Permalänk
Melding Plague

AMD släpper SSE5

AMD har idag lanserat ett gäng instruktionsuppsättningar kallade SSE5. Det handlar totalt om 46 stycken instruktioner plus de redan existerande i bland annat SSE3 och SSSE3-uppsättningarna.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Hah, AMD har lanserat ett _GÄNG_ instruktionsuppsättningar, och "manualen" ligger på 260 sidor.

Microsoft lanserar _EN_ standard, och "manualen" ligger på >6000 sidor.

Vad ska man säga?

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Hah, AMD har lanserat ett _GÄNG_ instruktionsuppsättningar, och "manualen" ligger på 260 sidor.

Microsoft lanserar _EN_ standard, och "manualen" ligger på >6000 sidor.

Vad ska man säga?

Att microsoft har utfört "jobbet" grundligt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Hah, AMD har lanserat ett _GÄNG_ instruktionsuppsättningar, och "manualen" ligger på 260 sidor.

Microsoft lanserar _EN_ standard, och "manualen" ligger på >6000 sidor.

Vad ska man säga?

Att Microsoft krånglar till det. Det märks ju på deras releasedatum

Permalänk
Medlem

Att AMD skriver inte ner massa skit. Microsoft måste ta hänsin till sina Popup rutor som talar om vad som är fel och det tar säkert 4000 sidor.

Permalänk
Medlem

Ni skulle haft rätt om det inte vore för er kollektiva afasi. AMD har skrivit en specifikation, Microsoft har skrivit en manual.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ihmrat
Att microsoft har utfört "jobbet" grundligt?

Du tror inte att AMD har antecknat tillräckligt med tanke på att dessa instruktioner faktiskt ska gå att använda och "sälja"?

Det är väl svårt att jämföra, antar jag, men lite kul var det.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Du tror inte att AMD har antecknat tillräckligt med tanke på att dessa instruktioner faktiskt ska gå att använda och "sälja"?

Det är väl svårt att jämföra, antar jag, men lite kul var det.

Kul att någon begriper sig på humor Men faktum kvarstår, det var en spec. inte en manual, som jag redan poängterat
[edit, hade kvar "nämnt" innan "poängterat"]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
Att AMD skriver inte ner massa skit. Microsoft måste ta hänsin till sina Popup rutor som talar om vad som är fel och det tar säkert 4000 sidor.

hahahahah tyvärr är det nog sant med hahhahaha

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Avstängd

misstar jag mig eller tävlar fanboysen om vem som har fetast manual nu med?
herregud

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem

Det jag undrar är om processor tillverkarna kommer att fortsätta med SSE6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 och så vidare?
Hur många instruktioner kan man ge processorn?
Jag erkänner att jag vet för lite om hur det funkar.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Runken
misstar jag mig eller tävlar fanboysen om vem som har fetast manual nu med?
herregud

Jepp, den är inte lång men den är smal.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Jepp, den är inte lång men den är smal.

jag sitter väldigt länge på muggen när jag skiter, det är bra med tjocka pjäser

Permalänk
Medlem

Bara jag som reagerar på att AMD släpper SSE5? SSE har väl alltid varit Intels påfund, AMD med sina 3dNow! etc istället.

Permalänk
Inaktiv

mmm vad bra!ju fler instruktioner desto bättre.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Hah, AMD har lanserat ett _GÄNG_ instruktionsuppsättningar, och "manualen" ligger på 260 sidor.

Microsoft lanserar _EN_ standard, och "manualen" ligger på >6000 sidor.

Vad ska man säga?

Att du är offtopic.
Att ett filformat för dokument är mer avancerat än att reda ut vad några instruktioner gör, iaf om man verkligen vill vara säker på att dokumentet visas precis som det var tänkt...

Thallid: I specen räcker det väl med att uppge vad instruktionen heter, vilka instruktioner den ersätter och vilka register i processorn som påverkas. Kan ju inte ta så mycket plats för varje instruktion.

Permalänk
Avstängd

SSE5 is a new 128-bit extension to the AMD64 instruction set (itself a 64-bit extension to the 32-bit Intel x86 instruction set) for the AMD K10 microarchitecture, to be implemented in the AMD Bulldozer processor, due to begin production in 2009.

128-bit extension till en 64-bit extension till en 32 bit instruktion set?

Börjar låta som Windows 95.
Windows 95: A 32-bit patch for a 16-bit GUI shell running on top of an
8-bit operating system written for a 4-bit processor by a
2-bit company who cannot stand 1 bit of competition.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Precis som Ibis poänterade - är det inte konstigt att AMD släpper SSE-instruktioner? Det är ju som sagt Intel som "uppfunnit" dom.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313

Börjar låta som Windows 95.
Windows 95: A 32-bit patch for a 16-bit GUI shell running on top of an
8-bit operating system written for a 4-bit processor by a
2-bit company who cannot stand 1 bit of competition.

Haha underbart:)

Visa signatur

Hette tidigare Ti 4400
Dator: DFI Lanparty 790FXB-M2RS │965 BE@3,7GHz│8GB OCZ SLI 800MHZ│500GB Samsung + 2st 1TB Samsung│7950│550W Cougar
IBM X31 1.7GHz|1GB| ATi Radeon 16mb| 8GB SSD|Thinkpad X200|2.4GHz|4GB|X4500MHD|320GB Thinkpad 600X|500Mhz|320MB ram|6GB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis
Thallid: I specen räcker det väl med att uppge vad instruktionen heter, vilka instruktioner den ersätter och vilka register i processorn som påverkas. Kan ju inte ta så mycket plats för varje instruktion.

Det är möjligt.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
SSE5 is a new 128-bit extension to the AMD64 instruction set (itself a 64-bit extension to the 32-bit Intel x86 instruction set) for the AMD K10 microarchitecture, to be implemented in the AMD Bulldozer processor, due to begin production in 2009.

128-bit extension till en 64-bit extension till en 32 bit instruktion set?

Börjar låta som Windows 95.
Windows 95: A 32-bit patch for a 16-bit GUI shell running on top of an
8-bit operating system written for a 4-bit processor by a
2-bit company who cannot stand 1 bit of competition.

word!!:D

Permalänk
Avstängd

En strategisk och retsam seger till AMD.
Nu har de ju sabbat intels grej med att köra med SSE. Nu får intel göra SSE6 eller nu när det är förstört hitta på något nytt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanr4
Det jag undrar är om processor tillverkarna kommer att fortsätta med SSE6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 och så vidare?
Hur många instruktioner kan man ge processorn?
Jag erkänner att jag vet för lite om hur det funkar.

Det finns ingen gräns för hur många instruktioner dom kan lägga till. Det enda är att instruktionsavkodaren blir mer invecklad och att det kräver fler transistorer för att implementera alla instruktioner.

Det är en klassisk strid mellan RISC (Reduced Instruction Set Computer) och CISC (Complex Instruction Set Computer).

Svårigheten verkar ligga i bakåtkompabilitet; hur gör man för att pensionera gamla instruktioner som knappt används längre?

Om nån skulle fråga mig så är den enda vägen att göra som Transmeta, dvs att köra instruktionsavkodning i mjukvara så man inte behöver slösa transistorer på instruktioner som inte används längre, utan man kan emulera dom instruktionerna i mjukvara, medan man har hårdvara för dom väl använda instruktionerna.

Samma sak med operativsystem, hur gör man för att slippa göra dom bakåtkompatibla hela tiden, vilket gör dem blir större och större och därmed mer instabila? Jo kör gamla versioner i en virtuell maskin (typ VMWare) så kan man göra varje nytt OS som man bäst önskar, så länge det har stöd för den virtuella maskinen att köra gamla OS och program i.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanr4
Det jag undrar är om processor tillverkarna kommer att fortsätta med SSE6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 och så vidare?
Hur många instruktioner kan man ge processorn?

min processor har MMX (+), 3DNow! (+), och SSE, och här pratas det om SSE5.. fick nästan en liten chock

Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Börjar låta som Windows 95.
Windows 95: A 32-bit patch for a 16-bit GUI shell running on top of an
8-bit operating system written for a 4-bit processor by a
2-bit company who cannot stand 1 bit of competition.

Skön jämförelse

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313

128-bit extension till en 64-bit extension till en 32 bit instruktion set?

SSE är endast för SIMD, dvs. möjliggör operationer på 128 bitars data samtidigt. Har inget med hur många bitar en processor är på, och går därför inte att jämföra med amd64/Intel64.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk

Fler instruktioner i processorn för but effektivisera den? Har som för mej but man gick ifrån CISC för att RISC med sina färre instruktioner var mycket effektivare. Så det kan inte vara bra med den här utvecklingen, om man inte gör som någon tidigare skrev, mjukvaruemulerar instruktioner som är gamla och inte används så ofta.

