Åksjuka i spel ? Anledning ?

Permalänk
Medlem

Åksjuka i spel ? Anledning ?

Hej !

Jag har ett litet jobbigt problem. Har precis köpt en hyfsat stark laptop (Zepto znote 6224w) jag försöker spela på.
Jag drabbas dock av en slags åk eller sjösjuka när jag spelar vissa spel, vilket jag aldrig upplevt tidigare.

Någon som upplevt liknande och vet vad det kan bero på ?

Jag är van vid upplösningen 1280x1024 och har bytt till widescreen 1440x900. Kan det vara problemet ?

Eller kan det påverka att jag tidigare kört på 75 Hz på skärmen och nu har 60 Hz ?

Eller kan det bero på någon slags lagg i styrningen ?
Det känns som att både mus och tangentbord "släpar efter" en aning jämfört med hur det var på min stationära.
Och vad kan man göra åt detta ?
Jag har provat det gamla spelet Team fortress classic, vilket inte borde ge upphov till något lagg som kunde förklara detta.

Vore tacksam om nån kunde hjälpa mig med att identifiera problemet, så jag slipper vilja spy efter varje gång jag spelat..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Hmm det kan vara att ddu nu kör 60hz och en predare upplösning och om det är lagg eller segare updaterings förmåga i millisekunder som skärmen har.
hade du en laptop innan det eller hade du enannan dator med TFT-skärm innan?
En kompis till mig blev åk sjuk av Doom ( hans bortförklaring var: jag har för bra syn för det spelet da doktorn.. phew whatever.. )
En annan fick det av Alien vs. Predator, men det kom senare som han blev åksjuk av det...
så kolla om det har med skärmen eller om det är med den bredare upplösningen som du inte klarar

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Hmm. Har för mig att jag provat min förra TFT skärm på 60 Hz utan att känna det där obehaget. Ska nog testa igen och se.

Min 17 tums icke-widescreen TFT har 14 ms responstid och den på laptopen (som är 14 tum) har 6 ms tror jag, så den bör ju vara bättre ?
Jag misstänker att det bla är ovanan med widescreen som påverkar.

Men förutom det känns det som sagt som att det är något lättare fördröjning i datorns "reaktionstid". Musen känns inte alls lika "exakt" som på stationära.
Det hela känns lite "gungit".

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Ovanan vid att väggar och texturer fladdrar förbi [på ett annat sätt än tidigare] (och nu tänker jag på first person shooters) går hur som helst att träna bort. I början får du helt enkelt spela kortare perioder per dag.

*Tänker tillbaks på Descent, det var tider det* :). Sedan så är olika personer förstås olika känsliga och jag kan mycket väl tänka mig att delay på skärm eller liknande kan bidra negativt.

Permalänk

hehe börja lite lätt med AVP2 hehe

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Fanns forut en ganska stor tråd om hur man ska göra om man blir åksjuk av spel.
Leta upp den, det fanns många tips i den.

Även jag blir lite smått åksjuk utav FPS'er ibland, men då går jag bara ut och andas lite.

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Jag skulle tippa på att det är på grund av "att både mus och tangentbord "släpar efter" en aning" kolla upp detta...
Jag kan/kunde också drabbas av detta på sena kvällar på spel som laggar lite smått... men, när det händer så brukar det ändå vara dags att sluta

Permalänk
Medlem

Hmm, men hur "kollar jag upp" det där med eftersläpningen ?

Spelet jag provade var TFC som ju snart är 10 år gammalt. Det funkade helt laggfritt på min gamla 1.3GhZ dator med Geforce 4...
Att ställa ner upplösningen och grafiken gör ingen som helst skillnad på problemet. Det borde ju inte heller vara några sådana problem orsakade av mitt grafikkort : 8600M GT på 512 Mb.

Eftersläpningen är inte enorm, men jag kan ana någon sorts tröghet som inte fanns på min stationära dator.

Edit : Detta som PG_ice skrev i annan tråd tror jag mycket på :

"dom som blir yr i huvudet är oftast dom som kollar på när andra spelar.
varför jo därför att man inte vet vad som kommer att hända och det blir svårt att hänga med i svängarna.

seriöst så beror det på att det inte kopplar,insignalerna vs hur det rör sig.
styr man själv brukar det inte vara nåt problem för då vet man vad som kommer att hända.
likadant om man kör bil eller om man sitter brevid.
kör man bilen så blir man inte åksjuk,sitter man brevid kan man bli det."

Precis så tror jag det är. När det inte rör sig på skärmen som man förväntar sig utifrån den input man ger med kontrollerna så mår man illa efter ett tag.
Så problemet är nog att jag övergått till Widescreen kombinerat med den där äckliga eftersläpningen (fyllestyrning brukar jag kalla det)...

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Tror att det har med att det släpar efter när du styr osv, jag blir inte själv åksjuk när jag spelar men jag gillar verkligen inte att kolla när andra spelar fps, då kan jag bli lite illamående pågrund av att jag inte vet vilket håll han tänker kolla åt osv, framförallt om jag kollar när någon kör ett snabbt fps som Q3.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem

Blev åksjuk en gång av HL2 deathmatch! Provade att lägga mig på golvet, men det gjorde saken ännu värre.

