Trådlös hdmi i framtiden?

Permalänk
Melding Plague

Trådlös hdmi i framtiden?

I framtiden kan din tv eller monitor som stödjer hdmi eller displayport överföra informationen trådlöst. Tillverkaren Amimon har i dagarna presenterat whdi (wireless high defintion interface) vilket stödjer att sända hdtv trådlöst.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gött!
Detta måste få fäste, tänk er, ingen sladd från grafikkort till monitor, ingen sladd från datorn till TVn, ingen sladd från DVD/TV-spel m.m. till TVn.
Detta tillsammans med trådlösa högtalare blir prima!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Mmmm.. microvågor :9
Sitta ute i trådgården med sin 4 kg 40" monitor och kolla på 1080p (när det väl får stöd för't).. morgondagens vardagslyx.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd

skit coolt, men hur är det med strålning m.m.? Vi vet ju inte än hur kroppen tar upp olika trådlösa signaler... Jag vet anställda på telefon tillverkare som bara använder helt vanliga headsets istället för dom trådlösa, vet inte varför, men jag
tror att det har något o göra med strålning... Men vi vet ju inte än vad som händer med kroppen, utan vi får vänta o se om värden slipper bli överbefolkad pga att alla blir sterila..

Visa signatur

ursäkta namnet, kommer att göras om!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fjortis_barn
skit coolt, men hur är det med strålning m.m.? Vi vet ju inte än hur kroppen tar upp olika trådlösa signaler... Jag vet anställda på telefon tillverkare som bara använder helt vanliga headsets istället för dom trådlösa, vet inte varför, men jag
tror att det har något o göra med strålning... Men vi vet ju inte än vad som händer med kroppen, utan vi får vänta o se om värden slipper bli överbefolkad pga att alla blir sterila..

Jag tror själv att det har en viss inverkan på oss, dock inte så som Aftonbladet eller Sexprästen vill få det till
Dessa vågor ligger ofta runt MHz:en (tydligen inte dessa då..) och inte GHz:en. Och även om det ligger på GHz:en så är effekten väldigt låg.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Hmm, enligt wikipedia har hdmi 5Gbit/s-10.2 Gbit/s i bandbredd (beronde på version), inte dåligt om de lyckas skicka det trådlöst 30m. Känns som att man hellre använder denna teknik till trådlösa nätverk också, draft-n wifi kommer ju bara upp i futtiga 300 Mbps.

Permalänk
Korsordsguru

Har väntat på något sådant här. Finns ju gamla saker för analog överföring men blir ju brusigt som bara den. Hoppas de fixar en bra standard dock. Verkar dumt av Amimon att börja sälja sin produkter innan en standard har fastslagits mellan "de stora". Visst vill de säkert vara först på marknaden men vi konsumenter får ju lida om bara vissa märken av t.ex. DVD-spelare passar med vissa märken av TV-apparater.

Visa signatur
Permalänk

gött med mindre sladdar. kan man ju ställa DVD spelaren bredvid tv-soffan, så behöver man inte resa sig när det är dags att byta film.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

Det kombinerat med detta hadde ju vart UNDERBART! Sen om våra barn växer upp med fem ögon i pannan är väl smällen man får ta!

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.82122

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Avstängd

Nej, tack.

Med sladd så vet jag att signalen går till min TV, och ingen annan som kan avlyssna.

Och med trådlöst får man vågor i huvudet, som kanske kan göra en sjuk, dålig eller ha negativ effekt.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

hey, åttiotalisterna har ju äntligen statistik nog att kunna skylla allt sitt särskrivande och annat på Tjernobyl. så det är inte mer än rätt att tjugotalisterna och generationer efter också får nått.

annars tycker jag mest det är värdelöst, det finns en gräns när saker blir så praktiska att de börjar bli opraktiskt. (dessutom har trådlösa stereokomponenter funnits förr, blev ingen hit då iaf)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
kanske kan göra en sjuk, dålig eller ha negativ effekt.

Rolig formulering Är det inte negativt att vara sjuk eller dålig?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

skitbra!

Visa signatur

//John

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Nej, tack.

Med sladd så vet jag att signalen går till min TV, och ingen annan som kan avlyssna.

Är du rädd att grannen ska kunna se filmen du hyrde på videohörnan gratis?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Det är inte kärnvapenkrig som kommer utrota mänskligheten det är överdrivet mycket microvågor i luften, kanske

Visa signatur

Petar i el-uttag. [img][/img]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catamenia
Det är inte kärnvapenkrig som kommer utrota mänskligheten det är överdrivet mycket microvågor i luften, kanske

fler som sett Johnny Mnemonic tro?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Komprimering

Undra hur stark komprimering dem ska använda i signalen? hursom helst tar ju bildkvaliten skada av detta så detta kommer inte och vara specielt bra när man spelar snabba spel eller ska se på Riktigt högupplöstmaterial.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Nej, tack.

