inWarehouse: Avbeställt order - Ej pengar tillbaks

Permalänk
Medlem

inWarehouse: Avbeställt order - Ej pengar tillbaks

Hejsan!

Jag beställde bland annat en Scythe Andy hos inWarehouse och betalade 679:- inkl. frakt direkt med Visa.

Jag ångrade mitt köp, skickade mail till dem och meddelade att jag ville avbeställa min order och få pengarna tillbaks.

De tog bort ordern från mitt konto men jag fick aldrig något svar på mailet eller några pengar. Jag skickar därför ännu ett mail och undrar var de tar vägen, men jag får fortfarande inget svar.

Är det så att det bara tar lite tid att föra över pengarna? Man hade ju åtminstone förväntat sig att de svarar på mina mail.

Skulle gärna vilja ha lite synpunkter på mitt dilemma!

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Medlem

Hur lång tid har det gått?

Om det har gått lång tid så får du hota med kronofogden och om de ändå inte betalar så ansöker du om betalningsföreläggande hos kronofogden.

Permalänk

Det tar mellan 3-5 bankdagar innan pengarna kommer tillbaka. Detta råder inte Inwarehouse över och de kan inte skynda på det heller. Det är bankerna och Visas rutiner.

Visa signatur

MacBook Pro 15", 2,2Ghz Core2 Duo, Santa Rosa, Superdrive, 160GB 5400rpm HD, 4GB RAM, 128Mb GeForce 8600M GT grafikkort, Bluetooth 2.0, SMS

Permalänk
Medlem

Det har gått 2-3 dagar nu sen de tog bort ordern.

Även om det tar 3-5 bankdagar så tycker jag de borde ha svarat på respektive mail i vilket fall som helst?

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emerald
Hejsan!

Jag beställde bland annat en Scythe Andy hos inWarehouse och betalade 679:- inkl. frakt direkt med Visa.

Jag ångrade mitt köp, skickade mail till dem och meddelade att jag ville avbeställa min order och få pengarna tillbaks.

De tog bort ordern från mitt konto men jag fick aldrig något svar på mailet eller några pengar. Jag skickar därför ännu ett mail och undrar var de tar vägen, men jag får fortfarande inget svar.

Är det så att det bara tar lite tid att föra över pengarna? Man hade ju åtminstone förväntat sig att de svarar på mina mail.

Skulle gärna vilja ha lite synpunkter på mitt dilemma!

Hej Emerald,

Det är jättetråkigt om ni upplever det som att vi på inWarehouse ignorerat er som kund och detta beklagar jag innerligt för. Vi ligger förnärvarande lite efter med mailhanteringen vilket beror på en omfattande omstrukturering och jobbar för närvarande att komma ikapp med mailhanteringen (i nuvarande stund har vi dagens epost kvar).

Jag räknar med att ert mail skall vara besvarat innan 17:00 idag under förutsättning att ni skickat till kundservice@inwarehouse.se

Gällande återbetalningen så är det precis som signaturen ralmqvist skriver att återbetalningen beror på bankerna samt Visas rutiner och vi har full förståelse för att handläggningstiden kan tyckas vara märklig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Niclas / inW
Hej Emerald,

Det är jättetråkigt om ni upplever det som att vi på inWarehouse ignorerat er som kund och detta beklagar jag innerligt för. Vi ligger förnärvarande lite efter med mailhanteringen vilket beror på en omfattande omstrukturering och jobbar för närvarande att komma ikapp med mailhanteringen (i nuvarande stund har vi dagens epost kvar).

Jag räknar med att ert mail skall vara besvarat innan 17:00 idag under förutsättning att ni skickat till kundservice@inwarehouse.se

Gällande återbetalningen så är det precis som signaturen ralmqvist skriver att återbetalningen beror på bankerna samt Visas rutiner och vi har full förståelse för att handläggningstiden kan tyckas vara märklig.

Jag fick faktiskt svar någon timma senare efter detta inlägget.

Som sagt tycker jag att i samband med att ni tog bort ordern kunde ha bekräftat att ni överför pengarna och informerar om hur lång tid det kan tänkas ta innan de är tillbaka på respektive konto.

Detta är glömt så fort jag får pengarna, tack för att du förklarade hur det låg till! Hoppas ni tog min kritik på ett produktivt sätt och försöker förbättra denna del av ert system.

Mvh!

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Medlem

Att låta en chargeback gå igenom tar väl inte 3-5 dagar? Eller kör dem igenom via deras bankkonto?

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan
Att låta en chargeback gå igenom tar väl inte 3-5 dagar? Eller kör dem igenom via deras bankkonto?

Han betalade med Visa och återbetalning av det råder inte inWarehouse eller någon annan än Visa och bankerna över. De har en så lång hanteringstid för återbetalning och det finns även säkerhetsaspekter i det hela.

Visa signatur

MacBook Pro 15", 2,2Ghz Core2 Duo, Santa Rosa, Superdrive, 160GB 5400rpm HD, 4GB RAM, 128Mb GeForce 8600M GT grafikkort, Bluetooth 2.0, SMS

Permalänk
Medlem

Lustigt att DB lyckades göra en chargeback på mitt VISA och jag fick tillbaks pengarna samma dag då.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan
Lustigt att DB lyckades göra en chargeback på mitt VISA och jag fick tillbaks pengarna samma dag då.

Har dom bara reserverat pengarna och inte dragit dom så går det ju givetvis snabbare, en reservering brukar kunna släppas relativt direkt.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

Oavsett om det tar 1 eller 5 dagar är det Visa och bankerna som sköter återbetalningen och den kan inte säljaren påverka.

Visa signatur

MacBook Pro 15", 2,2Ghz Core2 Duo, Santa Rosa, Superdrive, 160GB 5400rpm HD, 4GB RAM, 128Mb GeForce 8600M GT grafikkort, Bluetooth 2.0, SMS

Permalänk
Medlem

Skulle vara väldigt optimalt om alla butiker endast reserverade beloppet före ordern skickas. Men är nog att hoppas på alldeles för mycket.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av altair4
Skulle vara väldigt optimalt om alla butiker endast reserverade beloppet före ordern skickas. Men är nog att hoppas på alldeles för mycket.

Frågan är vad reglerna säger här.. dvs mellan företag och kortföretag? Får ett företag dra pengar "på riktigt" innan ordern skickas, eller endast reservera?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razor-SWE
Frågan är vad reglerna säger här.. dvs mellan företag och kortföretag? Får ett företag dra pengar "på riktigt" innan ordern skickas, eller endast reservera?

Om jag inte missminner mig så innebär Visas regler att beloppet först reserveras, och en reservation håller i runt tre dagar. Om varan fortfarande inte är "skickad" så släpps pengarna. Så fort varan "skickas" dras pengarna (oavsett ev. reservation).

Men nu kommer man till det intressanta; "skickas" är väääldigt svävande..
I praktiken kan det alltså innebära att pengarna dras innan varan skickas.

Sen om varan beställs från dist. för din räkning dras pengarna också.

Ungefär så här;

Jag beställer 1st enhet från DustPlettButiken, DustPlettButiken har 200st enheter i lager, men packning är överbelastade och paketet skickas först efter 5 dagar. = Pengarna brukar dras direkt.

Jag beställer 1st enhet från DustPlettButiken, DustPlettButiken får in 200st enheter om 1 dag. = Pengarna brukar dras direkt.

Jag beställer 1st enhet från DustPlettButiken, DustPlettButiken får kanske in 200st enheter om 30 dagar. = Pengarna reserveras och släpps sedan.

Jag beställer 1st enhet från DustPlettButiken, DustPlettButiken beställer 1st enhet från sin distributör. = Pengarna brukar dras direkt.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

Själv har man fått vänta ca. en månad på betalning för en returnerad skärm till DB för några månader sedan.

Självklart var man på dem lite och till slut fick jag till svar att det kommer nångång i framtiden vilket jag mailade till svars att tog för givet skulle innebära max en månad vilket i sig är acceptabelt.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Butikerna har väl 30 dagar på sig att betala tillbaka enligt lagen?
Eller hur är det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Butikerna har väl 30 dagar på sig att betala tillbaka enligt lagen?
Eller hur är det?

Japp enligt KKL.