Linksys lanserar nas-enhet för hemmet

Permalänk
Melding Plague

Linksys lanserar nas-enhet för hemmet

Linksys har idag släppt nas-enheten NAS200 för hemanvändare och mindre kontor. Den stödjer två stycken sata-hårddiskar och har även två usb-portar för ytterligare lagringsmöjligheter.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser ju trevligt ut
Jag har lite av en förkärlek till nas så detta är ju väldigt intressant, skulle dock gärna se lite tester innan man lägger ut pengar på det. Rent design-mässigt så var den ju inte helt fel, även om det inte var det vackraste man sett. Men det funkar att ha i garderoben brevid servern

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Håller med belga. Detta såg onekligen intressant ut. Priset var ju inget att gråta över heller.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Nakdelen med en NAS i hemmet är ju att den står och drar ström även om ingen dator använder den.
Finns det någon NAS som slås på/av automatiskt när datorer som använder den slås på/av?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Nakdelen med en NAS i hemmet är ju att den står och drar ström även om ingen dator använder den.
Finns det någon NAS som slås på/av automatiskt när datorer som använder den slås på/av?

Syftet med en NAS e ju just att den ska ta över FTP/HTTP/mediaserver-rollen från en "riktig" dator och på det viset spara ström samt göra filer tillgängliga för flera datorer över nätverk utan strul.

Jag kör min FTP, webbserver och bildlagring (typ forumavatarer och andra bilder) på min QNAP TS-109 och den drar 14W som mest medans min dator skulle stå och dra runt 300W 24/7 om jag hade webbservern och FTPn på den istället.

Sen så har jag ställt in att hårddisken i NASen ska stanna efter 5 minuters inaktivitet så om ingen går in på min hemsida eller går in i någon tråd där jag har lagt in en bild på fem minuter så stannar den disken.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [TBOC]Razor

Jag kör min FTP, webbserver och bildlagring (typ forumavatarer och andra bilder) på min QNAP TS-109 och den drar 14W som mest medans min dator skulle stå och dra runt 300W 24/7 om jag hade webbservern och FTPn på den istället.

14W! kan det stämma? inklusive hårddiskar?
i så fall är det ju ganska lugnt

Permalänk

elegant stacking, linksys WRT-45gl passar nog bra ovanpå. linksys FTW!

Permalänk
Medlem

Ja det kan stämma, jämför med ett mini-itx kort som kan dra ~20W inklusive hårddisk och då har ett sånt kort mycket mer prestanda och funktionallitet än en sån här NAS-enhet.

Permalänk
Medlem

Inte helt perfect, saknar t.ex Print, Itunes och Torrent.
http://www.smallnetbuilder.com/content/view/30127/75/
Men ingen är väl perfekt. Vill man har två diskar och möjlighet till Raid så kanske det är ett bra alternativ. Annars finns ju DLINK DNS323 1750:-, Synology DS207 2410:- , QNAP TS-201 för 2790:- alla med möjlighet till två diskar och bättre prestanda.

Visa signatur

Hugo

Permalänk
Medlem

Synd nu när jag precis har köpt en NSLU2. Hoppas att den kör Linux så att man får samma möjligheter som med NSLU2 men med bättre prestanda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hugo29
Inte helt perfect, saknar t.ex Print, Itunes och Torrent.
http://www.smallnetbuilder.com/content/view/30127/75/
Men ingen är väl perfekt. Vill man har två diskar och möjlighet till Raid så kanske det är ett bra alternativ. Annars finns ju DLINK DNS323 1750:-, Synology DS207 2410:- , QNAP TS-201 för 2790:- alla med möjlighet till två diskar och bättre prestanda.

Är den redan, eller kommer Linux till den. Så ska du få se att det kommer att dyka upp tredjeparts-mjukvaror med hysteriskt många fler funktioner.

Jag hade gärna sett en 4-disk version med. 2 är lite kort för mig, tycker det är synd att slänga 300GB-diskar.

Permalänk
Avstängd

Verkar mycket intressant!
Jag gillar Linksys!

Sen att det står "Cisco" på den, gör ju att man kan skryta lite.

Citat:

"Enheten har inbyggd ftp- samt http-server samt stöd för ddns. Vidare stöds fildelning i nätverk via ftp, http eller smb. Via två stycken usb-portar kan man dessutom ansluta extra lagring via usb-minne eller usb-hårddisk."

Verkar väldigt bra!

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk

Hm, men använder inte NAS-diskarna något konstigt specialgränssnitt? Eller är det fullt kompatibelt med Windows, Linux och OS X?
Ett måste är ju att kunna ansluta till sina filer från exempelvis en smartphone. Kanske inte nu, men om ett år eller så. Blir ju lite problem att man inte kan konvertera om filmerna i realtid bara, finns väl inga smartphones som kan spela upp 720p-video?

Intressant hur som helst, synd att de ska vara så dyra bara. En 4-disk för 2000:- hade väl varit ungefär vad jag hade velat betalat maximalt. Och då med 802.11n-stöd (när det kommer då).
Går ju inte så bra att streama 1080p-film med 54mbps (som i praktiken ofta droppar långt under det)... Blir ju ännu värre om man ska streama två filmer på en gång. Och ska man dra kablar dit så förlorar man ju lite av grejen.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
finns väl inga smartphones som kan spela upp 720p-video?

Mmm.. en stor brist med smartphones faktiskt

/ironi

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Mmm.. en stor brist med smartphones faktiskt

/ironi

Med en hårddisks lilla kontrollerkort kan man ju knappast konvertera 720p ner till något format som smartphonen kan spela upp, så därför blir man tvingad att lägga över videon i 720p om man inte vill ha flera utgåvor av allting... Man vill ju kunna ladda över exempelvis en tv-serie eller en videoblog utan att behöva ha dubbla utgåvor (en för datorn>tvn och en för mobilen).

Förövrigt så lär väl tv-ut bli lite vanligare i framtiden kanske, och då är ju 720p eller t.o.m. 1080p önskvärt... Fast med tanke på hur pass mycket processorkraft som krävs så lär vi nog få vänta minst fyra-fem år innan vi spelar upp 1080p på våra smartphones (under femtusenlappen då).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Med en hårddisks lilla kontrollerkort kan man ju knappast konvertera 720p ner till något format som smartphonen kan spela upp, så därför blir man tvingad att lägga över videon i 720p om man inte vill ha flera utgåvor av allting... Man vill ju kunna ladda över exempelvis en tv-serie eller en videoblog utan att behöva ha dubbla utgåvor (en för datorn>tvn och en för mobilen).

Förövrigt så lär väl tv-ut bli lite vanligare i framtiden kanske, och då är ju 720p eller t.o.m. 1080p önskvärt... Fast med tanke på hur pass mycket processorkraft som krävs så lär vi nog få vänta minst fyra-fem år innan vi spelar upp 1080p på våra smartphones (under femtusenlappen då).

Det var menat som ett skämt med pik åt hur stackars små smartphones inte pallar 720p

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Klarar man sig utan download funktion, firefly, bara två diskar så verkar det vara en hyfsad produkt. Däremot verkar Synology vara mer hörsamma på feature-requests (det är möjligt att denna förlitar sig helt på open source så då hänger det på communityn).

Har själv en strömsnål server men den drar nog ändå runt 50w idle.

Permalänk
Medlem

[QUOTE][i]
Intressant hur som helst, synd att de ska vara så dyra bara. En 4-disk för 2000:- hade väl varit ungefär vad jag hade velat betalat maximalt. Och då med 802.11n-stöd (när det kommer då).

Men man ställer ju sin NAS där man har sin (gigbit) router & denna skall ju i sin tur såklart ha 802.11n stöd, som btw har funnit rätt länge på marknaden.

Jag tycker D-Link DNS-323 är grymt mkt snyggare + funnits på marknaden ett tag o finns grymt mycket funktioner o program att tanka ner från http://wiki.dns323.info/

bittorrent, webserver, upnp, itunes, smb, ftp u name it

Visa signatur

-:XP1700-k7S5A-XP1700-Geforce3:-

Permalänk

En nas ska vara så ful så man inte vil se den o kör den från garaget lr nått, Den där kan man ju inte ha i garaget, utan skulle vel hamna i rummet där de finns 100 andra grejjer som tar plats och låter.

Visa signatur

Petar i el-uttag. [img][/img]

Permalänk

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av marca
[QUOTE][i]
Intressant hur som helst, synd att de ska vara så dyra bara. En 4-disk för 2000:- hade väl varit ungefär vad jag hade velat betalat maximalt. Och då med 802.11n-stöd (när det kommer då).

Men man ställer ju sin NAS där man har sin (gigbit) router & denna skall ju i sin tur såklart ha 802.11n stöd, som btw har funnit rätt länge på marknaden.

Jag tycker D-Link DNS-323 är grymt mkt snyggare + funnits på marknaden ett tag o finns grymt mycket funktioner o program att tanka ner från http://wiki.dns323.info/

bittorrent, webserver, upnp, itunes, smb, ftp u name it

[/QUOTE]
Uhm, 802.11n final finns inte på marknaden.
Och man vill ju ha sin router så man kan ha den inkopplad direkt till datorn? Jag skulle då verkligen inte vela använda trådlöst nätverkskort till min stationära dator...

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Inaktiv

Eller så tar man en gammal laptop och sätter den på maximal strömsparningsfunktion. Min laptop drar 14-30W beroende på belastning. Dock är ju min HD endast 20GB, men det får man leva med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catamenia
En nas ska vara så ful så man inte vil se den o kör den från garaget lr nått, Den där kan man ju inte ha i garaget, utan skulle vel hamna i rummet där de finns 100 andra grejjer som tar plats och låter.

Jag hade väntat mig att någon skulle säga att den är ful. De kör samma stil som tidigare produkter för något år sedan förutom att den inte är blå och att den har lite mer blank finnish på vissa detaljer. För mig spelar estetiken på en sådan pryl inte så stor roll. Viktigast är att den är tillförlitlig vilket de brukar vara då det är Linksys, men återstår att se på den här produkten.

Permalänk
Medlem

Fan, jag får snart stora spelet på all denna jävla design-nojja. Vem i hela fulla fan bryr sig om hur en produkt som detta ser ut? Ta och lägg in den i ett guldöverdraget smyckesskrin så har ni något att ställa fram så gästerna häpnar.

Nej, jag är nog mycket konservativ när det gäller denna branch. All denna fjolliga (ursäkta uttrycket) efterfrågan på design gör att vi med annat än blingbling i skallen får betala mer och får produkter som är snygga istället för funktionella.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk

Den såg ju riktigt fräsig ut!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Hm, men använder inte NAS-diskarna något konstigt specialgränssnitt? Eller är det fullt kompatibelt med Windows, Linux och OS X?
Ett måste är ju att kunna ansluta till sina filer från exempelvis en smartphone. Kanske inte nu, men om ett år eller så. Blir ju lite problem att man inte kan konvertera om filmerna i realtid bara, finns väl inga smartphones som kan spela upp 720p-video?

Intressant hur som helst, synd att de ska vara så dyra bara. En 4-disk för 2000:- hade väl varit ungefär vad jag hade velat betalat maximalt. Och då med 802.11n-stöd (när det kommer då).
Går ju inte så bra att streama 1080p-film med 54mbps (som i praktiken ofta droppar långt under det)... Blir ju ännu värre om man ska streama två filmer på en gång. Och ska man dra kablar dit så förlorar man ju lite av grejen.

Det fungerar som en vanlig Windows share (SMB), funkar på de flesta OS. Ditt smartphone-720p-snack hänger jag inte med på, vad har det med en NAS att göra, skulle den kunna kompensera för en för svag CPU i en smartphone??

WLAN stöd på en NAS känns lite döfött helt ärligt. Trådlöst kommer aldrig slå fasta linor ändå så. Du sätter ju givetvis burken nära din router/switch så du slipper dra så lång kabel.

Permalänk
Medlem

hm verkade ju vettig men när jag läste lite så var prestandan så dålig, max 3 MB/s via LAN 100Mbit :((

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Verkar fortfarande inte finnas någon svensk återförsäljare som har tagit hem dem. Linksys kan sin skit, de har onekligen sneglat på hur uppskattade funktionerna i de alternativa firmware-versionerna i NSLU. Hoppas den kör linux och inte vmware, som i deras nya routrar.

Edit:

datagrottan.se anger ETA som 2007-09-20.
~1400kr är ju som hittat. Gamla NSLU går ju bara den på ~900kr.