Jedec standardiserar ssd-hårddiskar?

Permalänk
Melding Plague

Jedec standardiserar ssd-hårddiskar?

Standardiseringsorganet Jedec som främst är känt för sina ddr-standarder har i dagarna tillkännagivit att de planerar att standardisera ssd-hårddiskar vilket kommer göra det lättare för tillverkare att implementera stöd för dem i exempelvis datorer.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter som att de verkligen försöker få fram SSD mer på marknaden. Det är helt rätt tycker jag. SSD ftw. Jag längtar tills priserna har pressats ner rejält på de små underbara mojängerna.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Låter som att de verkligen försöker få fram SSD mer på marknaden. Det är helt rätt tycker jag. SSD ftw. Jag längtar tills priserna har pressats ner rejält på de små underbara mojängerna.

Mm samma här, hårddisken är den delen i datorn som behöver lite ny teknik. Ide har funnits sen stenåldern och folk använder dem flitigt idag även om Sata har tagit över.

Permalänk

förvånad att det inte gjorts en standard redan.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Avstängd

Hoppas att detta får fart på SSD marknaden, så vi börjar få ser fler aktörer på marknaden och fler diskar.

Vill jätte gärna ha SSD.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Avstängd

bara att köra på nu, skulle bli rejält glad över SSD till årsskiftet 2008-2009

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Blir inte SSD diskar slitna ganska fort? eller har jag helt fel? Är inte så påläst i detdär med SSD :)b

Permalänk
Avstängd

de lär ha ett begränsat antal överskrivningar, men jag vet inte riktigt hur många som är ett "begränsat antal"

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
de lär ha ett begränsat antal överskrivningar, men jag vet inte riktigt hur många som är ett "begränsat antal"

Senaste jag hörde var att dom håller längre än vanliga hdds men jag kan ha fel.

EDIT: Här kan du läsa lite om för- och nackdelar: http://en.wikipedia.org/wiki/Solid_state_drive

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
de lär ha ett begränsat antal överskrivningar, men jag vet inte riktigt hur många som är ett "begränsat antal"

Det är väl några miljontals?

Och det är på första generationens SSD diskar. Sen kommer det bättre SSD hårddiskar som rymmer mer data, har högre transfer rate, och kan göra mer skrivningar eller oändligt med skrivningar.

Holografiska hård diskar är fortfarande solid-state.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Vad för standard krävs för detta? Liksom.. det finns väl knappast SSD-diskar idag som inte fungerar? De ska funka på det interface (SATA/PATA/whatever) de är gjorda för - sen är det väl strunt samma hur själva elektroniken bakom kontakten ser ut? Måtten är ju de samma som 2,5" eller 3,5" diskar dessutom.. Känns inte som det finns så mycket att standardisera.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Avstängd

Det hade varit roligt med lite information angående det här med överskrivningarna. Hur många är det som gäller? Utvecklas det något eller kommer det alltid vara samma antal överskrivningar som gäller innan det blir fel?

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk

http://www.tomshardware.se/lagring/20070831/index.html

Test av flashbaserade hårddiskar av herr tom.

Visa signatur

Petar i el-uttag. [img][/img]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackBird
Vad för standard krävs för detta? Liksom.. det finns väl knappast SSD-diskar idag som inte fungerar? De ska funka på det interface (SATA/PATA/whatever) de är gjorda för - sen är det väl strunt samma hur själva elektroniken bakom kontakten ser ut? Måtten är ju de samma som 2,5" eller 3,5" diskar dessutom.. Känns inte som det finns så mycket att standardisera.

Precis min tanke.