Söker bilspel med grymt force feedback-stöd

Permalänk
Medlem

Söker bilspel med grymt force feedback-stöd

Hej alla glada!

Sitter här nu med huvudet vilande på min force feedback-ratt och vill spela något bilspel som jag inte har testat än. Har spelat följande spel:

Flatout 2
GTR 1 & 2
RACE
GT Legends
rFactor (med FS one 2006-modiflikationen)
Richard Burns Rally
Colin McRae-spelen
Test Drive Unlimited
TOCA Race Driver 2
Driv3r
Crashday

Har säkerligen testat fler, men dessa är vad jag kommer på. Visst har rFactor, Richard Burns Rally, SimBin's spel, Test Drive Unlimited och Flatout 2 ruskigt skön förce feedback-stöd som man inte tröttnar på, men vill som sagt testa något nytt! Någon som vet något annat? Hur är force feedback-stödet i Grand Prix 4?

Tack på förhand!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Testpilot

Nu hade du ioförsig testat Colin McRae-spelen men jag tycker att 2:ans ForceFeedback är rätt bra. Spelen som har bäst är dock dom från SimBin.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Live for Speed!

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Nu hade du ioförsig testat Colin McRae-spelen men jag tycker att 2:ans ForceFeedback är rätt bra. Spelen som har bäst är dock dom från SimBin.

Njae, tyckte inte Colin McRae Rally 2 hade så bra force feedback :/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lynar
Live for Speed!

Ska testa det, tack

EDIT Har nu testat Live for Speed. Tyckte det inte hade så bra force feedback-stöd. Det var ju inte ens realistiskt när det gäller fysisk och visuell skada på bilen. Annars var det ruggigt detaljerat.

Då jag avgudar simulator-spel, så ska det vara Simulator o inte bara någon "mini-simulator" som är fokuserat på hur bilen agerar på vägen. Man ska kunna skada bilen precis som i verkligheten, känna minsta lilla hål, gupp i vägen, osv osv. DÅ är det spelet ett simulator-spel, eller hur!?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

mjoo så kan det vara men då behöver du så himla mycket prylar att det inte är sant, du behöver en fet stol så att det känns som du sitter i en riktigt bil osvosvov

tror inte det finns bättre simulatorer än just

GTR1
GTR2
Live for speed (inte testat så vet inte)
rFactor (inte testat så vet inte)

dom tror jag man ska satsa på om man vill köra så realistiskt som möjligt framför en dator,
men Flatout2 ska jag prova! är det sköjj med ratt?

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Det har du så rätt i, Aeqvist

Speltimmar blir typ längre om du har en ratt med force feedback när du spelar Flatout 2. Så var i alla fall fallet för mig, innan jag spelade sönder det. Men se till att inskaffa senaste patchen (v1.2) innan du testar det med force feedback-ratt. Force feedbacken i v1.0 är inge bra, plus att det inte finns något altenativ för manuell eller automatisk växelåda i den första patchen. Så... Som sagt Skaffa v1.2.

Ber om ursäkt om jag upprepar mig, men jag har skittråkigt o är helt slut i huvudet.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
Njae, tyckte inte Colin McRae Rally 2 hade så bra force feedback :/

Ska testa det, tack

EDIT Har nu testat Live for Speed. Tyckte det inte hade så bra force feedback-stöd. Det var ju inte ens realistiskt när det gäller fysisk och visuell skada på bilen. Annars var det ruggigt detaljerat.

Då jag avgudar simulator-spel, så ska det vara Simulator o inte bara någon "mini-simulator" som är fokuserat på hur bilen agerar på vägen. Man ska kunna skada bilen precis som i verkligheten, känna minsta lilla hål, gupp i vägen, osv osv. DÅ är det spelet ett simulator-spel, eller hur!?

Mycket underligt att du inte tyckte om LFS.
Jag avgudar det spelet, när jag spelade som mest så lirade jag säkert 2-3 timmar per dag (kan tilläggas att jag knappt var intresserad av simulatorspel DÅ).

LFS har väldigt många inställningar som gör att du kan förbättra precisionen för force feedback. Bara testa sig fram

Lycka till!

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk
Medlem

Du har alldeles rätt i att Live for Speed har väldigt många valmöjligheter om hur bilen ska agera på vägen, men bilarna har ingen verklig skademodell. Därför tycker jag inte om det.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Det här kommer låta fjolligt men min kompis hade köpt nått spel som hette "Bus driver"???

Asså det är ju inget racing spel men hua vilken force feedback!!
Det beror ju på om du kan tänka dig det då köp det! Prova demot iaf!

www.busdrivergame.com

Permalänk

Forza 2 tycker jag har riktigt grym ff. Synd att det bara finns på 360 dock.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd

NFSMW är väldigt skoj med ratt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zekehund
Det här kommer låta fjolligt men min kompis hade köpt nått spel som hette "Bus driver"???

Asså det är ju inget racing spel men hua vilken force feedback!!
Det beror ju på om du kan tänka dig det då köp det! Prova demot iaf!

www.busdrivergame.com

Tack Ska testa det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo
Forza 2 tycker jag har riktigt grym ff. Synd att det bara finns på 360 dock.

Spelade det hos en polare som har en XBox 360. Skivan åkte ut lika snabbt som den kom in!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_86
NFSMW är väldigt skoj med ratt.

Och Need for Speed-serien är en av dem som jag redan har kört, men kom inte på det då. Tror faktiskt att det var Need for Speed 2 eller 3 som var det första bilspelet som jag testade med en force feedback-ratt. Är dock ruskigt skön force feedback i Need for Speed Carbon. Gillar det dock ej :/

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

gå in på www.vgp.se och kör demot för nya race 07 (simbin)

är du bra så kan du ju tjäna 100.00kr me

är ju dock bara demot men kan ju vara ett spel att köpa när hela kommer sen

Visa signatur

P4 2,8ghz,asus P4SD-LE, 2GB pc3200, 160gb HD, Leadtek A400LE 12/1,6 @ 399/876 128mb 1,4V, SB Audigy 2, 3dmark 03: 10846 3dmark 05: 4206

E6420, Gigabyte GA-965P-S3, 2GB Corsair twinx2 CM2X1024A-6400 , XFX 8800GTS 320mb, Hiper type-R 530W , antec 900

Permalänk
Medlem

Den utvecklare som lyckats bäst med force feedback tycker jag är Papyrus (RIP), tex Grand Prix Legends som kom för över 8 år sen tycker jag ligger före många av dagens spel vad gäller force feedback, men ännu bättre är det i det nyare NASCAR Racing 2003 Season. Gillar man inte Nascar finns det en mäng moddar och banor till NR2003S.

Grand Prix Legends
http://www.youtube.com/watch?v=N4O5Z9tb58Q

NR2003S med GTP modden.
http://www.youtube.com/watch?v=P-TTCDFSFcw

När force feedbacken är inställd rätt i dessa spel kan man verkligen känna vilket grepp man har i däcken på bilen mm. Gillar man realism så är är Papayrus spel fortfarande bland de bästa. I de flesta spel tyker jag FF känslan är alldeles för "syntetisk" och mest imponatoreffekter med mycket skak och skrammel, men hjälper inte så mycket i känslan av vad som händer med bilen.

Ett annat spel som jag tycker har bra force feedback är Cross Racing Championship (dock är det mer arcad äm simulation), men pga den stora mängden parametrar man kan ställa in för ratten och force feedback så kan det vara lite jobbigt att få till en inställning man gillar.
Även om CRC är mycker arcad så har det en rallycross-del i spelet som är otroligt bra, trots att jag är ett simulator-freak tycker jag det är riktigt imponerande, inte långt ifrån känslan i RBR.
http://www.youtube.com/watch?v=D_-PPA2wOSE

Banracing-delen i CRC är dock långt ifrån lika imponerande.

