Via lanserar processor på 1 watt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NaWi
jag hade gärna använt mig av en sådan.

Om jag minns rätt så ska en sådan processor prestera snäppet vassare per Mhz än en Intel Mobile Pentium (Dothan). Vilket faktiskt är ganska schysst.

Har VIA processorernas IPC utvecklats mycket?
Såg något benchtest för en gammal VIA CPU och jämnfört med en PIIIa så var VIAs processor under hälften så snabb per klockfrekvens, vilket är rätt illa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Har VIA processorernas IPC utvecklats mycket?
Såg något benchtest för en gammal VIA CPU och jämnfört med en PIIIa så var VIAs processor under hälften så snabb per klockfrekvens, vilket är rätt illa.

Lite har den nog utvecklats samt att där är nya instruktionsuppsättningar. Problemet för de äldre VIA processorerna var den totalt värdelösa busshastigheten vilket nu inom kort vara ett minne blott då de ska gå över 1333MHz.

http://www.behardware.com/news/8979/via-x86-64bit-cpu-in-the-...

Permalänk

Är det verkligen så stor skillnad? Om man klockar ner en enkelkärnig A64/Core 2 till 500 MHz och undervoltar så långt det går, får man inte i den nivån? Min X2 3600 med min undervoltning (0.9V) till 500 MHz blir 8W. Halvera så får man 4W (singlecore).

Permalänk
Medlem

Intressant

Permalänk
Medlem

Indeed Echo... ser verkligen fram emot Isaiah. Stämmer nu VIAs uttalande om FPU förstärkningen så kan VIA verkligen ett ordentligt alternativ.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KoalaOfDoom
Är det verkligen så stor skillnad? Om man klockar ner en enkelkärnig A64/Core 2 till 500 MHz och undervoltar så långt det går, får man inte i den nivån? Min X2 3600 med min undervoltning (0.9V) till 500 MHz blir 8W. Halvera så får man 4W (singlecore).

Vet inte hur du kommit fram till det där, men fortfarande enorm skillnad på 1W och 4W.

Permalänk

Riktigt schysta grejer dethär! Nu fattas det bara att graffikkorten går i samma spår!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Riktigt schysta grejer dethär! Nu fattas det bara att graffikkorten går i samma spår!

Det finns redan motsvarande grafikkort! Men precis som denhär processorn är det inget för spelare. När ska folk förstå att det faktiskt finns alternativ? Man kan helt enkelt inte förvänta sig att man ska få en CPU/GPU som presterar som C2Q/G80 ur 5W i dagens läge. Precis som att förvänta sig Formel 1-bils prestanda ur en V70 med en bränsleförbrukning i klass med Polo 3L, dröm vidare gott folk.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Det finns redan motsvarande grafikkort! Men precis som denhär processorn är det inget för spelare. När ska folk förstå att det faktiskt finns alternativ? Man kan helt enkelt inte förvänta sig att man ska få en CPU/GPU som presterar som C2Q/G80 ur 5W i dagens läge. Precis som att förvänta sig Formel 1-bils prestanda ur en V70 med en bränsleförbrukning i klass med Polo 3L, dröm vidare gott folk.

Jo men tänk att kunna äta bullen och ändå ha den kvar. Det hade väl varit bra?

Alternativ finns det men de är för långsamma. Det är därför de gnäller men de kommer ju alltid att vara långsammare oavsett hur tekniken går framåt.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scheimpflug
Suck, det fungerar inte riktigt så, precis som någon annan skrev så får man välja mellan prestanda och lägre strömförbrukning. Men om du väljer lägre strömförbrukning så kan du ju börja med att byta ut ditt ASUS 8800 GTS 640MB mot ett underklockat gammalt Cirrus Logic pci-kort, de drar inte så mycket

off topic: haha! har ett sånt liggandes på mitt skrivbord 1mb

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KoalaOfDoom
Är det verkligen så stor skillnad? Om man klockar ner en enkelkärnig A64/Core 2 till 500 MHz och undervoltar så långt det går, får man inte i den nivån? Min X2 3600 med min undervoltning (0.9V) till 500 MHz blir 8W. Halvera så får man 4W (singlecore).

För 4 W får man VIA Eden ULV på 1,0 GHz. Det är dubbelt så mycket GHz för Wattnet, dessutom en dator som t.o.m. klarar MS Office text- och dukomenthantering

Annars.. "MMMMMMMMM!" Säger jag och sluter ögonen. Blir kåt när jag drömmer om denna processor på VIAs Pico-ITX moderkort.
En dator som drar mindre än någon ficklampa, ja tack!
Smäll på ett batteri som fyller ut resten av Mini-ITX-chassit, och du har gjort dig en evighetsmaskin

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd

Grejen är den att när man går ner från 3GHz till 2GHz på en normal prstandaCPU så sänker man strömkraven massvis. Eftersom man kan sänka spänningen mycket. Det är inte så svårt att dra ner en vanlig processor i de där domänerna. Och då med mycket bättre prestanda.
Det såg för ett tag ut som att VIA kunde börja tävla med sina C7or om de bara tryckt in lite mer godis. Kärnan är i grund inte kass. Men de har ju sin marknad.

Permalänk

inte så imponerande

känns ju inte så imponerande. t.ex. så drar väl OLPC inte mer än några watt ungefär lika snabb och har ju funnits på marknaden ett tag!

Permalänk
Medlem

Re: inte så imponerande

Citat:

Ursprungligen inskrivet av onaka_the_kaka
känns ju inte så imponerande. t.ex. så drar väl OLPC inte mer än några watt ungefär lika snabb och har ju funnits på marknaden ett tag!

Du får ju tänka på att "nyheten" är sedan 2007! xD