcore.

280x8 Borde absolut inte vara några problem att nå efter lite mifflande

Räckna med runt 1.6- 1.65V för att nå 300 fsb (om man inte har tur och får en riktigt fin cpu då vill säga).
Börjar det krångla vid runt 300 fsb så sänk ht'n till X2

Se till att loadtemp inte överstiger 50c, håll dig gärna en bit under då dessa cpu'er brukar vara lite värmekänsliga, men är å andra sidan inga problem att kyla.

Håll koll på minnenshastigheten och kör memtest86 (test 5 ett par rundor brukar räcka för att se om det är hyffsat stabilt)

Vissa moderkort/minnen/cpu kombinantioner gillar inte vissa minnesdividers, så funkar inte en så prova sänka igen.

Ändra "AGP Bus Frequency" till 67 om det krånglar med grafikkort, satadiskar eller dyl. så borde den vara låst

Tackar så hjärtligt för all denna info, du har verkligen tagit dig tid för min skull, jätte tack!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Basep
Du bör kolla om du kan hitta (kanske manualen till moderkortet är ett tips?) var du sänker HTn, annars kommer du inte komma särskillt långt alls då HTn inte bör överstiga standardvärdet. Som standard är den satt till 4x (4x200=800mhz) så om du sänker till 3x till att börja med så kan du vara lugn till du når 265mhz på minnena.

Manualen och skivot med mera försvann vid senaste flytten, lär kansk komma fram någon gång när man ränsar kartonger på förådsvinden, men det lär knappast hända på länge, är så trött på kartogner så... bah *drar mig i håret i ren frustration*

Nu har jag satt HT på 2x
Bus Speed på 240
HT ligger på 720MHz
Volten drog jag upp 7.5% och den ligger nu på 1.5v

I går när jag började lattja fick ja upp den stabilt till 1.8GHz med 4x HT och minnena på 2:1.86 (straxt under 400MHz)
Efter att jag gjort flera inställningar gick jag fullt ös och la in 2x HT, 250MHz Bus Speed, drog ner minnena till 2:1.66 då de landade på 414MHz. Volten va då ökad till 5% över standart, standard är 1.35-1.4v Med 5% över då volten låg på 1.47V startade jag om alltihopa. Datorn hängde sig i detta läge redan i uppstarten då den räknar igenom minne, kollar discar och visar inställningar. Normalt kommer det ett pip, men det pipet kom aldrig och jag startade då om datorn med reset-knappen.
Datorn gick igång, fläktarna spann och allt lät bra förutom att skärmen va svart. Testade med att trycka Del, Space, Enter och annat men fick inger liv, startade om fyra gågner utan resultat.
Lät då datorn stå orörd ett par timmar då jag startade den igen och skärmen kom igång, snabbt som attan tog jag mig in i bios, sänkte HT från 4x ner till 2x, Bus Speed ner till 240MHz så att minneshastigheten ligger på precis 400MHz och ökade volten med 7.5% i stället för 5%. Volten ligger nu på 1.504V.
Jag testade Black&White 2, ett inte alls för krävande spel, prollen gick direkt upp i 100% och minnena 1024MB kingston PC4200 landade på 96%.
Det känns inte som att det flöt på bättre alls. Men den låser sig inte. Är det bara inbillning att jag tycker prestandan blev oförändrad/sämre?
Minnet SKA vara på 400MHz - minnet sitter i första porten. Volten är ökad för prollen - så den borde ju vara glad.
Jag har inte testat Memtest någong gång och vet inte var det går att få tag på.
Känner inte för att ge upp, kan kanske ha kvar datorn några månader till och spara några slantar lixom, om den går att förbättra och ge nytt liv i.

Så nu avslutningsvis har jag några frågor:
Rent prestandamässigt, HT2x, är det varför jag kan känna att det inte blir så bra som jag hoppats?
AGPn är låst på 66MHz, ska ja dra upp den till 67?
Kan det kanske hjälpas att dra upp volten ytterligare?
Kan det vara så att det är hårdiskarna som strular? har inte hittat något där man kan låsa dom, antagligen är de standardvärden om det nu kanske är auto.
Vad heter den inställningen som styr hårdiskarnas hastighet på de flesta modeller? OBS! Jag innehar endast IDE Pata diskar, två stycken. Hitatchi och Seagate.

Änn en gång, stort tack för det engagemang ni ger, att hjälpa mig! Jätte tack!

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk

sänk hastigheten på minerna kanske fungerar .

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem

Öka spänningen (volt) för både minnen och processor, och flytta den eventuella SATA-hårddisken till SATA-port 3 eller 4, för att undvika korruption.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Hehe eftersom att det nu är pc4200 minnen lär du inte behöva sänka dom iaf, för pc4200 ska alltsp gå i 533mhz, och jag tror inte det är sånna minnen i datorn, cpu-z visar nog rätt,

Sätt ht:n på 3x(den sak vara så nära 1000mhz som möjligt)
Stäng av amd cool'n quiet
Stäng av spread spectrum
Sen kan du sätta minnet på 2.7 volt eller lite mer,
Pröva att sätta agp:n på 67 som sagt där uppe.

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Vila i frid

Sempron 754 verkar maxa runt 2400MHz, spelar ingen roll om det är en 2800+ eller 3300+, har iofs bara testat fyra olika exemplar men 2400MHz verkar vara något magiskt på default vcore.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy_h
Hehe eftersom att det nu är pc4200 minnen lär du inte behöva sänka dom iaf, för pc4200 ska alltsp gå i 533mhz, och jag tror inte det är sånna minnen i datorn, cpu-z visar nog rätt,

Sätt ht:n på 3x(den sak vara så nära 1000mhz som möjligt)
Stäng av amd cool'n quiet
Stäng av spread spectrum
Sen kan du sätta minnet på 2.7 volt eller lite mer,
Pröva att sätta agp:n på 67 som sagt där uppe.

Ja, sätt HT'n på x3 men på s754 ska man hålla den så nära 800Mhz som möjligt.

Jag har iofs gjort en del egna tester och på mitt kort går x3 bra upp till minst 300 FSB.

Körde ett par tester igår med min sempron 2800+, fick upp den i 8x301 men tyvärr ostabilt, matade den med 1.65V vcore och det blev inte mycket bättre...

Beror nog mer stor sannolikhet på minneskortrollern då jag kört den stabil i 8x300 med lägre vcore fast med 1x512MB minne istället för 2x1GB minne

Piskar min Mobile Sempron igen nu och enligt CIB (central brain identifier, vilket för övrigt är ett mycket trevligt program, all cpu-info + att jag kan justera multi's och i viss del vcore) klarar htt bussen 1000.
På min sempron 2800+ säger den max 800, vilket igentligen inte är max utan stock

1.47v vcore är inte mycket att hänga i granen. Mitt andra msi s754 kort defaultar till 1.45v och man har ingen möjlighet att ställa ner:(

upp på 1.5 - 1.55 borde inte vara några problem, matar min mobile med 1,4V (har kört den i 1.65v ett tag som max) och den är specad te max 1.25v och rullar på i lite över 1v på auto och stock clock.

Många sempron klara mer än 2400Mhz, 1 minnessticka, ett bra moderkort, lite tur och mycket vcore så.

Edit: Dra några snabba benchar mellan klockat och stock, typ superpi 1M så ser du om det blir nån skillnad

Edit: Min dator i Sig rullar på i 2610Mhz och är 20h+ primestabil

Permalänk
Medlem

Håller på att mobilisera program för att testa datorn.

Just nu går den i 2,16GHz

Kan kräma på ännu mer, men är rädd att minnena ska svettas ihjäl då.
Det är som sagt PC3200, det står PC 4200 533MHz på förpacknignen den kom i. Men det har väl blivit något fel där antar jag.
Nu är jag rädd att de kanske kommer brännas om ja kör dom i mer än 400MHz, eller kan man gå upp till 420 utan problem?
Lutar väl mot att ja har dessa nu:
http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=1GBDDR2...
De enda jag ser som är PC-3200 från db.com

Jag är oerfaren, och håller på att söka efter de program jag ser mågna använda sig av här på forumet.
Men om jag riskerar att bränna minnet borde jga kanske stanna på 2.16GHz, det är ju trotts allt redan ett rejält lyft från 1.6GHz.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Vila i frid

Ställ upp minnesdividern (dvs ställ ner minneshastigheten) manuellt i bios.

Permalänk

Memtest86 är ett måste. Du bränner det på skiva och bootar från det, finns gratis här http://www.memtest86.com/.

Rekomenderar att du först och främst kör test 5 (sen kan man köra test 8 ett par gånger oxå) då det är där det brukar märkas snabbast om minnena är ostabila.

I memtest så trycker du c, sen 1, sen 5, sen 0, vad det står för ser du i programet.

CIB (central brain identifier är oxå bra att ha till hands) http://cbid.amdclub.ru/

CPU-Z http://www.cpuid.com/cpuz.php

Coretemp för att kolla cpu temp (rätt ställd fungerar CIB lika bra) http://www.thecoolest.zerobrains.com/CoreTemp/

Orthos för att kolla stabilitet http://sp2004.fre3.com/beta/beta2.htm

A64Tweaker kan oxå vara bra att ha för minnesrelaterade saker. http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=106

A64memfreq/memhelp, nice att slippa räkna fram ram hastighet själv när man kör med dividers. Hittar inte denna på nätet, men kan skicka på mail om du pm'ar mig.

Det är ingen risk att du bränner minnena för att du ökar FSB, bara det att det blir ostabilt om du klockar dem för högt, därför memtest memtest memtest

Memtest kör jag alltid först av allt när jag ändrat något, är inte minnena stabila är det ju ingen ide att boota windows.