Edit:
Appropå racingsimulatorer så finns här en intressant intervju med Brian Beckman om fysiken i simulatorer. Väldigt underhållande ock lärorikt.
http://channel9.msdn.com/showpost.aspx?postid=314874

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crillelundh
gå in på www.vgp.se och kör demot för nya race 07 (simbin)

är du bra så kan du ju tjäna 100.00kr me

är ju dock bara demot men kan ju vara ett spel att köpa när hela kommer sen

Oh Letade efter demot på SimBin's hemsida, men hittade den inte Tusen tack! Ska lätt testa det när jag kommer hem från tjejen )

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fogel70
Den utvecklare som lyckats bäst med force feedback tycker jag är Papyrus (RIP), tex Grand Prix Legends som kom för över 8 år sen tycker jag ligger före många av dagens spel vad gäller force feedback, men ännu bättre är det i det nyare NASCAR Racing 2003 Season. Gillar man inte Nascar finns det en mäng moddar och banor till NR2003S.

Grand Prix Legends
http://www.youtube.com/watch?v=N4O5Z9tb58Q

NR2003S med GTP modden.
http://www.youtube.com/watch?v=P-TTCDFSFcw

När force feedbacken är inställd rätt i dessa spel kan man verkligen känna vilket grepp man har i däcken på bilen mm. Gillar man realism så är är Papayrus spel fortfarande bland de bästa. I de flesta spel tyker jag FF känslan är alldeles för "syntetisk" och mest imponatoreffekter med mycket skak och skrammel, men hjälper inte så mycket i känslan av vad som händer med bilen.

Ett annat spel som jag tycker har bra force feedback är Cross Racing Championship (dock är det mer arcad äm simulation), men pga den stora mängden parametrar man kan ställa in för ratten och force feedback så kan det vara lite jobbigt att få till en inställning man gillar.
Även om CRC är mycker arcad så har det en rallycross-del i spelet som är otroligt bra, trots att jag är ett simulator-freak tycker jag det är riktigt imponerande, inte långt ifrån känslan i RBR.
http://www.youtube.com/watch?v=D_-PPA2wOSE

Banracing-delen i CRC är dock långt ifrån lika imponerande.

Edit:
Appropå racingsimulatorer så finns här en intressant intervju med Brian Beckman om fysiken i simulatorer. Väldigt underhållande ock lärorikt.
http://channel9.msdn.com/showpost.aspx?postid=314874

Ok. Gillar NASCAR-spel. Ska testa det senare ikväll Har läst om Papyrus, men visste ej att de var duktiga på att göra verklighets-trogen force feedback. Om jag inte minns fel, så spelade jag Grand Prix Legends väldigt mycket förr.

Hm, arkad-spel brukar inte ha något bra force feedback-stöd, men ska testa det )

Svar på edit
Oh, fettish nice

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
Njae, tyckte inte Colin McRae Rally 2 hade så bra force feedback :/

Vi verkar ha rätt olika uppfattning då, själv tycker jag inte alls att Flat Out 2 har bra FF, är bara massor av skak hela tiden.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Need for Speed 2 har hårdast FF vad jag har upplevt iaf. Mest realistisk är den dock ej.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

precis skillnad på

BRA FF och MYCKET FF...beror ju vad killen är ute efter också...
Provade faktiskt Flatout (1) och det hade ju hyffsat mycket FF men var mest irriterande....inte jätterealistiskt med andra ord. Men då är ju inte spelet realistiskt heller men förbannat roligt med tangentbord!

men ska prova Flatout 2 i veckan!

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Har spelat RACE '07 nu, o tyckte det var riktigt läckert! Ville dock spela F1-bilarna, men det kommer bara till full versionen :/ Men det är lugnt ett spel som jag ska köpa när det kommer ut!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Den absolut mest realistiska FF som finns just nu är Corvette C6 modden för rFactor tillsammans med RealFeel plugin.

Om det nu är 100% simulation du vill ha...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pax7
Den absolut mest realistiska FF som finns just nu är Corvette C6 modden för rFactor tillsammans med RealFeel plugin.

Om det nu är 100% simulation du vill ha...

Nice, vill du skicka länkarna?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Allt finns att hämta på www.rfactorcentral.com (mycket bra site btw).

Kom också att tänka på Live For Speed (LFS) som sägs ha mycket realistisk FF, dvs. fysiskt korrekt modellerad.

Permalänk
Medlem

Fast nu gillade han ju inte LFS på grund utav att bilarnas skademodell inte ser visuellt realistisk ut.

Vilket han i och för sig har helt rätt i. Men kan man se förbi den bristen och koncentrera sig på att hålla bilen hel är LFS FF helt ok, tycker jag. LFS fejkar inga effekter utan alla krafter simuleras baserat på bilens steering column (saknar det svenska ordet). Det är därför alla "hjälpeffekter" skall stängas av i Windows kontrollpanel för styrenheter oavsett vilken ratt man har.

Visa signatur

http://www.liveforspeed.se - Resursen för svenska entusiaster av racing-simulatorn Live for Speed

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
Njae, tyckte inte Colin McRae Rally 2 hade så bra force feedback :/

Ska testa det, tack

EDIT Har nu testat Live for Speed. Tyckte det inte hade så bra force feedback-stöd. Det var ju inte ens realistiskt när det gäller fysisk och visuell skada på bilen. Annars var det ruggigt detaljerat.

Då jag avgudar simulator-spel, så ska det vara Simulator o inte bara någon "mini-simulator" som är fokuserat på hur bilen agerar på vägen. Man ska kunna skada bilen precis som i verkligheten, känna minsta lilla hål, gupp i vägen, osv osv. DÅ är det spelet ett simulator-spel, eller hur!?

LFS har ju skitskön FFB, du känner ju bland annat hur vinden påverkar bilen i högre hastigheter.
LFS är även under utveckling, så bättre skademodell och sådant kommer.

Visa signatur

Stationär i5 12600KF + NH-D15S Chromax - TUF Gaming B660M-PLUS D4 - 32GB DDR4 3600MHz - Vega 56 /w Vega 64 bios + Morpheus II - 960 EVO 500GB - Phanteks Eclipse P400S TG - RM750x - AOC Agon AG271QX
Laptop Xeon W-10885M - 32GB DDR4 3200MHz - Quadro RTX 3000 - Samsung 1TB SSD

Permalänk
Medlem

Hur tyckte du om bus driver???

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chif
LFS har ju skitskön FFB, du känner ju bland annat hur vinden påverkar bilen i högre hastigheter.
LFS är även under utveckling, så bättre skademodell och sådant kommer.

Gav Live for Speed inte någon värdig chans att visa vad själva fysiken går, då det inte innehåller den realism som jag vill nå. Om de nu ska lägga till en realistisk skademodell på alla bilarna, så ska jag allt ge det en rejäl chans till *håller tummarna på en likadan skademodell som i Colin McRae DiRT*

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zekehund
Hur tyckte du om bus driver???

Oops, har ej testat det än! Ska göra det senare idag Har man inte tränat upp huvudet genom att jobba i snart 2 år, så är minnet rätt kasst

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har nu testat Bus Driver. Det var mycket kul i sig, men force feedbacken var inte riktigt som jag ville ha det Kände bara några småskak när jag svängde o stötte emot peronger o sånt.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Men man ska ställa in på options. jag hadde hundra på allt, kunde knappt sväga! :=)

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zekehund
Men man ska ställa in på options. jag hadde hundra på allt, kunde knappt sväga! :=)

Beror mycket på vilken ratt man har, olika rattar har olika starka motorer och vissa har tillomed flera motorer.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]