Officiella HDTV Blueray HD-DVD

Permalänk
Medlem

Jävlar om Sony misslyckas en gång till alltså!

Permalänk
Medlem

älskar folk som postar saker utan att läsa hela innehållet..

varken Paramount eler Fox har nämligen knappt släppt en film på månader nu ändå. så i Europa blir det iaf BluRay även om det hade funnits lite mer substans i det där draget.

http://www.discshop.se/shop/prod_category.php?lang=&cont=char...

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
älskar folk som postar saker utan att läsa hela innehållet..

varken Paramount eler Fox har nämligen knappt släppt en film på månader nu ändå. så i Europa blir det iaf BluRay även om det hade funnits lite mer substans i det där draget.

http://www.discshop.se/shop/prod_category.php?lang=&cont=char...

I USA med http://www.prylportalen.se/ArticlePages/200708/23/20070823104...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hampe10
Jävlar om Sony misslyckas en gång till alltså!

Var du med när dom krigade med Beta mot VHS så vet du hur det var. Jag köpte då VHS och farsan köpte BETA så gissa vem som dissades sedan när Sony hade förlorat slaget om kunderna :p?

Tror Sony kommer förlora igen för dom har bara tappat greppet allt mer om marknaden sedan Walkman och Beta-dagarna så tyvärr Sony förlorar igen grabbar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Var du med när dom krigade med Beta mot VHS så vet du hur det var. Jag köpte då VHS och farsan köpte BETA så gissa vem som dissades sedan när Sony hade förlorat slaget om kunderna :p?

Tror Sony kommer förlora igen för dom har bara tappat greppet allt mer om marknaden sedan Walkman och Beta-dagarna så tyvärr Sony förlorar igen grabbar!

det enda som "dissades" var la Video2000 då eftersom ingen av er köpte det?

SONY går allt bättre efter sin svacka för några år sen när de förlorade fokuset av sin tidigare storhet och föll tillbaka på det de en gång gjorde, billiga prylar av bristande kvalitet, idag är de tillbaka på rätt bana igen och inser att budgetprylar är bäst lämnat till andra som konkurrensen ser ut. och fö vann SONY sitt förra stora formatkrig med 6-1.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Jo Video2000 var inget som man ens funderade på så du har en poäng där ;). Men tror fortfarande mer på HD-DVD så vi får väl se vem som får rätt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Jo Video2000 var inget som man ens funderade på så du har en poäng där ;).

Men tror fortfarande mer på HD-DVD så vi får väl se vem som får rätt?

japp, och det trots att även det formatet på många punkter var bättre än VHS.

hehe, jag vill givetvis inte att ovanstående upprepas och det sämsta tänkbara av 3 format vinner igen. men visst, vi får se.

en oroande utveckling är nu att marknadens mer oberoende elektroniktillverkare verkar ha sett framtiden, 2 fomat kommer nu sannolikt än mer troligt att föra en kamp som lär bli nästan lika segdragen som sjuttioåriga kriget.. =/

http://www.prylportalen.se/ArticlePages/200708/27/20070827111...

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd

Vet inte, bryr mig inte, blir säkert så att båda formaten klarar sig och folk måste betala för båda delarna.

Helt värdelöst så som det är nu, förstår inte varför man bryr sig, om man nu har en hdtv räcker det väl med att köpa en parabolantenn o glo på hdsaker så tillsvidare.

Med lite tur hinner nästa format komma innan striden är över så man kan skita i det helt ;/

På tal om det, jag tror på nedladdningsbara filmer, i vilket format det nu blir

Permalänk
Medlem

Hd-dvd har verkligen vind i segel nu efter Paramount/Dreamworks valet. I kategorin Electronics, så är Toshiba HD-a2 den mest säljande. Även filmförsäljningen har ökat stadigt. Men än så länge är det fortfarande en för liten marknad för att andra studios ska följa.

Visa signatur

Amd 64 3700+ (SD), 2Gb PC3200, Epox EP-9NPA+ Ultra, Gainward 7800GT, Seasonic S12-500W, Samsung 940Fn + HP 8510p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keyser
http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/B000V5IPA6/panandscath...
4:e December. Jag skall ha mig ett exemplar

Shit pomfrit. Då blir det la HD-DVD, men dock när min plånbok återhämtat sig.

Visa signatur

Livet är en sexuellt överförbar sjukdom med 100 % dödlighet. - Lars Alfred Engström - Linköpings Universitet
Sebbe bloggar: www.gnask.nu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hoff
Hd-dvd har verkligen vind i segel nu efter Paramount/Dreamworks valet. I kategorin Electronics, så är Toshiba HD-a2 den mest säljande.

