Henri Richard lämnar AMD

Permalänk
Melding Plague

Henri Richard lämnar AMD

AMD tillkännagav igår att försäljnings- och marknads-chefen Henri Richard har sagt upp sig och kommer att lämna företaget i nästa månad.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

inte vad amd behöver

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
inte vad amd behöver

De kanske behöver nytt blod i företaget för att det ska bli bättre?

Visa signatur

Bal-Sagoth | Ensiferum | Windir | Finntroll | Wintersun | Amon Amarth | Moonsorrow | Nazgûl

Permalänk
Medlem

Totally insignificant

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Jag tror att de definitivt behöver nytt blod, eftersom de alltid varit usla på PR-biten jämfört med Intel. I princip är det bara nördar som öht känner till att AMD finns. Intel vet "alla" vad det är.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

En annan teori är att han ser att AMD inte kommer att kunna konkurera med sina nya produkter så han lämnar sin post o säljer sina AMD aktier då han vet att dom kommer att gå ner samt behåller sin ära istället för att avgå när det verkligen går ner för AMD

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Hoppas starkt att AMD kommer med nån harcore processor, nog för att jag håller på Intel, men vill ändå att AMD och INTEL ska konkurera som på den gammla goda tiden.

Visa signatur

Intel i5 "3.30ghz @ 1.184 v-core" Gigabyte UD2 A-DATA 1333mhz 640gig WD black
550W - Corsair

Permalänk
Medlem

Hoppas ladys teori inte stämmer. Vore jävligt illa i så fall.

Permalänk
Medlem

Vi får hoppas att K10 tar oss med storm så att det vänder för AMD.

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Avstängd

AMD har ju alltid varit dåliga på PR. Fast de har blivit bättre på senare år. Intel kör alltid sin PR till synes helt rätt.
AMD gör dumma saker som att dumpa Duron, ett namn som utstrålade bra prestanda och billig peng. Och sen ersätta med ett nytt konstigt namn som inte alls låter lika tilltalande. Och även fast det skulle vara samma produkt så känns de klena och dåliga. Kan vara att de slängde in rating som ger det klena intrycket när man ser prestandan.

Jag tror detta är positivt. AMD kanske antäller någon som får företaget att synas mer.

Permalänk
Medlem

eftersom det håller på att gå dåligt för AMD hoppas jag att någon annat företag skulle kunna hoppa in och tillverka proccessorer... tex IBM, Sun eller ngn, skulle börja tillverka myycket prisvärda cpus till konsument.

Sun har proccessorer men de är ju väl mäst för superdatorer .. då kanske de har resurser att göra super cpus till låg pris till konsument ?

Permalänk
Avstängd

Ja tolkar de här som en dålig händelse och ja hoppats att AMD skulle kunna vara jämbördiga med Intel tack vare K10. AMD behövs främst för utvecklingens skull men oxå för konkuransen, de vore uselt om Intel blir ensamma på marknaden och de skulle väldigt troligt innebära monopol och grymt höga priser om konsekvenserna blir negativa. Nu hoppas ja att detta inte är illavarslande för AMD.
Ja må föredra Intel men AMD behövs och dom har alltid gjort bra processorer.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
En annan teori är att han ser att AMD inte kommer att kunna konkurera med sina nya produkter så han lämnar sin post o säljer sina AMD aktier då han vet att dom kommer att gå ner samt behåller sin ära istället för att avgå när det verkligen går ner för AMD

Precis så tänkte jag!... Du e inte dum du lady

Visa signatur

•Alienware: Q9450 @ CoolIT-FreeZone, HD2900XT, Blitz Formula, Crucial Ballistix 8500(old rev), Raptor 36GB 16mb+560GB, Hipro5 PSU
•Lian-Li + VappoLS: E6300, P5B, 2GB KHX 800mhz CL4, X1600XT, Hiper 580w Modular
•Lanbox Lite All @ H2O: P4 CedarMill @3,2Ghz, GA-G33M-DS2R, 2GB-667mhz, 7300GS Passiv, 320GB, Hiper530w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
Ja tolkar de här som en dålig händelse och ja hoppats att AMD skulle kunna vara jämbördiga med Intel tack vare K10. AMD behövs främst för utvecklingens skull men oxå för konkuransen, de vore uselt om Intel blir ensamma på marknaden och de skulle väldigt troligt innebära monopol och grymt höga priser om konsekvenserna blir negativa. Nu hoppas ja att detta inte är illavarslande för AMD.
Ja må föredra Intel men AMD behövs och dom har alltid gjort bra processorer.

Sådär talar en riktig icke-fanboy! Håller med helt.

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
En annan teori är att han ser att AMD inte kommer att kunna konkurera med sina nya produkter så han lämnar sin post o säljer sina AMD aktier då han vet att dom kommer att gå ner samt behåller sin ära istället för att avgå när det verkligen går ner för AMD

Skulle knappast tro att det har att göra med det. Det lär snarare vara så att någon högre upp vill förändra AMD:s ledning. Inte någon oväntad åtgärd med tanke på hur AMD:s situation ser ut. Det brukar alltid låta finare när de höga cheferna själva får möjlighet att säga upp sig, där av dessa fina pressmeddelanden; sänder åtminstone ut bättre signaler i organisationen och till media. I realiteten ser det oftast helt annorlunda ut. En mer kvalificerad gissning är snarare: AMD står inför nya och svår utmaning och då behövs det nya typer av ledare i organisationen.

