Opengl 3.0 officiellt tillkännagivet

Permalänk

Hur vet man att OpenGL 3.0 är så snyggt då? Gissar sig alla till att det är snyggare än DX 10 ?
Finns det inga filmer på OGL3?
Är det ingen som vet något alls?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

OpenGL kan inte jämföras med hela DirectX utan bara med Direct3D som är en del av funktionaliteten i DirectX.

Några exempel på mer eller mindre plattformsoberoende kombinationer som fullt ut kan jämföras med DirectX är:

OpenGL (3D-grafik) + OpenAL (ljud) + SDL (grafik, font, input, ljud, etc.)
OpenGL (3D-grafik) + OpenAL (ljud) + PLIB (grafik, font, input, ljud, etc.)
OpenGL (3D-grafik) + OpenAL (ljud) + Allegro (grafik, font, input, ljud, etc.)

Permalänk

Amme jag menar då grafikmässit om OpenGL 3 och DX 10.

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
De viderdrivisart som finns med från MS hanterar openGL genom att ha en "wrapper" som omvandlar alla openGLkod till DirectXkod. Dessutom hanterar wrappern bara kod enligt openGL1.4.
Detta gör saker för openGL funkar men på ett undermåligt sätt ur användarens perspektiv.
Lösningen är att som på XP lägga in egna drivisar för openGL och mappa applikationerna til ldessa, vilket kanske inte är så uppenbart om man kör Vista då det funkar ändå (om än mediokert).

Är det du eller jag som inte är uppdaterad?

Minns att MS ville göra som du skriver, bland annat (enligt dem) för att Aero Glass var i Direct3D och eftersom man inte kan blanda Direct3D med OpenGL så emulerade man i princip OpenGL i Direct3D för att få det att fungera.

Men efter all skit de fick så gjorde de om det och byggde Aero Glass i både Direct 3D och Open GL.

Kanske har de ändrat sig igen men isåfall tycker jag att det är konstigt att man kan hitta denna artikel på förstasidan på opengl.org

http://www.opengl.org/pipeline/article/vol003_7/

Jag har bara skummläst den intrycket jag får från artiklen är att prestandan likvärdig vilket är imponerande med tanke på att drivrutinerna inte hunnigt mogna och att det hela är uppbyggt såsom i XP.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adamq10
Ni missar en viktig skillnad mellan DirectX och OpenGL

OpenGL hanterar endast grafik medan directX hanterar ljud, input, nätverk, force feedback, you name it. En sådan sak gör utvecklingen enklare och då större delen av potentiella köpare dessutom sitter på windowsplattformen är man säker på att det fungerar bra med windows.

Men ur konsumentens synvinkel är ju opengl helt klart trevligare då det är plattformsoberoende och på så sätt skulle man kunna få alla grafikeffekterna som finns i vista i xp eller på osx.

Har för mig att directX ska sluta hantera ljud, lr iaf hårdvaru accelererat..

wikipedia: "....DirectX 10 has also dropped support for hardware accelerated audio, opting instead to render sound in software on the CPU."

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Som icke-programmerare ska man nog inte gräva ner sig så mycket i det här. Men, några reflektioner:

Jag har hört flera säga att OpenGL är en dröm att arbeta med jämnfört med DirectX. Dock gälde det DX9, det kan hända att DX10 är bättre.

OpenGL fanns långt innan DirectX var nått att ha. DirectX version 1 fram till version 7 var rätt sunkiga.

Vad gäller utseende så är det lurigare att jämnföra, jag tror det hänger mer på utvecklarens kompetens. T.ex. så är Quake 2, 3, 4 skrivna med OpenGL (och så gl-versionen av quake 1), vilka var jäklit snygga när dom kom.

Så John Carmack(på Id Software) har alltid föredragit opengl, fast han har också sagt att det är helt fantastiskt bra att utveckla spel till 360:n som ju har en variant av DirectX.

Jag tror OpenGL 3.0 kommer förbättra för utvecklaren först och främst.

Notera också att OpenGL är en standard, när standarden är släppt måste den implementeras. Det brukar väl finnas en referensimplementation, men som med tidigare versioner kommer det nog komma mer än en implementation.

Det är konkurrens till DX, och konkurrens är nog alltid bra!

Till sist, några random citat från wikipedia:

"Any fixed functionality that OpenGL 2.1 also provided a shader interface for has been removed in favor of a shader-only approach."

"The API has been streamlined, designed to both simplify application development and ease the burden on implementations."

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Farmer
Har för mig att directX ska sluta hantera ljud, lr iaf hårdvaru accelererat..

wikipedia: "....DirectX 10 has also dropped support for hardware accelerated audio, opting instead to render sound in software on the CPU."

mm, mycket skit har de fått för det. Men det positiva är ju att OpenAL troligen används istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Är det du eller jag som inte är uppdaterad?

Minns att MS ville göra som du skriver, bland annat (enligt dem) för att Aero Glass var i Direct3D och eftersom man inte kan blanda Direct3D med OpenGL så emulerade man i princip OpenGL i Direct3D för att få det att fungera.

Men efter all skit de fick så gjorde de om det och byggde Aero Glass i både Direct 3D och Open GL.

Kanske har de ändrat sig igen men isåfall tycker jag att det är konstigt att man kan hitta denna artikel på förstasidan på opengl.org

http://www.opengl.org/pipeline/article/vol003_7/

Jag har bara skummläst den intrycket jag får från artiklen är att prestandan likvärdig vilket är imponerande med tanke på att drivrutinerna inte hunnigt mogna och att det hela är uppbyggt såsom i XP.