Ja, och den kan inte ens visa 1080P, inte undra på att den är "billig".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ru551n
Shit pomfrit. Då blir det la HD-DVD, men dock när min plånbok återhämtat sig.

Om du väntar ett halvår, ett år till så lär serien garanterat kommit på Blu-ray också. Filmformaten lanserades förra sommaren, finns redan 300 titlar till Blu-Ray och något mindre på HD-DVD.

Edit: 500 vs 400 var visst siffrorna nu, det bara på Prisjakt.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Frågan är vilket man ska välja, känns som de flesta filmerna kommer till båda formaten. HD-DVD är ju billigast, fast en Blu-ray brännare från staterna kostar c.a 300 dollar.

2001 och Blade Runner kommer till båda formaten, så jag införskaffar nog HD-DVD

Finns det nån svartvit rulle i HD? Skulle vara mkt intressant.

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gusIII
Frågan är vilket man ska välja, känns som de flesta filmerna kommer till båda formaten. HD-DVD är ju billigast, fast en Blu-ray brännare från staterna kostar c.a 300 dollar.

2001 och Blade Runner kommer till båda formaten, så jag införskaffar nog HD-DVD

Finns det nån svartvit rulle i HD? Skulle vara mkt intressant.

Vad menar du med billigast?
Jag gjorde en jämförelse på prisjakt för ett tag sen, tror jag fick det till att HD-DVD-filmerna var i snitt 20kr billigare.
Inte mycket att tala om när de kostar runt 250kr.

De billigare HD-spelarna klarar inte 1080 heller. Blu är billigare på den punkten.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite

Skulle t.ex hela lost S01 få plats på en HD-DVD/Bluray-skiva i 1080p?

eller kommer det fortfarande bli cirka 4-6 skivor / säsong på serier?

Hur kul är det att byta skiva hela tiden?

Visa signatur

System1 Intel i5 3.3 ghz, Corsair Vengeance 4gb 1600mhz, 74 gb Raptor 10k rpm & 3tb USB 2.0, ATI Radeon 6870 1gb, BenQ 24" LCD G2420HD
System2 Intel C2D 2.8 ghz @ 3.2 ghz, 2x2gb DDR2, ATI Radeon HD 4850, 250 gb SATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gurrgurr

Skulle t.ex hela lost S01 få plats på en HD-DVD/Bluray-skiva i 1080p?

eller kommer det fortfarande bli cirka 4-6 skivor / säsong på serier?

Hur kul är det att byta skiva hela tiden?

ja och nej.*

ja, minst 4 skulle jag säga. (gäller förmodligen båda formaten) **

tja.. nä, sådär ärligt talat. men boxar är ju åas kul, och boxar med 1 skiva, hur kul är det? om man ens kan kalla det box då?

* om materialet körs i SD-upplösning så skulle det gå på 1 disk för BluRay (kanske) och 2 för HDDVD. just på Lost är det la inte så aktuellt då den serien är inspelad i HD, men för äldre serier som ändå bara är SD skulle det kunna funka, teoretiskt. och anledningen tlll att jag lägger till "teoretiskt" är för att studion troligen hellre skalar upp bilden och gör det nödvändigt med 4 skivor likförbannat. men som sagt, i teorin .

** i riktig HD då: BluRay Lost skulle nog gå på 3 skivor, (för runt 25 timmar) och HDDVD på 5 stycken för ungefär samma speltid. (länken igen) men återigen, av politiska skäl undrar jag om inte det kommer bli lika många skivor i båda formatens boxar ofta. möjligen skulle det kunna sparas in ett nån disk med 720p istället då det är produktionsformatet, men även här tror jag studion då väljer uppskalning oftast.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Om du väntar ett halvår, ett år till så lär serien garanterat kommit på Blu-ray också. Filmformaten lanserades förra sommaren, finns redan 300 titlar till Blu-Ray och något mindre på HD-DVD.

Universal släpper endast HD-DVD, så om de inte lägger om hela sin strategi, vilket är osannolikt då de sitter med i styrelsen för HD-DVD-gruppen.
Man får med andra ord nog vänta rätt länge på att just den serien dyker upp på Blu-Ray.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Vad menar du med billigast?
Jag gjorde en jämförelse på prisjakt för ett tag sen, tror jag fick det till att HD-DVD-filmerna var i snitt 20kr billigare.
Inte mycket att tala om när de kostar runt 250kr.

De billigare HD-spelarna klarar inte 1080 heller. Blu är billigare på den punkten.

