Två nya digitala systemkameror från Nikon

Permalänk
Medlem

Svartsmurfen: Att ta längre exponeringar är aldrig något problem.
Blända bara ner eller slå på ett ND-filter på objektivet, så kan du ju ta hur långa exponeringar som helst. Kostar knappt något alls heller.

Det som däremot är jobbigare och normalt sett kostar skjortan, är att fota snabba exponeringar i relativt mörker och befintligt ljus. Där kommer extra hög-ISO-räckvidd väl till pass.

Permalänk

tinwe:
Filter är en god idé som jag ännu inte har testat.
Jag tar nattbilder och väljer långa exponeringar eftersom jag tycker att kvalitén blir bättre. Vet du något billigt ställe där man kan inhandla bra filter?

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem

Nu börjar det likna lite off-topic men ändå....

När jag fotograferar nattfotografering så väljer jag en liten bländare (stort F tal) med längre slutartid och med så låg ISO som möjligt (med stativ såklart).

www.scandinavianphoto.se tror jag har störst utbud av filter.

Permalänk

Man tackar för länken
Beträffande din foto-teknik, finns det något annat sätt att göra det på?!

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svartsmurfen
Bra att höra!
Även om min D80 bara är ett par månader gammal så blir det kanske en D90 någon gång. Är dock lite besviken på ISO:n och skule gärna ha sett lägre än 100 där. Jag gillar långa exponeringar

Du kan vara lugn, d80 lär inte bli outdated på ett tag. Den är ju inte ens ett år. D200 är ju runt 2 år.

Ett ND-filter..? Men iso 50 vore väl inte fel det heller.
edit: det hade ni redan sagt haha