Permalänk
Medlem

Fästa CNPS-7000 utan skruv

Tja. Köpte på mig en cnps-7000 Alcu för att tysta ner gamla familjedatorn. Ska sitta på en 462, men dum som man är så missar man givetvis att det krävs fyra skruvhål runt processorn, vilket det givetvis heller inte finns. Nu undrar jag om det finns något sätt att trots detta lyckas få fast kylaren?
Tejp?
Lim?
Vågar man löda fast den?

Behöver svar snarast

MVH Gösta

Permalänk
Medlem

skulle inte rekommendera att limma eller tejpa med tanke på att vikten på cnps-7000 ligger på 445g. kan funka att lägga ner datorn på sidan och bara ställa fläkten på,och försöka fixera den med något, men eftersom det var en familje dator kommer det nog inte att funka.

slutsats: Lämna tillbaka cnps-7000 köp en ny med rätt socket.

/lycka till

Visa signatur

Skrew you jag har dyslexi!
och JA jag googla hur det stavas!

Permalänk
Medlem

alltså, grejen är att det är rätt socket. det är bara det att skruvhålen saknas... och om jag ska lämna tillbaka den måste jag skicka och jävlas... funderar på antingen (eller en mix av) steel-epoxy eller superlim, kan det fungera? sen får man väl vara väldigt försiktig, men vill helst kunna ställa den upp..
Fler förslag? Mvh

Permalänk

om du har kunskap och fantasi så kan du nog konstruera något som får den att passa trots att de fyra hålen saknas. Om du inte kan de så får du antigen skicka tillbaka sen lr lägga den på hyllan som "bra att ha" och köpa en ny som passar direkt

Permalänk

kan du ta en bild på hur det ser ut runt prollen?

har du 2 hål kan du ju testa om det går att montera den med 2 av skruvhålen på kylaren på tvären

hoppas du fattar hur jag menar

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Om du är riktigt händig så kan du ju göra egna metallbitar som du sätter på CPU-sockelns fäste för originalkylaren, som du sedan kan skruva fast kylaren i!

Beroende på kvalitet av moderkort, så kanske inte sockeln orkar hålla uppe kylaren i lodrätt läge. Det är nog bäst att du isf gör ett par hål på kylaren och skapar en slags hängning som du kan sätta fast i nätaggregatets ventelationshål, för att avlasta sockeln från den mesta tyngden. Hoppas du förstår vad jag menar!

OBS!! Se till att inget av montagematerialet kommer IN i nätaggregatet (ifall det är oisolerat och ledande material dvs)!!

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

Kunde man inte borra upp 4st hål på vissa socket A moderkort utan att skada komponenter/kopparbanor?
Någon typ av upphängning måste det sitta där så man borde kunna anpassa kylaren efter det...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Aloha. Nu har jag försökt limma fast med superlim... Och det höll Men datorn vägrar starta, den går igång bara ett kort tag och sen lägger den av, öppnade burken och kände på kylaren, varm... Undrar om det antingen är så att kylaren ligger dåligt emot CPUn eller om jag råkat göra kortis mha limmet... Ska pröva att limma på den igen..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silver16
Aloha. Nu har jag försökt limma fast med superlim... Och det höll Men datorn vägrar starta, den går igång bara ett kort tag och sen lägger den av, öppnade burken och kände på kylaren, varm... Undrar om det antingen är så att kylaren ligger dåligt emot CPUn eller om jag råkat göra kortis mha limmet... Ska pröva att limma på den igen..

Du kör väl med någon form av värmeledande lim, såsosm Arctic Silver Thermal Adhesive eller motsvarande från Zalmam? Annars så borde väl värmen överföras mycket dåligt, right?

Permalänk
Medlem

Nix, kör med superlim från biltema men har inget lim på själva kontaktytan processor-fläns. Utan drar limmet runtomkring den (pytte)lilla metallföremålet som jag stryker på med zalman grease... Sen får limmet självklart kontakt med flänsen, men kan det verkligen påverka så mkt?

Permalänk

men frågan är väl om inte tyngden kommer vilja slita bort hela prollen från sockeln om du limmar den... den sitter hårt men frågan lyder om det är tillräkligt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Med tanke på att Socket A processorer har en historia av att följa med kylflänsen när man lyfter bort kylflänsen, så är det nog inte alls bra att lita på att processorn ska kunna hålla ett halvkilo tungt föremål.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

Jaja, nu är den fastlimmad, så nu ska jag se vad som händer Återkommer med resultat...

Permalänk

iFall du verkligen vill ha den fastlimmad, ha då datorn liggandes, annars ramlar nog processorn ganska snart ut

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att det ska finnas en kylpasta med lim blandat i kylpastan.
Enbart lim går ju inte eftersom lim inte leder värme särskillt bra.

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alibabba
Jag har för mig att det ska finnas en kylpasta med lim blandat i kylpastan.
Enbart lim går ju inte eftersom lim inte leder värme särskillt bra.

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=102&session=1133a16...
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=103&session=1133a16...

Yup. Sedan för vilken vikt det håller vete fasen. Det står också att det inte bör användas på processorer...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch