Permalänk

Led för fler hdd?

Hej...

Har fått en förfrågan om att bygga en led ramp för flera hdd.. alltså en ramp som har en separat led för varje hdd i datorn. Dvs sitter det 20st hdd i datorn ska det vara 20st leds som är uppmärkt efter plats/eller betäckning.

Har sökt massor efter detta men förgäves. Vet att denna funktion finns på flera scsi diskar, men det måste finnas ett sätt att göra det för en ide disk..

Mvh vladan

Permalänk
Medlem

Ja för IDE-diskar ska det vara möjligt. Jag tror det var pin 39 som man skulle koppla in sig på. Minns att det var uppe på tapeten här i forumet för X år sedan. Jag vill minnas att jag ritade ett schema med en transistor men har inte kvar det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av papabear
Ja för IDE-diskar ska det vara möjligt. Jag tror det var pin 39 som man skulle koppla in sig på. Minns att det var uppe på tapeten här i forumet för X år sedan. Jag vill minnas att jag ritade ett schema med en transistor men har inte kvar det.

Alltså finns det en möjlighet, men frågan är bara vem som kan ha ett schema på det..

Permalänk
Medlem

Kolla också om du kan få informationen ifrån HD kontrollerkorten. Många raid kort kan man koppla lysdioder till.

Permalänk
Medlem

Sökte lite snabbt på google.
http://www.zapwizard.com/Guides/IDE/index.html

Kan det kanske vara nånting?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cenzar
Sökte lite snabbt på google.
http://www.zapwizard.com/Guides/IDE/index.html

Kan det kanske vara nånting?

Tack så mycket för den fina länken, det är precis vad jag behöver

Permalänk
Medlem

undrar bara då går det att ha separata leds till sata hårddiskar också eller går inte det eftersom att dom inte har några pin så som ide har??

Visa signatur

i7 970 || EX58-UD5 || R9 290X || Vengeance 24GB || HX 850W || 5,7 TB SSD, 20 TB HDD + 58 TB NAS || U3011 + 3007WFP + 2x LP2065 || Lian li PC-A71B || Asus Xonar STX + Sennheiser HD595 || Qpad MK-85 + Qpad 8K

Permalänk
Medlem

Bumpar tråden lite och formulerar frågan lite bättre. Finns det nån liknande lösning för oss som kör på sata-diskar?