Nintendo övertar ledningen

Permalänk
Medlem

Wii är helt klart en av dom roligaste saker att plocka fram på en förfest
Skoj att se att den säljer bra.

Visa signatur

| Gigabyte K8NSC nForce3 | Opteron 144 @ 2700mhz | 1024 PC3200 | 6600 GT @ 577/1115 | Maxtor 80Gb ATA - Maxtor 200Gb ATA |

Permalänk
Avstängd

Men inte ens i närheten av vad PS2 sålde

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Wii säljer bäst men när det gäller antalet sålda spel per konsol så leder Xbox 360

Wii ägarna köper inte så många spel

Själv köper jag bara Nintendo AAA+ spel när dom kommer ut resten av tiden så brukar konsolen samla damm

Permalänk
Inaktiv

Samma här, Nintendo kan hård- och mjukvara!

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför Wii säljer bra (även om det är roligt för nitendo)
är den superbillig eller nått ??
Som spelkonsoll är den ju helt ointressant

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Har själv en Wii men börjar så smått fundera lite på varför man har det egentligen... Det verkar ju inte vara några stora/bra titlar på gång och det som hittills har släppts ligger på en teknisk nivå på spelen i klass med Xbox eller lite sämre. Visst handkontrollen är ju jättefestlig ett tag men sedan då? När man ledsnat på att stå på golvet och fäkta så ligger man i soffan och viftar lite, det känns då inte lika nyskapande längre.

Så man får nog hoppas de skakar fram lite bra lir snart...

Permalänk
Medlem

Sen att Super Mario är den bästa spelkaraktären någonsin. Va? Han är ju en rörmockare for pit sakes. Han skulle kunna vara en Bagare, men spelen skulle endå vara lika 'bra' och han skulle fortfarande vara världens 'bästa' karaktär då.

Men men, smaken är som baken.

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Har själv en Wii men börjar så smått fundera lite på varför man har det egentligen... Det verkar ju inte vara några stora/bra titlar på gång och det som hittills har släppts ligger på en teknisk nivå på spelen i klass med Xbox eller lite sämre. Visst handkontrollen är ju jättefestlig ett tag men sedan då? När man ledsnat på att stå på golvet och fäkta så ligger man i soffan och viftar lite, det känns då inte lika nyskapande längre.

Så man får nog hoppas de skakar fram lite bra lir snart...

Du har aldrig provat VC-delen va?
För det är ju den bästa sidan med Wii, att man kan ladda hem sina favoritspel.

Vad sägs tex om dom klassiska
Super Mario Bros. 1,2, World, 64
Zelda 1,2,3
Metroid 1 (snes-versionen kommer snart)
Mario Kart
Castelvania 1,4
Mega Man
Donkey Konyg Country 1,2
Gost'n'Gols
Mario Paper 64

Eller varför inte en liten outesider "Sim City 1", eller Turtels 1
Det finns över 100-titlar att ladda hem och det blir hela tiden fler.

Jag är helt ärlig när jag säger att en av veckans höjdpunkter är att på fredagar kolla vilka nya spel som har släpts.

Jag har själv MER än 20st spel som jag har laddat hem, och det blir hela tiden några nya.

Här kan ni hitta en lista på vilka spel som finns att ladda hem.
http://www.vc-reviews.com/

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tux0r
Samma här, Nintendo kan hård- och mjukvara!

Fast hårdvaran nästan samma som i GameCube

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Har själv övergått från xbox till ps3, funderade länge på en 360, men jag lånade hem en och blev så trött på det höga ljudet så det blev en ps3 istället.. ångrar det inte, tror även att ps3 försäljningen kommer att kanske inte gå om wii (för där finns en bredare marknad) men öka bra mycket i början av 08 med tanke på play-tv då får du en mediamaskin att räkna med. spel, musik, video, trådlöst internet, blueray, dvd, fotobibliotek,dubbla dvb-tuners med hårddiskinspelning (i hd-format). visst nu tänker många htpc men det känns nog ändå både billigare och smidigare med en ps3 för detta.
sen sjunker förmodligen priserna lite till. billigast just nu är ju 5200 (iofs utan spel och extra hk) kan ju säga att jag tycker inte det är så dyrt för vad du får. (ok nu tillkommer ju lite för mackapären till play tv som jag inte vet vad den kommer att hamna på)

Man kämpar bättre från underläge, så go sony

Hoppas nu bara alla goa titlar kommer som utlovat och inte fördröjs allt för mycket.

