Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fuer_frei
Ja fick min Thermalright ultra 120 extreme idag, betala 470kr för den. Fast lite besviken hittils på temperaturen, vet inte om ja inte dragit åt skruvarna ordentligt eller kanske hade för mycket kylpasta. Ska kolla det imorrn, plus är att den tar mindre plats än min ninja.

Hmm, har du provat att köra med öppet chassi? Min processor når nästan 70C i full-load med stängt chassi, kör jag med öppet har jag 53C full-load.. med en 1000rpm fläkt.. Jag är mycket bitter på mitt chassi nu.

Visa signatur

Fractal Design Define R3, Gigabyte GA-X58A-UD3R, Intel Core i7 2.80GHz, Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz, Corsair SSD Force Series 120GB, Corsair Cooling Hydro H70, 2xGigabyte GeForce GTX 460 1GB OC SLI

Permalänk
Medlem

Jo ja gjorde det först då jag var tvungen o ta bort hela fläktplatsen som sitter i sidan på mitt stacker. Men ska ta bort den o se hur kylpastan hamnat först, gjorde en fet klick i mitten, men tror den var lite konkan eller konvex också. Den tog mer i mitten men mindre o mindre utåt kanterna fast kan väl inte göra så mycket? Plus vet inte om jag drog åt skruvarna tillräckligt, vågar inte skruva hur långt som hellst heller. Ifall man knäcker processorn.

jag idlar och loadar exakt lika mycket som min ninja jag hade innan, visserligen samma fläkt jag kör med i 15-2000rpm brukar ja köra. ligger på ca 35grader idle och en 50 load i orthos och ca 55-60 i TAT. rumstempen är 25-26 konstant.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Lite galet i recensionen:

Bara en grad (ska väl vara två enligt diagrammet ??) varmare är den jetmotorklassade Zerotherm BTF90. Scythe Infinity och Noctua BH-U12F

Hmm Noctua BH-U12F ?? det måste vara en ny modell det för min heter iaf NH-U12F

EDIT: lite mer galet här, i recensionen av Thermalright Ultra-120 säger ni detta:

"För att montera fläkten används speciella ståltrådsklämmor som hakar i kylaren och håller fläkten på plats. Eftersom konstruktionen kan ge upphov till vibrationer skickar tillverkaren med två gummiremsor som gör att fläkten sitter lite stadigare. Helt enkelt en bra monteringsmekanism utan några som helst konstigheter."

Men ni har glömt att nämna att Noctuas kylare också kommer med sådana gummiremsor, om ni ska nämna sådana detaljer för en kylare ska det väl i rättvisans namn nämnas för alla ?

Noctua slänger tom med fyra gummibitar och "trådklämmor" för totalt två fläktar.

/EDIT

Rätt bra recension annars fast jag måste erkänna att jag bokstavligt talat blev chockad när jag såg att ni snuvade Noctuan på "Rekommenderas-betyget" bara pga priset ?? wtf ? billigaste priset enligt prisjakt (expert) är ju 550kr, näst billigaste 575kr

Och ni som klagar på att Noctuan e jobbig att montera ni e likadana som dom som klagar på att instickskort inte kan sättas fast verktygsfritt i chassin, jag sätter hellre dit grejorna ordentligt med skruvar och muttrar än med några taniga plast-pluppar, men jag e ju lite nojjig med så...

Noctua NH-U12F för 550kr

*stolt Noctua-ägare ;)*

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk

Så tunic tower är inte med i leken längre?

Visa signatur

Vår ande då den djupnar är livets breda älv.
Den väg du går allena för bort ifrån dig själv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redhawk
forstar inte hur du menar att en ren yta kan forsamra varmeledningen. du tar ju bort oxidationen och sen avslutar du ju med aceton innan du applicerar kylpastan