Med sladd så vet jag att signalen går till min TV, och ingen annan som kan avlyssna.

Och med trådlöst får man vågor i huvudet, som kanske kan göra en sjuk, dålig eller ha negativ effekt.

Håller med helt.
Finns ingen egentlig anledning att skaffa sig detta för privatpersoner - anser jag.

Permalänk
Medlem

Den värsta kabelhärvan står ju förstärkaren för. Det finns vissa trådlösa tekniker för detta men det är mest med mindre högtalare. Jag skulle gärna se att det fanns en bra teknik framtagen att få bort alla högtalarkablar och så.
Det som verkar grymt med trådlös HDMI är ju att du kan kolla film varsom helst i lägenheten från samma DVD utan kabel draging.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakan78
Den värsta kabelhärvan står ju förstärkaren för. Det finns vissa trådlösa tekniker för detta men det är mest med mindre högtalare. Jag skulle gärna se att det fanns en bra teknik framtagen att få bort alla högtalarkablar och så.
Det som verkar grymt med trådlös HDMI är ju att du kan kolla film varsom helst i lägenheten från samma DVD utan kabel draging.

inte så lätt hur ska man då få ström till högtalarna? 9volts batterier?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PizzaBagare6000
inte så lätt hur ska man då få ström till högtalarna? 9volts batterier?

Tror det var MIT som visade upp en lösning där dom förde över ström utan kablar för ett tag sedan, var ett stort reportage om det i alla fall. Dom hade igång 2,st lampor som stog någon meter ifrån eluttaget. Och enligt dom så skulle det vara helt riskfritt då man kunde gå igenom o ha sig utan kännas/påverkas. I alla fall så är detta en teknik dom jobba hårt med men skulle nog ta några år före den var helt klar.

Dagen man kan rigga upp sin hemmabio utan några kablar är en dröm för många fantaster. Just nu är det otroligt mycket kablar hit och dit och även om man försöker dölja dom bakom kabellistor så finns dom där

Men ack så är nog allt detta en bit fram i tiden.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

Ännu mer trådlöst som kan krångla?

Hmmmm....

Nä jag är nog en bakåtsträvare i tio år till eller så tills de har fått bukt med alla problem (Sitter fort. med trådmus, t-bord och lan)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camridge
Tror det var MIT som visade upp en lösning där dom förde över ström utan kablar för ett tag sedan, var ett stort reportage om det i alla fall. Dom hade igång 2,st lampor som stog någon meter ifrån eluttaget. Och enligt dom så skulle det vara helt riskfritt då man kunde gå igenom o ha sig utan kännas/påverkas. I alla fall så är detta en teknik dom jobba hårt med men skulle nog ta några år före den var helt klar.

Dagen man kan rigga upp sin hemmabio utan några kablar är en dröm för många fantaster. Just nu är det otroligt mycket kablar hit och dit och även om man försöker dölja dom bakom kabellistor så finns dom där

Men ack så är nog allt detta en bit fram i tiden.

Jodå, trådlös ström är varken omöjligt eller icke-existerande, går ju redan nu att köpa trådlösa möss som inte behöver laddas (på normalt sätt), utan laddas via induktion.

Tesla var väl den första som pysslade med trådlös ström vill jag minnas, "synd" att det inte blev något mer av det dock. Å andra sidan skulle det nog inte vara hälsosamt att knata igenom sådana magnetfält som krävs för våra strömslukande prylar. Däremot dagens trådlösa saker tror jag inte är någon större fara med. Jag går nog igenom bra mycket starkare fält dagligen på jobbet (det sades av leverantören att analoga klockor stannar/går baklänges när man är nära, har dock inte testat ) än vad t.ex den här prylen skulle göra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk

Ännu mer idiotiska standarder... Jag vill ha wlan på allt. ALLT!
Skärmar, stereosystem, möss, tangentbord, lampor, kylskåpet, mikron, persiennerna, sängen, projektorn... Varför måste man ha jättemånga olika system för det hela? Suck.

Kommer ju säkert vara 0 förbindelse med andra nätverk, säkert stängd standard också... Det enda vi behöver just nu är EN standard som är mycket bra, och som är fullständigt öppen för ALLA. Känns som att vi fortfarande lever i 90-talet.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

nice att det är 1080i...

Visa signatur
Permalänk
Korsordsguru

Re: Komprimering

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PizzaBagare6000
Undra hur stark komprimering dem ska använda i signalen? hursom helst tar ju bildkvaliten skada av detta så detta kommer inte och vara specielt bra när man spelar snabba spel eller ska se på Riktigt högupplöstmaterial.

Om du läser på http://www.amimon.com/technology.shtml så verkar
de köra okomprimerat. Och som sagt tidigare så stöder det bara max 1080i än så länge verkar det som.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Steffe
Jodå, trådlös ström är varken omöjligt eller icke-existerande, går ju redan nu att köpa trådlösa möss som inte behöver laddas (på normalt sätt), utan laddas via induktion.

