”Varför ska din brorsa få spela gratis?”

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jag röstar för att slopa konceptet med att köpa skivor helt.
Släpp mjukvaran fri, låt folk ladda ner den om de vill, skeppa lite till affärer om folk verkligen vill ha skivorna och låt folk dela mellan sig själva bäst de vill.

Sen så lägger man en aktiverings-key på ett sådant där klassiskt skrap-kort (á la WoW-timecard) och säljer sådana. Billigare för konsumenter, billigare för de som distruberar det, billigare för utgivarna och billigare för återförsäljare... kan inte bli bättre. Och skulle det vara så att man inte har internet så kan man ringa in koden.

Det skulle ju vara grymt mycket billigare att skeppa ett packe plastbrickor i kreditkorts-storlek än det är att skicka lika många kompletta spel, man skulle kunna hålla bättre koll på piratkopieringen och priserna skulle kunna sänkas rejält, till allas lycka då man skulle kunna köpa massor med spel istället för några få snordyra!

Ännu en frisk idé - bra jobbat Belga!

På en kort stund så kommer det här förslag på detta problem, varför kan inte då spelproducenterna komma fram med något bättre än den skiten som finns för nuvarande?.

Det måste vara något annat som hindrar dem för att lösa detta rent tekniskt? eller har de en annan agenda?

Men jag gillar idéen med skrapkort a la WoW som Blizzard använder sig av -men undrar om det skulle fungera för vanliga spel - jag måste nog förkovra mig lite mer på hur det fungerar rent tekniskt?. Wow's online upplägg är ju att de har en kommandocentral där folk jobbar 24/7 med kontroll av spelet och konton. Vilket kanske kan vara svårt att genomföra för andra vanliga spel.

Fortsätt komma med bra idéer på hur man lösa problemen för både konsumenterna och producenternas krav på något skydd - det är kul och intressant att läsa.

Mvh

Permalänk
Medlem

såna spel är ju inget problem, de kostar ju hela tiden. lyckas man fuska där är det nog tyngre brottslighet än piratande mao.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RawXcellence
Ännu en frisk idé - bra jobbat Belga!

m men det var ju min idé.

Belga din ohängda lymmel att tjyva idéer i en tråd om piratande och IP!

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RawXcellence
Ännu en frisk idé - bra jobbat Belga!

På en kort stund så kommer det här förslag på detta problem, varför kan inte då spelproducenterna komma fram med något bättre än den skiten som finns för nuvarande?.

Det måste vara något annat som hindrar dem för att lösa detta rent tekniskt? eller har de en annan agenda?

Men jag gillar idéen med skrapkort a la WoW som Blizzard använder sig av -men undrar om det skulle fungera för vanliga spel - jag måste nog förkovra mig lite mer på hur det fungerar rent tekniskt?. Wow's online upplägg är ju att de har en kommandocentral där folk jobbar 24/7 med kontroll av spelet och konton. Vilket kanske kan vara svårt att genomföra för andra vanliga spel.

Fortsätt komma med bra idéer på hur man lösa problemen för både konsumenterna och producenternas krav på något skydd - det är kul och intressant att läsa.

Mvh

Ja detaljerna kan man säkert fundera länge på men problemet med piratkopiering och alla löjliga skydd och annat är relativt enkelt.

Så länge skyddet ligger i spelet så kan det knäckas. Så har det alltid varit och så kommer det alltid att vara. Det WoW och andra mmo's gör är att flytta ut skyddet utanför spelet, med andra ord att din key inte kollas i själva spelet där man kan övervaka hur det går till och vad som sker utan den verifieras mot en server där bara utvecklaren själv har koll. Att tillämpa samma princip på spel-försäljning är inte så mycket annorlunda från att sälja timecards, man bara byter ut slutresultatet och aktiverar ett spel istället för en månads speltid.

Och det skulle som sagt vara bättre för alla. Lättare och billigare frakt då man säkert kan få in flera dussin sådana kort på samma plats som en vanligt spel-box tar upp. Man kan alltså frakta mer på mindre yta. Billigare att tillverka dessutom så även där vinner man på det. Billigare för affärerna som inte måste ha lika stora lager, alternativt kan ha mer i dem, och de skulle fortfarande kunna sälja spel som vanligt, bara i mindre format Billigare för utvecklare då man itne måste lägga ner massor av tid och pengar på säkerheten på spelen och knappt alls oroa sig för piratkopiering. Och slutligen borde det då också bli billigare för kunderna, vilket jag tror vi alla är glada åt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
såna spel är ju inget problem, de kostar ju hela tiden. lyckas man fuska där är det nog tyngre brottslighet än piratande mao.

m men det var ju min idé.

Belga din ohängda lymmel att tjyva idéer i en tråd om piratande och IP!

Va? Det måste jag helt ha missat.
Ber hemst mycket om ursäkt, det var inte meningen
Jag var inte medveten om att någon annan knäckt den idén. Förlåt.
Men i så fall så är det alla Kudos till dig, jag tyckte den idén var brilliant ... missade bara att det inte var jag som var så brilliant som jag trodde

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Det jobbiga med Bioshock är ju att det "tydligen" är svårt att cracka, så jag förstår att folk blir frustrerade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
såna spel är ju inget problem, de kostar ju hela tiden. lyckas man fuska där är det nog tyngre brottslighet än piratande mao.

m men det var ju min idé.

Belga din ohängda lymmel att tjyva idéer i en tråd om piratande och IP!

Ja här tjuvas det tydligen friskt! det måste ju genast rättas till för bövelen!!

Jag måste ha missat det du skrev! so sorry AndreaX - Schysst förslag & Idé

@Simri

Det värsta är att många av de 3D och renderings-applikationer
du nämner där finns redan crackade ett par dagar efter en update/release, så tydligen är skyddet inte täckande och fungerande där heller!

Mvh

Permalänk
Medlem

Här sitter jag och funderar över hur jag kunde vara så korkad att jag inte bara betalt för mitt operativsystem jag har också låst mitt windows till mitt moderkort och så läser jag detta och inser att det finns ingen gräns på dumheterna.

Ärligt talat så kan man inte ta betalt för mjukvara, mjukvara är en av få saker på jorden som kan massproduceras utan att slita på jordens resurser och dessutom möjlig underhållning för alla de som av olika anledningar inte har råd med nöjen, eldriften vid dator använding har jag visserligen inte tagit hänsyn till i exemplet, förhoppningsvis soldrift i framtiden. Läste i denna tråden att någon tyckte att man kunde ta ett extra arbete och köpa spel, så enkelt funkar inte saker och ting. Tyvärr är materialen begränsade på jorden och det fungerar inte om alla har 100 bilar som vissa individer har men 100000 spel, filmer och musik kan alla ha anser jag.

Man måste inse att mjukvara är välgörenhet. Vill man tjäna pengar ska man inte syssla med mjukvara så enkelt är det, man ska heller inte handla med papper på börsen. Egentligen skulle pengar avskaffas helt och ersättas av en medborgarinkomst men det är en annan diskussion, men oavsett så kommer alla skrika att då blir det inga spel, musik och filmer mm men det tror jag inte på, människan har ändå en önskan att få uttrycka sin kreativitet. Personligen är jag imponerad av de som gör det möjligt för alla att ta del av mjukvara inte minst med tanke på att de inte bara hela tidens sätts på större prov från kapitalet utan ovanpå det blir jagade av myndigheterna.

Jag tycker att kan man skaffa spelet som olåst kopia med något hack som gör att det går att lira fritt på nätet så gör det, annars spela ett annat spel, själv så hade jag rekommenderat starcraft och skaffar man det så hinner man inte med något mer spel om man vill ha något form av liv då det alltid finns en ny strategi att fundera över. Blizzard är duktiga men jag tror de hade existerat i någon form även i ett samhälle där all mjukvara är gratis.

