Förhandstitt på Gigabyte Odin GT 800 W

Permalänk
Melding Plague

Förhandstitt på Gigabyte Odin GT 800 W

Många tillverkare som tidigare inte har sysslat med nätaggregat har de senaste åren börjat att producera sådana, främst till entusiaster. Tillverkaren Gigabyte är inget undantag och introducerade för en tid sedan sin Odin-serie nätaggregat. Vi har lyckats få tag i ett exemplar och skall ta en snabbtitt på det i denna artikel. Läs vidare!

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Härligt. Ser nice ut. Ska bli intressant och se prestandatester med ordentligt med kablage och med ett nice testsystem.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

en tygväska för de modulära kablarna är nästan lite väl extremt tycker ja. inte så ofta man lägger till mer hårdvara när man är på resande fot, ute och lanar osv

Visa signatur

Petar i el-uttag. [img][/img]

Permalänk
Medlem

Varför ett test som inte är ett test??? Rätt meningslöst om man inte mäter upp agget ordentligt... Dessutom känns detta mer som en leksak med alla dessa "gadgets"...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

tyckte den såg riktigt intressant ut

Permalänk

Jag sitter här och dreglar.

Såg ut att vara ett väldigt trevligt program, men slarvigt med så få molex kontakter och ingen medföljande strömkabel. Där sjönk nätagget en del i mina ögon.

Men vi får se vad prestandatesterna visar, och hur priset blir. Och det där programmet vill jag verkligen ha, vi får hoppas att kanske fler nätaggstillverkare fölljer efter. Vilket leder oss till frågan, vem tillverkar dessa nätaggregat åt Gigabyte?

Edit: För att vara lite petig, "När vi sedan satte in ett Geforce 880 GTS 320-grafikkort"

MVH laggarbacken

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laggarbacken
Edit: För att vara lite petig, "När vi sedan satte in ett Geforce 880 GTS 320-grafikkort"

Korrigerat!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Avstängd

Bra att den har 80+ % energi effektivitet.

Programmet verkar också va intressant, då den kan visa intressant information.
Tråkigt att programmet har skins dock, gör bara att det ser ut löjligt. Finns det specifikationer, så man kan skriva ett program som inte ser ut som bajs?

Vad löjligt med en extern analog sensor.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Väldigt fullspeccat med tillbehör men fortfarande 800w ~~ På tok för mkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laggarbacken
Jag sitter här och dreglar.

Såg ut att vara ett väldigt trevligt program, men slarvigt med så få molex kontakter och ingen medföljande strömkabel. Där sjönk nätagget en del i mina ögon.

Men vi får se vad prestandatesterna visar, och hur priset blir. Och det där programmet vill jag verkligen ha, vi får hoppas att kanske fler nätaggstillverkare fölljer efter. Vilket leder oss till frågan, vem tillverkar dessa nätaggregat åt Gigabyte?

Edit: För att vara lite petig, "När vi sedan satte in ett Geforce 880 GTS 320-grafikkort"

MVH laggarbacken

Den kostar cirka 1700 kronor.

Permalänk
Medlem

Tyvärr säger mig detta test ingenting. Kommer det några prestandatester? Jag vill veta hur stabil spänning agget levererar.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av celerity
Tyvärr säger mig detta test ingenting. Kommer det några prestandatester? Jag vill veta hur stabil spänning agget levererar.

Just därför detta är en förhandstitt och ingen recension. Att fixa testutrustning tar tid och resurser, och då är det lika bra att köra ett gäng nätagg på en gång som förra gången. Därför vi avvaktar lite.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chanti
Den kostar cirka 1700 kronor.

Ganska mycket faktiskt, men jag ska inte bedömma ut priset ännu då vi inte vet hur dom presterar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Väldigt fullspeccat med tillbehör men fortfarande 800w ~~ På tok för mkt.