Kanske skulle vart tydligare, menar spelarna. Tänkte mig en som sitter i datorn och den billigaste kostar "bara" 1800kr här i svedala.
Fast det skulle ju vara trevligt att kunna bränna blu-ray skivor om/när dom blir billiga.

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gusIII
Kanske skulle vart tydligare, menar spelarna. Tänkte mig en som sitter i datorn och den billigaste kostar "bara" 1800kr här i svedala.
Fast det skulle ju vara trevligt att kunna bränna blu-ray skivor om/när dom blir billiga.

Menar du Xbox-läsaren eller? 1800 är ju inte mycket egentligen, även om det bara är en tills-vidare-lösning.
Blu-ray-skivor är något dyrare än HD-DVD-skivorna, dock skiljer det ju hela 10GB så priset per gigabyte är lägre för Blu.

Klart priserna kommer gå ner till mer rimliga nivåer så småningom och sen riktigt låga som DVD-media är idag. Bara att det kommer ta ett tag, DVD var väl också svindyrt i början. Jag hade en DVD-läsare (till datorn) -99 men det dröjde typ fem år innan spel ens började komma på DVD. Fick användning för den när jag började hyra filmer istället.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av keyser
Universal släpper endast HD-DVD, så om de inte lägger om hela sin strategi, vilket är osannolikt då de sitter med i styrelsen för HD-DVD-gruppen.
Man får med andra ord nog vänta rätt länge på att just den serien dyker upp på Blu-Ray.

Ah, okej, ja då lär det dröja riktigt länge. Om ens nånsin. :/
Kanske blir riktigt vanligt med kombospelare men det känns inte som en helt bra lösning. Antagligen dyrare, antagligen något sämre kvalite osv.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Toms Hardware verkar vara väldigt intresserade av det här kriget (mer än de flesta andra sajter:p De skriver typ 1 artikel i veckan)

http://www.tomshardware.se/multimedia/20070827/index.html

Håller med killen om vad han skriver i sista meningen!

"Hur som helst, oavsett vilken sida vi står på, så tror jag att vi alla ser fram emot den dagen när det bara finns en optisk HD-standard kvar."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hoff
Hd-dvd har verkligen vind i segel nu efter Paramount/Dreamworks valet. I kategorin Electronics, så är Toshiba HD-a2 den mest säljande. Även filmförsäljningen har ökat stadigt. Men än så länge är det fortfarande en för liten marknad för att andra studios ska följa.

HD-DVD stog med ena benet i graven innan någon från HDDVD-lägret betalade Paramount och DreamWorks en absurd summa pengar, $150,000,000, för att ge formatet konstgjord andning.

Detta gör mig riktigt förbannad, Blu-ray sålde dubbelt så många filmern som HD-DVD och kriget var i princip över, nu kommer vi få dras med båda formaten ett bra tag framöver. Minst 18 månader till för det är så länge Paramount/DreamWorks affären gäller.

Blu-ray kommer inte försvinna av två anledningar: först och främst har dom forfarande bättre stöd från filmbolagen även om skillnaden nu är mycket mindre. Den andra anledningen är att i runda slängar 100 miljoner mäniskor kommer köpa en Blu-ray spelare varesig dom vill eller inte. Då syftar jag såklart på PS3.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Den andra anledningen är att i runda slängar 100 miljoner mäniskor kommer köpa en Blu-ray spelare varesig dom vill eller inte. Då syftar jag såklart på PS3.

Öhm. Jag har sett siffror på 3-4 miljoner sålda PS3.
Men om det är 25-33 personer som delar på varje PS3 så stämmer det ju

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keyser
Öhm. Jag har sett siffror på 3-4 miljoner sålda PS3.
Men om det är 25-33 personer som delar på varje PS3 så stämmer det ju

Han skriver ju "kommer köpa", försäljningen av nya konsoler är väl ofta ganska seg i början med tanke på att de är så dyra.
Har ingen vidare koll på det men PS2 har väl sålt +100 miljoner ex i alla fall, 360 precis 10 miljoner hittills?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keyser
Öhm. Jag har sett siffror på 3-4 miljoner sålda PS3.
Men om det är 25-33 personer som delar på varje PS3 så stämmer det ju

Ja, strax över 4 milj. sålda PS3or hitils, Inga enorma mängde men då är priset forfarande sjukt högt så dom 120-125 milj ex. som PS2an sålt känns som en ganska rimlig summa om sådär ~5-6år.