Visa signatur

Arsenal rules

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
J
Va? Det måste jag helt ha missat.
Ber hemst mycket om ursäkt, det var inte meningen
Jag var inte medveten om att någon annan knäckt den idén. Förlåt.
Men i så fall så är det alla Kudos till dig, jag tyckte den idén var brilliant ... missade bara att det inte var jag som var så brilliant som jag trodde

hehe, tat vackert med sarkasmerna där nu..

du formulerade det ju iof lite klarare för en säljande idé kanske. (men jag ska ha 50% ändå)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RawXcellence
Ja här tjuvas det tydligen friskt! det måste ju genast rättas till för bövelen!!

Jag måste ha missat det du skrev! so sorry AndreaX - Schysst förslag & Idé

ah, erkänd @ last!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av feeeedor

Ärligt talat så kan man inte ta betalt för mjukvara, mjukvara är en av få saker på jorden som kan massproduceras utan att slita på jordens resurser och dessutom möjlig underhållning för alla de som av olika anledningar inte har råd med nöjen, eldriften vid dator använding har jag visserligen inte tagit hänsyn till i exemplet, förhoppningsvis soldrift i framtiden. Läste i denna tråden att någon tyckte att man kunde ta ett extra arbete och köpa spel, så enkelt funkar inte saker och ting. Tyvärr är materialen begränsade på jorden och det fungerar inte om alla har 100 bilar som vissa individer har men 100000 spel, filmer och musik kan alla ha anser jag.

musik och filmer mm men det tror jag inte på, människan har ändå en önskan att få uttrycka sin kreativitet.

fast om du ser det frn den andra sidan, om du måste betala alla dina sekiner för immateriella saker så har du mindre kvar att spendera på det som tär på de ändliga resurserna. fast åas igen så kanske man tär mindre på resurserna även med pengar över om man sitter och spelar gratisspel också.

ja sannolikt, dock mindre så att majoriteten på detta forumet uppskattar sådana filmer det brukar resultera i.. =/

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Komplicerade och egoistiska användaravtal är knappast något 2K Games är ensamma om, och eftersom detta tydligen inte ens skrevs av en anställd på ovan nämnda företag så förstår jag inte varför ni fortfarande klagar, det må vara grisigt, det må vara snålt och det är jävligt surt att företagen ska hålla på på detta viset, men så ser det ut hos de flesta företag i dag, alla är copyright och royalty-hungriga, själv tycker jag Bioshock är ett fantastiskt spel och det står jag för.

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Medlem

Men egentligen varför skulle det vara så svårt?
Man går in och köper ett spel hos försäljaren. Varje spel är serialmärkta med en unik seriekod. Handlarn lägger in detta automatiskt i systemet och vips släpps sin nyckel fri för just sin produkt.

Man kommer hem. Installerar spelet. Det krävs en enda aktivering för varje gång man installerar spelet. Spelet fungerar inte om man inte aktiverar den pga det krävs att man tankar ned en exe fil som bara fungerar till just sin nyckel (som gör att spelet fungerar sen). Samt att man tankar ned kanske runt 200MB som utgör någon del av spelet som är förhöjer stämningen. T ex alla sound-tracks. Även om de lyckas knäcka detta för ett spel så blir första exemplaret som de knäcker helt utan ljud i spelet (=sämre upplevelse för de som kör pirat) och när de väl har knäckt så att spelet är som orginal så har det redan gått ett bra tag och de som verkligen vill ha spelet snabbt köper det.

Det är inte ett helt säkert system men det lär fördröja spelet innan det når de illegala sidorna. Knäcker någon krypteringen så är det bara att byta krypteringen.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FullOner
Komplicerade och egoistiska användaravtal är knappast något 2K Games är ensamma om, och eftersom detta tydligen inte ens skrevs av en anställd på ovan nämnda företag så förstår jag inte varför ni fortfarande klagar, det må vara grisigt, det må vara snålt och det är jävligt surt att företagen ska hålla på på detta viset, men så ser det ut hos de flesta företag i dag, alla är copyright och royalty-hungriga.

