Microsoft riggade omröstning om öppet dokumentformat

Permalänk
Medlem

Som redan nämnts är den största kritiken mot att OOXML skall få bli ISO-standard är:

Det är osäkert om formatet är tillräckligt öppen för att kunna användas problemfritt på alla operativsystem.

Eftersom microsoft hävdar att formatet är tillräckligt öppen så menar vissa att det är vad som behövs för att göra formatet till en internationell standard och att andra parter som uttalar sig i frågan bara snackar skit.

Men är formatet tillräckligt öppet för att fri konkurrens, innom och mellan öppna och stängda programvaror, skall råda? Linux Foundation, som man kan säga har en hyfsad erfarenhet av att syssla med öppna format, tycker inte det.

Deras syn är att relaterade patentfrågor kring OOXML inte har svarats på och avråder därför från att formatet skall bli internationell standard.

Länk till uttalandet:
http://linuxpr.com/releases/10007.html

Lite citat:

"ISO/IEC standards are supposed to reference other globally adopted standards where those standards exist. In the case of OOXML, many proprietary Microsoft specifications have been referenced. In some cases (e.g., language codes, vector graphics), Microsoft has used its own, internal codes and specifications rather than already existing, publicly available alternatives. This not only violates ISO/IEC rules, but also puts in question whether implementers can fully implement OOXML without infringing intellectual property rights (IPR) of Microsoft. Will those IPRs be available? If so, upon what terms will they be available? The answers to these questions appear to be currently unknown."

"OOXML is specific to Windows and other Microsoft products. It is uncertain whether OOXML-based documents will be easily created, saved, and opened using other operating systems - like Linux - and applications, with or without converters or translators. An international standard should be created in the first instance to be neutral to all operating systems and other products."

Slut på mitt linuxtalibanskitsnack för den här gången.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
älskar hur du envist håller på och rabblar det mantrat utan att nånsin nämna ett enda exempel på denna extra funktionalitet. i den andra tråden var det en direkt fråga ställd upprepade gånger nu, svara gärna där.

Har inte haft tid, lovar att kolla igenom tråden när jag kommer hem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Vad är "necessary claims" och när kommer MS att hindra dig ifrån att göra mer än vad "necessary claims" tillåter? Fortsatt skriver därför MS:

Vad micrsoft skriver är att dom inte får använda sig av sina patent ifall du måste använda dig av deras patent för att implementera, använda, sälja osv ooxml, även i kommersiella syften så länge det håller sig till "covered specifications". Svårare är det inte.

Skall kolla mer på trådarna sedan. Nu ska jag hem för dom kommer me ny TV som jag längar efter å få leka med. Helt betalad med MS smutsiga stålar

Tjing.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem

Tror ni att MS är enda företaget att göra så?
ALLA företag med makt gör så, men klart man hänger ut MS bara för de är stora

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
MS hade möjlighet men ville inte bidra till utvecklandet av ODF. Om de nu saknar någon funktionalitet, vilket i så fall inte beror på själva formatet i sig utan dess kompatibilitet med tidigare MS standarder, har de sig själv att skylla. Inget har stängt ute MS och de har haft samma möjligheter som andra - OOo är inte utvecklat av enbart Open Office anställda - att utforma och förbättra dess funktionalitet. ODF formatet är renare och tar i majoriteten av exempel test mindre utrymme för att åstadkomma samma sak som OOXML; med något lite vilja ifrån MS hade detta kunnat bli en internationell fri standard med fullt stöd även för MS Office funktioner.

Kanske summerar denna din kommentar Domifuling vad det egentlgen handlar om:

... vilket jag i sig kan förstå när din önskan är att förbli MS produkterna trogen. Du ser dock inte hela sammanhanget:

- MS gjorde valet att inte utforma ODF och ge det full funktionalitet för deras egna produkter
- MS valde istället att utforma en konkurrerande standard som tyvärr kan bli potentiellt svår att implementera på andra plattformar än MS egen enär vi fortfarande inte riktigt vet vad följande klausuler betyder:

Vad är "necessary claims" och när kommer MS att hindra dig ifrån att göra mer än vad "necessary claims" tillåter? Fortsatt skriver därför MS:

Ovan är så pass luddigt beskrivet, att det ställer fler frågor än det besvarar. "Necessary Claims" är alltså endast patent som är nödvändiga för att implementera endast de erforderliga delarna av specifikationen. Och vad betyder nu det? Det finns faktiskt inget svar på den frågan, än om den upptar ett flertal juristers tjänster. Detta handlar inte om sympati eller antipati i förhållande till MS, utan om att helt enkelt säkra ens position att utan påföljd använda sig av denna standard. Visst, vi kan hoppas på att MS klarlägger vad de egentligen åsyftar, men eftersom detta ännu inte gjorts trots att beslutsprocessen världen över är i full gång så är det inte säkert att MS ämnar komma med ett klarläggande.

Skulle MS vilja bidra till att ODF får än bättre funktionalitet och stöd för MS Office serien så står dörren öppen för dem. Frågan är dock: är MS intresserade av detta eller är viss fiktiv eller verklig saknad av funktionalitet, vilket i så fall MS själva är att skyllas för, ett tacksamt argument för OOXML?

Tack för att jag fick läsa ett sådant välstrukturerat, välformulerat och informativt inlägg.:)

Skönt att det finns folk som kan läsa information och ge relevant och träffsäker kritik!

