Permalänk
Medlem

Half life: Fastnat

Jag har nyligen börjat spela Half life, och fastnade på:
6: Blast Pit

Gordon befinner sig i en raketsilo som ockuperats av tentakelliknande utomjordingar. För att komma vidare måste Gordon aktivera silon för att döda tentaklarna.

Jag har aktiverat strömen till silon, men jag ska typ aktivera oxy och fuel, tog några bilder ifall någon som spelat inte kommer ihåg riktigt.

http://www.pici.se/gal/Frixos/Half%20life%202/

Jag vet att jag ska in i fuelrummet, men hur kommer jag in? :S

Permalänk

Du ska ner en nivå i silon där monstret befinner sig och in i en dörr som till slut leder till bränsle grejjset.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klargplutte
Du ska ner en nivå i silon där monstret befinner sig och in i en dörr som till slut leder till bränsle grejjset.

Den dörren (antar jag tagit bild på den) är ju stängd.

Permalänk

Shit jag missförstod dig måste erkänna att det är alldeles för länge sedan jag spelade HL så jag kom inte ihåg i detalj hur man gjorde där.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Medlem

Följ rören från grejen där du ser om du har fuel/oxy.

EDIT : Heh, kom på hur jag brukar göra nu.

http://www.pici.se/105068/

På den bilden.

Spring mot räcket vid dörren bakom dig, bunnyhoppa och flyyyyyg runt hela silon och ner till nedre dörren och öppna den genom väggen.

Permalänk
Medlem

Kolla på filmen där nån nörd hoppar igenom spelet på 30 minuter, sök på half life 30 minutes på youtube bara

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kapteno
Kolla på filmen där nån nörd hoppar igenom spelet på 30 minuter

xD lol

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carls
Spring mot räcket vid dörren bakom dig, bunnyhoppa och flyyyyyg runt hela silon och ner till nedre dörren och öppna den genom väggen.

Synnd bara att BH inte funkar i vanliga HL, dessutom har man inte fått gaussen då. annars hade det ju funkat

Permalänk
Keeper of the Bamse

Spelade just dit, var tvungen att spela Tog två timmar av mitt liv, förväntar mig att få tillbaka dem snart?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

http://www.pici.se/105066/

^Slå sönder gallret och klättra ner för stegen.

Länk till speedrunnen på 30 min där Spider-Waffle klarar spelet:
http://speeddemosarchive.com/HalfLife.html

Visa signatur

Dale Lewill

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gandalf_^
Synnd bara att BH inte funkar i vanliga HL, dessutom har man inte fått gaussen då. annars hade det ju funkat

Uh, går finfint att bunnyhoppa i vanliga HL.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carls
Uh, går finfint att bunnyhoppa i vanliga HL.

Yep, så vitt jag minns.. hålla ner "kryp" och trycka "hopp" så hoppar man högre, tog en evighet för mig att fatta detta och kom inte förbi ett stället där man skulle hoppa över något låda för att komma vidare

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

fick man inte lära sig det under hazard course ?

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Har för mig att jag fastnade ett tag på samma ställe en gång i tiden.
Om jag inte minns helt fel så var det något stort hål i gallergolvet på bottenvåningen i blast pit som inte gick att hoppa över med vanlig "hoppning".

Man fick som sagt lära sig att långhoppa i hazard course.
Springa + snabbt ducka och direkt hoppa efter det. Timingen var viktig.

Dock så är väl detta någon annat än det bunnyjump som finns tex i team fortress.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Måste faan köpa HL1 via steam , körde pirat när det begav sig men suget börjar bli oemotsåndligt

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klargplutte
Måste faan köpa HL1 via steam , körde pirat när det begav sig men suget börjar bli oemotsåndligt

Samma här, men första versionen av spelet var så buggit att det var ett helvete att hitta crack till senaste patchen som kom nästan varje vecka.

Körde till och med online med nyckel från cd-key generator i dryga 4år, sen spärrades numret så jag köpte spelet, den nufran blev stulet så jag köpte hela serien för 600kr... alla blev stulna

Tacka fan för steam för då fick jag tillbaka cd-key till alla spelen

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Yep, så vitt jag minns.. hålla ner "kryp" och trycka "hopp" så hoppar man högre, tog en evighet för mig att fatta detta och kom inte förbi ett stället där man skulle hoppa över något låda för att komma vidare

Uh, det är duckhopp du pratar om.

Bunnyhopp är då du hoppar flera gånger på raken utan att tappa fart, istället ökar farten för varje hopp om du har rätt teknik.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
http://img502.imageshack.us/img502/1599/halflifefl9.th.jpg

Spelade just dit, var tvungen att spela Tog två timmar av mitt liv, förväntar mig att få tillbaka dem snart?

ummmmhhh varför kör du på software renderer?!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av carls
Uh, det är duckhopp du pratar om.

Bunnyhopp är då du hoppar flera gånger på raken utan att tappa fart, istället ökar farten för varje hopp om du har rätt teknik.

ja, tekniken är rätt avancerad att man måste träna länge för att kunna bunnyhoppa. vet inte hur man använder strafe knappen (alt tror jag) men man skulle använda den för att kunna bhoppa. man strafar åt sidan sen så vänder man sej omedelbart framåt när man hoppas och så ska man använda wsad knapparna för o styra sej i luften.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
ummmmhhh varför kör du på software renderer?!

ja, tekniken är rätt avancerad att man måste träna länge för att kunna bunnyhoppa. vet inte hur man använder strafe knappen (alt tror jag) men man skulle använda den för att kunna bhoppa. man strafar åt sidan sen så vänder man sej omedelbart framåt när man hoppas och så ska man använda wsad knapparna för o styra sej i luften.

