Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Har funnits ett bra tag.

Här är ex. en prisvärd variant med PVA-panel för ~3500:- inkl. frakt.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=80831

Jo men det har inte blivigt någon "standard". Har aldrig sett det på en skärm som jag varigt intresserad av. Däremot börjar HDMI kontakterna komma på många nu.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
se bara upp så att det verkligen är 2 diskreta ingångar och inte bara olika portar. lutar åt det senare om jag säger så..

Jo det är sant, tack för upplysningen.
Riktigt illa om det bara är olika portar :\

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Trevlig recension fint att ni fått in en prislista med prisjakt.se också!

Jag håller med du.

Permalänk
Medlem

Grym!

Visa signatur

- AMD athlon64 4200+ X2 AM2 | MSI K9NU NEO-V, nVidia M1697 | Sapphire Radeon X1950XT 256MB PCI-E | 1024MB DDR2 677MHz (2X512m) | SAMSUNG sp 250GB SATA-II | NZXT Apollo black 520W -

Permalänk
Medlem

Ooh the buttons, i so like the buttons
De skulle vart längs den undre listen dock, kan nog stämma att de fastnar i synfältet när de sitter på sidan sådär. Verkar i övrigt vara en rätt ok skärm. Jag är ju rätt nöjd med min SM940n dock, så nått byte blir inte aktuellt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twit
BenQ använder en plastbygel man fäster i hålet på baksidan av foten för att hålla fast kablage, kanske ni missade den i förpackningen då ni hävdade att fästanordning saknades?

Lite mer objektivitet i vidare recensioner skulle heller inte skada.

Nästan helt rätt twit
Den ligger inte ens i förpackningen, den sitter på plats i hålet från början, bara att fälla ut den, tycker mig tillockmed se den på bilden..
Så lite klantigt är det allt av rescensenten att missa att den finns, och sen klaga på att den inte finns..

Installerade en liknande skärm år syrran igår, och såg ju den direkt, även om det tog några sekunder att koppla att det var kabelfästet.

Permalänk
Avstängd

Varför har den olika inställningar för spel?

"Okej, nu ska jag spela Quake, då ställer jag in skärmen till Action-Game mode, hmm nej nu ska jag spela Warcraft 3, så jag ställer in den på Strategy-Game mode!"
Larvigt.
Varför ska man behöva ändra inställningar?
Och vad för inställningar ändrar den egentligen?
Det borde ju funka optimalt utan att man behöver larva sig med olika inställningar.
Man förväntar ju sig att skärmen ska fungera optimalt hela tiden.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Varför har den olika inställningar för spel?

"Okej, nu ska jag spela Quake, då ställer jag in skärmen till Action-Game mode, hmm nej nu ska jag spela Warcraft 3, så jag ställer in den på Strategy-Game mode!"
Larvigt.
Varför ska man behöva ändra inställningar?
Och vad för inställningar ändrar den egentligen?
Det borde ju funka optimalt utan att man behöver larva sig med olika inställningar.
Man förväntar ju sig att skärmen ska fungera optimalt hela tiden.

Kan mycket väl enbart vara en PR grejj och det enda den gör är att höjja kontrasten eller liknande (dvs. bara ett läge som låter häftigt).

Eller så kan det vara en tradeoff av bildkvalité och prestanda.
T.ex. kör overdriven agressivare för att få ner responstiden vilket kan leda till banding artifakter osv. men som kanske inte märks lika tydligt i spel som i photoshop.

I en perfekt värld så kan man tycka att det ska vara perfekt hela tiden men det finns inte en LCD skärm utan kompromisser och har man möjlighet att påverka dem så ser jag det bara som positivt. Sen om det är så i det här fallet vet jag inte.

Permalänk
Avstängd

Samsung 226BW ftw!

Visa signatur

Move.L #BEEF, $4 -- Värkar är något kvinnor har innan de föder barn, visst verkar det konstigt?

Permalänk
Medlem

Brukar Benq bara ha ojämn i kvalitet på skärmar eller gäller det även andra produkter? Själva displayen på skärmen är den tillverkad av någon annan?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Varför har den olika inställningar för spel?

"Okej, nu ska jag spela Quake, då ställer jag in skärmen till Action-Game mode, hmm nej nu ska jag spela Warcraft 3, så jag ställer in den på Strategy-Game mode!"
Larvigt.
Varför ska man behöva ändra inställningar?
Och vad för inställningar ändrar den egentligen?
Det borde ju funka optimalt utan att man behöver larva sig med olika inställningar.
Man förväntar ju sig att skärmen ska fungera optimalt hela tiden.

Egentligen bör man ha olika inställningar för varje tillfälle. Ex. ett när man redigerar bilder, ett när man kör officepaketet, ett när man lirar, ett när man ser på film etc.

Ex. ställer sig många TV-apparater in sig automatiskt efter bilden för att den ska upplevas optimal. Ex. kräver en mörk filmscen helt andra kontrast-, ljus- och färginställningar för att upplevas optimalt jämfört med nyheterna eller en väldigt ljus scen.

Samma sak kommer mer och mer på vanliga datormonitorer. Samsung har haft det som manuella val innan, men det kommer mer och mer som automatik. Dvs. att det sitter ett chip i skärmen som anpassar bilden för bästa upplevelse just för stunden.

Så, det är inget dumt påhitt, utan snarare en förbättring av en nöje- och multimediaskärm för att erhålla bästa möjliga bild vid varje unikt tillfälle.

Givetvis är det här lite av en smaksak, skulle aldrig vilja ha en sådan funktion på min arbetsskärm, men till film, spel etc. är det helt briljant.

Permalänk
Medlem

Kanske borde det finnas en ljussensor på skärmen för att ytterliggare förbättra inställningarna? Räcker det inte med att man kan ställa in kontrast etc i själva spelmenyerna?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Kanske borde det finnas en ljussensor på skärmen för att ytterliggare förbättra inställningarna? Räcker det inte med att man kan ställa in kontrast etc i själva spelmenyerna?

Har funnits sen flera år tillbaka på vissa skärmar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Har funnits sen flera år tillbaka på vissa skärmar.

Värt att tillägga är att det är en av de sämsta påhitten någonsin.
***** vad dåligt implementerat det är på vissa skärmar.

Vissa har kanske löst det bra men ojojoj vad många har misslyckats.
Det är i och för sig min (bestämda) åsikt

Permalänk
Medlem

i ett arbetsrum vill man ju helst statisk belysning om man sysslar med nått som det är viktigt att alltid ha samma upplevelse av färger etc.

jag har ljussensor på min skärm, men eftersom jag även har ljuset fixat är det la inte mycket den lär göra även om jag aktiverar den..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
En LCD behöver inte mer än 60hz eftersom den inte "flimrar" som en CRT-skärm gör. Jag hade en bra länk i åtanke för att förklara vad jag menar men kan inte hitta den. Det är i alla fall inte riktigt relevant att prata om hertz på en LCD-skärm respektive en CRT-skärm eftersom de två är så fundamentalt annorlunda.

Det är ingen nyhet på något sätt att en TFT inte flimmrar, det som dock fortfarande stämmer är att grafikkortet fortfarande bara spottar ut 60 till skärmen (alternativt 70-75 som man faktiskt kan ställa in på vissa)

Som du kan läsa här finns det faktiskt förhoppningar om framtiden.
http://www.behardware.com/articles/641-1/1rst-lcd-at-100-hz-t...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Men tänk om grabben har superögon och hjärna som faktiskt ser skillnad på 60 fps och 120 fps?

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...
Och innan du öppnar munnen sätt dig framför en crt 120hz och jämför med en yber tft á la låg fps cappad på den heta 60 (helst fps orienterat spel typ quakeworld eller challange promode arena).

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chij
60Hz på TFT och 60Hz på CRT är ju helt olika saker, och som Langos skrev är det helt orelevant.

Nej inte alls en 60 hzare på crt och tft uppdateras alltid 60 gånger på sekund. Därför är det omöjligt att se skillnaden på 60 eller 120 fps som grafikkortet pumpar ut. Har han en skärm som klarar 120 hz kan han ärimot se skillnaden på 60 och 120 fps.

edit: tydligen hade ni redan diskuterat detta.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte recensentens förtjusning i HDMI-kontakter, som om att koppla grafikkortet till skärmen via HMDI istället för DVI skulle göra någon skillnad, HDMI och DVI är exakt samma sak med den skillnaden att HDMI klarar att transportera ljud också.
Så beträffande bildkvaliten så blir den inte annorlunda om man kopplar med HMDI eller DVI.

Permalänk
Medlem

Vet nån om kontakterna för Dvi och vga följer med? eller måste det köpas separat?
Edit:
Kan tillägga att båda kablarna följer med. Mycket nöjd med skärmen så.

Visa signatur

Gigabyte p35-DS4, Dual core 2.13, Scythe infinity, Nvidia 8800 gts 320mb, Ram 512MB x4, 200+320 GB HD, Antec p182, Windows vista.