Visa signatur

ASRock Z77 E4 | I7 3770K | 16Gb Vengeance | Sapphire TRI-X R9 290 OC | FD R2 | C TX650 | Samsung 250 SSD | Corsair H100 | LG 29EA93

Permalänk
Medlem

Man får se det hela i lite perspektiv tycker jag, att 360n har sålt bra är inte så konstigt då de har fått ha haft ett helt gyllene år där de vart helt ensamma på marknaden, det skadar ju inte när man försöker bygga en kundbas.

Att Wiin säljer bra är inte heller så konstigt då den är billig, "festlig" och fått massor av gratis reklam i media tack vare den innovativa kontrollen, att de sen hann få ut den på marknaden innan jul-handeln förra året hjälpte nog en hel del för att få en bra start dess utom.

Det konstiga i detta fallet i mina ögon är nog att PS3an sålt så relativt bra endå. Ja menar, en konsol som är svindyr, saknar bra titlar och var sist ut på marknaden... 4.3 miljoner sålda får de nog vara rätt glada för, med tanke på omständigheterna

Men jag säger fortfarande som jag sagt från början, PS3an kommer vinna "kriget" i längden då det är den enda maskinen av "next-gen" konsollerna som fortfarande har mer att ge. 360's brist i hårdvaran gör att den inte kommer avancera särskillt mycket mer, den har nått toppen och tyvärr för deras del så kommer PS3an sakta men säkert ta in gappet och gå förbi. Wii's enda stora fördel är att det är en kul grej, men folk har redan börjat tappa intresse och utan bra spel och med dålig hårdvara så har även den nått toppen redan. PS3an däremot är löjligt komplicerad vilket må skada den idag, men närmaste 2åren så kommer det vara det som gör att den vinner.
Konsoll "krigen" är marathon lopp då maskinerna ska funka i typ 5-6 år så det är det långa loppet som räknas.

En sak som är säkert är nog allafall att det inte kommer bli en klar vinnare denna gång, så som det vart tidigare. Alla tre maskiner kommer ha sina egna målgrupper och gå ganska bra inom dom.

Självklart så har ingen av dom en chans jämnfört med en PC, men så länge man gillar RPGs (icke hack n' slash då) så har man inget annat val än att boka en plats på TV-bänken för en konsol.
Om de nu bara kunde ge mig en konsol som faktiskt var TYST och inte bara acceptabel så vore jag mer intresserad. Jag skulle lätt ha payat 2k extra för en PS3a är de dragit några heat-pipes till ett aluminium chassi så det blev en enda stor kylfläns. Eller varför inte vattenkylning?

Permalänk
Medlem

hade ps3 släppts i tid skulle det nog sett annorlunda ut.
Det lutar faktiskt åt en 360 för mig.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Köpte själv en Xbox360 Elite HDMI tjofräs häromdagen.

Är rätt nöjd med köpet

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Medlem

OnT:
Så fruktansvärt underbart.
Inte för att Nintendo skulle var bättre, utan för att det är så underbart emot precis allt vad hype, framtidsutsikter och fanboys gastat sig hesa om. Jag är nästan lite lyrisk här, mest för att jag föreställer mig minen på alla fanatiska PS och XB-fanboys ansikten Inte för att det spelar mig någon som helst roll vilka som leder, jag köper det som är roligt och svårare än så är det inte Men som det brukar sägas "skadeglädje är den enda riktigt sanna glädjen" och man behöver inte vara partisk för att uppskatta ironin i detta

Citat:

Ursprungligen inskrivet av omnia
Vad ska alla nintendofans hitta på när de har tröttnat på att vifta runt med ''weemoten'' och den låga upplösningen. Det är ju inte precis den mest varierande konsollen man har sett. Självklart är det roligt att möta något polare i tennis eller kanske lira lite Zelda, om man nu är en av de som gillar den serien. Men vad händer sen.

Sen sätter man sig vid datorn och spelar med högre upplösningar och bättre kontroller, vilket är precis samma sak som man gör när man tröttnat på överhypad grafik och medelmåttigt innehåll tillsammans med en minst lika kasst varierade kontrollen till PS-konsollerna (eller XB med för den delen)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Fast hårdvaran nästan samma som i GameCube

Vilket borde säga rätt mycket då de med den hårdvaran helt uppenbart står sig rätt bra på marknaden ändå.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrStupid
Alla ni som påstår att det är överpris på PS3. Kolla på hårdvaran och vad man får med. Jämför sedan med Wii. Där har vi riktigt överpris. Det är i stort sett en gamecube med lite extra najs men inget man borde betala 2500kr för.

Sony förlorar pengar på varje såld konsol. Nintendo känar pengar på varje såld konsol.
Jag har inget emot Wii, men det är absolut överpris på den. Samtidigt kan jag ju heller inte förneka att jag är en av dom som aldrig i mitt liv skulle lägga 6000 eller mer på en konsol.

Hårdvara spelar ju ingen som helst roll om det inte finns någonting man kan göra med den. Jag ger väl katten i BR och allt annat jox när det är spela jag vill göra. För mig är bara allt krimskrams runt omkring någonting som är i vägen och tvingar mig att betala mer för något jag inte behöver.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Borgen
Wii är en lekmaskin som främst passar ungar som inte hamnat i tonåren ännu, en passande julklapp till kidsen. fungerar även som fortsatt trevlig Nintendo-upplevelse för de som vill ha nostalgikänslan från gamla tider

Ps3an som ju ändå är så mkt mer, förutom sofistikerad spelmaskin är den ju dessutom en fullfjäldrad multimedia-konsol och ersätter den gamla DVD-spelaren väldigt bra.

Jag tycker Wii är kul, men sen är ju inte jag i Tonåren heller, så en halv poäng har du väl där. Att den ersätter dvd-spelaren är jag dock tveksam till, mest för att den inte passar in i tv-bänken för fem öre och jag vägrar skaffa nya möbler också utöver själva prylen.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Nu när en xbox360 premium (2889) kostar ungefär lika mycket som en Wii (2588) så förstår jag inte riktigt hur den senare kan räknas som särskilt prisvärd.
Visst Wii erbjuder en helt annan typ av spelupplevelse men rent för vad man får för pengarna så måste väl 360'n räknas som relativt billig i nuläget?

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

spelutbudet till Wii är väldigt dåligt, PS3 får mycket kritik för det snåla spelutbudet för tillfället men still, det är fortfarande bättre än till Wii.

Wii säljer pga nyhetens behag och det "billiga" priset. Priset skulle dock kunna vara betydligt lägre då ms kränger boxar för istort sett samma pengar, och dess hårdvara är betydligt mer avancerad än den som sitter i ett Wii.

Känns inte som att Nintendos satsning på Wii är särskilt långsiktig. Både MS och Sony har väldigt imponerande spel och tjänster på G till sina respektive medans Nintendo satsar på att släppa såkallade channels där man kan bedömma varandras Mii:ar, inte särskilt spännande.

Spelen känns inte heller de särskilt genomtänkta och orginella utan de kör på precis som med G cuben, med säkra kort som uppföljare till Metroid, Mario, Mario Kart, Mario Brawl, Mario, Mario och åter Mario osv osv, där nintendo fortfarande står för 90% av de intressanta titlarna till formatet. De nyskapande spelen består av sportspel i playmobil stil.

Kontrollen kan de andra apa efter, och både ms och sony har egna alternativ till den på g. Efterapningar må hända men det känns ändå som det slår undan fötterna på nintendo rätt rejält då kontrollen är dess främsta säljargument (förutom mario^10)

Aja konkurrens är bra och visst skall man ge dem beröm för att lyckas resa sig så starkt på så kort tid på den stationära konsollmarknaden.

Permalänk
Medlem

Jag blir glad och lite nostalgisk över att Nintendo återigen dominerar Det känns lite som förr: återigen revolutionerande spelkänsla det handlar om (nåt nytt), inte om hur avancerade spelen kan vara, det började bli tråkigt.

Jag kommer nog köpa Wii när den blir billig(are)

Permalänk
Medlem

En enorm skillnad mellan Wii och PS3/360 är nog att Sony och MS säljer konsollerna med förlust för att tjäna in pengarna igen på spel i ett längre perspektiv, medans Nintendo gissningsvis medvetet tar överpris för sin konsoll för att tjäna så mycket som möjligt medans konsollen fortfarande är ny och spännande.

Priset på en Wii är ju skrattretande egentligen, jag menar 2500-3000kr är enda riktigt mycket pengar och sen måste man ju endå punga ut minst en tusing till på extra kontroller etc för att kunna använda den som en "party-leksak".
Men, typ en tusing kanske den kan va värd en vacker dag, vem vet.
Om inte annat så ska dom ha lite creds för innovationen allafall. även om Wii'n börjar samla damm om ett år så kommer nog kontrollsystemet hänga kvar till nästa vända maskiner om några år, blir spännande att se.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Ja alltså både krysslådan och wiiet kan man ju ladda ner spel till nu istället för att slänga ut 500-700kr. För "många" så ÄR det en liten anledning till o välja en av dem istället för PS3. Givetvis så finns det några enstaka spel som kan vara värda att köpa, men det har jag inte hittat många. :/

Detta påstående är så dumt så jag blir rädd. Du menar att en konsoll skulle vara bättre för att man kan piratkopiera spelen? Är det inte så att du bara behöver skaffa dig ett jobb så du har råd att köpa de spel du vill spela, lägger man ut 6k på en ps3 så får man ju faktiskt 10 spel för samma summa, det kommer ta en stund innan det finns 10 riktigt bra spel, så det känns i det stora hela inte som en överdriven utgift.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flraer
Okej, fel av mig där

Men med tanke på blu-ray spelaren samt mediacenter funktionerna tycker jag den är värd sitt pris.

Jag håller ändå med. Precis som PS2 var smidig om man ville ha DVD förr.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av omnia
Sen att Super Mario är den bästa spelkaraktären någonsin. Va? Han är ju en rörmockare for pit sakes. Han skulle kunna vara en Bagare, men spelen skulle endå vara lika 'bra' och han skulle fortfarande vara världens 'bästa' karaktär då.

Men men, smaken är som baken.

Mario var bra på NES, och funkade på SNES. Sedan Nintendo 64 har det blivit för mycket 3D bajs som inte har några likheter med ursprungskänsan. Modernare 2D-mario har de varit för "nyskapande" i. Sedan har de lagt på någon mongoröst på honom som irriterar fan.
Antar att jag är för gammal för att tåla sånt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mortuuz
Du har aldrig provat VC-delen va?
För det är ju den bästa sidan med Wii, att man kan ladda hem sina favoritspel.

Vad sägs tex om dom klassiska
Super Mario Bros. 1,2, World, 64
Zelda 1,2,3
Metroid 1 (snes-versionen kommer snart)
Mario Kart
Castelvania 1,4
Mega Man
Donkey Konyg Country 1,2
Gost'n'Gols
Mario Paper 64

Eller varför inte en liten outesider "Sim City 1", eller Turtels 1
Det finns över 100-titlar att ladda hem och det blir hela tiden fler.

Jag är helt ärlig när jag säger att en av veckans höjdpunkter är att på fredagar kolla vilka nya spel som har släpts.

