Gainward släpper 8600 GT med 1 gigabyte minne

Permalänk
Medlem

Men det här kortet med 1gb borde iaf ge bättre resultat när man klockar det.
Än med ett likadant fast med 512 eller 256...

Fast jag skulle aldrig köpa ett.

Då köper jag hällre 2st 8600GT med 256 ddr3.

För SLI är väll lika dan ball faktor på som ett kort med 1gb minne?

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mistard
Men det här kortet med 1gb borde iaf ge bättre resultat när man klockar det.
Än med ett likadant fast med 512 eller 256...

Fast jag skulle aldrig köpa ett.

Då köper jag hällre 2st 8600GT med 256 ddr3.

För SLI är väll lika dan ball faktor på som ett kort med 1gb minne?

SLI är ballare då det faktiskt gör nytta. Det finns inget och kommer väl inte finnas något spel som behöver 1 GiB grafikminne och som blir spelbart med dessa texturinställningar.
Att köpa lite high-end kort med mycket minne är helt OK, då klarar man sig längre på dem. Mitt gf 4 ti 4200 som jag valde 128 MiB istället för 64 klarade sig bra länge tack vare det.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Porraz
Tycker de verkar lite onödigt me 1GB på ett mellansegment kort. Även om de gynnar me mer ram då man kör feta upplösningar så kommer de ju ändå hacka sönder, för grafikprocessorn e för slö. De e som att köra en monstertruck me en rutten volvomotor. Obalanserat me andra ord.

Rolig liknelse. Får nog vara hyfsad utväxling om Volvo-motorn ska klara av att flytta trucken. Och då blir det nog inte tillräckligt mycket fart för att göra höga hopp och dylikt. En monstertruck väger ju ca 5 ton. Visst, den kan förflytta sig men det kommer gå för långsamt för att bli någon show enligt förväntningarna. Samma gäller nog som sagt dessa kort. Bättre med billigare varianten och spela enklare spel eller gå upp ett steg med GPU'n. ;P

Permalänk
Medlem

Hade varit mycket mer intressant att se 8600-serien med ruskigt snabbt minne då korten är strypta av sin 128-bitars-buss.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

det här grafikkortet är ungefär lika bra eller aningen sämre än ett ATI 800xt
tänk på hur många år det har på nacken.

det ända som är köpvärt i 8k serien är 8800 korten.
resten kanske man bara köper till htpc eller va de kallas

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JOWNIX
Rolig liknelse. Får nog vara hyfsad utväxling om Volvo-motorn ska klara av att flytta trucken. Och då blir det nog inte tillräckligt mycket fart för att göra höga hopp och dylikt. En monstertruck väger ju ca 5 ton. Visst, den kan förflytta sig men det kommer gå för långsamt för att bli någon show enligt förväntningarna. Samma gäller nog som sagt dessa kort. Bättre med billigare varianten och spela enklare spel eller gå upp ett steg med GPU'n. ;P

Ok, detta är offtopic men alltså en monstertruck på 5 ton!? Då har du inte sett många truckar du. 5 ton är ju en liten enpalls-lyftare!

Nej du cointainer-truckar då kan vi snacka monster.

Nog om det..

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd

Lite offtopic månne?

Skillnad på olika typ..
:-s

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Jag håller fullständigt med, jag kan inte tänka mig något scenario där 1gig ram på ett sådant kort skulle göra någon skillnad.

Dock så tycker jag vissa av er överdriver det.
World in Conflict tex kräver 512mb för att köra high/ultra texturerna.
Ska dock erkännas att spelet ser helt fantastiskt ut, så det är kanske inte så konstigt...

Så det här med att inget spel använder mer än 256mb är skitsnack

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Lite offtopic månne?
http://www.eccentricamerica.com/images/monstertruck.jpg
http://www.nc-nielsen.dk/billeder/top/357.jpg
Skillnad på olika typ..
:-s

haha ja blev nog lite språkförbristningar där.. Men det kan ju även tolkas som ironi...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Rätt snart, i en framtid nära er, så kommer 1 Gb minne på grafik-kortet att betraktas som lite

Visa signatur

Jag har rest landet runt och talat med de allra kunnigaste och kompetenta personerna. Och jag kan försäkra er att datorn är en modefluga som inte kommer att hålla året ut.
"Redaktören för affärslitteratur på Prentice Hall 1957"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Farang
Rätt snart, i en framtid nära er, så kommer 1 Gb minne på grafik-kortet att betraktas som lite

Men, de GPU:erna kommer betraktas som kraftfulla, inte mesiga som 8600GT

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Inaktiv

lol, ett 8600gt(s) är inget bra kort. tror detta kort kommer vara långsammare än 256/512 versionen på de flesta upplösningarna. försäljare på onoff, siba, elgiganten kommer att gilla detta då dumma kunder kommer tro att de kommer få bra datorer för en billig peng.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
lol, ett 8600gt(s) är inget bra kort. tror detta kort kommer vara långsammare än 256/512 versionen på de flesta upplösningarna. försäljare på onoff, siba, elgiganten kommer att gilla detta då dumma kunder kommer tro att de kommer få bra datorer för en billig peng.