En ren yta är som du säger något positivt, men kopparputs, lämnar inte en ren yta, utan en hinna av medel som ska hjälpa till och hålla ytan blank längre. Den hinnan är inte precis optimerad för att leda värmen vidare, utan agerar som isolering, och vad värre är, den hindrar även eventuell äkta värme ledande pasta från att komma till sin rätt,och prestera på bästa sätt. Att torka rent med aceton, eller sprit, motverkar kanske effekten något, men inte fullt ut.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thermion RoboDuck, det låter konstigt. Jag misstänker att dem som gjorde testet inte gjorde rätt då. Alltså all kylpasta har mycket sämre värme överföringskapacitet är själva kylflänsen. Alltså, använder du mera kylpasta fungerar den som en isolator och således blir processorn varmare. Desto mindre du behöver använda desto bättre. Slutsatsen borde onekligen vara att en slätare yta som ger mer direktkontakt med cpun är bättre. Har även läst lite om bladsilver o bladguld (suuuupertunna flak av guld eller silver) har myyyycket bättre effekt på värmeöverföringen jämfört mot kylpastor om man lyckas montera dem rätt.

Varför testresultaten blir som de blir, beror med största sannolikhet på pastornas innehåll av partiklar, eller mer exakt sagda partiklars storlek. Blir ytorna för släta, kommer pastans största partiklar avgöra avståndet mellan ytorna, och mellan ytor med microskopiska räfflor i ytorna kommer att svälja stora delar av sagda partiklar och ge ett mindre avstånd mellan själva ytorna, och alltså ett genomsnittligt tunnare lager pasta. Det här har det dividerats om fram och tillbaka på olika forum i åratal, jag tror inte vi kommer hitta någon absolut sanning någon dag snart. En enkel lösning kan tyckas vara att helt enkelt använda mindre partiklar i pastan, men det är inte heller optimalt, då det leder till att energin måste ledas genom flera partiklar, samt det medium som de befinner sig i, för att komma från den ena ytan, till den andra.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Såvitt jag vet passar den.

Bra. Jag har även sett bild här, där dem använder den kylaren i ett Sonata III, men det beror väl också på CPU-placeringen på moderkortet också?

http://www.xsreviews.co.uk/modules/FCKeditor/Upload/Image/Ant...

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem

Hej, skrev tidigare att jag haft mycket problem med min Scythe INfinity kylare. Plockade precis ut moderkortet för att, med ny energi, försöka sätta din Scythe flänsen och prova den igen.

Jag lyckades dock inget vidare, moderkortet gick nästan av under ett av de brutalare försöken att fästa flänsen. Dels är min kylare i dåligt skick, och dels så är det tusentals kondensatorer och annat runt sockeln på mitt ASUS kort som gör att plattan från flänsen tar i moderkortet, det är antagligen också en bidragande faktor till monterings problemen, tillbaka på stock kylaren nu.

Funderat på att försöka få på en 120mm på stockkylaren med lite modifikation men vet inte hur, än...

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

Bra test.

Dock en varningens ord till alla som köper mastodontflänsen "allan" på 999gram.

Jag är själv nöjd med min Thermalright när det gäller kylning, men fuck va tung den är!
Om jag har burken uppställt så rebootar skiten hela tiden(knäppaste strul jag felsökt kan jag lova).
Att köre Orthos är inte att tänka på i upprätt läge, dör på direkten.
Så nu är jag tvungen att köra med chassit liggandes på sidan så att trycket fördelas jämt, tror det är socketen(stavning?) som har tagit stryk av vikten.
Vilket är ganska utrymmeskrävande då jag har ett enormt fulltowerchassi.

Men visst, den kyler bra, men saknar dock min vattenkylning i mitt upprättstående fina fulltower chassi.

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem

Har letat väldigt mkt nu efter en kylare med samma storlek och vikt som orginal kylningen för min 6600, men som är tyst. Förstår inte att inte något företag kör en liten smidig kylare, som inte kyler bättre än stock men inte låter nåt. Bara göra en fläns som box kylningen men sätta på en tyst 92mmare..

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isak88
Har letat väldigt mkt nu efter en kylare med samma storlek och vikt som orginal kylningen för min 6600, men som är tyst. Förstår inte att inte något företag kör en liten smidig kylare, som inte kyler bättre än stock men inte låter nåt. Bara göra en fläns som box kylningen men sätta på en tyst 92mmare..

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=2480&session=9e8c87...

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vkn
Bra test.

Dock en varningens ord till alla som köper mastodontflänsen "allan" på 999gram.

Jag är själv nöjd med min Thermalright när det gäller kylning, men fuck va tung den är!
Om jag har burken uppställt så rebootar skiten hela tiden(knäppaste strul jag felsökt kan jag lova).
Att köre Orthos är inte att tänka på i upprätt läge, dör på direkten.
Så nu är jag tvungen att köra med chassit liggandes på sidan så att trycket fördelas jämt, tror det är socketen(stavning?) som har tagit stryk av vikten.
Vilket är ganska utrymmeskrävande då jag har ett enormt fulltowerchassi.

Men visst, den kyler bra, men saknar dock min vattenkylning i mitt upprättstående fina fulltower chassi.

Konstigt.. man fäster den ju med skruver som går genom moderkortet, säkert att du dragit åt den tillräckligt hårt? Men om du har amd kanske man kan få det problem du beskriver?

Visa signatur

Fractal Design Define R3, Gigabyte GA-X58A-UD3R, Intel Core i7 2.80GHz, Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz, Corsair SSD Force Series 120GB, Corsair Cooling Hydro H70, 2xGigabyte GeForce GTX 460 1GB OC SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Tack, det är en av dem jag tittat på.

Är bara rädd att även den kommer att trycka på kondensatorer och annat på moderkortet som sitter nära sockeln.. lite klumpig konstruktion av ASUS.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thermion
Konstigt.. man fäster den ju med skruver som går genom moderkortet, säkert att du dragit åt den tillräckligt hårt? Men om du har amd kanske man kan få det problem du beskriver?

Jag har monterat med olika hårt tryck och med mellanlägg osv för att försöka balansera upp det.
Ingen förbättring.
Socketen har fått stryk av vikten onekligen, inget annat.

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem

Bra och intressant test.

En del efterfrågar låga kylare för exempelvis HTPC-lådor i tråden - kan bara berätta att jag kör en Noctua NH-U9F i mitt Accent HT-200 chassi:

Passar utmärkt

För mitt andra lägre HTPC-chassi Dign HV5 funderar jag på en Thermalright SI-128 - borde fungera bra.

Permalänk
Medlem

"Vi var till och med tvungna att ta fram en vinklad näbbtång när det var dags att byta modell i testdatorn."

Jo, jag försökte ta ur min idag. Jag fick ur en pin, sen gav jag upp. Ska göra ett nytt försök med verktyg när jag orkar

Permalänk
Medlem

Jag hade aktiv kylare redan på min 486 SX25@40 MHz. Levererades utan men vid överklockning vågade ingen köra utan. 486-kylarna påminner mest om små tunna grafikkortskylare eller chipsetkylare.

Permalänk

Intressant med allt fokus på dessa Towerlösningar, som visserligen ger max kyleffekt, men som har andra problem i stället. Kanske just för att de ger mest kyleffekt och det är så lätt att mäta, medan nackdelarna är mindre mätbara?

Se här:

För de som verkligen behöver kylning pga överklockning så är egentligen en fläkt som blåser nedåt (typ Thermalright SI-128) bättre, trots en lite gnutta sämre kyleffekt. Detta eftersom man annars kokar minneskretsar, nordbrygga och inte minst strömanpassningskretsarna.

Och för "Svensson" som inte behöver så mycket kyleffekt så är det bättre med en passiv kylare som matas av en tunnel från chassiutsuget med lågvarvig 120 mm fläkt, typ Thermalright HR-01.

Just dessa två är mina personliga favoriter, men för den som ogillar Thermalright så har ju de andra fabrikaten motsvarande lösningar också.

Permalänk
Medlem

Era resultat med ZEROtherm BTF90 är rätt intressanta. Anandtech kommer fram till nått helt annat när det gäller ljudnivån:

http://www.anandtech.com/casecoolingpsus/showdoc.aspx?i=3062

Måndagsex för er del? De klassar tillochmed kylaren som tyst! Citerar:

Citat:

The quiet operation of the ZEROtherm makes it ideal for use in systems where silence is a main consideration.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Enligt specifikationerna är Scythe Infinity mycket bättre än Thermalright Ultra-120 Extreme. Men i praktiken så är det Ultra-120 som kyler bäst. Om man har samma fläkt med samma varvtal på Infinity som Ultra-120 eller om man inte har någon fläkt alls på dom, vilken kyler bäst då?