Permalänk
Inaktiv

hoppas lady inte har sant. han kaske såg att AMD inte skulle klara att rubba intel.

Permalänk

Jag tror inte han avgick. Jag tror att styrelsen kom överrens om att han får avgå. Han har gjort AMD mycket gått men till sist så behöver ett företag eller en organisation nytt blod precis som ovan skriver. Titta på Persson. Han har gjort sitt och gjort mycket bra och nu så tar någon annan över. Sedan hur det utvecklar sig inom S återstår.

Det är mycket möjligt han avgick men då tror jag det handlar om att han inte har mycket mer att tillge AMD och kanske för att konkurransen är för hård. AMD behöver detta tror jag.

EDIT: Jag tror att det finns väldigt många analyktiker där ute och även många kompetenta chefer som har analyserat AMD under en längre tid och vet precis vad AMD behöver. Inte bara teknologi mässigt utan även PR mässigt som ovan skriver. Jag tror inte det kan gå mycket mer utför för AMD dels för att det är ett aktiebolag som egentligen handlar om att vem som helst kan köpa upp bolaget med rätt kompetens och pengar och dels för att den nya som tillträder har precis som jag skrev ovan, säkert analyserat AMDs marknadsföring tillsammans med teknologi.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Vad är värdet i denna nyhet då? Folk byter jobb, omg stoppa pressarna!

Visa signatur

Ryzen 5 5600X/Noctua NH-D15S/XFX Radeon RX6950XT/Gigabyte B550M Aorus Elite/32GB Kingston HyperX 3600MHz/1TB Corsair Force MP600/Corsair HX1000i/Corsair 4000D Airflow/Valve Index

Permalänk
Avstängd

Tråkigt. Men hoppas han får en bättre ersättare som gör att det går bättre för AMD.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk

Värdet i denna nyhet kan vara många Sundkula. Oftast beror det på flera olika orsaker till att man lämnar sin arbetsplats när man har en så hög position, men det viktigaste är snarare vad denna typ av handling kan förändra. Såna här nyheter kan leda till spekulationer på aktiemarknaden etc.

Inget vi vanliga svenssons sitter och snackar om direkt med andra ord men för de som verkligen sitter där på centralbankerna och börserna så kan det här faktiskt ha betydelse. Mer än vad man kan tro ibland.

Själv tror jag att han vill runda av eller så har han inte lyckats så väl som han velat och känner att någon annan bör ta över för att AMD ska kunna fortsätta konkurrera med Intel. Alla är ju inte ute efter att tjäna så mycket stålar som möjligt, vissa har heder i kroppen och känner när man gjort sitt.

Ytterst tveksam till att AMD inte skulle kunna konkurrera mot Intel. Då hade det nog handlat om en ännu större förändring, vill jag påstå. Förflyttning av verksamhet, fabriker och andra resurser exempelvis. Att en enda högt uppsatt chef avgår gör bara oreda och oordning för en liten tid framöver. Det tar alltid tid att ställa om, självklart. Men att det här skulle påverka AMDs försäljning av varor eller forskning som framhäver till bättre teknik är tveksamt. Det förändrar inte direkt avtal som de har med andra företag.

Visa signatur

Webb:
Liendeborg (under konstruktion)
Server + Dator

Permalänk
Medlem

Jag tror att många på det här forumet betydligt bättre kan säga varför det inte går bra för AMD men går bra för Intel. Krävs ingen examen i finansanalys direkt.

Samtidigt som jag tror han slutar för att han varit så dålig verkar han vara en person som gillar att byta jobb.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

En teori är att AMDs ledning önskar ändra försäljnings och marknadsinriktning. Henri Richard motsäger sig idén. Allt som han har jobbat för ska helt plötsligt grävas ner för att sedan ge plats åt en ny strategi. Han gör upp med AMDs högre ledning att de skiljs åt och samtidigt går de ut med ett fint pressmeddelande om han har gjort så mycket för företaget och det inte går att komma längre utan att byta jobb -snacket.

Faktum är ju att mycket kommer hänga på Phenom. Nu när Penryn inte verkar vara så jäkla mycket bättre än Core 2 så har AMD sin chans. Floppar de så har Intel tagit ett så pass stort försprång att det kommer krävas mirakel för att komma ikapp.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Avstängd

hahah fan va synd går bara sämre för amd för varje stund

Visa signatur

AMD64 & Intel Core 2 Duo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Liendeborg
Såna här nyheter kan leda till spekulationer på aktiemarknaden etc.

Inget vi vanliga svenssons sitter och snackar om direkt med andra ord men för de som verkligen sitter där på centralbankerna och börserna så kan det här faktiskt ha betydelse. Mer än vad man kan tro ibland.

Det tror jag säkert, men nu är väl inte börsmäklare nån målgrupp för Sweclockers.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X/Noctua NH-D15S/XFX Radeon RX6950XT/Gigabyte B550M Aorus Elite/32GB Kingston HyperX 3600MHz/1TB Corsair Force MP600/Corsair HX1000i/Corsair 4000D Airflow/Valve Index