Hårddisk med 1 gigabyte cache?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Men han har rätt. Alla behöver inte stava rätt. Det kan man inte begära. Men att skylla på att man är så smart att man pratar massa olika språk låter inte som annat än en dålig undanflykt med skrytsam formulering. Var ju uppenbart att han tyckte att det var någon speciellt.
Man kan ju stå för att man inte kan, eller att man slarvar.
Den där undanflykten var ju i klass med när man jämför IQ-test i forum så kommer det folk som säger, "ja jag fick bara 142 men jag har ju inte sovit på 43 timmar, och inte ätit sedans tisdags, och så är jag ju full med."

Intressant att läsa om sig själv, speciellt när ingen här känner mig. Jag talar inte fyra språk därför att jag är speciellt smart, men därför att jag är tvungen till det. Från att ha t o m hatat engalskalektionerna i grundskolan, har det sedan gått bättre. Däremot gör det mig ibland osäker på stavning, vilket ju tvärtom skulle kunna kallas dumhet. Om det uppfattades som stöddigt, ja då ber jag om ursäkt för det, men det kändes som ett slag under bältet att bemötas av den typen av kommentarer. Om det enda någon kan komma på att skriva i förhållande till "hårddisk med 1 gigabyte cache" var stavningen på ett ord, varför överhuvudtaget bry sig om att skriva? Jag har sett detta tidigare här på Sweclockers och det gör mig fortfarande förundrad.

Nu har också jag tyvärr skrivit ett irrelevant inlägg.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Scanian: Jag antar att han syftar på den fysiska storleken och inte minnets kapacitet? från 16MB till 1024MB, vilket är att dubblera 16MB 6ggr. Vi säger att minnet på 16MB har en accesstid på 2ms, då skulle ett 1024MB minne enligt dig ha en accesstid på 14x10^10 år. Som vår Fysiklärare alltid sa: innan du lämnar ditt svar/lösning, fundera på om det är rimligt.

Hur räknar du då? Borde det inte bli (2ms)*4^6=8192ms... Fortfarande orimligt länge men inte fullt lika länge som ditt svar som var högre än universums ålder.

Visa signatur

]:)
veni auditivi decendare

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaInT
Det jag funderar över är hur man lyckas stava fel till "cache" när det står på en enorm mängd ställen på sidan.

Fortsätt undra över det för dig själv då.

För övrigt undrar jag hur upsen fungerar. Skriver hårddisken allt som finns på cacheminnet till hårddisken eller måste man sätta på datorn igen innan upsen dör ?

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Hedersmedlem

Men komigen. om kache minne är som på vanliga hdd:s så kan man ju dra slutsatsen om att enbart läsning från diskenheten kommer gå snabbare. ju mindre diskutrymme som är i den där 2,5" disken destå mer sannorlikt kommer det vara att den data man söker ligger i kache minnet. och därmed öka läshastigheten en hel del.
MEN när det gäller accestiden så kom inte och påstå att den bli mindre på disken för att den har stort kache. För acesstiden på en disk beräknas på data slumpvist över hela diskens yta och därav kommer det större delen av dessa läsningar att ligga på den/de fysiska skivan/skivorna i enheten.

Ja vist får du kommentera och kanske rätta mig där jag har fel. Men se då till att ha konkreta bevis
Och jag vet, stavar fel. Detta för att ni fortfarande förstår vad som skrivs och därmed ska detta inte vara något problem för er.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Inaktiv

"Men komigen. om kache minne.."
hahaha.. nu räcker det väl ändå?

Jag tycker man ska fortsätta utveckla större HD. De andra som vill ha hastighet som jag själv vill ha till vissa saker får väl helt enkelt RAIDa ett par 15krpm.. kostar inte skjortan längre..

