När vissa saker i spelen blir Lila färg. Varför? GPU:ns fel?

Permalänk

När vissa saker i spelen blir Lila färg. Varför? GPU:ns fel?

När jag körde HL2: Lost Coast på högsta med mitt Sapphire X1950Pro, så blev det lite rosa och lila varstans.

Och när jag körde CS:Source så såg det ut såhär:

Vad är det egentligen som händer? Är det grafikkortet som blir för varmt? Hur kan det göra fel bara om det blir för varmt? Och varför just lila? Och hur kan det fastna på screenshots också? Mystiskt.

Nånn som vet vad det kan vara för fel? Överhättning?
Och finns det något program som visar inne i spelet hur varm GPUn är ? Precis som på samma sätt som Fraps visar sina FPS där uppe med gul text så kanske det finns ett program som visar lite olika temperaturer?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk

Re: När vissa saker i spelen blir Lila färg. Varför? GPU:ns fel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -8-DEAMON-8-
När jag körde HL2: Lost Coast på högsta med mitt Sapphire X1950Pro, så blev det lite rosa och lila varstans.

Och när jag körde CS:Source så såg det ut såhär:
http://img92.imageshack.us/img92/5161/csbackally2db1.jpg

Vad är det egentligen som händer? Är det grafikkortet som blir för varmt? Hur kan det göra fel bara om det blir för varmt? Och varför just lila? Och hur kan det fastna på screenshots också? Mystiskt.

Nånn som vet vad det kan vara för fel? Överhättning?
Och finns det något program som visar inne i spelet hur varm GPUn är ? Precis som på samma sätt som Fraps visar sina FPS där uppe med gul text så kanske det finns ett program som visar lite olika temperaturer?

Jag skulle gissa på att dina minnen på grafikkortet blir för varma eller att du helt enkelt saknar texturer. Om kortet är kallt: testa installera om CSS isåfall

Några mer förslag?

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk
Medlem

HL goes fjortisdisko! Skämt åsido, ser ut som om vissa skins för väggarna saknas (min gissning). Har du provat installera om spelen? Är det bara spelen med Source-engine som uppför sig sådär?

Visa signatur

Spelburken: | Corsair Carbide Air 540 | ASUS Gryphon Z87 | Core i7-4770K @ 4,0 GHz | Kingston HyperX 16 GB DDR3 | Nvidia GeForce GTX 1070 Ti 8 GB | Chieftec A-135 850W | WDC Green/Blue 2 TB | Samsung 840 EVO 120GB / 500 GB |
Arbetsburken: | MacBook Pro 15" | Late 2011 | 2.2 GHz Intel Core i7 | 8 GB 1333 MHz DDR3 | AMD Radeon HD 6750M 512 MB |

Permalänk

har samma problem på nyare banor.. men tex office dust osv går fint

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk

aha,
Hmm, jag installerade allt just nu för en stund sen på min nya dator då alltså.
Det kommer upp lila där det ska vara speglingar av något, på stenarna omkring bland annat.
Jag har bara sätt det på Source. Jag har inte kört så många andra spel. Bara FEAR och ShipSim08. Men där är det inga problem. Men på STALKER hänger sig allting i början så där är det kört. Men inget rosa eller lila,, så det kan nog vara något annat fel i stalker.

Men hur gör jag för att få kallare minnen och GPU, när kylaren täcker hela grafikkortet?
just nu kör jag med öppnen dator och en 110 volts, jättestor fläkt som blåser under på grafikkortet.

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

Välkommen till klubben,har samma jävla problem.
Har dock ett 2900XT.
Är inne på mitt andra nu,men samma jävla fel. Plus lite andra artefakter överallt,t.ex skrivbordsbilden.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -8-DEAMON-8-

just nu kör jag med öppnen dator och en 110 volts, jättestor fläkt som blåser under på grafikkortet.

110v? är det inte 220v i jacket

Visa signatur

amd 5000+,xfx Geforce 8600gt,4gb ram

Permalänk

nä inte den fläkten.
Den är en gammal fläkt som sitter i en passiv (ovanligt men bra) 110 volts adapter. Inget speciellt.
Jag ställde den i datorn.

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

Alltså De e inte fel på ATI eller något sånt Hände på mit 6600le änder på mit x1950xt nu ochså hjälper oftast om man tabbar in och ut några gånger så försvinner det eller startar om spelet inget fel på datorn eller så kan möjligt vis vara något med minnerna

Permalänk

jaha,
Och på mitt FX 5700 blir det också faktiskt lite rosa och svarta prickar.

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg att jag hade liknande grejer på t.ex. Dust i CS efter att jag bytt texturer i en annan hlmod. så det är nog där felet sitter. Inte grafikkortet

Visa signatur

 Macbook 2.16GHz, 1GB RAM, 120GB HDD
 iPhone, 8GB
 iPod Nano, 4GB

Permalänk
Medlem

Ibland löser det sig med byte av drivrutiner.

Permalänk
Medlem

Exakt sådär blev det för polaren när han gjorde en sån där softwaremod på ett Radeon 9800 kort för att låsa upp pipelines, från 8 till 16 tror jag det var. Kommer inte riktigt ihåg, var så länge sen.

Men om det bara är i CSsource så är det inte bara så att du saknar nån direct X komponent eller dåliga drivers?

Tänker att det kanske är någon speciell shader eller annan effekt som inte fungerar som det ska.

Permalänk
Medlem

Det där har hänt för mig med mitt gamla grafikkort (i den gamla datorn) texturfel, jag installerade om hela steam så var det fixat.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk

Det där händer för att Source-motorn dumpar RAM när man tabbar in och ut eller liknande. Det här löser sig alltid, jag repeterar, alltid, efter att jag tappar ut och in en gång till.

Permalänk

Det är för att du saknar texturerna.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

Den där texturen e typ default texturen, den kommer upp när den texturen som egentligen ska visas inte finns på hårddisken. Jag gissar på att det e nån nerladdad bana det e på? Isåfall e det just texturen som fattas och inte din dator det e fel på

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk

"Det lättaste tipset är att stänga ner spelet och starta om steam." Därför att exe inte orkar med så mycket, t ex om ni har friends,find servers och options ni har på mycket som tar på Cpu :n då kan det hända. Om ni ska spela ett spel så ska ni stänga ner allt utom spelet. Annars tar allt på cpu och datorn får jobba mera!

,,,

Permalänk
Medlem

Då skall jag också kommer med en alternativ lösning.

Hade detsamma problem inte bara med source motorn utan andra spel också.
I mitt fall var det alldeles för dålig PSU som var problemet.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Jag får också rosa väggar ibland i CS när jag ändrar videoinställningar...

Hjälper ibland att TABa ur o tebax i spelet.

Ska försöka optimera allt lite bättre fick ihop nya datorn idag.

Permalänk
Inaktiv

så blir det om jag tabbar ur under loading..