Permalänk
Medlem

Burkkyl

Jag började för ett tag sen fundera på att klämma ihop en en-burks-kyl av en fläns+fläkt till processor och en peltier. Så nu har jag gjort det. Här kommer en bygglogg på hur det gick.

en del grejer att använda utspridda på golvet i mitt studentrum

Den kylare som ska användas, hittades i reahögen på claes ohlsson. Dock var fläkten kass

Fläkt bort

ny fläkt

monteras genom att skruva i skruvar först och sen skjuta in från sidan och spänna åt skruvarna

fixar extrasladdar på peltierelementet ty jag vill inte kapa eller löda befintiliga sladdar än

Och så blev det till slut

testkörning nummer 1, ganska dugligt tycker jag

Hur man gjuter av botten på en burk i sitt studentkök, anledningen till detta är för att öka kontaktytan mot burkens botten. Utan detta kommer kylningen ta en evighet.

jag kapar till ramen som annars håller fast kylaren vid moderkortet

En bit aluminium kapas till från en u-balk som gfarsan hade liggandes, samt borrat och gängat hål för att fästa den vid ramen

peltierelement på plats med kylpasta

ihopmonterat so far

testkörning 2, kan nog bli bra det här

"pucken" jag gjöt förut blev inte helt och hållet bra så jag bygger på formen lite med modellera och skapar en gipsform av den.

Gjuteri processen för den nya "pucken" dö tennhäst - dö

Färdiggjutet, dock inte helt bra. Kommer behövas en sju helvetes massa slipande på denna för att få till det men den är i alla fall inte för liten som den gammla.

Färdigslipad och fin från det förra steget till detta tog det mig minst en vecka av sporadiskt slipande, ty det är både tråkigt och jobbigt. Tur att det inte var ett hårdare material bara.

Monteringshål i både platta och puck

Testkörning 3 och gradtalet sjunker ända ner till 9 - fina fisken

en snäll far som jobbar i kylbranchen skänker mig lite armaflexisolering fast den är lite för stor på alla håll.

En kniv och lite kontaktlim fixar biffen. Dags för testkörning 4, denna gång med burkens överkant som mätpunkt.

Ja mina damer och herrar - det ni ser är faktiskt frost!!!111oneoneeleven
Tyvärr blir ölen inte riktigt lika frostig - faktiskt inte alls. Även om min "puck"
skapat en del hyffsad kontaktyta så räcker det inte för att min burk ska bli kall. Vi får testa med nått annat.

armaflexen bortriven - det blir party att skrubba bort allt detta...not

två aluvinklar kanske ger tillräcklig kontakt, ser faktiskt hyffsat ut, men hur fäster man dom...

Jo, man borrar och gängar en massa hål...

sen gängar man ett par aluminiumstänger...

och ersätter vinklarna såhär.

uppenbarligen är jag kass på att gänga för det blir snett som faen men lite gummisnoddar löser det.

så isolerar vi på nytt med armaflex

Fast denna gången bygger jag det hela som en lös "strumpa" så man inte riskerar att behöva skrubba kontaktlim/armaflexrester fler gånger.

Blev faktiskt ganska bra till slut

Och för effektiv kylning av burken så vänder jag den dessutom upp och ned så att konvektionsströmmar i burken forslar runt kylan. Finfint.

Jag får såhär i efterhand erkänna att det inte blev så fabulöst bra som jag hade hoppats. Det tar fortfarande en hel del tid att kyla burken till kalla sköna 10 grader C, men detta får duga för nu blir det nog inte bättre utan drastiska lösningar.

Visa signatur

In murphy we trust, his law never fails.

Permalänk
Medlem

du snålade inte me bilder iaf XD

bra gjort

Permalänk
Medlem

faktum är att det finns många fler bilder tyckte helt enkelt det fick räcka så.

Visa signatur

In murphy we trust, his law never fails.

Permalänk
Medlem

funkar det bra med tenn-pluppen då?
tenn har väl inte så bra värmeledningsförmåga :/

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem

Som sagt, tennpluppen funkade inte så bra som jag hade hoppats så jag fick ju bygga till lite

Visa signatur

In murphy we trust, his law never fails.

Permalänk
Medlem

Shysst! Men tar den inte lite stor plats på skrivbordet...?

Visa signatur

Workstation: AMD Phenom II X4 955 BE @3.40 GHz, M4A785TD-V EVO/U3S6, Corsair Force SSD 60 GB, 8 GB Corsair XMS3 DDR3 PC12800
Server: Intel Core 2 Duo E6300 @1.86GHz, GA-EP45T-UD3LR, 4 GB PC10600 RAM, Ubuntu Server 10.10

Permalänk
Medlem

Jag har gott om plats på skrivbordet så platsen är ingen fara, men visst den är inte helt och hållet diskret.

Visa signatur

In murphy we trust, his law never fails.

Permalänk
Avstängd

Vattenkylning av peltiern skulle nog göra drickan kallare

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

såklart skulle vattenkylning ge bättre resultat, nu blev bygget alldeles tillräckligt komplicerat och framförallt dyrt utan att jag byggde mig en vattenkylning.

Visa signatur

In murphy we trust, his law never fails.