Permalänk
Medlem

Såga i chassit ?

Ska såga ut plats åt mina 2 nya 120mm fläktar nu, har det här https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=318687

tänkte såga ut på sidan, vad ska man använda för det egentligen ? Vad fungerar bäst alltså ?
haft en laptop större delen av min datorkarriär så är inte erfaren av stationära och sånt

några andra tips ?

tack på förhand!

Permalänk
Medlem

dremel

Visa signatur

Intel E4500 2.2GHz @ 2675Mhz | MSI P36 neo | Crucial DDR2 PC5300 2Gig | Ati Radeon HD5670 | Seagate Barracuda 250 Gig + Samsung ?? 1tb

Ja, jag är virrig som fan.

Permalänk
Medlem

att fläkt hålen inte är 120mm, typ 115mm

Permalänk
Medlem

Finns väldigt många liknande trådar, du borde hitta på forumet på några sekunder.

OnT: Sticksåg med fint blad.

Visa signatur

Det vet Stewie.[Första mod.]-[Orjan.Project[III]]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av busorjan
Finns väldigt många liknande trådar, du borde hitta på forumet på några sekunder.

OnT: Sticksåg med fint blad.

sorry, glömde bort att söka först

Tack för svaren iaf
Blir o åka till brorsan som har lite verktyg och sågar

Permalänk
Medlem

sticksåg!!

Permalänk

hålsåg? absolut enklast. finns billiga och justerbara om du ska såga tunnplåt/alu. clasohlson har nått för typ en hundring.. inget jag skulle köpa om jag ska såga 50hål men ska du bara ta ett par stycken är det värt pengarna då du slipper risken att det blir något ovalt som det lätt blir (alltid?) när man sågar med sticksåg.

hålsåg är ditt bästa alternativ. 111mm har jag för mig att hålsågen ska vara. någonstans i 110-115mm segmentet, inte större inte mindre.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem

Får va lite stadig på hand och alltid såga nån mm innan för markerad linje så man kan finjustera med sandpapper eller fil.
Och hur gör du ifall du kanske vill ha nått slags integrerat fläktgaller i plåten har du nån slags hålsåg för det oxå

Nä jag skulle rekommendera alla här som vill börja kapa i sina chassin en bra sticksåg med metallblad och lite fina filar och eller sandpapper så kan ni komma långt, glöm dremeln bara dyr och tidskrävande och dyra kaptrissor som inte räcker långt,

Permalänk
Inaktiv

Nej, nej, nej säger jag. Används inte sticksåg om du vill att det ska bli snyggt. Kör med en skruvdragare utifrån. istället för ett vanligt borr sätter du på en rund sågliknande sak (vet inte det xakta namnet).

Permalänk
Medlem

Annars finns alternativet plåt sax, det kan vara lite kämpigt om det e tjockare plåt men det gick aldeles utmärkt att klippa i mitt Chieftec Mesh med plåtsaxar.

Då slipper du alla metallflisor som kan repa chassit det är även lätt att följa linjen du har ritat.

Visa signatur

O o
/¯¯/_o___o___o___o____o__
\__\¯¯o¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o I'M FIREIN MY LAZER!

Permalänk
Avstängd

Nipler, kör alltid med en sådan

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Ta en cd-skiva & rita runt den, ta inte dom svaren som dom skrev hära. Cd skivorna är som mer en exakt.

Visa signatur

Think before u say anything, so u dont say that u think.

Permalänk
Avstängd

Kan rekommendera denna för håltagning: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=13233920

Visa signatur

Phenom II 955BE 3,2@4,5GHz| 3 x XFX HD4890 "xXx" 1GB| MSI 790FX-GD70 | SS Phase Switch -40C | Corsair Dominator W/Fan 6GB | Samsung F1 1TB | Corsair HX1000W | Samsung 32" LCD | Logitech G7 Carbon Edition |Galleri

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h8u
Ta en cd-skiva & rita runt den, ta inte dom svaren som dom skrev hära. Cd skivorna är som mer en exakt.

nja, en CD skivar har ju 120mm men det är tok för stort, 115mm är mer passande

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Sådär då, var och sågade ut hålen nyss
Sågade inte själv utan en bekant som har en liten verkstad.

Han använde en sticksåg om någon undrar