Permalänk
Avstängd

Oavsett prestandaskillnad känns det som att det blir för dyrt. Man borde ju kunna få ner priset till kanske bara 600-700 över en vanlig hårddisk. Men de verkar vilja ta ut massiva överpriser.
Känns som att det är många innovationer som dör ut på grund av fel prissättning. Folk vill tjäna in pengarna på en gång, sätter höga priser och det säljer inte. Men med låga priser så får man ju in pengar på längre sikt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Intressant att läsa om sig själv, speciellt när ingen här känner mig. Jag talar inte fyra språk därför att jag är speciellt smart, men därför att jag är tvungen till det. Från att ha t o m hatat engalskalektionerna i grundskolan, har det sedan gått bättre. Däremot gör det mig ibland osäker på stavning, vilket ju tvärtom skulle kunna kallas dumhet. Om det uppfattades som stöddigt, ja då ber jag om ursäkt för det, men det kändes som ett slag under bältet att bemötas av den typen av kommentarer. Om det enda någon kan komma på att skriva i förhållande till "hårddisk med 1 gigabyte cache" var stavningen på ett ord, varför överhuvudtaget bry sig om att skriva? Jag har sett detta tidigare här på Sweclockers och det gör mig fortfarande förundrad.

Nu har också jag tyvärr skrivit ett irrelevant inlägg.

Somsagt, man får gärna skriva fel. Och om det beror på om du inte tyckt om engelskan, inte läser ordet cache tillräckligt ofta för att det ska fastna eller något annat är ju ganska oväsentligt. Jag skriver säkert fel hela tiden. Men att skylla på att man pratar många språk lät bara fel. Ordet cache är ju inget vardagsord i engelskan så det är ju inget man lär sig genom språklektioner, utan genom att läsa processorspecs skadligt mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Scanian: Jag antar att han syftar på den fysiska storleken och inte minnets kapacitet? från 16MB till 1024MB, vilket är att dubblera 16MB 6ggr. Vi säger att minnet på 16MB har en accesstid på 2ms, då skulle ett 1024MB minne enligt dig ha en accesstid på 14x10^10 år. Som vår Fysiklärare alltid sa: innan du lämnar ditt svar/lösning, fundera på om det är rimligt.

Som sagt, jag antar att han menar den fysiska storleken på kretsen, men accesstiden för ett 6ggr så stort chip, jämfört med säg en flashkrets, enligt vad du skriver, känns ändå orimligt högt.

Jag inser ju naturligtvis att ekvationen inte är kontinuerlig utan enbart stämmer inom "rimliga" värden på cacheminnets storlek. Nu handlar det ju dessutom inte om ett cacheminne av den typen som sitter i din CPU, utan snarare om ett vanligt RAM (vilket i sig är betydligt långsammare än ett cacheminne)
På tal om att fundera på om det är rimligt: jag skulle vilja se det cacheminnet som har en accesstid på 2ms. Vanligtvis handlar det om en eller ett par clockcykler, vilket betyder att accesstiden för cacheminnet lämpligen mäts i ns.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omnia
Den blir nog billig kan jag tänka. Men, ni kunniga - blir den snabbare än En Raptor?

nej denna är mycket långsammare....

vid endast skrivning till hårddisken vid mså filer kommer den vara halv snabb ..

man får mer prestanda av att köra med tex 8GB ram i burken .. windows allokerar rätt mycket ram redan som filcache så denna hårddisk är nog bara onödigt dyr.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

mums ja vill ha en sån hära hårdisk med pengar inbyggt,

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]

Permalänk
Medlem

Jag ser användningen som begränsad.
Jag tänker mig att jag ständigt använder disken.. skriver och läser, mycket och länge. Hur i hela drar jag då nytta av det inbyggda RAMet?
Hmm.. jag kan tänka mig att jag bygger ett primtalsprogram som räknar sannolikheten för primtal genom att använda en array som lagrar tidigare framräknade primtal. Säg 100 st så får vi förutom en lagom stor array även en hög sannolikhet på senare primtal
Denna array skall sparas på disken för att användas i en modul jag lagt till programmet, som startas genom ett annat program.
För att inte behöva läsa från själva skivan igen så är arrayen sparad i chachen. För varje gång ett nytt möjligt primtal skall kollas så läses arrayen, från denna cache..
Nämen vet ni vad? Haha, det där skulle jag lika väl kunna göra via RAMet..

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Hedersmedlem

precis. finns proggs som skapar en partition med enhetebeteckning på arbetsminnet i datorn så vist.. det funkar nog t o m bättre än att datorn ska behöva gå ner till SB och vänta på en kontroller.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Avstängd

Najs hdd, kanske köper ang pris

Visa signatur

AMD64 & Intel Core 2 Duo

Permalänk
Medlem

själv vet jag inte om det är värt att lägga ut så mycket cash på lite cache..

mor ror, far packar upp virus ur en rar.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

verkar som en riktigt vass hårddisk! Vill ha

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fultomten
Hur räknar du då? Borde det inte bli (2ms)*4^6=8192ms... Fortfarande orimligt länge men inte fullt lika länge som ditt svar som var högre än universums ålder.

Förstår hur du tänker, men du missar att det är den nya svarstiden i kvadrat du måste räkna på, Dvs, första dubbleringen av storlek ger svarstid på 2^2 (valfi enhet), andra dubbleringen (2^2)^2 = 2^4, tredje dubbleringen ger en svarstid på ((2^2)^2)^2 = 2^8 osv.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Jag inser ju naturligtvis att ekvationen inte är kontinuerlig utan enbart stämmer inom "rimliga" värden på cacheminnets storlek. Nu handlar det ju dessutom inte om ett cacheminne av den typen som sitter i din CPU, utan snarare om ett vanligt RAM (vilket i sig är betydligt långsammare än ett cacheminne)
På tal om att fundera på om det är rimligt: jag skulle vilja se det cacheminnet som har en accesstid på 2ms. Vanligtvis handlar det om en eller ett par clockcykler, vilket betyder att accesstiden för cacheminnet lämpligen mäts i ns.

Förstår att ett cacheminne rimligtvis inte har så höga latenser, drog bara till med något. Ta mitt föregående svar och multiplicera med 10^-6. Kommer inte ihåg vad min tidigare beräkning blev, men säg att det landar runt 140 000år till 1,4 miljoner år. Fortfarande orimligt

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Vad som inte riktigt noterats i tråden är att det rör sig om en 2.5" disk innuti vilket komplicerar det hela lite jämfört med vanliga diskar.

Förstår inte var de inte byggde sin lösning på en 3.5" disk och montering i en 5.25" plats.

Är det tänkt som en systemdisk (vilket jag antar för lagringsdisk lär den inte lämpa sig) så behöver du antagligen bara en och är det något folk i allmänhet har för mycket av är det 5.25" platser

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CrAcKman

MEN när det gäller accestiden så kom inte och påstå att den bli mindre på disken för att den har stort kache. För acesstiden på en disk beräknas på data slumpvist över hela diskens yta och därav kommer det större delen av dessa läsningar att ligga på den/de fysiska skivan/skivorna i enheten.

Javisst ligger den största delen av datat på skivan, MEN ju större chacheminne desto STÖRRE CHANS att det ligger i CACHEN (och speglat på skivan)

Och tom denna cachen som inte ens är någon vanlig cache har ju flera 10potenser lägre accestid än disken, alltså minskar den GENOMSNITTLIGA accestiden.

Dessutom lär ju saker som läses ofta ha större chans att hamna i cachen vilket miskar skivaccesen ytterligare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Vad som inte riktigt noterats i tråden är att det rör sig om en 2.5" disk innuti vilket komplicerar det hela lite jämfört med vanliga diskar.

Förstår inte var de inte byggde sin lösning på en 3.5" disk och montering i en 5.25" plats.

Är det tänkt som en systemdisk (vilket jag antar för lagringsdisk lär den inte lämpa sig) så behöver du antagligen bara en och är det något folk i allmänhet har för mycket av är det 5.25" platser

Jag gissar på att tänkta konsumenter är folk med höga krav på att det går fort i sina databas-servrar. Kollar man deras pricing sida är det FRÅN US$10k till US$65k och en text skvallrar lite om målgrupp: "Supercharge your Database and other servers with the Platinum HDD!" Som tekniken ser ut är det ju helt perfekt för databas om minnena jobbar som cache och får hög cache-träff-(tjenamors-vad-det-heter).

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Runken
Fortsätt undra över det för dig själv då.

För övrigt undrar jag hur upsen fungerar. Skriver hårddisken allt som finns på cacheminnet till hårddisken eller måste man sätta på datorn igen innan upsen dör ?

Välkommen till tråden, backseatmod kan du leka på nått annat forum.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Som sagt vore det mycke trevligare om de hade levererats utan hd och i 5.25 format med plats för 3,5 hdd.