Alt?

Nja, du hoppar som vanligt men i luften svänger du från vänster till höger med A och D och följer med med musen. Ska se om jag kan göra en demo på hoppet i fråga.

Permalänk

Sitter i Steam och dregglar över alla gamla godingar men ska man köpa HL:Source eller orginalet , dom kostar lika mycket men hur mycket bättre (eller sämre) är source versionen??

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klargplutte
Sitter i Steam och dregglar över alla gamla godingar men ska man köpa HL:Source eller orginalet , dom kostar lika mycket men hur mycket bättre (eller sämre) är source versionen??

Effekter + vatten är snyggare. Ovärt. Köp originalet tycker jag. Behåll känslan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klargplutte
Sitter i Steam och dregglar över alla gamla godingar men ska man köpa HL:Source eller orginalet , dom kostar lika mycket men hur mycket bättre (eller sämre) är source versionen??

Inte så stor skillnad mellan de båda. Enda skillnaden är typ att HL:Source har snyggare vatten (som i HL2) samt ragdolls.

Vet dock inte hur det ligger till med multiplayer (deathmatch) i HL:source om man nu vill spela det.

edit
Gah, carls hann före

Permalänk

Ok tack för svaren.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carls
Uh, det är duckhopp du pratar om.

Bunnyhopp är då du hoppar flera gånger på raken utan att tappa fart, istället ökar farten för varje hopp om du har rätt teknik.

Precis.. stor skillnad, BH funkade i HL i början, men då var det en bugg som var kvar från Q1-motorn som senare fixades i någon relativt tidig patch, kommer inte ihåg vilken dock.

I AG där de tagit bort valves fix krävs förövrigt även ett script för att man ska kunna använda BH över huvudtaget..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gandalf_^
Precis.. stor skillnad, BH funkade i HL i början, men då var det en bugg som var kvar från Q1-motorn som senare fixades i någon relativt tidig patch, kommer inte ihåg vilken dock.

I AG där de tagit bort valves fix krävs förövrigt även ett script för att man ska kunna använda BH över huvudtaget..

Gäller väl bara CS? Funkar ju skit bra att strafe-hoppa i TFC iaf.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carls
Alt?

Nja, du hoppar som vanligt men i luften svänger du från vänster till höger med A och D och följer med med musen. Ska se om jag kan göra en demo på hoppet i fråga.

nej man använder strafe key. så står det på speeddemosarchive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
nej man använder strafe key. så står det på speeddemosarchive

A och D är strafekeys i default inställningar...

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
ummmmhhh varför kör du på software renderer?!

För att laptopen bråkar f.n.

Vidare har man inte fått "hoppalångtryggsäcken" vid det här momentet, den får man ju straxt innan man kommer till alienvärlden. Noobs

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Haha, fan vad man hade problem med det där monstret när det begav sig

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk

Hej

Jag spelade igenom den biten senast idag.

Silon är uppbyggd med 3våningar om jag inte har fel.
Det finns en dörr per våning.

Den översta kommer du ut från ifrån första början.
De andra två är igen spikade med bräder (Skuts sönder med ett hagel bössa skott för att spara tiden inne hos de 3 monstrena.)

Om jag inte minns helt fel så ska oxygen grejen vara på andra våningen. Du följer de röda + blåa rören.

Du kommer komma till ett ställe med ett galler + en stege. Gå ner där så du kommer till en massa rostiga rör och vatten. Följ rörena bort sen ta vänster, sen höger. Så kommer du till en stege uppåt.

Där upp finns ett rum med granater o lite. Sen öppnar du en dörr, där inne finns 2 zombies. Skjut de eller låt de leva (jag lät de leva). Du kommer att se en stor fläkt nere. Antingen springer du runt en massa stegar, eller tar du den snabba vägen som jag föredrar. (du kastar dig rätt ut och styr med musen så du hamnar på botten av stegen vid fläkten.)

Sätt igång fläkten, spring upp för stegen, sedan hoppar du ut, och följer med luftströmen av fläkten upp och slår sönder bräderna i taket. Du följer lite ventiler och skit där uppe, tills du kommer till ett plank, spräng det med en granat. Gå vidare och hoppa ner. Du kommer finna en maskin med två knappar, tryck igång de så har du fått fräs på det. Ta dig upp till silon och ta kål på skrällena. Gå ner vid hålet de "bodde i"

@ Folk som pratade om bunnyjump. Bunnyjump går alldeles utmärkt i HL1, HL1 Blue shift, HL1 Opposing force, HL2, HL2 Episode 1. Bara man vet hur man gör

I HL1 + expansioner så är det lättast. Ta fart med "w" Gör ett hopp. Styr I luften med strafekeys "D" och "A". När du är påväg mot marken igen, tryck "space" igen så gör du ett skutt. Detta måste "tajmas" bra, annars funkar det inte. Men det går deffinitivt fortare än att springa.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *