Nytt åtal mot fildelare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mauk
Så du anser att i sverige har man själv rätt att avgöra vad som är "för dyrt" för att sedan stjäla det som överstiger den gränsen?
Att bryta mot lagen känns inte som rätt väg att gå om man vill lösa problemet på lång sikt.

Tja, det är väl ändå konsumenten som styr marknaden i stort sett, det är med DVD-filmer, musik och spel som det är med bilar, hus, aktier whatever.. Är det för dyrt så köper folk inte, utan väntar gärna tills respektive produkt gått ner i pris, det kallas marknadsstrategi min vän, dyker det upp något jag gärna vill ha som råkar vara utom min budgets gränser så får man snällt vänta tills denne produkt rasat i pris. Och nej, jag stjäl inte bilar och annat tills dom rasat i pris, jag betraktar fildelning som att låna något tills man en dag själv har råd att kosta på sig the real deal.

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Prisjakt

Vad ska man säga? Sen man fick jobb och iom det fick råd till film och musik så känns det inte så attraherande att ladda hem musik (att dela ut har väl aldrig varit roligt, slöar ju bara ner hela internet där hemma...).

Sen blir man bara trött på halvdan kvalité på såväl filmer som musik, samt att man ibland får ofullständiga filer osv.

Jag vill ha en fysisk sak, inte bara köpa en låt över itunes (som man sen förlorar om man tex byter dator). Jag vill ha en cd, dvd, blu-ray eller hd dvd (beror på vad som är aktuellt). Mest för kvalitén, men även för att det känns roligt att ha en trevlig skiva

Men allvarligt talat, ett datorsystem kan aldrig mäta sig med ljudet från en riktig anläggning. En komprimerad musikfil kan dessutom aldrig mäta sig med en okomprimerad, speciellt inte om man spelar det på en finare anläggning. Ju finare anläggning, desto större skillnad märks..

Däremot så tycker jag att priset på musik och filmer (framförallt musik) är vansinnigt högt. Skoj när man funderar på att köpa hem soundtracket från Dead Man's Chest samt At the World's End och man upptäcker att soundtracket är dyrare än filmerna!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zahak
Vad ska man säga? Sen man fick jobb och iom det fick råd till film och musik så känns det inte så attraherande att ladda hem musik (att dela ut har väl aldrig varit roligt, slöar ju bara ner hela internet där hemma...).

Sen blir man bara trött på halvdan kvalité på såväl filmer som musik, samt att man ibland får ofullständiga filer osv.

Jag vill ha en fysisk sak, inte bara köpa en låt över itunes (som man sen förlorar om man tex byter dator). Jag vill ha en cd, dvd, blu-ray eller hd dvd (beror på vad som är aktuellt). Mest för kvalitén, men även för att det känns roligt att ha en trevlig skiva

Men allvarligt talat, ett datorsystem kan aldrig mäta sig med ljudet från en riktig anläggning. En komprimerad musikfil kan dessutom aldrig mäta sig med en okomprimerad, speciellt inte om man spelar det på en finare anläggning. Ju finare anläggning, desto större skillnad märks..

Däremot så tycker jag att priset på musik och filmer (framförallt musik) är vansinnigt högt. Skoj när man funderar på att köpa hem soundtracket från Dead Man's Chest samt At the World's End och man upptäcker att soundtracket är dyrare än filmerna!

du kan aldrig jämföra ljudet från Lp skivorna på låg kvallen ÄGER ljudet från en dator på 320kb/s.

jag va o DJ:a en gång med en snubbe som ja känner i sthlm. han körde vinyl medans ja lira CD... o fyfan vilken kvalite skillnad d vart på ljudet. men däremot så har han pröjsat 100kr / vinyl d e ju rena rånet för 1-2 låtar :S så man blir ju tvungen till att köra me de billiga metoderna

Visa signatur

Awesome stuff can be found @ www.demonshalo.com
follow us on twitter: www.twitter.com/demonshalo_com