Håller med, och jag tyckte att P-tuner sa sitt om watthysterin "När vi jobbade i Windows drog den ungefär 130-135 watt med ett Geforce 7600 GS-grafikkort. När vi sedan satte in ett Geforce 8800 GTS 320-grafikkort så steg användningen med nästan 30 watt." Alltså duger ett billigt och bra 350W agg till de flesta datorer. Men när vi ska snacka om Odin, tycker jag att 550W tycks vara någonting man ska hålla ögonen på, vem vet kanske blir ett bra pris på den också Och försten varför har du bytt avatar Fesen, jag kännde ju knappt igen dig

En fråga till recensenten, vad använde ni er utav för hårdvara förutom grafikkort som ni redan skrivit ned?

MVH laggarbacken

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk

Starthjälp???

Om man får lita på spec, så borde det bli 86A 12volt, om man slår ihop alla railsen.

Bra att ha ett nätagg i datorn som leverar tillräckligt med 12volt likström, för att starta dom flesta bilar Jättepraktiskt. Det är ju så klart därför man ska ha den lilla tygväskan. Mobilt å bra. Bara man hittar ett vägguttag så.

Permalänk
Medlem

Skulle man kunna få exakta specs på system ni körde, så man vet vad som drog "130w-135w (+30w)"....?

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Nätaggregatet är specificerat till att driva 744 watt på +12-voltslinjen, men med fem stycken molex-strömkontakter lär detta bli svårt.

Vad ska ni med fler molex-kontakter till, som är strömkrävande?

Hört talas om PCI-e-grafikkort, dit majoriteten av belastningen på 12v-linorna går?

Permalänk
Avstängd

Vänner,

Trevligt med denna typ av förhandsrecensioner. Det ser jag gärna mer av.

Permalänk
Medlem

Har nätagget verkligen fyra rails, eller är de bara virituella? De flesta nätagg har faktiskt inte flera rails. Några kraftfulla nätagg har dock två stycken äkta på 12V, för att en krets inte klarar av att leverera så mycket. De flesta 1000W+ har två rails, de andra har ofta inte det.

Tidigare hade de i alla fall separata överbelastningsskydd, vilket fortfarande innebär en rail, men att du inte kan ta ut allt genom en kabel. Numera är det mest bara pappersfiffel. Det finns bara en rail, och du kan ta ut allt genom en kabel (förutsatt att den inte brinner upp då!)

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laggarbacken
En fråga till recensenten, vad använde ni er utav för hårdvara förutom grafikkort som ni redan skrivit ned?

MVH laggarbacken

Hej!

Hårdvaran nedan användes. På grund av att inga prestandatester har publicerats tyckte vi att det inte var så relevant att ha med i testet.

Chassi: Amaquest TW-7300B
Processor: Core 2 Quad Q6600 @ 3200 MHz
Moderkort: Foxconn P35A
Minne: Corsair TWIN2X PC-8500C5 @ 1000 MHz
Grafikkort: Geforce 7600 GS 256MB / Club3D Geforce 8800 GTS 320MB
Hårddiskar: 3x Raptor 36 GB, 1x Hitachi 7K400 400GB, 1x Gigabyte i-RAM
Kontrollerkort: Adaptec 1012SA
Optiska läsare: Plextor PX-116A, Lite-On 52/24/24
Kylning: 2x Sunon 80mm, 2x Sunon 120, 2x Coolermaster Cooldrive 3
Övrigt: PC-Geiger RD2 Pro, Lian-Li Fläktkontroller 3.5"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TANDEMCYKELN
Vänner,

Trevligt med denna typ av förhandsrecensioner. Det ser jag gärna mer av.

Korrekturläsningen drog ut lite på tiden, annars skulle vi varit 2:a i världen att publicera en recension på detta nätaggregat. Nu blev vi trea istället.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

hur är de med ett testsystem med amd och ati då??? jämför med den du testade då

Visa signatur

McFreedy är en som finner saker andra inte finner!! Och går där ingen annan har gått!!

Permalänk
Medlem

gillar starkt att man ser hur många Watt datorn drar de gillas kan man kanske få slut på watt hysterin

Visa signatur

Intel I7 4790K @ 4.9Ghz | Asus Maximus VII Hero | 4x8Gb Corsair Vengeance Pro Red 2400mhz | Asus Gtx 2080ti | Samsung 970 EVO 1tb | 1x2tb WD Red 2x3tb WD Red | Corsair AX850W | Nanoxia DS6 | 2 Dell U2715H | Logitech Z-5500 | Synology DS415+ 4x6tb WD Red |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av albizona
gillar starkt att man ser hur många Watt datorn drar de gillas kan man kanske få slut på watt hysterin

Tyvärr verkar ju folk inte fatta det iaf... Dessutom var ju testriggen knappast det minimalaste system som skådats...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Väldigt fullspeccat med tillbehör men fortfarande 800w ~~ På tok för mkt.