Att många gör fel gör det inte till rätt.
Och att killen inte ens var direkt anställd av 2k spelar ingen som helst roll. De har ju uppenbarligen givit honom rätten att tala i deras ställe, och alltså är de ändå lika ansvariga som han är. Och varför man fortfarande klagar är för att det lär ju knappast bli bättre om ingen gör det. Nu lär det väl inte hända så mycket ändå, men om alla bara sitter hemma och surar för sig själva istället så lär det ju verkligen inte hända någonting alls, inte ens lite.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakan78
Men egentligen varför skulle det vara så svårt?
Man går in och köper ett spel hos försäljaren. Varje spel är serialmärkta med en unik seriekod. Handlarn lägger in detta automatiskt i systemet och vips släpps sin nyckel fri för just sin produkt.

Man kommer hem. Installerar spelet. Det krävs en enda aktivering för varje gång man installerar spelet. Spelet fungerar inte om man inte aktiverar den pga det krävs att man tankar ned en exe fil som bara fungerar till just sin nyckel (som gör att spelet fungerar sen). Samt att man tankar ned kanske runt 200MB som utgör någon del av spelet som är förhöjer stämningen. T ex alla sound-tracks. Även om de lyckas knäcka detta för ett spel så blir första exemplaret som de knäcker helt utan ljud i spelet (=sämre upplevelse för de som kör pirat) och när de väl har knäckt så att spelet är som orginal så har det redan gått ett bra tag och de som verkligen vill ha spelet snabbt köper det.

Det är inte ett helt säkert system men det lär fördröja spelet innan det når de illegala sidorna. Knäcker någon krypteringen så är det bara att byta krypteringen.

Största bristen i det där är att mycket ligger hos handlarna och inte hos utvecklarna, och handlare tror jag inte sådär många utvecklare litar alltför mycket på.

Men i övrigt så är det ju inte så stor skillnad på den där idén och på skrapkorts-idén, nämligen att man får betala för key och spelbarhet och inte för spelet i sig.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Att många gör fel gör det inte till rätt.
Och att killen inte ens var direkt anställd av 2k spelar ingen som helst roll. De har ju uppenbarligen givit honom rätten att tala i deras ställe, och alltså är de ändå lika ansvariga som han är. Och varför man fortfarande klagar är för att det lär ju knappast bli bättre om ingen gör det. Nu lär det väl inte hända så mycket ändå, men om alla bara sitter hemma och surar för sig själva istället så lär det ju verkligen inte hända någonting alls, inte ens lite.

Största bristen i det där är att mycket ligger hos handlarna och inte hos utvecklarna, och handlare tror jag inte sådär många utvecklare litar alltför mycket på.

Men i övrigt så är det ju inte så stor skillnad på den där idén och på skrapkorts-idén, nämligen att man får betala för key och spelbarhet och inte för spelet i sig.

Men om handlaren inte sköter sig är det väl bara dra in tillståndet att sälja spel och det finns ju kedjor som enbart har spel. Då skulle de få lägga ned sin verksamhet och de tror jag de inte vill. Dessutom är det bara att ha ett system så att när de läser in streckkoden så måste de läsa in serienumret också.
Hur svårt kan de vara?

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redmac
jag blir så trött på alla som klagar på 2k games. Ni klagar på detta men inte fasiken klagar ni på valve eller blizzard för att de inte tillåter mer ett spel per person....man märke verkligen hur den illegala fildelningen har förstört moralen och sättet att se på mjukvara...ibland blir man stum på alla som vill ha allt gratis...

Jag har tidigare skrivit en del om just Valve och deras Steam så visst tusan har jag påpekat deras idiotiska lösning för dom som piratkopierar. De Blizzard spel jag äger (Starcraft, Warcraft 2, Warcraft 3) har jag kunnat spela som jag vill utan några som helst begränsningar så jag har alltså inte haft någon anledning att klaga på dom eller deras utgivare. Äger visserligen WoW med men eftersom jag inte spelat spelet än och jag från början vet att detta spel är ett MP spel (som ju inte Bioshock är) så har jag ingen anledning att klaga på dom. Det är skillnad på spel som är internetbaserad helt och hållet, då har jag betydligt mer förståelse för om dom använder den här typen av begränsning men inte när det rör sig om ett spel som Bioshock som i första hand är ett singlespel.

Och det hadlar inte om att få saker gratis utan om att de som faktiskt betalar är dom som i slutändan är de drabbade inte de som piratkopierar.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Det jobbiga med Bioshock är ju att det "tydligen" är svårt att cracka, så jag förstår att folk blir frustrerade.

Jaa! det här är nog den största orsaken till att skon klämmer! - varav allt ylande!

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RawXcellence
Jaa! det här är nog den största orsaken till att skon klämmer! - varav allt ylande!

Mvh

Haha, stämmer nog alltför bra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RawXcellence
Ja här tjuvas det tydligen friskt! det måste ju genast rättas till för bövelen!!

Jag måste ha missat det du skrev! so sorry AndreaX - Schysst förslag & Idé

@Simri

Det värsta är att många av de 3D och renderings-applikationer
du nämner där finns redan crackade ett par dagar efter en update/release, så tydligen är skyddet inte täckande och fungerande där heller!

Mvh

Saken är den att hela källe koden till FLEXlm 9.2 läcket ut på internet.
(jag har själv ett ex)

Nästan alla 3D och renderings-applikationer använder FLEXlm.

Det är upp till vendor att göra applikation säker.

Exempel:

Autodesk Maya 8.5 där gör du en lic fil via keygen
Pixar xxxxxxxxxxxx gör du en lic fil via keygen + public key patcher

allt handlar om i FLEXlm att skydda seed1, seed2 m.m.

Visa signatur

|Intel Core 2 Duo E6600 ES 2,40GHz @ x,xxGHz|ASUS Maximus Extreme X38|
|Corsair Dominator TWIN3X2048-1800C7DF DDR3 @ xxxxMHz||ATI Radeon HD 2900 XT @ 850/1000|
|RAID 0 2x Maxtor 6V080E0 80GB SATA2|RAID 0 2x WDC WD1200JD-00GBB0 140GB SATA2|Creative |Audigy2 ZS|LiteOn DVDRW SOHW-1693S|Lian-Li PC-65B|OCZ Powerstream 520W|

Permalänk
Medlem

Attans. Det är nog dags att jag inkasserar priset från alla som har kollat på mina hyr- och köpfilmer. Totalt logiskt trots allt...

...sen borde jag nog betala Volvo'n också 10-15 gånger om för alla som åkt med.

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem

Jag kommer nog inte ens spela Bioshock. Orkar nog inte ens ladda ned det. För all sån här skit man får stå ut gör att man redan tappat intresset för spelet innan man kännt sug efter att få spela det. Samma sak med DiRT. Det skiter jag i hur bra det är.

Egentligen borde folk börja bojkotta spel som har så mycket skydd och skit i sig istället för att ladda ned det. På så vis är man ärlig och då kanske det blir en ändring istället. Men man vet ju aldrig! Som det nu har blivit så släpper de bara mer jobbiga kopieringsskydd ju mer folk laddar ned illegala kopior av ett spel. Visserligen är det ju spelindustrin som är de riktiga förlorarna av all kontroll och licens hysteri. Men vad krävs det egentligen för att få de att förstå? Vad vi inte vill ha?! Krävs det att en taliban kör in med en bilbomb på EA-games huvudkontor som skriker -No more copy protections, hear the sound of Allah, innan han utlöser bomben. Men det skulle väl bli ännu värre säkerhetstänkande efter det misstänker jag.
Det är bara en sak som stör mig och det är att hederliga blir behandlade som grovt kriminella av spelindustrin.
Man kan likna det med att man skulle hyra en bil så får man med en polispatrull som övervakar en att man inte är vårdslös mot bilen eller gör något olagligt. Detta oavsett hur många gånger man har hyrt innan.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

jag tänker returnera min kopia till 2k när jag spelat klart med en faktura på den totala kostnaden.. eftersom jag bara "hyr" spelet

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TinMann
Attans. Det är nog dags att jag inkasserar priset från alla som har kollat på mina hyr- och köpfilmer. Totalt logiskt trots allt...

...sen borde jag nog betala Volvo'n också 10-15 gånger om för alla som åkt med.

Läs ett par sidor tillbaka, där jag försöker förklara hur du inte kan jämföra ett fysiskt objekt som en bil pga av bilens fysiska natur - den kan ej kopieras på Internet. Biltillverkarna vet detta och behöver därför inte snickra ihop absurda användar-avtal som mjukvarutillverkarna behöver.

