Permalänk
Medlem

Hålla sig borta från vissa märken?

Är på jakt efter en ny bärbar dator i prisklassen 5-6 k. Det är ganska svårt att hitta en bra dator, finns massor. De jag prioriterar är liten och smidig och bra skär, resten skiter jag i (nästan). Kollade med en polare som jobbar på i en itbutik och kan gav mig tipset att hålla mig borta från Fujitsu Siemens då dessa tydligen har en tendens att knasa ofta. Så vad säger ni, vilken märken skall man akta sig för och vilket ska man köpa, hur är HP och LG? Dell? osv...

Tips och erfarenheter mottages gärna.

Mvh Ackis

Permalänk
Medlem

Det er Dell man ska halla sig borta ifran !

Nej, erligt talat sa er det nog fremst med stationera datorer som man ska akta sig for merkesdatorer bla eftersom de ofta er svara att uppgradera.

Angaende laptops sa har jag inte hort sa mycket om att speciella merken skulle vara serskilt daliga. Her pa forumet har jag dock hort att manga sega att Asus datorer ofta har lag kvalitet.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

säker på att du inte menar acer?

Permalänk
Avstängd

finns säkert Acers som är riktigt bra, men då får du slänga ut en 17-20k. (det jag tycker är rätt avgörande är att man ska kunna få bra byggkvalite även runt en 9-10k, och där är en del märken sämmre, som t ex Acer, Asus, Packard Bell...........(dom märkena känns oftast plastiga under 9-10k, i allfall dom jag själv har känt på). kvalite kostar brukar man säga.

själv tycker jag IBM, Apple & Dell har bäst kvalite, (i den ordningen också).
Jänkarna kan det där med Datorer, (jo ja vet, många komponenter tillverkas i Kina), men de har i allafall Amerikansk Design & Kvalite.

Visa signatur

go7900gs (600/800) + (Xps)130W power supply || T7200 || 2046MB || UltraSharp TrueLife
____________________________________________
Benchmark:[img]http://img225.imageshack.us/img225/7261/38662361wc4hj5.jpg[/img]

Permalänk
Medlem

Thinkpad har väl erkänt bra kvalitet. Sitter själv på en Macbook och har inte haft några problem med den heller.

Permalänk
Medlem

Mmm, IBMs Tkinkpads är väl i princip odödliga... Synd att de är så dyra och fula bara..

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Inaktiv

Asus är kanske lite plastiga vid 10k, men jag ser inte många som klagar på dem. Så tycker inte man ska hissa varningsflagg där.

Permalänk
Medlem

I prisklassen 5-6k tror jag inte det skiljer så mkt.. att man får bättre byggkvalite etc. när priset stiger är väl ganska naturligt.. det är främst i iktet 8-12k och där omkring som kvalitén prestandan etc. kan variera otroligt mkt. Hade en Acer tidigare i det segmentet som jag inte gillade, underdimensionerad kylning samt rätt dålig byggkvalite. Men det behöver inte betyda att Acer laptops generellt är dåliga. Har en stationär Acer som funkar ypperligt och har gjort det i 4år.

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

Jag vet att jag kommer att få mothugg, men av egen erfarenhet så är Packard bell det sämsta skiten jag har haft, har haft 2 st Fujitsu siemens, 1 helt utan problem, den andra (som jag fortfarande har är en gammal 600Mhz (men jag har den kvar för den är 10,1" dvs en smidig reselaptop) och den har hddn dött på nyligen.

Dell har jag en i jobbet och en privat och är jättenöjd.
Enda problemet som jag vet som har varit på en är att L2 cashen dog, men det kan ha varit ett måndags ex. inga problem att få mb och prolle utbytt dagen efter av dell.
Deras stationära har haft problem med kondingar som har överhettats, tror det ska vara löst nu enl teknnikern (som har butt ut ca 30 moderkort på stationära dell datorer os oss)

så jag rekommenderar dell.
zepto har jag ingen erfarenhet av förutom en kamrat som har haft sin på lagning 3 gånger, men det är samma där, kan vara ett måndags ex, annars har även dom vettig prestanda till vettigt pris.

Visa signatur

Asus G73SW-TZ134V + ett antal andra burkar :)
Systemvetare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Det er Dell man ska halla sig borta ifran !

Det kan inte jag hålla med om- jag har haft massor av olika Dell laptops och dem har fungerat klockrent.

Frågan är skitsvår att svara på. alla har olika erfarenheter av olika märken. Jag kollade upp Packard Bell på andra forum och där var ju inte betyget högt- även om den PB dator jag haft i jobbet fungerat klockrent.
Jag har en gammal Toshiba som sjökortsplotter i båten- den är säkert 7-8 år gammal och får stå ut med mycket stötar och vatten....går fortfarande.

Permalänk
Avstängd

när SP, Sveriges tekniska forskningsinstitut, gjorde ett omfattande krash/kvalite-test, så kom just Apple, IBM & Dell högst, MEN en rejäl överaksning var Toshiba som kvala in bland dessa 3 Amerikanska märken.
(som sagt, Jänkarna kan det här med Datorer).

Visa signatur

go7900gs (600/800) + (Xps)130W power supply || T7200 || 2046MB || UltraSharp TrueLife
____________________________________________
Benchmark:[img]http://img225.imageshack.us/img225/7261/38662361wc4hj5.jpg[/img]

Permalänk
Medlem

När du frågar en sån här fråga så är det svårt att avgöra om folk svarar vad som är riktigt, eller vad som har hänt dem.

Om du har haft en dell som går sönder, så säger du självklart att en dell gått sönder.

Visa signatur

IBM R40