Permalänk
Medlem

Nån mer än jag som tycker FPS:en i spel är usel i Vista jämfört med XP med samma drivrutiner (7.8 i detta fall). Har c:a 15-20 FPS mindre...

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Har skrivit till ATI

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boken
har samma problem som folket ovan. Har ett x1950 AGP och ett nforce3 ultra mobo, startar jag om när ikonerna försvunnit går datorn ner på 8bits färg och 640x320 i upplösning, funkar super med 7.7

Hej! Jag har skrivit till ati om problemet, återkommer när jag får svar. Detta är vad jag skrev.
I can not instal 7.8 driver. Agp Read and write is not enable in ccp. The icons on my desktop is gone after instalation. Many people in Sweden have the same problem. MY system is Abit IC7G. Pescott 3.2 . Corsair 3500llpro 1024x2. gecube 1950 pro agp. The 7.7 drive work. Do you not test card like min anymore? If so tell people that so we no.

Visa signatur

WinSlow

Permalänk
Medlem

Lyckat ATi!

Installerar mitt nya kort i XP, och det blir fullt med buggar i Windows. Ikoner och skrivbordet krashar, och svarta artefakter överallt, och som bonus en blåskärm. Lysande. Inte ens första versionen av drivarna till 8800GTX var så här kassa.....

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Hjälpsam

Uppdaterade till 7.8 i Vista 64, fungerade utan problem, XP har jag inte rört.
Provat 3DMark06, fick ca 4500, kom inte i håg vad jag fick förra gången.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Har fortfarande problem med mitt x1950PRO under vista. Går inte att spela eller liknande. Enorma fps drops xD

Visa signatur

::NZXT H440::OCZ 850w Gold::Gigabyte Z97X-Gaming 5::
::Intel 4690k::Cooler Master Hyper 212 EVO::
::Crucial 8GB (2x4GB) 1600Mhz Ballistix Sport::MSI GTX 980ti gaming::
::Xbox One 500gb::
::Microsoft Surface 2 32gb::

Permalänk
Medlem

Här blev det ett helt annat resultat på de normala värdena av ljusstyrka och kontrast, fick justera om då bilden blev helt sönderbränd. Bara en liten varning till alla petnoga grafiker där ute.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Jag lider verkligen med er som har ett HD2900XT och hoppas på ytterligare förbättringar av drivare. Vist kommer det bättre och bättre drivare men något annat vore ju hemskt. Prestandan måste ju upp upp upp för dessa kort samtidigt som AA måste ordnas till. Hoppas att de hinner ordna till dessa skitdrivare innan det kommer en ny generation grafikkort. Jag säger bara usch!

Jag har nu sett samma sak i två poster, denna och en annan tråd. Kortet är nytt och mycket mer tekniskt avancerat än G80, vilket innebär faktumet att det är svårt att få hög effektivitet. Bättre drivers kommer hela tiden. Det var samma sak med R3xx i början som är en av dom mest lyckade kort i historien, men denna gång är R6xx bra mycket mer avancerat. Allt handlar inte om drivers heller, jag tror att i många av dagens spel eller som kom för ett tag sen så utnyttjar dom inte kraften då dom inte är så shaderintensiva som senare spel är.

I senare motorer som Unrealengine 3.0, IDtech5 och även i Crysis bör R600 göra bättre ifrån sig, speciellt i dom två förstnämda då Crysis är tätt utvecklat med nVidia.

Trots detta så är 2900XT mycket bra kort pris/prestanda mässigt och har varit hela tiden, och det är bättre än GTS korten.

Nyheter med Catalyst 7.8 så har jag som snabbast hittat:

Citat:

MortAlbin
OfflineMedlem
Titel
Frågvis
Registrerad
2007-03-26
Inlägg
11
spacer

Något som de inte nämnt är 400-500% ökning i prestanda när man använder AdaptiveAA. Väldigt välkommen prestanda ökning då det i princip varit omöjligt att använda AAA med mitt HD2900. Numera är QualityAAA "gratis" och jag har det på i alla spel - positivt.

En del har rapporterat problem i BF2 där tom R5xx dragit om R6xx, men nu verkar det bättre:

Citat:

Nice, spelade lite bf2 igår känndes som en jaklaskillnad allt maxat fast utan aa 100fps konstant på en full 64 map

Något prestandatest har jag inte hittat än

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Jag har nu sett samma sak i två poster, denna och en annan tråd. Kortet är nytt och mycket mer tekniskt avancerat än G80, vilket innebär faktumet att det är svårt att få hög effektivitet. Bättre drivers kommer hela tiden. Det var samma sak med R3xx i början som är en av dom mest lyckade kort i historien, men denna gång är R6xx bra mycket mer avancerat. Allt handlar inte om drivers heller, jag tror att i många av dagens spel eller som kom för ett tag sen så utnyttjar dom inte kraften då dom inte är så shaderintensiva som senare spel är.

Det var inte alls likadant med R300. Samma dag som 9700Pro kom ut på marknaden spöade det arslet av all konkurrens. 2900XT är inte i samma division som 9700-serien var när det kommer till överlägsenhet, varken prestandamässigt, där det är en besvikelse, och inte heller teknikmässigt, där det är väldigt lite som är mer avancerat än 8800-serien. Självklart blev drivarna bättre, men det är inget unikt för just R300 och R600. Däremot hade 9700-serien drivrutiner som i alla fall fungerade i Windows vilket inte 2900-serien har begåvats med. Att inte lyckas bli av med ens de värsta barnsjukdomarna, som krashande ikoner, och skrivbordbakgrund på tre månader är rena skämtet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Trots detta så är 2900XT mycket bra kort pris/prestanda mässigt och har varit hela tiden, och det är bättre än GTS korten.
[/B]

Jag är övertygad om att 8800-serien är ett trevligare kort att äga. Ur den aspekten kan jag säga att 2900XT verkligen suger.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk

Skrapade ihop 5212 pts i 3dmark06 med 7.4 och fick efter installation av 7.8 3300 pts. Det känns som att det måste ha blivit fel under installationen av drivaren. Speciellt när man läser att de tycker att drivaren är ett steg framåt mot tidigare drivare. Som om det inte var nog, så kändes windows otroligt mycket segare när jag använde mig av 7.8. Behöver ju inte säga att jag bytte tillbaka snabbare än kvickt till 7.4.

Visa signatur

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Kingston A1000 240GB nvme SSD | Kingston A1000 480GB nvme SSD | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 16GB (8GB Red + 8GB Gray) Ballistix Sport LT 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | GIGABYTE GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G |

Permalänk

Hade egentligen tänkt mig ett x1950pro till nya datorn, men med det här lilla snedsteget från ATI så möblerade jag om i varukorgen (tack gode gud för artiklar som inte finns i lager hos DB ) det fick bli ett 7950 nu istället.. har iofs aldrig testat Nvida innan på grafiksidan så det ska bli spännande att se

Visa signatur

Silverstone Tj06; Gigabyte P35-ds4 rev1; E6750; Corsair hX620; Dominator 8500; Raptor sys-disk; 8800Gtx

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Det var inte alls likadant med R300. Samma dag som 9700Pro kom ut på marknaden spöade det arslet av all konkurrens. 2900XT är inte i samma division som 9700-serien var när det kommer till överlägsenhet, varken prestandamässigt, där det är en besvikelse, och inte heller teknikmässigt, där det är väldigt lite som är mer avancerat än 8800-serien. Självklart blev drivarna bättre, men det är inget unikt för just R300 och R600. Däremot hade 9700-serien drivrutiner som i alla fall fungerade i Windows vilket inte 2900-serien har begåvats med. Att inte lyckas bli av med ens de värsta barnsjukdomarna, som krashande ikoner, och skrivbordbakgrund på tre månader är rena skämtet.

Jag är övertygad om att 8800-serien är ett trevligare kort att äga. Ur den aspekten kan jag säga att 2900XT verkligen suger.

Du är ett fall, och om det nu är så illa kan du väl köra på Catalyst 7.7 tills 7.9 versionen är ute. 8.0 är en ny serie och bör föra med sig större uppdateringar.

Vad jag menade med likheten hos R300 var att det har boostats _REJÄLT_ med drivers ända fram till Catalyst 4.12 från Catalyst 3.0. Jag var mycket aktiv benchare på luft med R300 samt R350 så jag vet mycket väl, och samma sak är det med R600, det blir bättre med senare drivers och senare spel också för den delen.

Om du frågar dig själv, hur effektivt tror du dess 320 shaderenheter används idag och varför? Det är inget du behöver skriva, jag är medveten...

Att R3xx var en överlägsenhet är ett faktum och är inte speciellt kostigt då det var en helt annan generation än vad nVidia hade. NV3x vs R300 går jag med på däremot.

Sen är det inte väldigt lite som är mer avancerat. Det kanske inte är så, men tro inte att det alltid behöver vara en fördel med att något är mer komplext än något annat. Att gå hög effektivitet är väl något som man vill, men det är svårt och det man jobbar på. Bara arkitekturskillnad säger tillräckligt för att det skall vara jäkligt stor skillnad mellan grafikprocessorerna så jag håller inte med dig där.

Finns flertalet drivers som är stabila med 2900XT, och även 7.8 som vissa är mycket nöjda med men där du har problem.

Eftersom i dom normala fall 2900XT fungerar utmärkt (där några X1950 användare fått problem med senare Catalyst drivers) och kortet som skrivet är bra pris/prestandamässigt är det lyckat. Jag vet inte hur många gånger man orkar nämna det, men det har faktiskt visat sin potential i praktiken och i teorin och det är ett bra kort. Jag har varit så extremt nära på att slutföra beställningen men tänkt på uppkommande R6xx, ändå som hindrat mig. Ju mer folk tjatar om hur dåligt kortet är, ju mer sugen blir jag på att bevisa motsatsen.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Jag har pratat med många 2900XT-ägare som har precis samma problem som jag, och inte bara i 7.8.
När det kommer till användandet av shadersen, så är prestandan beviset på att grupperingen av shadersen stör mer än vad mängden ger i vinst för prestandan. 8800GTS har en knapp tredjedel shaders, men just på grund av att de är fria, så ger det kortet bra prestanda. Och ska man göra jämförelser med R300, så var det en av anledningarna att det presterade så pass mycket bättre än NV30, som just hade sina pixel pipelines grupperade i fyra par, och som riktigt hämmades av en för liten minnesbuss. Nvidia kom egentligen inte ifatt förrens NV35, och t.o.m. då hade de problem, just p.g.a. av de grupperade pipelinesen, trots att de fick en 256-bitars buss. Det du kallar avancerad, kallar jag misslyckande. ATi trodde antagligen aldrig att G80 skulle ha 128 fria shaders. De gjorde säkert en analys baserat på hur den tidigare 70-serien såg ut, och tänkte att Nvidia knappast skulle mer än dubbla antalet. Nu blev det ju inte så, och idag med facit i hand, så är R600 en besvikelse. Det har en makalös bandbredd, och det visar sig inte minst i CF, men tyvärr räcker det inte, och inga drivrutiner i världen kommer att fixa till det. R700 kanske återställer ordningen, men det är en annan fråga.
När det gäller benchning av R300, så var du knappast ensam, och vad jag minns, så satt ingen av oss och propagerade för att det skulle komma några magiska drivare som mirakulöst ökade prestandan. De som de flesta önskade på den tiden var bra drivare för OpenGL, och inga drivare ökade prestandan på kortet mer än någon procent hit och dit.
Egentligen är såna här diskussioner hyffsat menlösa, men ibland borde folk undvika att presentera sina drömmar och önskemål. 2900XT är vad det är. Kortet duger fint till det mesta, och är konkurrensmässigt prissatt. Synd bara att ATi idag verkar bränna mer krut på att optimera för några procents ökning, istället för att se till att drivarna fungerar som de ska.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Du är ett fall, och om det nu är så illa kan du väl köra på Catalyst 7.7 tills 7.9 versionen är ute. 8.0 är en ny serie och bör föra med sig större uppdateringar.

Sen har du ju 7.10, 7.11, och 7,12 innan 8.1 kommer. Och bara för att 8.1 har en siffra högre versionsnummer så betyder inte det någonting alls. De sätter ju som bekant inte nummer efter serier utan efter när de släpps. Har hittils inte sett ett enda belägg för varför de skulle göra större skillnader mellan 7.12 och 8.1 än mellan 7.7 och 7.8.

Men oavsett så är det nästan ett halvår in i framtiden.

Tror precis som någon ovan att grupperingen av shaders gör R600 ineffektiv. Precis som att GeForce 5xxx presterade dåligt bara för att de hade 2x4 pixelpipes. Den presterade ju i praktiken som om den bara hade 4 i de allra flesta fall. Och R600 presterar väl lite som om de bara har 80 de med.
Känns som att det är någon flaskhals som gör att en enhet med fyra shaders inte presterar nämnvärt bättre än en enhet med bara en shader. Verkar som att kopplingen till själva enheten inte hänger med då, eller att den är för långsam så att den inte kan mata mer än en shader med data.

Permalänk
Medlem

Hade precis samma problem som ni andra med X1950 Pro, men efter en andra omstart så fungerar allt som det ska.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850