Jag har själv MER än 20st spel som jag har laddat hem, och det blir hela tiden några nya.

Här kan ni hitta en lista på vilka spel som finns att ladda hem.
http://www.vc-reviews.com/

Hört talas om HTPC med PS2 handkontroller till? Virtual Console kan inte mäta sig. Dessutom får man skarp bild på sin 42" tv och inte suddigt som det blir med nintendos coax.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av asperon
Detta påstående är så dumt så jag blir rädd. Du menar att en konsoll skulle vara bättre för att man kan piratkopiera spelen? Är det inte så att du bara behöver skaffa dig ett jobb så du har råd att köpa de spel du vill spela, lägger man ut 6k på en ps3 så får man ju faktiskt 10 spel för samma summa, det kommer ta en stund innan det finns 10 riktigt bra spel, så det känns i det stora hela inte som en överdriven utgift.

Det är faktiskt ett argument till varför man hellre vill ha den eller den kommer sälja bättre.

Jag ser det så här. Wii är en rolig leksak en stund, jag har dock inte spelat på 3-4 månader. Och då fick jag den först i mitten på februari. XBOX 360 känns lite som denna generationens Dreamcast. Först in först ut lite grann. Fast den kommer nog klara sig mycket bättre. Men jag tror PS3 kommer sälja bättre om 3 år. För då har nog Bluray vunnit kriget och då är PS3 en billig maskin.

Jag hejar på XBOX 360. Dels för att PS3ans hårdvara är hypad. Minst lika hypad som Wiis kontroll. Den är inte bättre den är bara annorlunda. Och dels för att Sony måste få ett avbrott i sin dominans. Wii kommer inte klara det utan kan mest vara ett störande moment. Precis som jag hejar på HD-DVD.

Men jag tror PS3 och Bluray kommer vinna. Dels för att de hjälper varandra och för att man kommer kunna köpa en billig blurayspelare i och med PS3 om några år. Om 3 år tror jag PS3 leder. Som någon sa, PS3 har mer att ge och 360n har gett vad den kunnat. Och då främst på rund av Bluray. Prestandamässigt har ju ingen av dem något övertag mot den andre.

Permalänk
Medlem

http://nexgenwars.com/

Enligt den sidan så har det sålts ungefär 1 miljon fler 360 än Wii

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XarpH
http://nexgenwars.com/

Enligt den sidan så har det sålts ungefär 1 miljon fler 360 än Wii

Det känns som att de bara tagit siffran som gällde när de la upp countern. Och sedan ställt den på att fortsätta på samma vis. Med andra ord den där bryr sig inte om förrändringar i marknaden. De förutsätter en rak kurva. Och dålig tillgång i början med högre försäljning senare ger en för obrant kurva och den räknar fel.
Känns som att det är bättre att lite på en riktig uträkning och inte en uppskattning som en hemsidas skript gör på en gammal uträkning.

Permalänk
Medlem

Måste kommentera här även om jag inte läst alla svar! Vad kommer att hända? Det jag tror är att Nintendo kommer släppa en Wii 2 redan om 2 år, fullt kompatibel med alla Wii-spel och dylikt men med en betydligt vassare hårdvara. Full HD upplösning givetvis!

Visa signatur

http://www.minhembio.com/radiuz

Musical Fidelity X-CAN V3 | M-Audio Audiophile 2496 | Beyerdynamic DT990 | Grado SR80 | Dell 2405FPW

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av radiuz
Måste kommentera här även om jag inte läst alla svar! Vad kommer att hända? Det jag tror är att Nintendo kommer släppa en Wii 2 redan om 2 år, fullt kompatibel med alla Wii-spel och dylikt men med en betydligt vassare hårdvara. Full HD upplösning givetvis!

Jag har haft en känsla av det med. De väntar tills xbox 360 motsvarande hårdvara är billig för att sedan ligga på jämn prestanda med de andra konsollerna i de ~4 efterkommmande åren.