Permalänk
Medlem

Fesen strikes again!

Hadde lite bilder uppe på min skosnöre hddupphängning och jag vill medela att den funkar prima!!!

(för er som inte sett)

Nu har jag lyckats göra det igen (en trevlig mod).
Jag lyckades dra på Zalmans passiva kylare ZM80C-HP på mitt fx5700VE.
Men det vart lite problem i starten då kylaren satt på ett 4200ti och hålen sitter mycket längre ifrån sen såg det jävla mkt bättre ut på ti kortet. se bild -->

för mitt fx5700ve har som sagt mindre avstånd till hålen och man får med en mindre klump som ska passa perfekt men jag hadde den inte till hands.

lyckades iaf haxxa på den UTAN grövre modifikationer som såg/slip/böja sönder något
Så här ser det ut idag -- > Observera hur heatpipen sticker ut 5-6cm samt att hela skiten sitter snedt (mkt stiligare på 4200ti kortet) men who cares så länge det funkar?

Sen lyckades jag dra på en gammal 2pins 80mm fläkt med lite tejp och ståltråd så nu är det både tyst och svalt

//fesen

Permalänk
Medlem

det är inte bra för en 3.5 tum hårdisk att hänga snett. håller inte lika länga..bara ett tips

Visa signatur

Asus M51Sn | Intel core duo T8300 2.40 GHz | ramminne 3071mb | nvidia 9500 GS

Permalänk
Medlem

Och varför ligger det än fläkt på golvet.. var ska den suga luften ifrån?

Visa signatur

en dator

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niro
Och varför ligger det än fläkt på golvet.. var ska den suga luften ifrån?

tror inte den är inkopplad atm, hadde den som gfx "kylning" men den var inte så effektiv så jag modda på den andra fläkten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stassse
det är inte bra för en 3.5 tum hårdisk att hänga snett. håller inte lika länga..bara ett tips

hm säker? borde väll inte vara några problem när den e så där då den ligger rakt på sidan.. aja har ingen aning huvudsaken är ett den är tyst.

Permalänk

har du hängt en vikt under graffat eller hur sitter de fast?

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gr1ng0
har du hängt en vikt under graffat eller hur sitter de fast?

de e riktigt flummigt jag vet dom du ser på bilden jag tog från zalmans hemsida så såg den ut på ti 4200kortet men gpu blocket är för stort (man får med 2 när man köper det) och polarn har inte den andra så jag fick fixa och trixa för att få ihop det.
Kan tyvärr inte ge några temps då gfxet inte har sensor

Funderar dock på om man ska göra en lite låda till fläkten så den tar inte kall luft från baksidan, får uppdatera tråden då

Permalänk

Angående HDD-upphängningen.

Upp till var och en med andra ord.
Jag försöker iaf att ha mina diskar i nån sorts 90 graders vinkel, dvs antingen - eller |. (Upp och ner spelar ingen roll)

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Hahaha.. Fy fan vad jag älskar Ghetto moddning Tummen upp

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Man tager vad man haver

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ang3r
Man tager vad man haver

Heja

Visa signatur

okim

Permalänk
Medlem
Permalänk
Musikälskare

fesen din spjuver!

Ser bra ut men HDDarna ser ut att hänga farligt ^^

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
fesen din spjuver!

Ser bra ut men HDDarna ser ut att hänga farligt ^^

:D:D

Har en ny dator på G nu så jag ska nog modda sönder hela det här chassit/datorn.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
:D:D

Har en ny dator på G nu så jag ska nog modda sönder hela det här chassit/datorn.

längtar tills du börjar

MVH

Visa signatur

livet börjar vid 200km/h

Permalänk
Medlem

Iaf bättre än kassa gummisnoddar som vissa verkar föredra

Fattar inte varför man ens kommer på en sådan über-käz lösning.. Gummi torkar ut och händer det med en hårddisk kan man säga adjöss till de gigabyten man hade... "Bahdhrumm" så fanns de icke mer lixom...

Personligen hade jag letat upp några gamla stålfjädrar och vikt dem på så vis att de inte förde resonansen vidare ut i chassiet och samtidigt haft dem ordentligt fastskruvade. Ett annat alternativ skulle vara silikonupphängning.

Kletigt värre iofs, men lite ql åxå med sånt då man får verkligen gnugga den där avsaknanden av fettklump man kallar hjärna (Eller var det njure..?), för att få till det så det blir riktigt bra.

Man får inte vara dum för då blir man snart gammal...

Visa signatur

Ju fler kockar, desto sämre soppa...
Någon som vill köpa min stereo, min lätta MC, och lite andra bra-att-ha-saker?
http://www.mineg.net/tony

Permalänk
Medlem

Har lite nytt att tillägga, har satt gfx zalman kylaren på ett geforce 4 istället då tv-outen inte funka på det andra kortet sen har jag fixat lite annat smått som bilderna visar nedan:

Zalman kylningen på Geforce 4mx (fick trycka på skiten eftersom hålen är lika korta som på mitt fx5700kort.

Haha. dämpa fronten med lite madrass.

Siliconkuddar från Antec P180 till undre hddn samt coolteks till den övre fast den är inte igång.

Har satt upp fläktarna med silicondämp band/snören lr nått...Har också köpt siliconfötter till chassit

Permalänk
Medlem

Förslagsvis borde du bygga nån sorts vindtunnel för den där fläkten eftersom den såg väldigt dumt planerad ut... Hålet alltså.

Det kommer (om det inte redan gör det förstås) låta lite som ett reaplan ur just det hålet eftersom du har mer lr mindre allt fläktljud går ut genom samma fläkthål.

Har ingen direkt lösning i huvudet, men bygg nåt som verkligen bryter av ljudet. Ungefär som man gör med högtalare när man vill att ljudet skall studsa för att slippa missljud om du förstår hur jag menar..?
Nåt i stil med 2 x 45 graders vinkel borde göra susen.

Sen rekommenderar jag även att du försöker göra så att fläkten suger luften under vid utblåset på CPU- fläkten... Annars tar den lite från den och du sänker kylprestandan något.

Absolut bästa lösningen är att varje komponent som behöver kylning, behöver en 'frisk' tillförsel med luft, helst utifrån, och helst genom ett filter.

Sen är det alltid en fråga om huruvida det blir snyggt eller ej, det är oftast upp till en själv hur man löser detta.

Jag brukar rekommendera folk till att använda kartongpapp för enkelhetens skull.
Plast i skivform kan vara nåt annars. Klippa / Skära, limma eller smälta samman för att sammanfoga bitarna.
Plexiglas kan nog även gå att använda, och kanske modda lite med snyggt & strategiskt placerade LED's.

Fantasin är nog enda hindret egentligen.

Kollade förresten på bilderna längst upp och såg en sak som du borde göra nånting åt; De där utskurna hålen (Skyddsgallret) för fläkten.

Ta fram Dremeln och ta bort skiten. De ger inget annat än missljud då de skär / klämmer luften mellan dem och fläktbladen.

Har du ingen Dremel så antingen spring och låna grannens, eller köp på närmaste Jula- eller ÖoB- butik

Visa signatur

Ju fler kockar, desto sämre soppa...
Någon som vill köpa min stereo, min lätta MC, och lite andra bra-att-ha-saker?
http://www.mineg.net/tony

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ace-T
Förslagsvis borde du bygga nån sorts vindtunnel för den där fläkten eftersom den såg väldigt dumt planerad ut... Hålet alltså.

Det kommer (om det inte redan gör det förstås) låta lite som ett reaplan ur just det hålet eftersom du har mer lr mindre allt fläktljud går ut genom samma fläkthål.

Har ingen direkt lösning i huvudet, men bygg nåt som verkligen bryter av ljudet. Ungefär som man gör med högtalare när man vill att ljudet skall studsa för att slippa missljud om du förstår hur jag menar..?
Nåt i stil med 2 x 45 graders vinkel borde göra susen.

Sen rekommenderar jag även att du försöker göra så att fläkten suger luften under vid utblåset på CPU- fläkten... Annars tar den lite från den och du sänker kylprestandan något.

Absolut bästa lösningen är att varje komponent som behöver kylning, behöver en 'frisk' tillförsel med luft, helst utifrån, och helst genom ett filter.

Sen är det alltid en fråga om huruvida det blir snyggt eller ej, det är oftast upp till en själv hur man löser detta.

Jag brukar rekommendera folk till att använda kartongpapp för enkelhetens skull.
Plast i skivform kan vara nåt annars. Klippa / Skära, limma eller smälta samman för att sammanfoga bitarna.
Plexiglas kan nog även gå att använda, och kanske modda lite med snyggt & strategiskt placerade LED's.

Fantasin är nog enda hindret egentligen.

Kollade förresten på bilderna längst upp och såg en sak som du borde göra nånting åt; De där utskurna hålen (Skyddsgallret) för fläkten.

Ta fram Dremeln och ta bort skiten. De ger inget annat än missljud då de skär / klämmer luften mellan dem och fläktbladen.

Har du ingen Dremel så antingen spring och låna grannens, eller köp på närmaste Jula- eller ÖoB- butik

Hehe mkt text, jag har bytt låda nu iaf till min "bättre" Compucase och jag ska göra som du sa och slipa bort fläktgallret

Har lite nya bilder också!

Moddade fast min Fanmate i hålet där front audio och usbportarna ska sitta

Sitter fast med 2st dubbelhäftande bitar och det sitter stabilt.

Permalänk
Medlem

ser inte bilderna så bra... :/

Permalänk

Riktigt kul tråd

Permalänk
Medlem

Haha nu kommer jag med en liten uppdatering, har nämligen "moddat" brorsans 200kr Dataprince chassi

¨
2st 120mm fläktar från Everflow som jag bjöd på då jag fixat nya

Haha enda som behövdes för detta ingrepp var ett par skruv, borrmaskin, tejp och en trädgårdssax som jag klippte plåten med sen vart det så jävla fult så jag fick dra på tejp.

Det funkade iaf cpun sjönk från 45 till 39 och diskarna gick ner 5-10grader.

Permalänk

helt underbar läsning! min kväll är gjord fortsätt såhär

MVH

Visa signatur

livet börjar vid 200km/h

Permalänk
Medlem

Trött på all skit som letar sig in i chassit -_- därför tog jag hjälp av min kompis Mr. Tejp!

Fronten.

Fronten 2.

Insida.

Baksidan.

Hahaha jag försökte också "gravera" lite idag men fy fan vad det såg ut ^^,
Har dock planer på att slipa bort all färg på utsidan av chassit och fixa krom samt färga insidan rosa men då får ni vänta ett par veckor på bilder.

Permalänk
Medlem

Mmmmmm... "snyggt"

Permalänk

jag vill se hur det ser ut med rosa inne och krom färg utan på heja heja! väntar Ghetto modding yeeeh

Permalänk
Medlem

Ghetto mod är grejjer det.
Här är en kass bild på min ghetto moddade netgear router som hänger sig en gång om dan. Nu gör den inte det längre

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjalve
Ghetto mod är grejjer det.
Här är en kass bild på min ghetto moddade netgear router som hänger sig en gång om dan. Nu gör den inte det längre

http://sveg.sytes.net/gager/files/ghettomod.jpg

Väldigt intressant bygge då jag också har en netgear router som jag plocka bort för den börja jiddra ^^ kanske lite kylning som gäller

Permalänk

jag hade en brother router som blev j*vligt varm. kanske det som var felet?? iaf har vi en annan nu, men det där med fläkten måste jag testa!! kopplade du in den med strömmen som routern får eller från nå annat batteri??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donic1989
jag hade en brother router som blev j*vligt varm. kanske det som var felet?? iaf har vi en annan nu, men det där med fläkten måste jag testa!! kopplade du in den med strömmen som routern får eller från nå annat batteri??

Mm den går via den sladden ser det ut som och min (kanske hans också) router går på 7v så fläkten kommer inte snurra fullt.

Permalänk

mm men det räcker ju mmåste ju vara bättre än utan.