Överklaga uppkörning? "För låg hastighet"

Permalänk

Överklaga uppkörning? "För låg hastighet"

Hej, hade idag min andra uppkörning och kuggade p.g.a "Allmänt överdrivet låg hastighet, hindrar/stör bakomvarande trafik".

Men jag tycker jag hade lagom hastighet, jag hade aldrig kört på vägen förut, det var en 70 väg och höll ~50 km/h, vilket jag tyckte var helt lagom.
Hade en bil bakom mig som hade många chanser och köra om på.

Så jag undrar om det är värt och överklaga beslutet? det var den enda anmärkningen jag fick, allt annat gick helt perfekt!

Sen undrar jag om jag har något och förlora ifall jag överklaga, typ pengar?

mvh Christian

Visa signatur
Permalänk

Du är ju ett hinder i trafiken om du ligger 50 på en 70 väg.
Det är ju inte helt ovanligt att bilar ligger i 90 på 70 vägar, skulle du då puttra där i 50 så är det ju inte helt omöjligt att den smäller in i dig.
Låter dumt, jag vet, men så äre.

Är det 70 så ska man köra i 70 såvida inte trafiksituationen innebär att du måste köra saktare, t.ex halka, dimma, olyckor etc etc.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

är det 70 ska man inte alls köra i 70, man ska köra i max 70.

Permalänk
Medlem

Max 70 om skylten säger 70, som El_Ak säger. Sen finns det väl ingen klar gräns på vad lägsta hastighet är vad jag vet, men man ska ju samtidigt försöka följa trafikrytmen i mångt och mycket. Att störa/förhindra i trafiken med för låg hastighet fick i alla fall jag lära mig var inget som man skulle göra. I princip är nyckelordet teamwork.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

ja men inte i 50 heller. Om det är 70 så bör man köra i MINST 60.

edit: Siffran tagen från min egna åsikt

Permalänk
Medlem

Om trafiksituationen gör det farligt att köra 70 så ska man självklart köra saktare. Eller om vägen i sig är väldigt dålig med livsfarliga skymda kurvor, knölar och hål och liknande..

Men om du körde i 50 på en bra väg bara för att du inte kört där förut så tycker jag att inspektören gjorde rätt. Då behöver du nog mer körvana och erfarenhet så att du inte blir osäker när du kör på nya vägar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Croles
Max 70 om skylten säger 70, som El_Ak säger. Sen finns det väl ingen klar gräns på vad lägsta hastighet är vad jag vet, men man ska ju samtidigt försöka följa trafikrytmen i mångt och mycket. Att störa/förhindra i trafiken med för låg hastighet fick i alla fall jag lära mig var inget som man skulle göra.

Ja, har haft en dålig vana att gasa på lite omedvetet mycket så jag hamnar lätt över gränserna när jag e ute och övningskör.
Så nu tänkte jag på detta extra mycket, kanske lite för mycket

aja, det e ju jävla skit det här. e väl bara och ragga upp en sista minuten tid.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Helt rätt, jaga fram en ny tid så fort det bara går, ring varje dag om du har möjlighet och fråga efter avbokningar. Och använd blinkers, annars blir jag förbannad. Tack på förhand!

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

DU får ursäkta, men det är ofta man i verkliga livet kör på vägar man aldrig kört förut. Och jag kan säga att 95% av alla vägar så kan du hålla lagstadgad hastighet, och oftast snabbare. Även om du aldrig kört på vägen förut.

Så jag har full förståelse för att du blev kuggad.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Du grejar det nästa gång.

oobum: Sen finns det enstaka vägar man undrar "hur fan ska jag hålla 70 på den här lilla krokiga grusvägen". ^^

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

Som sagt så finns väl ingen direkt regel som säger att du måste hålla en minsta hastighet på 70-väg.. Men logiskt sett så ska man ju inte köra för sakta. Jag tycker det är helt ok att få hålla en aning lägre hastighet pga okänd väg för att förhindra en olycka.

Hade min första körlektion igår och kom in på en 50-väg som gick genom ett villa-område.. Där sa min lärare att det är klart bättre att hålla 30 km/h. Men samtidigt sa han åt mig att gasa upp i över 60km/h när det var 70-väg.

Nu vet jag iallafall vad jag ska tänka på vid min uppkörning om några månader förhoppningsvis Synd att det ska vara så nedrans dyrt att köra upp :S

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Croles
Du grejar det nästa gång.

oobum: Sen finns det enstaka vägar man undrar "hur fan ska jag hålla 70 på den här lilla krokiga grusvägen". ^^

Dutt på bromsen, sväng hastigt och ge full gas.
Sen reglerar man kurvan med gasen.
Underlättar lite om du har fyrhjulsdrift och du vet att du inte får möte.

Angående trådskaparen så gör han väl egentligen fel i att ligga i 50km/h på en 70-väg.
Sen vet jag inte hur omständigheterna var.
Är det en slingrig smal grusväg så förstår jag att man håller ner hastigheten även om det nu är 70km/h på den eftersom det är bashastighet utanför stan.
Är det en väg som det går att köra i 70 på utan någon fara och han ligger i 50 så kan jag förstå beslutet även om det kan kännas orättvist.

Men det är bara att fortsätta att träna på att köra och boka en ny tid.
Ge inte upp bara.

Visa signatur

» 01001100011011110110101101101001

» Bad wolf

Permalänk
Medlem

Låg hastighet andas osäkerhet och brist på rutin.
Om det är en dålig väg kan man förklara bort det med att vägens beskaffenhet gör en högre hastighet olämplig, men om det är en normal 70-väg så blir det svårt att förklara bort varför man håller så låg hastighet.

Ett knep kan ju vara att köra upp i privat bil, låna ett gammal amerikanskt slagskepp och cruisa lugnt genom uppkörningen... Om det klagas på hastighet så förklarar du bara lugnt och sakligt att den här typen av bilar ska inte köras fortare...

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Medlem

Man måste ju ha dubbelkommando vid uppkörning

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

Man får aldrig köra omotiverat sakta. Kommer ihåg att där även var en sån fråga på min uppskriving.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Som alla säger så ska du ju vara såpass säker att du kan hålla 70km/h på 70-sträckor. Men skitsamma, lycka till med nästa uppkörning, du fixar den ju med lätthet om det bara var hastigheten han gnällde på

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Jag tror mycket att det berodde på bilen bakom som inte kom förbi, det kan mycket väl vara så att den inte körde om just för att du hade en röd övningskörningsskylt.

Annars gillar jag inte heller vissa slingriga vägar där omkörning är svårt och man har en rad bilar bakom sig fast man ligger i 80 på en 70väg. Det är nästan som man får köra in och sakta in på sidan som man gör med en traktor, för att inte hindra trafiken.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att det borde överklagas, ta lärdom av det till nästa uppkörning.
Om det inte finns skäl till att köra så pass sakta som du gjorde (tror inte du kan skylla på att du var ovan vid vägen), så har han rätt att kugga dig.

Det skulle jag med göra.

EDIT: Om du vart stressad av bilen bakom dig kanske uppkörningsgubben la märke till det, och det är inte alls bra.

EDIT2: Självklart klarar du det nästa gång

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk
Medlem

Om du inte känner dig bekväm att köra i 70 på en 70-väg under normala förhållanden så ska du inte ha körkort. 50 på 70-väg uppmanar till omkörningar.

Permalänk
Medlem

Fick höra av både mina körlärare och den person jag körde upp för att det ALLTID är föraren som bestämmer hastigheten på fordonet. Personen jag körde upp för sa att han föredrog en elev som klarade av att tänka själv och reglera hastigheten på ett sådant sätt att föraren kände att denne kunde hantera fordonet även i oväntade situationer än övermodiga elever som strävade efter att hålla den skyltade hastigheten eller högre i försök att visa sin skicklighet.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att är det 70 på vägen och det är bra förhållande åker man 70. Det finns självklart undantag, men dom är få och finns oftast långt ute på vischan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ninoquir
Fick höra av både mina körlärare och den person jag körde upp för att det ALLTID är föraren som bestämmer hastigheten på fordonet. Personen jag körde upp för sa att han föredrog en elev som klarade av att tänka själv och reglera hastigheten på ett sådant sätt att föraren kände att denne kunde hantera fordonet även i oväntade situationer än övermodiga elever som strävade efter att hålla den skyltade hastigheten eller högre i försök att visa sin skicklighet.

Klarar man inte av att hålla 70 km/h på en 70-väg under normala förhållanden ska man inte ha körkort. Att eleven är osäker bla bla och därför borde hålla lägre hastighet är ju bara ett tydligt tecken på att personen i fråga inte ska ha körkort. Behöver man vara övermodig för att hålla den skyltade hastigheten är ju något fel.

Permalänk
Avstängd

Det räcker med bromsklossar på biltema.

Uppkörningen är för att visa att man är självsäker m.m i trafiken, sen om kör saktare med kortet skiter nog uppkörnings personen i, du ska bevisa att du kan och han att du inte kan.... i princip.

äh fan, trött

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Tycker det var helt rätt att kugga, ett (naturligvis min mening) större problemen i trafiken är att folk segar, tex vid rödljus då folk alldrig hinner där ifrån innan det slår om... a ni fattar

Visa signatur

--<<<IP JUNG PHIL SUNG>>>>---

Permalänk
Hedersmedlem

Alltså för miljonte gången, kontrollanten gör en helhetsbedömning även om han kanske bara säger att det var pga detta du kuggade ... förmodligen ansåg han väl att du inte riktigt var mogen och fick stöd för det iom att du inte vågade hålla hastighetsbegränsningen. Som innehavare av körkort är jag tämligen glad att de är hårda Skulle nån hålla 50 på en 70-väg är man ju klart och tydligt ett väldligt farligt moment i trafiken.

Finns bara en sak att göra - boka ny tid och övningskör mer!

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk

tack för alla svar asså saken e ju den att jag inte känner mig osäker, det e ju bara det att tänkte köra försiktigt denna gången, körde ju för fort första uppkörningen.
men jag har kommit över det nu, det var ju trots allt bara hastigheten som jag gjorde fel!

bara och ta nya tag!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Jag tror mycket att det berodde på bilen bakom som inte kom förbi, det kan mycket väl vara så att den inte körde om just för att du hade en röd övningskörningsskylt.

Man har ingen skylt på uppkörning.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Tänkte på det här, går det ens att överklaga?
Är det inte så att det är som betyg i skolan, man får bita i det sura äpplet än om läraren är en idiot?

Permalänk
Avstängd

50 på 70 väg är ju livsfarligt. En kille som är småstressad till jobbet lär bli jävligt förbannad. Och förbannade bilförare är inte bra bilförare.

Och du förklarar dig med att du vanligtvis kör för fort, så du tänkte extra nog på hastigheten.
Tittar du inte på hastighetsmätaren ska du inte ha körkort. Om man trots att man tänker extra noga på hastigheten, känner ett behov av en 30Km/hs marginal. Så ger inte det ett bra intryck. Ligger du i 50 för att du har så dålig känsla att du inte kan avgöra om du kör för fort annars, så ska du inte ha körkort.

Du verkar helt enkelt ha svårt att anpassa dig och tygla dig. Du behöver mer rutin innan du sitter ensam bakom ratten.