Linux kärna - två snabba frågor

Permalänk
Medlem

Linux kärna - två snabba frågor

Hejhopp!

jag har läst en del nu på forumet om Kärnan i Linux (kernel antar jag ?:P)

frågrna är då:
1. får jag bättre prestanda om jag kompilerar själv?
2. isf, hur gör jag för att gå till väga? har inte hittat någon vettig guide

jag använder Kubuntu med kernel 2.6.20-16-generic

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD

Permalänk
Medlem

1. Det beror på hur du kompilerar
2.
tar xvjf linux-X.X.X.X.tar.bz2
cd linux-X.X.X.X
make menuconfig
make bzImage
make modules
make modules_install
cp arch/i386/boot/bzImage /boot/ny_linux
<ändra lilo/grub-inställningar>
init 6

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av e5150
1. Det beror på hur du kompilerar
2.
tar xvjf linux-X.X.X.X.tar.bz2
cd linux-X.X.X.X
make menuconfig
make bzImage
make modules
make modules_install
cp arch/i386/boot/bzImage /boot/ny_linux
<ändra lilo/grub-inställningar>
init 6

beror på hur? vadå hur? om jag följer ditt? det är en i686 struktur det jag har nu iallafall, men jag har märkt saker som när jag tittar på hemsidor med mt grafik så går processor-aktiviteten upp i top, men jag har en hyfsat grafikkort med Nvidias drivisar installerad, hjälper det att omkompilera?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av e5150
1. Det beror på hur du kompilerar
2.
tar xvjf linux-X.X.X.X.tar.bz2
cd linux-X.X.X.X
make menuconfig
make bzImage
make modules
make modules_install
cp arch/i386/boot/bzImage /boot/ny_linux
<ändra lilo/grub-inställningar>
init 6

åh nej, gör inte så, i debian/ubuntu är det kernel-package som gäller om du inte vill sprida filer utanför paketsystemet.
Så bygg dig själv ett eget kernelpaket om du så gärna vill.

apt-get source linux-source-<verisonsnummer>
cd linux-x.x.x.x
make menuconfig
fakeroot make-kpkg --initrd --append-to-version=-min-egna-kernel --revision=rev.01 kernel_image kernel_headers

sedan dpkg -i den resulterande .deb-filen.

färdigt. (lilo / grub ändras automatiskt)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr Cain
åh nej, gör inte så, i debian/ubuntu är det kernel-package som gäller om du inte vill sprida filer utanför paketsystemet.
Så bygg dig själv ett eget kernelpaket om du så gärna vill.

apt-get source linux-source-<verisonsnummer>
cd linux-x.x.x.x
make menuconfig
fakeroot make-kpkg --initrd --append-to-version=-min-egna-kernel --revision=rev.01 kernel_image kernel_headers

sedan dpkg -i den resulterande .deb-filen.

färdigt. (lilo / grub ändras automatiskt)

om jag skriver exakt så (förutom att jag byter x mot rätt siffra) så funkar det sen eller?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bust-a-gamer
beror på hur? vadå hur? om jag följer ditt? det är en i686 struktur det jag har nu iallafall, men jag har märkt saker som när jag tittar på hemsidor med mt grafik så går processor-aktiviteten upp i top, men jag har en hyfsat grafikkort med Nvidias drivisar installerad, hjälper det att omkompilera?

Stavade du topp fel, eller menar du att processoraktiviteten ökar i programmet "top" ?

Prestandaökningen beror vilka optimeringar kompilatorn arbetar med, och hur pass bra den implementerar dem. Inte helt enkelt att svara på, m.a.o.

Historiskt sett... (*hö-hö*) var det väldigt populärt att kompilera om kärnan främst för att frigöra minneskapacitet. Med endast de drivrutiner som behövdes kunde man spara runt en megabyte eller så vilket var ganska mycket på den tiden jag pratar om.

Numera använder man kärnmoduler istället och vinsten med en specialkompilerad kärna är mindre. Visserligen kan man använda specialinstruktioner avsedda för en mer avancerad processor, men _tror_ detta har en marginell inverkan eftersom jag inte tänker mig kärnan särskillt processorintensiv, speciellt med tanke på att du kör nVidias (binära) drivrutin.

Den som testar får veta... men har du en i686 kärna nu tvivlar jag på att prestandaökningen är märkbar.

Visa signatur

- J -

Permalänk
Medlem

Du kan fortfarande vinna på det även om man använder moduler allt mer idag. I vilket fall som helst, gör det, det är roligt...

Permalänk
Medlem

Du kommer nog inte märka någon skillnad alls, men det är ju alltid kul att pila och lära sig något nytt.
Att hemsidor med grafik är slöa beror nog på flash, som du tyvär inte kan kompilera om

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

aja, då skippar jag att kompilera själv.
men nu så har någon annan fått svar som kommer söka efter denna fråga
dvs. om folk söker (A)

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD

Permalänk
Avstängd

Ja, du kan få bättre prestanda om du kompilerar själv. Kanske är din kernel kompilerad som i386 för att fungera på så många datorer som möjligt. Kör du en modern burk, och kompilerar själv, så kan du välja i686 så att den blir mer optimerad. Du kan också plocka bort stöd i kerneln för sånt som du inte använder, eller har i din dator. Så du får en lean, clean kernel.

Men om du gör fel, så kanske inte du kan boota operativ systemet. Ibland kanske du behöver kompilera om för att lägga in stöd får något.

Du kanske också vill ladda ner och kompilera kernel om du har en gammal kernel. Ny kernel kan vara snabbare, har nya funktioner och stöd för nya saker, buggar fixade, etc.

Jag tyckte om att kompilera kernel, det var en lärorik upplevelse där man kan lära sig mer om Linux, operativ system, hårdvara och datorer i allmänhet.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Märker själv stor skillnad.
andra med som gjort det.
Kolla här om du vill ha en lätt
på svenska.
http://sandnabba.se/kernel_howto
2 andra med om du vill se.
http://www.howtoforge.com/kernel_compilation_ubuntu
http://seerofsouls.com/wiki/How-Tos/CompilingYourOwnKernel