Den sidan diskuterar ju hur det blir 3:e-parts med openGL-drivisar (eller XP-drivisar), och då gäller "Performance-wise, developers can expect a decrease of around 10-15% on Windows as compared to Windows XP" (dvs 6/7-9/10 av XPs fart).

Alternativt använder man "Microsoft's software OpenGL 1.1 implementation " som kommer med Vista (samma som i W95 och NT4? gissar på att det inte är så) och då är det emulering vi talar om...

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -8-DEAMON-8-
Hur vet man att OpenGL 3.0 är så snyggt då? Gissar sig alla till att det är snyggare än DX 10 ?
Finns det inga filmer på OGL3?
Är det ingen som vet något alls?

Egentligen är det väl i stort sett samma, det intressantaste är vad grafikkorten stödjer.

När grafikkorten börjar med nån ny cool grej, tex shader model 4 så kräver det en ny version av DirectX för att fungera, det är väl därför det kommer så många versioner hela tiden.. Med OpenGL däremot är det annorlunda, där läggs nya funktioner till som extensions, så det behövs ingen ny version av OpenGL på samma sätt utan det som krävs är att nån gör en extension, tex Nvidia om dom inte orkar vänta på att nån mer standard ska göras.

Egentligen är det en väldig hype runt DirectX 10 i onödan eller vad man ska säga, geometry shaders kan man tex använda fint i den OpenGL-versionen som redan finns ute nu (på bl.a. WindowsXP!) om man bara har ett tillräckligt fett grafikkort medan det kräver en bättre version av directx än 9c som är den "bästa" som finns på WindowsXP som du säkert vet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -8-DEAMON-8-
Amme jag menar då grafikmässit om OpenGL 3 och DX 10.

Det var inte till dig jag skrev inlägget om att man inte kan jämföra OGL med DX. Men för att besvara din fråga: Hur snyggt något ser ut har inte så mycket med API't att göra. Det har mer att göra med hur duktiga grafiker det är som gör texturer, hur programmerarna utnyttjar funktionaliteten som finns tillgänglig och vilka inställningar som används runtime. Slutresultatet kan troligtvis bli helt identiskt med båda API'er beroende på vem som programmerar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JOWNIX
Det var inte till dig jag skrev inlägget om att man inte kan jämföra OGL med DX. Men för att besvara din fråga: Hur snyggt något ser ut har inte så mycket med API't att göra. Det har mer att göra med hur duktiga grafiker det är som gör texturer, hur programmerarna utnyttjar funktionaliteten som finns tillgänglig och vilka inställningar som används runtime. Slutresultatet kan troligtvis bli helt identiskt med båda API'er beroende på vem som programmerar.

Något som däremot kan variera är ju hurmycket kraft som krävsför att göra detlika snyggt så en bättre fråga är kanske vilket api är snabbast.

Permalänk
Inaktiv

mmmm hoppas fler programmerare går över till opengl. så man slipper microsoft-skiten

Permalänk
Medlem

OGL3.0 verkar ju gå i D3D10's spår. De tar bort fixed-function funktionerna precis som i D3D10 och de tar bort immediate mode (glbegin/glend) vilket aldrig ens har funnits i Direct3D. Det är ju både bra och dåligt. Immediate mode är galet långsamt men det är till 95% vad som används i alla nuvarande ogl tutorials för att det är enkelt för nybörjare eller för att testa grejer snabbt. Även state groups har tillkommit, har funnits i ett visst annat 3D API ett bra tag nu...

Att OGL har körts om av D3D beror nog till stor del att det är enklare att sätta sig in i D3D med alla samples och guider Microsoft har gett ut för API't samt att de är så mycket mer som ingår som behövs för det allra enklaste spelet men är oerhört komplext att skriva för en nybörjare. DirectX innehåller ju kod för att ladda alla de vanligaste textureformaten, ett avancerat matematikbibliotek och ett eget modellformat.

Skulle det inte vara för NeHe's OGL guider skulle nog språket knappt användas av någa andra än sjukvården och inom viss typ av forskning och simulering...

Permalänk
Inaktiv

Detta blir kul att lära sig hoppas det går att använda på min gpu dock

Permalänk

Det går väl säkert inte att använda 3.0 på alla grafikort? Är det så att det måste vara kompatibelt eller är det bara en liten programvara ?
Hmm, och hur vet man att OpenGL 3.0 blir snyggare än Direct3D 10.0? Hoho?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk

Det går väl säkert inte att använda 3.0 på alla grafikort? Är det så att det måste vara kompatibelt eller är det bara en liten programvara ?
Hmm, och hur vet man att OpenGL 3.0 blir snyggare än Direct3D 10.0? Hoho?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -8-DEAMON-8-
Det går väl säkert inte att använda 3.0 på alla grafikort? Är det så att det måste vara kompatibelt eller är det bara en liten programvara ?

För att använda OpenGL 3.0 funktionalitet så krävs självklart hårdvarustöd.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
För att använda OpenGL 3.0 funktionalitet så krävs självklart hårdvarustöd.

Då får vi vänta till GeForce 10XXX ?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -8-DEAMON-8-
Då får vi vänta till GeForce 10XXX ?

Stödjer det openGL2.1 så bör allt i 3.0 stödjas.
G8x (8-serien) är inga problem, NV4 (6-serien) bör gå finfint.
NV3 (5-serien) får väl emulera några få saker...
Äldre kan bli lite trötta (mycket emulering) men de är ju så gamla så det är väl bara jag som har sådana kvar

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!