Permalänk
Medlem

Skyddar AGP/PCI-lås hårddisken?

Sist jag överklockade så gick min hårddisk isönder. På det moderkortet så fanns det inget AGP/PCI-lås.

Men nu har jag ett moderkort med AGP/PCI-lås, betyder det att detta låset skyddar min hårddisk från att gå sönder vid överklockning?

Och om jag fattat det hela rätt så överklockas allt om man höjer FSB:n.
Problemet är att jag än så länge har gamla, dåliga och slöa Ram-minnen, som nog inte tåler särskilt mycket överklockning.

Vill minnas att jag läst en guide/faq här om att man kan köra minnet i 1:2, 1:3 osv för att kunna höja FSB trots att man har dåliga minnen.
Men hur går man då till väga, och hur vet jag vilket tal som gäller?

EDIT: Moderkortet är ett Asrock 4core dual vsta och processorn en E2160 samt 2st gamla 266Mhz 512Mb-minnen.

EDIT2: Måste jag installera om windows xp när jag byter moderkort + processor? jag trodde att det bara var att flytta över hårddisken...?

Visa signatur

C2D E8400 @ 3,8Ghz, Gigabyte EP35-DS3R, 2Gb 1066Mhz DDR2, HD4850 512Mb 680/100, CoolerMaster Hyper 212, Öppet PIII chassi med bordsfäkt...

Permalänk
Medlem

Det är att rekommendera att installera om XP när du byter moderkort. Är ju inte alls omöjligt att det går utan dock.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Ja ycket troligt att du måste ominstallera windows.
Ibland så totahänger det sig efter moderkorsbyte så inte ens felsäkert läge fungerar, ibland så bootar det fint.

Jag skulle personligen aldrig byta moderkort utan att ominstallera, risken finns ju alltid att det ligger kvar "gammalt skit" som gör att datorn blir ostabil.

Edit: agp/pci lås ska skydda disken, så länge låset fungerar. En del moderkort är det ju lite si och så med.

Permalänk
Medlem

Re: Skyddar AGP/PCI-lås hårddisken?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lazlo09

EDIT2: Måste jag installera om windows xp när jag byter moderkort + processor? jag trodde att det bara var att flytta över hårddisken...?

Tänker lite grann då inser du nog att det är ganska givet att du måste installera om. Efter XP- installationen så kör du ju in alla drivare som är specifika för moderkortet (genom att tex. köra skivan som medföljde moderkortet).

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem

Re: Re: Skyddar AGP/PCI-lås hårddisken?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElWeed
Tänker lite grann då inser du nog att det är ganska givet att du måste installera om. Efter XP- installationen så kör du ju in alla drivare som är specifika för moderkortet (genom att tex. köra skivan som medföljde moderkortet).

Kan ju som sagt fungera om man använder ett moderkort med samma chipset och komponentuppsättning. I annat fall fungerar det dock sällan särskilt bra.

Till trådskaparen: Sikta in dig på att ominstallera så blir du inte besviken iaf.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jaha, då har 200gb spel å film gått förlorad...

När jag startade datorn nu efter moderkorts + processorbyte så står det att windows ej kunde startas.

Fungerar inte heller med felsäkert läge. Det går bra att komma in i BIOS, och allt annat fungerar fint.

Och naturligtvis så har jag ej kvar xp-skivan. Jag har förvisso använt ett program som hette "Belarc Advisor" för att ta reda på min licens/cd-key, men vet ej hur det skulle kunna hjälpa.

Min far har bränt en skiva med win XP som jag trodde att jag kunde installera och sedan skriva in min cd-key, så jag inte skulle behöva köpa nytt win xp bara för att cdskivan är borta.
Men det fungerar inte att boota från skivan, fast den fungerar i en gammal dator med win2000 (installationsprocessen för xp startar när jag sätter i skivan)

Jag kan acceptera att förlora all data, det är det värt att gå från P4 2,4Ghz till Core 2 Duo. Men det känns hopplöst nu när jag inte kan få igång xp.

Hur kommer jag ut i DOS? Därifrån kanske jag kan starta xp-skivan jag har?

Visa signatur

C2D E8400 @ 3,8Ghz, Gigabyte EP35-DS3R, 2Gb 1066Mhz DDR2, HD4850 512Mb 680/100, CoolerMaster Hyper 212, Öppet PIII chassi med bordsfäkt...

Permalänk

Huu... gå in i bios och ställ in att datorn ska boota från cdrom först

För att slippa förlora all data så partionerar man ju självklart disken första gången man installerar så man har en liten del med windows på och en större del för lagring, på så sätt kan man ominstallera hur många gånger man vill.

Detta går även att göra efteråt med program som partition magic om man verkligen måste, men ibland så kan det skita sig om man har riktig otur + att det tar tid.

Finns partition magic som du kan boota direkt från, isåfall kanske du kan fippla lite med partitionerna om du vill. Annars så slänger du in hdd'n i en annan dator och gör en backup på filerna och för över dem igen efter du installlerat XP.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoppatorsk
Huu... gå in i bios och ställ in att datorn ska boota från cdrom först

För att slippa förlora all data så partionerar man ju självklart disken första gången man installerar så man har en liten del med windows på och en större del för lagring, på så sätt kan man ominstallera hur många gånger man vill.

Detta går även att göra efteråt med program som partition magic om man verkligen måste, men ibland så kan det skita sig om man har riktig otur + att det tar tid.

Finns partition magic som du kan boota direkt från, isåfall kanske du kan fippla lite med partitionerna om du vill. Annars så slänger du in hdd'n i en annan dator och gör en backup på filerna och för över dem igen efter du installlerat XP.

Ja, jag har ändrat så att den bootar från CD-rom, men det hjälper inte...

EDIT/UPDATE: Min far kom nyss med en annan win xp-skiva, och nu fungerade det att installera. Skall också kopiera hela hårddisken innan jag raderar och ominstallerar xp.

Första problemet som återstår är att jag ej har kvar orginalskivan till win xp. Men jag har licensnycklen nerskriven, så på något sätt borde det väl gå att "validera" xp med denna licensnyckel efter installationen?

Andra problemet är att jag inte fick fast processorkylaren ordentligt. Jag använde för mycket våld och för lite hjärna, och en av dom fyra fästpunkterna sitter inte riktigt fast. Det ser dock ut som att kylaren sitter rakt och fint, återstår väl att se så inte tempen skenar iväg.
Någon som har ett bra tips på åtgärd, eller är det nyköp av kylare/fläkt som gäller?

Visa signatur

C2D E8400 @ 3,8Ghz, Gigabyte EP35-DS3R, 2Gb 1066Mhz DDR2, HD4850 512Mb 680/100, CoolerMaster Hyper 212, Öppet PIII chassi med bordsfäkt...