Permalänk
Medlem

är det nån mer än jag som förstår att fildening inte ÄR olagligt utan det är piratkopiering som är olagligt

Visa signatur

"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel."
Bertrand Russell.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phooka
är det nån mer än jag som förstår att fildening inte ÄR olagligt utan det är piratkopiering som är olagligt

man fildelar piratkopierat matrial så... d e ett ja och ett nej

Visa signatur

Awesome stuff can be found @ www.demonshalo.com
follow us on twitter: www.twitter.com/demonshalo_com

Permalänk

Tänkte bara tipsa om att man faktiskt kan hyra filmerna också. Man måste inte köpa dom, verkar som vissa har glömt bort det. Hur ofta kollar man på en film mer än en gång? Inte så jätteofta och skulle man göra det så går det ju bra att hyra film igen. Blir iaf mycket billigare än att köpa.
Orkar man inte gå till hyraffären (jag vet att många här är lata..) så går det ju att få filmen i brevlådan via tex lovefilm.se eller cdons uthyrningstjänster. Då kan du också ha ett visst antal filmer liggandes i lägenheten så du har lite att välja på.

Sen är det väldigt ofta som det kommer ut en "special edition" eller någon annan form av nyutgivning på en ny film, då brukar den tidigare utgåvan reas ut väldigt billigt så det är bara att hålla ögonen öppna så kan man hitta massor av bra filmer till vettigt pris. Och nej, det inte inte bara flera år gammal film som reas ut så.

Så alternativen måste inte vara "gratis och olagligt" vs "hutlösa 199kr" för att få se bra filmer som vissa här verkar tro.

Permalänk
Medlem

Yes, jag är den som tror det. Alla nya filmer som kommer ut kostar hutlösa 199kr om dem är någerlunda kända. Men att ta flyget ner till ngt land i europa exempelvis kan kosta 499kr... Jaa, skrattretande och nej, det har inget med detta att göra egentligen. Det är bara så himla konstigt hur vissa bolag kan sänka priserna så sjukt medans andra inte kan.

Flertalet personer orkar inte vänta tills filmer förnyats eller bara reas.. Men visst, det är bra med videocenter, jag går också dit once in a while. Människan är en alldeles för bekväm typ tyvärr..

Permalänk

Kollar man på tex cdon så kostar det flesta nya filmer 169kr eller 179kr. Men visst kan man tycka det är intressant som någon skrev tidigare att tex Apocalypto kostar 169kr och soundtracket kostar 159kr...
Standardpriset för nya cd-skivor verkar ligga runt ca 149-169kr. Undrar vilket som är dyrast, spela in en film eller en cd-skiva...

Visst är vi lata av oss och jag tror dom skulle tjäna mycket på att plocka bort allt drm och skit på deras "bredbansfilm". Nått som vore grymt är tex om man som Joost utnyttjar p2p och h264 streaming. Självklart till ett vettigt pris och möjlighet att välja hur bra kvalite man vill ha.

Igentligen fattar jag inte varför dom har kopieringsskydd på tjänster som tex cdons bredbandsfilm. Måste som skulle sittar och spela in och lägga upp på piratebay? Knappast när man kan dra dvdn som redan finns ute och har bättre kvalité.

Permalänk
Medlem

Ja precis, att soundtracket kan vara nästan lika dyrt.. är lite skumt om man tänker på produktionskostnaden för dem olika. Det var därför jag drog in flyget lite i det hela. Hur mycket kostar det inte för ett plan att bara lyfta? Ändå har dem dessa priser. Och folk klagar på miljöföroreningar när man praktiskt taget bjuder in till att bidra.

Nej, ja tror på min geniala affärsidé som står en bit upp

Permalänk
Medlem

Nu har han satt upp en donationsfond för att betala ev. böter.

Blog: http://fildelaren.blogspot.com/

Fond: http://fildelaren.phpnet.us/

Jag känner personen (medelsvensson som oss alla) och kommer självklart dra mitt strå till stacken.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max