Permalänk
Medlem

Vet ej hur det ser ut i dag då jag ej är en expert på CPU:Er men det gjordes undersöknigar där man kolalde villka instrucktioner som användes i en CPU mäst och 80% av fallen var det bara ett fåtal som användes så som load store och liknande. RISC på den tiden inebar att man främst bara la till dom få som användes i ca 80% av fallen rästen sket man i. Behövdes nåt beräknas som hade gått fortare med nån av dom andra isntrucktionerna som bara navände i 20% av fallen så fick man helt enkelt emulera eller använda flera enekla instrucktioner för å göra en mer komplicerad så i dom fallen tog detl ite mer tid än det gjort på en SISC. EMnvinsten låg i att man reducerade antalet transistorer med ca 2/3 och bibehöll samma prestanda på en RISC processor VS en SISC med samma prestanda. Så man kunde också välja att göra en RISC som var större eller lika stor som dom största SISC processorerna som tillverknigsprocessen tillät på den tiden så man kunde göra ganska snabba CPU:Er. I dag kan man tycka in ganska många transsistorer. Dual core är jubara ett bevis på det så att lägga till fler instrucktioner och öka upp antalet transistorer resulterar väl överlag i en prestanda vinst då tillverknigsprocessen verkar ligga en bit före designen. I alla fall var det ett problem för i tiden på slutet av 80 talet i alla fall att man hade svårt ådesigna chip som drog nytta av tillverknigsprocessen som fans redan då. Till enb örjan ritade man chipen för hand manuelt osv. Computer aided design kom senare och föränklade arbetet avsevärt.

Dagens CPU:Er är en kombination av RISC och SISC processorer.
RISC processorer hade också som regel lika låga isntcuktioner. SISC å andra sidan hade ofta olika långa vilket gjorde det svårare att avcoda instrucktionerna men har man en fast lägd vet man precis när en isntrucktion börjar å slutar då dom alltid är lika långa. Dagens x86 cpu:Er kan decoda gammla x86 sisc instrucktioner och bryta ner dom till micro ops som är små å lika långa instcuktioner och sedan skickas dom för att beräknas i en RISC iknande kärna.

Jag antar att intel och AMD lärt sig å har samma instrucktionslägd på sina SSE, MMX instcuktionset mm också. Verkar lågiskt i alla fall att dom skulle ha det .

Men igen expert så resarverar mig för fel. var ett tag sedan jag pysslade med å läs om sådant här så är lite rostig.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Vet ej hur det ser ut i dag då jag ej är en expert på CPU:Er men det gjordes undersöknigar där man kolalde villka instrucktioner som användes i en CPU mäst och 80% av fallen var det bara ett fåtal som användes så som load store och liknande. RISC på den tiden inebar att man främst bara la till dom få som användes i ca 80% av fallen rästen sket man i. Behövdes nåt beräknas som hade gått fortare med nån av dom andra isntrucktionerna som bara navände i 20% av fallen så fick man helt enkelt emulera eller använda flera enekla instrucktioner för å göra en mer komplicerad så i dom fallen tog detl ite mer tid än det gjort på en SISC. EMnvinsten låg i att man reducerade antalet transistorer med ca 2/3 och bibehöll samma prestanda på en RISC processor VS en SISC med samma prestanda. Så man kunde också välja att göra en RISC som var större eller lika stor som dom största SISC processorerna som tillverknigsprocessen tillät på den tiden så man kunde göra ganska snabba CPU:Er. I dag kan man tycka in ganska många transsistorer. Dual core är jubara ett bevis på det så att lägga till fler instrucktioner och öka upp antalet transistorer resulterar väl överlag i en prestanda vinst då tillverknigsprocessen verkar ligga en bit före designen. I alla fall var det ett problem för i tiden på slutet av 80 talet i alla fall att man hade svårt ådesigna chip som drog nytta av tillverknigsprocessen som fans redan då. Till enb örjan ritade man chipen för hand manuelt osv. Computer aided design kom senare och föränklade arbetet avsevärt.

Dagens CPU:Er är en kombination av RISC och SISC processorer.
RISC processorer hade också som regel lika låga isntcuktioner. SISC å andra sidan hade ofta olika långa vilket gjorde det svårare att avcoda instrucktionerna men har man en fast lägd vet man precis när en isntrucktion börjar å slutar då dom alltid är lika långa. Dagens x86 cpu:Er kan decoda gammla x86 sisc instrucktioner och bryta ner dom till micro ops som är små å lika långa instcuktioner och sedan skickas dom för att beräknas i en RISC iknande kärna.

Jag antar att intel och AMD lärt sig å har samma instrucktionslägd på sina SSE, MMX instcuktionset mm också. Verkar lågiskt i alla fall att dom skulle ha det .

Men igen expert så resarverar mig för fel. var ett tag sedan jag pysslade med å läs om sådant här så är lite rostig.

Du är ju ändå lite av en auktoritet på sweclockers. Du är ju helt klart en av de som kan mer. Inte helt sällan man lär sig något från dig. Och den där förklaringen stämmer bra överrens med det jag kan.