Windows Home Server specifikationer läckta

Permalänk

Jovisst är det så. Men kör en färdig dist annars som har det mesta redan, t.ex clarkconnect. Finns flera sådana "hemma-allt-i-ett-serverdistar" om man letar lite.

http://www.clarkconnect.com/solutions/home.php

Sen undrar jag fortfarande om ni som säger att det är svårt har testat webmin?
Den har inga "wizards" (som tur är), men annars ett trevligt och ganska ekelt webinterface. Från webmin kan du styra typ 90% av det jag skrev i min lista.

Screenshot

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av telefunken
Jovisst är det så. Men kör en färdig dist annars som har det mesta redan, t.ex clarkconnect. Finns flera sådana "hemma-allt-i-ett-serverdistar" om man letar lite.

http://www.clarkconnect.com/solutions/home.php

Sen undrar jag fortfarande om ni som säger att det är svårt har testat webmin?
Den har inga "wizards" (som tur är), men annars ett trevligt och ganska ekelt webinterface. Från webmin kan du styra typ 90% av det jag skrev i min lista.

Screenshot

Problemet jag snarare ser i din lista är att den gör för mycket som är onödigt för en vanlig användare.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Hedersmedlem

ClarConnect är fantastiskt bra och välgenomtänkt. De släppte förresten idag 4.2 för testning. Flera *nixar har relativt länge haft riktigt bra och enkla websnitt för administration.

Permalänk

Men nu får du ju ta och ge dig domifuling!
Listan var EXEMPEL på vad man förhållandevis enkelt kan sätta upp på sin hemmaserver, sen så har du all valfrihet att strunta i det du inte vill ha, eller leta reda på nåt annat du kanske hellre vill ha.

Det var det sämsta och onödigaste argumentet hittils...

Permalänk
Hedersmedlem

Ssshhh telefunken vi är inne på helig mark, och inom den får inte vi fördömda komma med invändningar eller förslag.... Ssshhh, jag springer snabbt som vinden ut till de fördömdas vidder; där kan vi skrika och hojta bäst vi vill.

Permalänk
Medlem

Gött att det verkar komma separat. Dustin brukar vara snabba med att få in oem licenser så jag hoppas det dyker upp där snart.

Lite mer funderingar från en nätverks-noob.

Kommer den fungera även som en mailserver? (inte för att jag har en aning hur en mailserver funkar)

Jag har också precis köpt en skrivare (samsung SCX 4521F) och jag tror den bara kan anslutas via USB eller Paralell om jag inte minns fel. Kan denna anslutas till WHSn, eller hur ska jag koppla upp den så att den utnyttjas av alla datorerna i nätverket.

Hur kan jag använda kryptering i nätverket och lagringen? Stödjer WHS krypteringen som finns i Vista Ultimate?

Ja som ni märker är jag helt grön på nätverk och därför är WHS så tilltalande. Håller på att sätta mig in i PFsense just nu...

Permalänk
Hedersmedlem

Om den har mailserver funktion har jag ingen aning om. Däremot ska du inte ha några problem med skrivaren oavsett om du väljer att ha någon typ av server eller inte. Du kan även i XP Home i kontroll panelen välja att dela ut skrivaren på nätverket. På de övriga datorerna väljer du att lägga upp en ny skrivare, men väljer då inte lokal utan att söka på nätverket. Borde fungera både snabbt och enkelt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av telefunken
Men nu får du ju ta och ge dig domifuling!
Listan var EXEMPEL på vad man förhållandevis enkelt kan sätta upp på sin hemmaserver, sen så har du all valfrihet att strunta i det du inte vill ha, eller leta reda på nåt annat du kanske hellre vill ha.

Det var det sämsta och onödigaste argumentet hittils...

För mig är det inte onödigt. Du skulle komma med en likgiltlig lösning som var lika enkel. Du misslyckades på bägge punkterna. Sorry, no offence.

För övrigt ligger det en w2k3 i botten av WHS, du kan installera hur mycket skit som helst på den, men då faller syftet bort.

Pudeln, jag vågar inte riktigt svara eftersom jag inte vet vilka w2k3 funktioner som kommer vara strypta.

När det gäller din skrivare så lär det fungera så länge den har windows 2003 drivare, vilket jag tvivlar på. En nödlösning är annars att du hänger på den på en klient och delar ut den.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln
Gött att det verkar komma separat. Dustin brukar vara snabba med att få in oem licenser så jag hoppas det dyker upp där snart.

Lite mer funderingar från en nätverks-noob.

Kommer den fungera även som en mailserver? (inte för att jag har en aning hur en mailserver funkar)

Jag har också precis köpt en skrivare (samsung SCX 4521F) och jag tror den bara kan anslutas via USB eller Paralell om jag inte minns fel. Kan denna anslutas till WHSn, eller hur ska jag koppla upp den så att den utnyttjas av alla datorerna i nätverket.

Hur kan jag använda kryptering i nätverket och lagringen? Stödjer WHS krypteringen som finns i Vista Ultimate?

Ja som ni märker är jag helt grön på nätverk och därför är WHS så tilltalande. Håller på att sätta mig in i PFsense just nu...

WHS en fil och backup-server och har inte någon mailserver.

Permalänk
Medlem

Helt lysande detta!
Sliter med NAS-lådor och krånglar men detta är vad jag letat efter hela tiden. Orjar inte bry mig om att installera Linux elelr sätta upp en riktig 2003:a, sånt orkade man med när man var yngre. Nu ska skiten bara fungera

Någon som har koll på hur det blir med strömförbrukning i en sån här, om den nu ska stå på dygnet runt? Processor, moderkort och diskar som drar ström borde ju inte dra så mycket?
Beror strömförbrukningen på nätaggregatet eller på hur många komponenter man stoppar i?