Skall bli intressant att se när och hur MS preciserar sina patent rörande användandet av OOXML i framtiden.

Permalänk

Kan man hitta dokumentationen på internet (ännu)? Är ju rätt nyfiken på hur den är. Mina övriga erfarenheter med t.ex. dokumentationen av directX är att MS är väldigt proffsiga och korrekta. Den dokumentationen gör det i alla fall lättare att lära sig dx än någon tutorial man kan hitta på nätet och allt ihop i en gratis utvecklingsmiljö i världsklass. (Visual C++ 2005 express med platform SDK och directX SDK) Dock svårt att tro att dom fyllt 6000 sidor med vesäntligheter för någon jäkla officeskit.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
MS hade möjlighet men ville inte bidra till utvecklandet av ODF. Om de nu saknar någon funktionalitet, vilket i så fall inte beror på själva formatet i sig utan dess kompatibilitet med tidigare MS standarder, har de sig själv att skylla. Inget har stängt ute MS och de har haft samma möjligheter som andra - OOo är inte utvecklat av enbart Open Office anställda - att utforma och förbättra dess funktionalitet. ODF formatet är renare och tar i majoriteten av exempel test mindre utrymme för att åstadkomma samma sak som OOXML; med något lite vilja ifrån MS hade detta kunnat bli en internationell fri standard med fullt stöd även för MS Office funktioner.

Jag håller delvis med dig. MS kunde tagit större ansvar än dom gjorde. Men du far inte riktigt med hela sanningen. När allt började 2002 fanns det få anledningar för MS att hjälpa till då knappt någon efterfrågade en standard. Visst kan man klandra folk för att dom gjort fel, men frågan är vart det leder. Om du orkar läsa länken jag postar sist, även om det är en pro-ooxml blogg så får du en del svar på rykten som sprids. Ganska lättförstålig dessutom.

Tyvärr är det så att SUN's motverkande för att kompatiblitet med MS Office skall finnas lite gräver ett hål för ODF. Här (http://www.computerworld.com/comments/node/9027164#comment-13...) kan du läsa vad Gary Adwards (medlem i OASIS ODF TC i dryga fem år och väldigt väldigt emot OOXML) skriver. Dock verkar han kunna lägga sitt OOXML hat åt sidan när det gäller hans jobb för ODF då har klart ser nackdelar för ODF genom att ms office kompatiblitet motverkas. Väldigt intressant läsning och tydligt bevis på att inte bara ena sidan gör en hel del pga att stålar styr och att dom inte skapar en standard för användarnas eller teknikens bästa. SUN säljer sig eller inte? Tja, jag tycker det är oviktigt. Vad som är intressant för MIG är följande:

Citat:

For the near five years that i have been a member of the OASIS ODF TC, Sun has opposed any and all efforts to improve interoperability with Microsoft applications, documents, and bound workgroup-workflow business processes.

This goes all the way back to the very first TC meeting on December 14th, 2002, when the enterprise publication, content and archive management systems contingent of the OASIS TC wanted the "proposed" ODF charter amended to include as one of the primary objectives, "compatibility with existing file formats and interoperability with existing applications".

SUN handlar ganska märkligt och det blir lätt lite konspirations teorier om att dom och MS har haft ihop det sedan början, men i slutet på tråden står du och jag, och får en sämre standard.

Man kan tycka vad man vill om MS Office och Microsofts andra produkter, men skall man skapa en standard så måste man lägga sitt hat åt sidan. Man måste acceptera att stora delar av vår planet använder sig, och framförallt HAR använt sig av MS Office och är beroende av dokument som redan skapats. Tyvärr ger detta MS frihet att nästan göra vad som helst. Vårt beroende av MS dokument i dagsläget väger oerhört tungt. Så är det, varesig man gillar MS eller inte.

Lite för att sammanfatta varför jag tänker och tycker som jag gör. Jag är för OOXML för att jag är starkt beroende av MS dokument, men det är även väldigt många andra. Jag kan helt enkelt inte se att ODF tillfredställer dom behoven som finns i dagsläget. Hade ODF i dagsläget varit mer MS "snällt" så hade jag inte tvekat en sekund.

En ganska ok sida för att läsa mer om skiten som kastas på OOXML finns på http://ooxmlhoaxes.blogspot.com/. Kan inte påstå att allt är sant men jag tycker man får en lite mer sann bild av vad som sker. Oerhört svårt att ta ställning eftersom det är så komplext och så mycket skitsnack sprids. Fick tipsen av han som leder gruppen för standarden hos oss, han letar efter liknande när det gäller ODF, tipsa gärna om ni har någon bra sida som benar upp dom rykten som florerar på nätet.

Det är vettigt att kolla på skiten hos bägge sidor. Den som tror att enbart MS far med lögner och stora plånböcker bör fundera på om dom på något sätt missat något på vägen eller inte tänker riktigt klart. Men vad som är viktigare, detta får heller inte bidra till att man inte ser fördelarna på bägge borden.

Antonsson, är det detta du letar efter?
http://www.ecma-international.org/news/TC45_current_work/TC45...

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Avstängd

fack microsoft

Visa signatur

fuck intel core 2duo and fuck windows vista

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
Tror ni att MS är enda företaget att göra så?
ALLA företag med makt gör så, men klart man hänger ut MS bara för de är stora

Så det är en ursäkt menar du, att alla andra gör samma sak?

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org