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem

Jag testade att spela lite idag igen. Nu mådde jag inte alls lika illa.
Jag provade också kulmus istället för optisk och det kändes betydligt bättre.
Ska köpa separat tangentbord också för att efterlikna min stationära dator så mycket som möjligt. Laptoptangetbord suger...

Håller med om det där att man mår illa av att kolla när andra spelar snabba fps. Stämmer iallafall för mig med.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Gå till en optiker

Gjorde jag och fick glasögon. Löste alla mina problem

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

Vissa spel guppar med cameran för att simulera steg som man tar. Denna rörelse kan man bli åksjuk av.

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk
Medlem

Jag tycker att kontrollerna i spel brukar släpa efter när man har vsync på. Testa att stänga av det om du har det på?

Visa signatur

[Asus P5B] [Intel C2D E6600] [Asus GTS 250] [Corsair 2x2GB XMS2] [Corsair HX520] [Antec Solo]

Permalänk
Medlem

Kan man bli åksjuk av datorspel?
Iför sig har jag fått riktigt ont i ögonen, så att det har stuckigts i ögonen av bilder som fladdrar förbi riktigt snabbt (hyper-hastighet)

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ecchi-BANZAII!!!
hehe börja lite lätt med AVP2 hehe

LÄTT? Jag mår fortfarande illa av att spela som väggklättrande pounce'ande alien där Vad är upp? vad är ner?

Jaomi, ja det kan man! Det finns en del personer som har riktigt stora problem med det, och inte ens kan spela nåt fps eller så överhuvudtaget.
Det beror på att vissa är mer känsliga för simulerade rörelser, alltså när du spelar ett fps (eller kanske även 3rd person) så luras din hjärna en gnutta att det faktiskt är din egen kropp som rör sig framåt, bakåt, åt sidorna.. Fast du sitter still..
Sen om man blir åksjuk eller inte, det beror helt på hur hjärnan tolkar denna falska information, vissa kan stänga av det, andra kan inte hjälpa att bli åksjuka då hjärnan stenhårt tror att kroppen borde röra sig

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800H RAM: 32gb DDR4 GPU: nVidia 3070 8gb vRam

Permalänk
Medlem

Jag har också problem med det här. Händer bara när jag spelar fps-spel.
Senaste spelet jag provade var Oblivion och det var hemskt. Efter ca 30 min så blir jag åksjuk.
Kommer nog aldrig mer spela fps eller nåt spel med förstapersonsvy. :/

Permalänk

hmm testa med en crt till datorn och sedan testa igen med den inbygda och kolla om det är skärmen eller nått med datorn som gör fördröjingen

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

half life 1-2 får mig att må illa om jag spelar för länge av nån konstig anledning.

Permalänk
Medlem

Det finns två gånger då jag känt obehag av data-spel. Dels gäller det spelet Pray, när man börjar gå på väggar, i tak, ut genom lådor och in genom portaler osv.

Andra gången var hos en polare. Då hade jag haft i mig nån grogg för mycket, och kollade på när han spelade QuakeIII. Han körde ut bilden på projektor, och duken täcker ena kortväggen i hans vardagsrum. Det gick liksom inte att titta bort heller, för att bliden var överallt. (soffan stod förståss mitt imot) Blundade jag blev det bättre.

Permalänk
Medlem

Har endast hänt mig med Unreal Tournament (2001?), vet inte varför just det, klarar 2003 och 2004, formel1, allt annat. Kan vara att jag körde det på 60Hz men har kört många andra spel på samma Hz, har inte testat det på länge iaf...

Dock så hade jag ofta huvudverk som yngre att man nästan började böla, men lider inte av det lika mycket nu, kan ha med det att göra när jag testade spelet, man ska inte spela med huvudverk har jag märkt, eller när man är hängig och dricker cola för att hålla sig vaken...

OFF TOPIC
Jag är också väldigt ljusskygg mot alla andra i min omgivning vad jag har märkt, vet inte varför men får extrem huvudverk vid normalljus och över ute, kan inte heller titta mot ljuskällor (lampor , stearinljus), bränner riktigt och känns som ljuset blir extremt överexponerat, det kan nästan göra att man svimmar, eller näst intill.

Har haft detta problem så länge jag minns iaf, verkar inte behöva glasögon eller linser då jag ser mycket bra på både långa och korta avstånd, fick också bästa resultat på syntest (till övningskörning).

Gillar när det är molnigt de bästa dagarna som finns...

Permalänk
Medlem

Jag får denna känsla när jag har spelat på min laptopen nån dag på ett lan och far sedan hem till min 19" (4:3) TFT skärm på main datorn.
Det går över efter nån dag.

Jag brukar få samma grej när jag köper en ny mus och förösker vänja in mig med den.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Avstängd

Jag blir lite snurrig om jag har över 60Hz på skärmen :P. Eller så blir jag trött (sömnig) *om nån bryr sig