Tesla var väl den första som pysslade med trådlös ström vill jag minnas, "synd" att det inte blev något mer av det dock. Å andra sidan skulle det nog inte vara hälsosamt att knata igenom sådana magnetfält som krävs för våra strömslukande prylar. Däremot dagens trådlösa saker tror jag inte är någon större fara med. Jag går nog igenom bra mycket starkare fält dagligen på jobbet (det sades av leverantören att analoga klockor stannar/går baklänges när man är nära, har dock inte testat ) än vad t.ex den här prylen skulle göra.

eller tandborstar. induktionsprincipen har hängt med ett bra tag. den skiljer sig dock en hel del från detta. allt är ju ytterst simpelt att elektroner gillar att hänga efter den som springer förbi dom.

vet inte hur väl Teslas princip fungerade i praktiken, det enda resultatet efter att han hade byggt upp de gigantiska master han tänkte överför strömen via var att han orsakade total mörkläggning i närmaste stad pga de enorma effektåtgångarna och ..tja, därefter bads han väll att ge upp just det experimentet.

men även denna moderna form har inte mer än 20% effektivitet eller liknande har jag för mig, så i dessa tider när man ska byta glödlampor för att spara 80% känns det ju lite som vattenkraft från andra sidan ån, eller värre men jag kom inte på en bra analog för det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Ännu mer idiotiska standarder... Jag vill ha wlan på allt. ALLT!
Skärmar, stereosystem, möss, tangentbord, lampor, kylskåpet, mikron, persiennerna, sängen, projektorn... Varför måste man ha jättemånga olika system för det hela? Suck.

Kommer ju säkert vara 0 förbindelse med andra nätverk, säkert stängd standard också... Det enda vi behöver just nu är EN standard som är mycket bra, och som är fullständigt öppen för ALLA. Känns som att vi fortfarande lever i 90-talet.

tja, mycket av det du nämner skulle ju klara sig med det angående datahastighet. men det skulle ju åas vara lite jobbigt att hålla reda på alla IP-adresser till grunkorna sen.

va, är du kommunist?! nej, men de vore bra, men problemet med alla standarder är att de har en tendens att bli föråldrade, om inte av sig själva så görs de snabbt föråldrade av "behov" istället. men helt klart borde ett smart protokoll för en överskådlig framtid utvecklas, ett som alltid är bakåtkompatibel med äldre prylar men tillåter vidareutveckling av hastigheter framåt. en ny slags USB helt enkelt, så man undrar ju hur det är med just den trådlösa varianten av det?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd

Jag avskyr när företag släpper prylar som inte når ända fram. Som denna mojäng med 1080i, VARFÖR kunde de inte väntat en vecka eller lagt på en 10:a på priset och fått hela skiten komplett med 1080p. Jävla sumpråttor...

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

Trodde inte det skulle finnas så mycket strålnings-hippies här på sweclockers!
Gamla ojordade CRT-skärmar strålar säkert högre än den där trådlösa HDMI-skiten, inte klagade folk för det?

Kan nån förklara för mig varför man inte kan göra trådlösa routrar med samma sorts teknik också? Då slipper man ju verkligen en hel del kablar när man ska lana med polarna men samtidigt ha fet bandbredd mellan datorerna *harkel*.
Men iaf, kan man trycka in en sån där HDMI-sändare i grafikkort så är det bara att plocka bort portarna, trådlöst is teh shit! (Ja, om den klarar minst 1920x1200 som jag kör på nu alltså, annars äre sämst.)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Trodde inte det skulle finnas så mycket strålnings-hippies här på sweclockers!
Gamla ojordade CRT-skärmar strålar säkert högre än den där trådlösa HDMI-skiten, inte klagade folk för det?

Kan du fylla på med lite info om något som åtminstone ger antydningar till det där? Eller var det bara något som du slängde ur dig för att berättiga den den här standarden?

Är ju inte alls samma sak, med det har jag inte sagt att HDMI saken skulle vara farligare. Normalt vet vi inte om riskerna förrns i efterhand och när det rör sig om en frivillig extra feature som IMHO är rätt så onödig så finns det väl ingen anledning att utsätta sig för risken?

Varför kan man inte göra sånt här med laser eller liknande istället?
Visst, man skulle behöva vara riktigt noggrann med placeringen av sändaren och mottagaren men i en TV-miljö vore det nästan det smidigaste. Du flyttar inte TVn särskilt ofta.
Och en laserförbindelse skulle ge minst lika bra överföringshastigheter som en kabel samt skulle inte vara skadligt på något sätt - sålänge man inte tittar in i lasern vill säga (men meningen är väl att man "drar" laserlänken längsmed någon vägg där man idag kör med kabellister). Är kanske det som det faller på?