4 miljoner PS3or är dock enormt mycket om man istället gämför med antalet sålda HDDVD-spelare som uppgår till 3-400.000, om man räknar med den externa läsaren till Xbox 360.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
4 miljoner PS3or är dock enormt mycket om man istället gämför med antalet sålda HDDVD-spelare som uppgår till 3-400.000, om man räknar med den externa läsaren till Xbox 360.

Och ändå är bara skillnaden 2:1 på sålda filmer, om ens det nu för tiden.
Det borde betyda att de med en HD-DVD köper betydligt mycket mer film per spelare. Om alla som hade en PS3 hade köpt vars en film samtidigt som de med en HD-DVD hade köpt 1 film, så hade ju siffrorna snarare varit 10:1.
Eller räknar jag som en kratta nu igen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keyser
Eller räknar jag som en kratta nu igen?

nej, men frågan är hur stor roll det spelar.

bolagen är ju intresserade främst av hur mycket de säljer eller kan sälja, inte hur mycket de skulle kunna sälja. (även om jag sett en del dumskalleanalyser som snöat in på den teorin)

den andra delen däremot. PS3 är ju främst en spelmaskin, eller främst inget specifikt kanske många skulle säga snarare, så att film inte är det främsta intresset för alla som köper den är inte så konstigt men betyder heller inte att den inte kan ha en påverkan på filmförsäljningen.

på hårdvarusidan finns det nu snart ännu fler alternativ, både Samsung och Sharp släpper snart spelare för 5000, och med tanke på alla referenser bak till videokriget (VW1) så är det lite talande att även Philips släpper en BluRay-spelare snart. även om det tog sin tid, eller just med tanke på kanske, så har de la räknat ut nått..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Så, då är väl kriget nästan avgjort?

2008 och Blue-Ray gissade de flesta på och det blir väl antagligen rätt så bra jobbat där;)

Hoppas bara priserna sjunker snabbt nu!

Permalänk

Warner verkar ha tung effekt än så länge.

http://www.blu-ray.com/news/?id=893

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Medlem

Några frågor:

Om man idag har en DVD-receiver och två högtalare samt sub, kommer man då kunna köpa en vanlig blu-ray spelare och koppla in högtalarna där?

Sedan ang inspelare, när kommer blu-ray inspelare komma och när kommer de slå igenom? Ska man satsa på en Dvd-inspelare nu eller ska man vänta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hampe10

Om man idag har en DVD-receiver och två högtalare samt sub, kommer man då kunna köpa en vanlig blu-ray spelare och koppla in högtalarna där?

Sedan ang inspelare, när kommer blu-ray inspelare komma och när kommer de slå igenom?

Ska man satsa på en Dvd-inspelare nu eller ska man vänta?

kolla om du har en digitalingång på den bara, optisk funkar för de flesta. (högtalarna kopplar du då i din gamla pryl, men det kommer säkert likadana alltiett-enheter för Blu med snart)

här lär det inte ske på ett bra tag tror jag, i Japan är de vanligare. (pga att HD-sändnningar är detsamma)

jag skulle säga att det inte är nån större poäng med HD-inspelare vare sig nu eller på sikt, men det är ju en valfråga av behov mest. och då få har det behovet kommer sådana ändå vara riktigt dyra ett bra tag. så skaffa du en DVD-inspelare, eller ännu bättre, en HDD-inspelare.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
kolla om du har en digitalingång på den bara, optisk funkar för de flesta. (högtalarna kopplar du då i din gamla pryl, men det kommer säkert likadana alltiett-enheter för Blu med snart)

här lär det inte ske på ett bra tag tror jag, i Japan är de vanligare. (pga att HD-sändnningar är detsamma)

jag skulle säga att det inte är nån större poäng med HD-inspelare vare sig nu eller på sikt, men det är ju en valfråga av behov mest. och då få har det behovet kommer sådana ändå vara riktigt dyra ett bra tag. så skaffa du en DVD-inspelare, eller ännu bättre, en HDD-inspelare.

Jätteshysst!

Satt och tittade lite på "riktiga" hembiopaket. Idag sitter jag med ett panasonic allt-i-ett värt 2000kr. Plus att jag bara använder centern , båda frontarna och subben.

Jag är inte alls hemma på det här med receiver och högtalare. Vad jag har förstått så är receivern "medlaren" mellan högtalare och dvd. Man köper alltså en receiver och ett par bra högtalare och sen kan man koppla den till sin nuvarande dvd, och framtida blu-ray? Förklara gärna!

Hur stor skillnad är det på ett allt-i-ett paket och ett paket med receiver och högtalare?

Mvh