Så sant så.

- Värsta kortet på marknaden, ni ser själva, Tja hela 1 GB!

- Pappa titta, en gegabajt. Snälla kan jag inte få?

- Jaja Oskar okej då.

Dom betalade 2700 kr

= Lurade

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Så sant så.

- Värsta kortet på marknaden, ni ser själva, Tja hela 1 GB!

- Pappa titta, en gegabajt. Snälla kan jag inte få?

- Jaja Oskar okej då.

Dom betalade 2700 kr

= Lurade

Jo, tämligen..
Iaf med tanke på att det ska kosta runt 1800:-

Nu tror jag iofs inte att 1GB-versionen av 8600-kortet blir någon "hit" iaf. Det trodde jag iofs inte om GF 6600-serien heller när det kom..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Försår inte riktigt diskusionen

Om man snackar om Gainward och deras speciella släpp så är nog detta ett av de sämre prestanda mässigt även om det inte är det marknadsföringsmässigt. Kommer igåg deras 7800GS 512MB som var ett 7800GT chip med 24pipelines, så då såg man klar prestandaskillnad trots lägre clocka. (dyrt dock)

Men hur som hällst, så länge som det finns en flaskhals så är det den som bestämmer prestandan.

Det finns inga spel nu som anänder mer än 512MB ram effektivt. Orsaken till de udda 640MB och 768MB på 8800 serien är inte för att det ska gå fortare med 640MB än 512MB för att det är mer minne, utan för att få upp minnes bussens bredd. 320-Bits på 640 (och numera även 320) och 384-Bits på 768 modellen. Det som gör den stora skillnade mellan 640MB och 768MB modellen är bussens bredd och att Ultra och GTX har bättre GPU, Inte minnesmängden. Mellan 640 och 320 är det mäst minnesmängden då spel som tycker om 512MB inte kommer få platts med allt i minnet om man ställer in de högsta inställningarna på 320MB kortet. I de spel som använder 256MB så kommer skilnaden mellan desssa bara bli GPU och Minnes klockfrekvenser.

Doom 3 såg jag någon nåmna. Det spelat använder 256MB texturer, men då det ska läsa in de nya 256MB texturerna som nästa område använder kommer mer än 256MB användas, eftersom man fortfarande ser det gamla området tills man är helt inne på det nya.

Det har varit almänt könnt sedan flera år att mycket MB på Grafikorten och Många MHZ säljer, även om det inte representerar ricktigt Prestanda.

Vem skulle välja en 3,4GHZ P4 Over en 3GHZ Core 2 Duo? ...

Kan fårstå 6800 med 512MB men inte mer. Redan med 512MB är det mästa whaist. Men man kan i alla fall komma fårbi flaskhalsen i några icke GPU krävande spel. (vet inte vilka der är, men de finns) Men med 1GB så kan jag inte se någon annan än marknadsföringsmässig vinnst.

Det är samma sak som AMD och Intel, Nvidia och ATI altid slagits om.
Vi har den snabbaste produkten på marknaden, så köp våra långsamma till överpris.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Re: Försår inte riktigt diskusionen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hACmAn

Vem skulle välja en 3,4GHZ P4 Over en 3GHZ Core 2 Duo? ...

Tyvärr tror jag det är alldeles för många...

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Ja. hehe

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd

Jo, det är ju jättelätt att hitta en P4 3,4 idag..
:-s

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Så sant så.

- Värsta kortet på marknaden, ni ser själva, Tja hela 1 GB!

- Pappa titta, en gegabajt. Snälla kan jag inte få?

- Jaja Oskar okej då.

Dom betalade 2700 kr

= Lurade

ja, varianter av kort med mera minne brukar ha flera ns långsammare minnen osv, vilket gör de sämre bland annat. jag prövade starta upp doom3 på ett 7300LE. det spelet bedömer bara ett kort pga den minnesmängd som finns på kortet för att göra default-inställningarna. kortet har 512 mb i minne (som dess 64-bitars minnesbuss aldrig skulle kunna hantera) och då ställer doom 3 in ultra settings. då låg fpsen i den 3d-renderade menyn i 800*600 på cirka <5. det visar hur minne påverkar prestandan i spel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Men, de GPU:erna kommer betraktas som kraftfulla, inte mesiga som 8600GT

Fattar ungefär vad du menar tror jag. Som att sitta idag med en P2:a med 256 i RAM och Win98:a.

Men faktum kvarstår, samtliga av dagens kort kommer att betraktas som slöa rätt snart, och kräver progget mer än 512 i minne på grafiken så kommer det gå att köra på detta kort iallafall

Visa signatur

Jag har rest landet runt och talat med de allra kunnigaste och kompetenta personerna. Och jag kan försäkra er att datorn är en modefluga som inte kommer att hålla året ut.
"Redaktören för affärslitteratur på Prentice Hall 1957"