Permalänk

Linux vs windows , ping?/lan

Linux och windows har identisk ping i själva systemet om man sitter och pingar mellan lanet.

har man uppe en cs server på tillex, windows har jag 1 -2 ms bara mot servern, kör jag igång linux Slackware 12.0 och cs server på samma config o allt. så hamnar lan pingen på 5 - 10 ms. Varför då ?

windows hade 50 fps, och linuxen körde på 250, core 2 duo.

så min fråga är , hur kan jag få min linux maskin att dra lika låg ping som min windows maskin ?

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Det låter som om CS-servern är sämre kodad för Linux och i det fallet kan du nog inte göra så mycket åt saken. En idé kan dock vara att kompilera om kärnan för att få snabbare systemanrop.

Permalänk
Avstängd

Kanske för att i Windows körs den bara på 50 fps, och har massa kraft kvar till nätverk, medans på Linux, körs den i hela 250 fps, och har således mindre kraft till nätverk...

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk

nja om jag drar upp den till 500 fps får jag samma ping, och cs är ett spel som kräver en massa fps, Samt att cpun hoppar upp till 86 % med 10 spelare på en core 2 duo med 1024 mb ram, Tycker det är total skumt, Jag har även kompilerat kernel till max, Det känns som intel och linux inte gillar varann.

har hittat en modull som kom 2005, Den funkar skit bra med intel, men problemet där är att Vac secure inte fungerar. Och jag måste säga att det är skumt att windows klarar 20 + och linux inte ens 10. hur mycket man en försöker strypa linux, Det är som att linux inte är gjort för server mot cs , eller så funkar det helt enkelt inte med intel.

Edit * kollade lite på forum och fick följande svar :
1. En AMD spöar en P4 vilken dag som helst som HLDS server, då HLDS inte är P4 optimerat sen dem släppte CS 1.6

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk

Linux har absolut inga problem med intel, snarare tvärtom. Däremot har HL problem med linux.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk

skumt man läser om folk som kör 333 Mhz cpu och kan ta 10 players. i mina ögon så ska min server kunna ta bra mycket mera!

PID USER PR NI VIRT RES SHR S %CPU %MEM TIME+ COMMAND
2524 root 15 0 86104 68m 8704 S 25.3 13.8 66:51.70 hlds_i686

redan där 25 % vid 6 spelare

kan de vara just att den kör i686 och inte i386 ?

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Avstängd

HLDS kanske är dåligt.
Prova uppdatera till senaste kerneln och senaste versionen av HLDS.

Prova att Googla lite, på HLDS och Linux, kanske är någon kernel inställning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
kan de vara just att den kör i686 och inte i386 ?

Nej, kör du Intel Core 2 Duo, så ska du nog köra i686, eftersom det är en i686.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk

vart lite inne på om det kan ha vara med fil systemet o göra

så jag blåste om den till ReiserFS för o testa

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
vart lite inne på om det kan ha vara med fil systemet o göra

så jag blåste om den till ReiserFS för o testa

Tror verkligen inte att det är filsystemet, för HLDS låter ju inte som någonting där disk I/O spelar någon märkvärd roll.

Jag skulle tro att det är HLDS config eller kernel config.

Kanske HLDS Ping Booster?

Läs även andra tråder på Sweclockers forum om HLDS och Linux;
* http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5...

" nice -n -20 ./hlds_run +ip 192.168.0.206 osv osv osv "

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk

Det kanske är värt att testa en RC-release av 2.6.23 och se om CFS ger bättre prestanda. Det kan ju faktiskt vara att det är schemaläggningsproblem som gör att pingen är högre (även om jag mer tror på dåligt optimerad HLDS). Den höga CPU-belastningen känns ju också som att det pekar på dålig prestanda hos binären.

Förresten, är det en SMP-kärna du kör med? Så att båda kärnorna är tillgängliga.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Hur påverkar en tickless-kärna prestandan? Någon som har koll på det?

Drar man upp tickraten i kärnan så drar ju hlds mer cpu eftersom att den går igång och jobbar på varje tick. 1000hz = tusen uppdateringar i sekunden.