Då hade man kunnat avsluta diskutionen om vilken disk som kommer vara snabbast och kombinerat både raptor och denna i samma.

Men nu verkar ju tekniken finnas så det är väl bara o vänta på att den kommer i raptor format. Det extra skalet borde väl dämpa lite ljud också. Förhoppningsvis värmer det inte för mycket. Det är ju större utrymmes skillnad mellan 3,5 och 5,25 än vad det är mellan 2,5 och 3,25 så det borde få plats en rejäl kylare till på köpet.

Visa signatur

Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan :]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurk
Jag gissar på att tänkta konsumenter är folk med höga krav på att det går fort i sina databas-servrar. Kollar man deras pricing sida är det FRÅN US$10k till US$65k och en text skvallrar lite om målgrupp: "Supercharge your Database and other servers with the Platinum HDD!" Som tekniken ser ut är det ju helt perfekt för databas om minnena jobbar som cache och får hög cache-träff-(tjenamors-vad-det-heter).

/G

Men även det går att göra väldigt enkelt genom att cacha databaserna i RAM-minnet. Jag skulle hällre ha 1GB extra RAM än 1GB extra hårddsikcache. Så jag kan inte riktigt se fördelen.
En 15k/10k rpm disk och 1GB extra RAM att cacha på måste väll vara bättre på alla sätt i en databaslösning?
Det ser ju även ut att bli betydlugt billigare...

60k för en hdd är lite väl dyrt. Det får man ju en hel array med 15k diskar för och extra RAM kostar inte mycket det heller.

Och UPS till servrarna lär väl alla företag som ens funderar på att köpa en disk för 60k ha.

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Förstår hur du tänker, men du missar att det är den nya svarstiden i kvadrat du måste räkna på, Dvs, första dubbleringen av storlek ger svarstid på 2^2 (valfi enhet), andra dubbleringen (2^2)^2 = 2^4, tredje dubbleringen ger en svarstid på ((2^2)^2)^2 = 2^8 osv.

Förstår att ett cacheminne rimligtvis inte har så höga latenser, drog bara till med något. Ta mitt föregående svar och multiplicera med 10^-6. Kommer inte ihåg vad min tidigare beräkning blev, men säg att det landar runt 140 000år till 1,4 miljoner år. Fortfarande orimligt

Men som någons fysiklärare sa. Man ska fundera på om svaret är rimligt.

Ta en processor med 256Kb cache, den har låt säga 10ns söktid på cachen. Om man bygger en sådan med 8Mb cache. Vilken vi vet är väldigt rimligt. Så skulle det med ditt sätt att räkna ta 300 gånger universums ålder att accessa den cachen.
Och sist jag kollade så var inte Penryn med 6Mb per kärna så värst slö.

Sen som sagt ett otalgånger tidigare så är det ju som sagt ramkretsar de använder för cachning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Men som någons fysiklärare sa. Man ska fundera på om svaret är rimligt.

Ta en processor med 256Kb cache, den har låt säga 10ns söktid på cachen. Om man bygger en sådan med 8Mb cache. Vilken vi vet är väldigt rimligt. Så skulle det med ditt sätt att räkna ta 300 gånger universums ålder att accessa den cachen.
Och sist jag kollade så var inte Penryn med 6Mb per kärna så värst slö.

Sen som sagt ett otalgånger tidigare så är det ju som sagt ramkretsar de använder för cachning.

Nu är du ute o cyklar.

För det första:
Det var inte jag som kom med påståendet, jag har precis som du försökt motbevisa det.

För det andra:
Det var min fysiklärare som sa det

För det tredje:
Läs igenom tråden igen så ser du att jag svarar på killen som kom med påståendet och jag skrev att det INTE är rimligt.

//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Nu är du ute o cyklar.

För det första:
Det var inte jag som kom med påståendet, jag har precis som du försökt motbevisa det.

För det andra:
Det var min fysiklärare som sa det

För det tredje:
Läs igenom tråden igen så ser du att jag svarar på killen som kom med påståendet och jag skrev att det INTE är rimligt.

//fog

Aha, jag noterade diskussionen lite mitt i.
Sorry, jag borde vetat bättre. Men det är ju bra, var lite rädd att du gått och blivit vimsig.