Permalänk
Medlem

Lysdiod-spänning

Ska byta lysdioder i mitt chassi och jag undrar vilken spänning dom matas med... 3,3 eller 5 volt??

Tack på förhand

Permalänk

det har väl ingen större betydelse då du kan reglera det med ett mostånd

Visa signatur

i7 3770k, 16 DDR3, Geforce 570 GTX, 5Tb

Permalänk
Medlem

kan vara bra om man vet vilket motstånd man ska köpa =P

Permalänk

Multimeter borde väl vara lättast, men skulle själv gissa på 2-3 v

Permalänk
Medlem

har tyvärr ingen =/

Permalänk
Medlem

Om du ska koppla dem till moderkortet behövs det inget motstånd. De får inte dra över 5V bara.

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk
Medlem

en kompis mätte på ett moderkort och fick fram 5 volt... lysdioderna behövde en spänning på 3,2-3,6 volt... Så jag antar att dom blir lite grillade =/

Tänkte handla på lysdiod.com, dom säljer ut sitt lager, men dom har inga motstånd som passar mig =/

Permalänk
Medlem

Nej, dom blir inte grillade eftersom strömmen från moderkortet är begränsad. Altså bara att koppla in HDD- och/eller powerled utan motstånd och vara glad. Så länge lysdioden inte drar mer än 5V.

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk
Medlem

Okej, får testa då... Det är ingen fara om man grillar den? För moderkortet alltså

Permalänk

En lysdiod är en halvledarkomponent, den har ett visst specifikt spänningsfall som är bestämt av tillverkningsprocessen. Det går alltså inte att variera hur många volt som ska falla över lysdioden.

Däremot måste man begränsa strömmen som går genom dioden, se här för en tydlig förklaring hur man räknar: http://www.kpsec.freeuk.com/components/led.htm#calculate

Ex: för en LED med spänningsfall 2V och maxström 20mA så behövs ett motstånd på minst 150 ohm om man har 5V in.

Spänningsfallet och maxströmmen står i databladet, t.ex. här: http://lysdiod.com/product_info.php?cPath=32&products_id=49

För den intresserade:

En diod fungerar inte alls på samma sätt som ett motstånd.

I ett motstånd så kommer all "tillgänglig" spänning att falla över motståndet. Strömmen begränsas sen av I=U/R.

I en diod så är spänningsfallet alltid konstant. Den har inget internt motstånd (R=0 ohm) så strömmen begränsas inte alls av dioden.

Att dioder har ett sånt "udda" beteende beror på att det är en halvledarkomponent som bygger på kvantmekaniska principer. Det skiljer sig från vad man normalt är van att tänka sig. Så länge man vet spelreglerna så kan man använda såna komponenter utan att förstå principerna som den är uppbyggd efter. Är man däremot mer intresserad så kan jag rekommendera någon civilingenjörsutbildning där man får lära sig om kvantmekanik och halvledarfysik!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VirtualIntent
En lysdiod är en halvledarkomponent, den har ett visst specifikt spänningsfall som är bestämt av tillverkningsprocessen. Det går alltså inte att variera hur många volt som ska falla över lysdioden.

Däremot måste man begränsa strömmen som går genom dioden, se här för en tydlig förklaring hur man räknar: http://www.kpsec.freeuk.com/components/led.htm#calculate

Ex: för en LED med spänningsfall 2V och maxström 20mA så behövs ett motstånd på minst 150 ohm om man har 5V in.

Spänningsfallet och maxströmmen står i databladet, t.ex. här: http://lysdiod.com/product_info.php?cPath=32&products_id=49

För den intresserade:

En diod fungerar inte alls på samma sätt som ett motstånd.

I ett motstånd så kommer all "tillgänglig" spänning att falla över motståndet. Strömmen begränsas sen av I=U/R.

I en diod så är spänningsfallet alltid konstant. Den har inget internt motstånd (R=0 ohm) så strömmen begränsas inte alls av dioden.

Att dioder har ett sånt "udda" beteende beror på att det är en halvledarkomponent som bygger på kvantmekaniska principer. Det skiljer sig från vad man normalt är van att tänka sig. Så länge man vet spelreglerna så kan man använda såna komponenter utan att förstå principerna som den är uppbyggd efter. Är man däremot mer intresserad så kan jag rekommendera någon civilingenjörsutbildning där man får lära sig om kvantmekanik och halvledarfysik!

Dock så spelar detta inte så stor roll i sambandet då moderkorten är gjorda så att spännignen är begränsad och anpassar sig efter komponenten då varje chassitillverkare troligtvis anväder "egna" lysdioder...

Permalänk
Medlem

kort sagt... jag behöver inget motstånd?