Logiskt sätt så bör 960gram(infinity koppar och aluminium kyla bättre än 790gram aluminium.

Eller är det bara så enkelt att Infinity har väldigt dåliga fästen? isåfall, hur kompletterar man dom? (vill inte ha något svar som: "köp en Ultra-120 insället")

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Enligt specifikationerna är Scythe Infinity mycket bättre än Thermalright Ultra-120 Extreme. Men i praktiken så är det Ultra-120 som kyler bäst. Om man har samma fläkt med samma varvtal på Infinity som Ultra-120 eller om man inte har någon fläkt alls på dom, vilken kyler bäst då?

Logiskt sätt så bör 960gram(infinity koppar och aluminium kyla bättre än 790gram aluminium.

Eller är det bara så enkelt att Infinity har väldigt dåliga fästen? isåfall, hur kompletterar man dom? (vill inte ha något svar som: "köp en Ultra-120 insället")

Det är inte riktigt så enkelt att det räcker att testa dem med samma fläkt; olika fläktar kan vara bra till olika kylflänsar.

T.ex. så Thermalright Ultra-120 Extreme säkerligen en bättre kylfläns än Thermalright HR-01 med en fläkt som kan prestera högt luftryck (typ Nexus) - Ultra-120 har mer kylflänsar som sitter i vägen, så det behövs en fläkt med mer "kraft" för att den skall ge sitt bästa. Men om den bara får en fläkt som ger högt lufttryck så blir luftflödet högt, vilket ger bra kylning med all den där kylarean som alla flänsar ger.

HR-01 däremot har mindre luftmotstånd, så det är mycket möjligt att den skulle vara bättre med en fläkt som kan prestera mindre tryck, typ Noctua. Eftersom luftmotståndet hos den är mindre så blir luftflödet bra trots den klena fläkten, vilket skulle kanske uppväga den mindre kylytan.

Och HR-01 skulle helt säkert piska bägge de andra utan fläkt. Men jag tror inte att många här skulle tycka att det var den bästa kylaren ändå, eftersom de andra blir bättre med fläkt...

Sammanfattningsvis så är det här inte enkelt. Det går inte att säga att en kylfläns är BÄST i alla lägen utan det beror på så mycket. Luftflöde i lådan, omkringtemperatur, fläkt, etc. Men det finns i stort sett aldrig orsak att välja något annat än Thermalright SI-128 (för bra kylning av moderkortskomponenter), Ultra 120 (för max kylning av CPU), eller HR-01 (med eller utan fläkttunnel till baksidesfläkt, för tystast möjliga lösning), enligt min mening.

Apropå luftflöde: ett råd till killen som var tvungen att köra sin Lian-Li 6070 med öppen låda: Den lådan har uselt luftflöde, kolla bara på det lilla hålet framtill/undetill som skall suga in all luft. Sätt en 120 mm fläkt bakom tre av de övre 5 1/4 platserna (det finns en hårddiskram från Lian-Li som fungerar till det), så skall du se att det blir mycket bättre - det hjälpte i alla fall mig stort, även om det aldrig kan bli jättebra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
/ /

Den lådan har uselt luftflöde, kolla bara på det lilla hålet framtill/undetill som skall suga in all luft.

/ /

Har inte alla Lian-Li lådor bakvänt luftflöde ?

Insug där bak och utblås fram ??

Hadde jag för mig iaf, har sett något sånt nånstans.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Nä, det har de inte. Du tänker kanske på pc-a05B eller den silvriga varianten av den. De har nätagg i fronten och 120mm i fronten och insug ganska långt ner på baksidan.

För övrigt så har peter hjalmarsson ett par intressanta punkter. Jag håller dock inte med om att det bara är thermalright som gäller.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450