Att du sedan kan låna ut bilen och skjutsa passagerare är något som de också kalkylerar med - därför skrivs inget avtal - som heller inte kan brytas.

Angående de avtal som gäller filmvisning:

En sida tillbaka skrev jag på ett ungefär hur det ligger till med filmavtal - gå tillbaka och läs så är du snäll - din logik är nu skev och stämmer inte.

Allt handlar om att man följer de avtal man ingår - sen om det är logiskt eller inte hör inte hit. Du är skyldig att följa de avtal du ingår - att avtal skall hållas är något som du kommer att få erfara i vuxenvärlden, även muntliga sådana.

Följer du inte de avtal du ingår, så ska du heller inte bli förvånad om du i framtiden blir stämd för avtalsbrott.

Det stora juridiska dilemmat med spel och guldpengar på nätsajter osv är att det enligt svensk lag inte är tillåtet för barn att ingå avtal. Ansvaret vilar på dina föräldrar, som teoretiskt i vissa fall enligt internationell lag och överenskommelser kan bli stämda och betalningsskyldiga för dina bravader. Men detta kommer knappast ske (ännu!) i Sverige, men stora mäktiga intressen pressar just nu EU och den svenska regeringen och rättsväsendet om just detta, att internationell lag och redan etablerade överenskommelser ska gälla i vissa fall.

Hade du däremot bott i USA eller i Storbritannien(som också lyder under EU), så har det ofta hänt att föräldrar har gjorts ekonomiskt ansvariga för sina barns handlingar. Mycket tyder på att vi även här i Sverige kan hamna där - allt beror på vilken ställning EU-ländarnas rättsväsende tar i denna fråga.

Mvh

Permalänk
Medlem

gillar detta argument:

2k Tech JT writes: The other way to view this, is one USER has purchased the game. Not the whole family. So why should your brother play for free?

hahahahHHAHAHAHAHHAHAhahahahahHAHAHA

men men.....

spelet är ju crackat för någon vecka sedan...

så why even bother?

2K can suck my D""K

Visa signatur

Zalman GT900 - Corsair 850W - ASUS H97-PLUS - Intel Core i5 4590 - Ballistix sport 1600MHz 16GB - Nvidia 970GTX OC -Crucial ssd256GB - x2 WD 1000GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Det jobbiga med Bioshock är ju att det "tydligen" är svårt att cracka, så jag förstår att folk blir frustrerade.

Det existerar inte ett skydd som inte går att cracka och jag tror ärligt talat att det aldrig kommer att göra det heller. Jag har följt spelutvecklingen sedan man kunde kopiera spel hur lätt som helst via kasset till dagens krångliga kopieringskydd. Anledningen till framgångarna med pc stavas piratkopiering och även herr Gates har sina framgångar med Windows att tacka för detta så enkelt är det. C64 och Amigan hade aldrig varit så populära som dom var om det inte berodde på enkelheten att kopiera spel och när pc spelen sedan började dominera marknaden så fanns det inte längre någon anledning att skaffa den mycket mindre avancerade Amigan. Dagens skydd främjar inte att folk köper spelen utan får snarare mig (och andra med mig) att tröttna på att bli behandlade som skit av utvecklarna och bli dom som egentligen drabbas.
Om nu piratkopieringen bara är av ondo, hur kommer det sig då att Amigan och framför allt C64 fick så många spel under deras livstider? Borde inte företagen ha varit urfattiga och gått med förlust? Trots detta så har företag som Dice överlevt, hur kommer det sig?

Microsoft påstod att deras 360 skulle vara omöjlig att knäcka, är den det? Nej den är redan knäckt och det tog inte alls så lång tid innan detta hände. Det är dags att utvecklarna inser detta och istället koncenterar sig på att ge oss som faktiskt köper spelen något extra, något som dom som kopierar inte kan ta del av. Det finns en eller kanske flera utvecklare som förstått att det är bättre att skita i allt vad skydd heter men däremot se till att endast de som köpt produkten kan ladda ner patchar och liknande.

Jag köpte betydligt mer spel då spelen inte hade dessa idiotiska skydd inte tvärtom. Jag kan ärligt säga att jag hellre skiter i att spela spelet än att köpa spel med dessa skydd. Om Starcraft 2 skulle visa sig ha ett liknande skydd så kommer det inte bli att jag köper det, oavsett om det är det spel jag väntat på allt sedan jag spelade det första och efter att ha sett alla gameplay videos. Har den inte dessa skydd så kommer jag att köpa spelet samma dag det lanseras, tveklöst. Det är utvecklare som bryr sig om sina konsumenter jag vill ge mina pengar inte dom som gör det motsatta.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakan78
Men om handlaren inte sköter sig är det väl bara dra in tillståndet att sälja spel och det finns ju kedjor som enbart har spel. Då skulle de få lägga ned sin verksamhet och de tror jag de inte vill. Dessutom är det bara att ha ett system så att när de läser in streckkoden så måste de läsa in serienumret också.
Hur svårt kan de vara?

Ja givetvis finns det vägar att gå, och jag funderar också på varför utgivarna är kvar på 1980-talet i sådana här frågor. Det går att lösa på andra sätt, sätt som dessutom är bättre och kostar mindre, så att de inte ens har hittat på ett enda alternativ är ju egentligen skamligt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Ja givetvis finns det vägar att gå, och jag funderar också på varför utgivarna är kvar på 1980-talet i sådana här frågor. Det går att lösa på andra sätt, sätt som dessutom är bättre och kostar mindre, så att de inte ens har hittat på ett enda alternativ är ju egentligen skamligt.

Näh. Jag fattar inte att det är sån övertro på tredjeparts kopierings-skydd. Det har ju redan facit i hand att allt de gjort inte funkar.
Tror det är titlarna som säljer. Ju bättre spelet är desto bättre säljer det. Det går inte att göra ett halvdant spel och tro att de säljer bra. Elder Scrolls IV : Oblivion hade sålts i mer än 1.7 miljoner exemplar till både PC och Xbox 360. Även till PS3 går det bra då det såldes över 100 tusen exemplar av spelet när det lanserades. Det är förvisso ett grymt spel. Men trots att det är så många som har det så har jag inte hört några problem förutom att det har funkat si och så för att det är så krävande på vissa datorer. Men sen hade det spelet inget kopieringsskydd. Finns det något samband? Jo, alla utom spelindustrin ser det. Folk vill ha det enkelt. Bara installera och så ska det fungera. Inget krångel. Man kunde tanka ned Oblivion förvisso innan de hade släppts. Men jag köpte spelet. Som det är nu så bildas det vissa grupper som ser det som en utmaning att knäcka skydden som speltillverkaren använder. Försvinner kopieringsskydden så försvinner grupperna också för då är det ingen utmaning längre då alla kan fixa en image på ett spel. Men orkar man göra det? Nej. Man går och köpet spelet för att det ska vara enkelt.
Alla som vågat släppt (förvisso tunga titlar) utan kopieringsskydd har det gått bra för. De som har slängt in en massa krånglande skydd är de som förlorat på riktigt.
Skulle jag vara utgivare så skulle jag skita i skydden ett tag och se hur det fungerar. Men då måste flera våga. Inte bara en. Gör de en sådan sak så har de i alla fall gett oss konsumenter en chans. Då är det upp till oss att välja om vi ha jobbiga och icke fungerande kopieringsskydd eller inte.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Avstängd

börja gilla sådant om ett spel företag försöker sätta sig emot sina kunder och vill försöka dra in mer pengar får de bara skit tillbaka så som spionprograms anklagelser osv... fyndigaste är att metallica som var ett av de första banden att gå emot piratkopiering gav ju upp kampen efter många fans hade vänt sina ryggar emot dem.. fort alla gamers/pirater/musik älskare detta är rätt väg att gå =D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Att många gör fel gör det inte till rätt.
Och att killen inte ens var direkt anställd av 2k spelar ingen som helst roll. De har ju uppenbarligen givit honom rätten att tala i deras ställe, och alltså är de ändå lika ansvariga som han är. Och varför man fortfarande klagar är för att det lär ju knappast bli bättre om ingen gör det. Nu lär det väl inte hända så mycket ändå, men om alla bara sitter hemma och surar för sig själva istället så lär det ju verkligen inte hända någonting alls, inte ens lite.

Det har du alldeles rätt i, vad jag vill säga är att 2K Games knappast är ensamma om att svina sig med sin copyrightpolicy, det är tyvärr något vi konsumenter får dras med om vi överhuvudtaget vill använda program och spel till våra datorer idag, därmed säger jag inte att företagens handlade är rätt, tvärtom. Även jag tycker denna säkerhets och kopieringshysteri är minst sagt felaktig och ställer till med en hel del jävulskap, och det är upp till oss användare att ha invändningar om detta till företag och utvecklare, det håller jag med dig om fullt ut. Samtidigt har jag ändå viss förståelse för tillverkarna, dom har lagt ner väldigt mycket tid och pengar och utvecklande för att göra spel som t.ex. Bioshock möjliga, att dom sedan vänder många spekulanter ryggen genom badwill och snåla användaravtal är ju endast kontraproduktivt och väldigt trist då dom ju kunde ha löst det hela på ett betydligt smidigare sätt, men som tidigare sagts så är dom långt ifrån ensamma om detta, tvärtom tyvärr. Så tills den dagen kommer då produktutvecklarna inser att dom valde fel väg i kampen om slantarna så får vi användare antingen dras med detta, rata produkten eller "stjäla" det som ju fildelningen jämnställs med. Själv tycker jag det är oerhört trist då jag tycker att 2K Games utvecklat ett otroligt bra spel för att sedan sätta käppar i hjulet på sig själva med ogenomtänkta uttalanden och användarpolicys. Nu blev det ett långt inlägg men jag ville bara klargöra ordentligt hur jag står i den här frågan.

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FullOner
Det har du alldeles rätt i, vad jag vill säga är att 2K Games knappast är ensamma om att svina sig med sin copyrightpolicy, det är tyvärr något vi konsumenter får dras med om vi överhuvudtaget vill använda program och spel till våra datorer idag, därmed säger jag inte att företagens handlade är rätt, tvärtom. Även jag tycker denna säkerhets och kopieringshysteri är minst sagt felaktig och ställer till med en hel del jävulskap, och det är upp till oss användare att ha invändningar om detta till företag och utvecklare, det håller jag med dig om fullt ut. Samtidigt har jag ändå viss förståelse för tillverkarna, dom har lagt ner väldigt mycket tid och pengar och utvecklande för att göra spel som t.ex. Bioshock möjliga, att dom sedan vänder många spekulanter ryggen genom badwill och snåla användaravtal är ju endast kontraproduktivt och väldigt trist då dom ju kunde ha löst det hela på ett betydligt smidigare sätt, men som tidigare sagts så är dom långt ifrån ensamma om detta, tvärtom tyvärr. Så tills den dagen kommer då produktutvecklarna inser att dom valde fel väg i kampen om slantarna så får vi användare antingen dras med detta, rata produkten eller "stjäla" det som ju fildelningen jämnställs med. Själv tycker jag det är oerhört trist då jag tycker att 2K Games utvecklat ett otroligt bra spel för att sedan sätta käppar i hjulet på sig själva med ogenomtänkta uttalanden och användarpolicys. Nu blev det ett långt inlägg men jag ville bara klargöra ordentligt hur jag står i den här frågan.

Ja jag håller med dig.
Utvecklare som lägger ner massvis med tid och pengar och skapar riktigt bra spel är någonting jag verkligen uppskattar. Men sen gör dem ju tyvärr som du säger så att de skjuter sig själva i foten med allting runtomkring, vilket faktiskt är väldigt synd. Jag själv väljer oftast att rata produkterna som svar på detta, mest för att jag även är av åsikten att vinstdrivande organisationer bara ändrar på sig med just vinst som anledning. De måste alltså få upp ögonen för att de gör någonting galet och att inte tjäna pengar är ett effektivt / det enda sättet att åstakomma detta.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.