Behövs om man ska skryta vet du.
-Jag (är så rik och dum) att jag kanske skaffar SLI nån gång i framtiden, då ni, då behövs all den här kraften. Så kan killen på lanet med sin monsterdator med 800 watts agg säga när nån uttrycker sig lite tveksamt.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Haha, skönt om man springer och köper agget för 1700 eller vad det kostade, för att sen upptäcka att ens burk inte ens behöver hälften.

Bra iaf med programvara för nätagget.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

Pope, om du tex fixat en SLI tillgänglig burk men du använder bara en GPU, är det inte bättre att ha ett nätaggregat som pallar med 2 vid senare tillfälle?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är alltid fint att ha lite i överkant, jag har haft samma nätagg till 2 system nu. Men SLI kräver nog inga 800w ändå, du får peta in hyffsat mycket i burken isåfall.
Burken som användes i testet var ju inte klen precis, inte ens med SLI hade den behövt 800w.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Via en knapp kan man även stänga av lysdioderna i nätaggregatet, vilket säkerligen är en välkommen funktion för de som exempelvis sover med datorn i samma rum på nätterna.

Hehe
Minns när jag läste recensioner för Antec Phantom och tappade hakan när man inte hade något sätt att stänga av 'lysröret' på.
Men precis som krimskrams normalt inte får mig att köpa produkter så avstår jag inte från en bra produkt bara för att den råkar lysa - men efter senaste ommöbleringen så har det blivigt rätt störande. Den lyser starkt. Dröjjer nog inte länge förrns jag moddar dit en strömbrytare/sliter ut skiten

Bra att de gjort så man kan stänga av den alltså (eller ja, det ser jag nästan som en självklarhet - kasst om man inte har möjlighet till det).

Ang. att kunna ändra spänningen lite känns nästan som ett fulhack - fasst antar att det egentligen främst rör sig om en skryt-feature.
Håller inte nätagget rätt spänning är det väl ändå något som är fel / överbelastat, i vilket fall känns det inte rätt att bara kompensera för det?
Min känsla i alla fall men rätta mig om den är obefogad.

Kanske missade det men köper Gigabyte in andras nätagg (isåfall vilka?) eller gör de egna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Korrekturläsningen drog ut lite på tiden, annars skulle vi varit 2:a i världen att publicera en recension på detta nätaggregat. Nu blev vi trea istället.

Äsh, man publicerar först, sen editerar stavfelen allt eftersom!

Mycket intressant nätagg, tänkte bara fråga lite snabbt, kan temp-proberna styra varvtalet på fläktarna man kopplat till nätagget?
Dvs så man kan ställa in att prob 1 styr fläkt 1+2 osv, skulle vara grymt praktiskt när man kör t.ex vattenkylning, så man anpassar fläktarna på radiatorn efter vattnets temp osv.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Mycket intressant nätagg, tänkte bara fråga lite snabbt, kan temp-proberna styra varvtalet på fläktarna man kopplat till nätagget?
Dvs så man kan ställa in att prob 1 styr fläkt 1+2 osv, skulle vara grymt praktiskt när man kör t.ex vattenkylning, så man anpassar fläktarna på radiatorn efter vattnets temp osv.

Nej, programvaran stödjer inget sådant tyvärr, även om det vore praktiskt.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laggarbacken
...
Men vi får se vad prestandatesterna visar, och hur priset blir. Och det där programmet vill jag verkligen ha, vi får hoppas att kanske fler nätaggstillverkare fölljer efter. Vilket leder oss till frågan, vem tillverkar dessa nätaggregat åt Gigabyte?

CWT tillverkar agget. Anandtech testade agget i slutet av juli
http://www.anandtech.com/casecoolingpsus/showdoc.aspx?i=3046

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara