Permalänk
Medlem

Svartjobb

Vad tycker ni om svartjobb egentligen?
Har du själv jobbat svart eller köpt tjänster svart? Kan man räkna tjänster och gentjänster som svart jobb (alltså te.x. jag bygger en bokhylla till dig, du fixar min bil)?
Är det nån skillnad på att bara göra lite extra jobb svart (te.x måla om ett hus) än att jobba "heltid" svart (te.x. jobba i baren på en restaurang)?
Blir du sur när du te.x. ser att din pizza bagare kör med kassaapparaten öppen hela tiden och begär kvitto bara för att "jävlas"?
Hur mycket tar samhället skada av alla svart jobb egentligen, tar det skada över huvudtaget eller gynnar kanske lite svartjobb marknaden rent ut av?

Själv så har jag "hjälpt" kompisar lite med olika grejer mot en mindre summa för min tid jag lagt ner (renoverat en båt bl.a). Ser det som en "löneföremån". Har inget jobb där jag får varken bil, dator, mobil, mat eller annan lyx som många andra faktiskt får. Allt jag har är min egen skicklighet att utnyttja.
Som privat person kan det bli väldigt dyrt att anlita te.x. hantverkare och alla kan inte snickar som Timmel på TV, är det då så fel att dom ber någon att fixa det billigare åt dom, eller är det bättre att köra med billiga "polska" byggar med riktig F-skatt sedel och se pengarna försvinna ut ur landet?
Sen bryr jag mig faktiskt inte om att min pizza bagare (antagligen) inte bakar alla pizzor vitt, jag bryr mig egentligen inte vart den där 20an i "garderobsavgift" hamnar o.s.v.
Nått jag verkligen inte gillar där imot är kryp som först går på bidrag och sen jobbar svart på heltid, men det är ju mer bidragsfusk en en ren svartjobb grej.

Drar på mig asbestkostymen och är beredd på att bli bränd av alla moral gubbar här på SweC

Permalänk
Medlem

Jag kanske inte är en fattig student men studenter har det inte lätt. Kommer man över ett visst tak, ungefär 50000kr om året så kommer sedan en räkning från CSN. Detta tycker jag är dåligt och tänker då jobba svart.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

Har inget emot att göra ett jobb till en bekant för en svart peng men att jobba svart heltid är kanske inte det bästa varken för staten eller dig själv.
Har inte jobbat svart själv så jag vet inte men det är vad jag tycker iaf.

Ibland kan extraknäcket gå till överdrift, har för mig jag läste om en billackerare som gjorde jobb svart och han kunde tjäna upp emot 40.000kr extra i månaden

Permalänk
Medlem

Har aldrig jobbat svart, men ser inget fel i det egentligen så länge det inte går för långt. Att ha ett svart heltidsjobb tycker jag inte är ok, men vissa jag känner till har lite på sidan om där de hoppar in lite när det behövs i några timmar ellet något skift, kanske 5-10 timmar i veckan som mest, och det tycker jag är upp till dem. Om de nu jobbar och betalar sin skatt som vanligt och vill jobba mer så borde de få göra det.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Jag går just nu arbetslös och får inte en krona. Därav tvingas jag mer eller mindre att ta svartjobb för att kunna få in någon krona då och då (bor hemma så jag har ingen hyra eller dylikt). Då är det jobb av hantverkarnatur...

//Kax

Permalänk

svartjobb är i mina ögon okej så länge man inte samtidigt lyfter arbetslöshetsersättning, sjukpension eller liknande.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk

Jag anser det som ganska stor skillnad (rent moraliskt då) att be någon snickra ihop ett skåp mot att be någon jobba för en under flera veckor exempelvis.
Enskilda saker orkar man väl ändå inte beskatta direkt...

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Även om man jobbar svart så för man in pengar till staten genom det vi köper.
Jag skulle faktiskt tro att staten får in nästan lika mycket ändå!

Låt säga att jag jobbar svart och får in ca 25k i månaden, av dom pengarna så kommer jag köpa saker som har skatt och moms i priset, så jag tror inte staten gör en sån fruktansvärd förlust ändå, och efterssom jag då har råd med fler saker så gynnar jag ju arbetsmarknaden, och antalet jobb skulle öka efterssom dom skulle vara tvugna att producera mer och det skulle gynna landets ekonomi

Jag vet att det är riktigt dåligt skrivet men jag är nyvaken och har mycket i hjärnan som försöker komma ut, ni som förstår vad jag har menat är värd en eloge

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Håller med han ovanför en del. Men jobbar du svart och sen åker utomlands och spenderar allt då har Sverige förlorat mycket mer:P

Jag jobbar en del svart. Tar väl in max 5000kr i månaden i svart ibland. MEn jag studerar och sånt också som så många andra. Men jag kommer troligtsvis fortsätta jobba en del svart som så många andra som är hantverkare:) Dock så blir det ju för det mesta lagligt. Men lite extrajobb är ju aldrig fel.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Jag tror att rätt många här känner till att den gängse taxan för ett avancerat datasupportuppdrag är en pizza. Få skulle väl opponera sig mot den typen av svartjobb där man hjälper vänner och bekanta. Om man däremot har svartjobb som sin primära inkomst, då är det stegling som gäller.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Enstaka mindre jobb svart har väl de flesta inget större problem med. Men att jobba svart och lyfta bidrag t.ex. sjukpenning samtidigt är rejält mycket värre enligt mig. Då handlar det inte om svartjobb längre utan att snylta på skattepengar man inte har rätt till och kanske inte ens behöver.

Det jag också tycker är tråkigt är när hela branscher sänks av omfattande svartjobb, och det i praktiken inte går att konkurrera med ett företag som sköter sig. Då har det gått för långt.

Permalänk
Medlem

Aldrig jobbat svart och jag skulle ha något emot att göra det, inom gränser.
Exempel kan tas en av mina föräldrar som jobbar hårt och får lite lön (i relativitet till andra löner här i Sverige). För att vi inte ska behöva äta pasta varje dag (även om pasta är gott) och för att ha råd med bilen som bara blir äldre och äldre, helt enkelt lite lyx i vardagen och sådant, så kan hen i sämre tider jobba svart utöver arbetstid.
Ungefär däråt skulle jag kunna sträcka mig, inte längre.

Jag vet att jag senare kommer få det tuffare om jag arbetar i huvudsak svart, minimumpension och gröt varje dag från jag blir 65..
Förstår mig inte på en gammal arbetskamrat som tvunget skulel ha sin lön svart. Han var runt 50 och hade hemmafru och 8 barn. Visst att det då blir dyrt att underhålla dem, men jag vet inte om det var det som var problemet med vitt. "Varför ska andra ha mina surt förvärvade slantar" och "Jag spelar på roulette så får jag mycket mer sen när säsongen är slut".. Han var lite crazy, lat och allmänt obegåvad. Han stärkte på mina svaga och få fördommar om både turkar, bidragsfuskare och svartjobbare. Nu ser jag ner på dem som jobbar svart och de som bidragsfusker, lyckligvis inte turkar så vitt jag vet..

Sen denna myt om att svart jobb inte skadar sveriges ekonomi.. well, fram med mellanstadiematten och räkna. Vitt jobb = 50% skatt (enligt många i annan tråd här på forumet, jag utgår därifrån ioma ofta samma personer som talar om 50% är samma personer som ej förespråkar vitt. Mina fördommar..) ger 5 000/10 000 till staten. 10 000 som spenderas på varor med 25% moms ger 2 500 till staten. Dett ai första vändan. I nästa vända räknar vi med att 5 000 vitt spenderas på varor, som ger 1 250 till staten. 2 500 av de svarta spenderas av säljaren på varor som ger 625 till staten. I tredje vändan.. well, ni ser att staten får in en del mindre på svartjobb än på vitt.
Lägg därtill garanterad pension ("garanterat belopp" eller vad det heter..) och bidrag (när du t.ex. inte har råd med hyra till ditt äldreboende) och du har skapat ett liten läcka, där pengar ej kommer in till staten men som kommer ut.
Detta visar sig långt senare och förstås ofta inte av unga som är i farten, är arbetssamma och odödliga. Mina fördommar..

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Sålänge man inte samtidigt lyfter bidrag tycker jag det är helt rätt.

Visa signatur

"Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck." /Ernst Kirchsteiger

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Jag tror att rätt många här känner till att den gängse taxan för ett avancerat datasupportuppdrag är en pizza. Få skulle väl opponera sig mot den typen av svartjobb där man hjälper vänner och bekanta. Om man däremot har svartjobb som sin primära inkomst, då är det stegling som gäller.

Alternativt nn kebab och lite cola
Flytthjälp går för fri tillgång till backen med öl som skall finnas där ^^

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Så länge det handlar om enstaka tjänster och gentjänster så tycker jag att det är ok, typ att man hjälper en bekant att flytta mot att man får hjälp när man ska flytta själv någon gång.

Mer frekventa svartjobb mot betalning tycker jag är ok endast om man inte lyfter några bidrag och inte använder några skattefinansierade tjänster såsom vägar, lokaltrafik, sjukvård, rättssystem osv. Om man vill använda sig av dessa saker så får man vara med och betala eftersom man uppenbarligen är fysiskt/psykiskt benägen att arbeta. Betalar man inte för sig så är det stöld, punkt.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Även om man jobbar svart så för man in pengar till staten genom det vi köper.
Jag skulle faktiskt tro att staten får in nästan lika mycket ändå!

Låt säga att jag jobbar svart och får in ca 25k i månaden, av dom pengarna så kommer jag köpa saker som har skatt och moms i priset, så jag tror inte staten gör en sån fruktansvärd förlust ändå, och efterssom jag då har råd med fler saker så gynnar jag ju arbetsmarknaden, och antalet jobb skulle öka efterssom dom skulle vara tvugna att producera mer och det skulle gynna landets ekonomi

Jag vet att det är riktigt dåligt skrivet men jag är nyvaken och har mycket i hjärnan som försöker komma ut, ni som förstår vad jag har menat är värd en eloge

Det är inte bara från din skatt som staten får in pengar, din arbetsgivare måste betala vissa avgifter också så staten förlorar bra mycket mer än du tror.
Samt att det mesta du köper förutom mat tex tv, dvd, spel är sånt som importeras och gynnar inte den svenska arbetsmarknaden alls.

Permalänk
Medlem

Jag skulle då inte ha problem med att jobba svart.
Staten skiter i mig och jag skiter i dom, särskilt det nuvarande packet som sitter.

Att få bidrag och samtidigt jobba svart tycker jag är okej till en viss gräns.
Om det är någon stackare som till exempel har 4000-5000 kr ut i akassa så förstår jag om de jobbar svart så de kommer upp i en inkomst de kan leva på. Men när det börjar bli större summor kan man gott "träda ur systemet" om man väljer att jobba svart.

Kan upplysningsvis berätta att det är ganska många jag känner personligen som tröttnat på systemet och valt att arbeta svart och några har inte ens en riktig adress.

Det är upp till var och en tycker jag, vill man ha något i gengäld så får man arbeta vitt.

Mvh Magnus

Visa signatur

Asus P5Q Pro - Core2 Duo E8400 3ghz - Kingston 2gb 667mhz DDR2 - Asus 8600GT 512mb - 400gb WD + 1,5tb WD Elements - 22" Samsung Syncmaster - Win7. | Dell Dimension 8400: P4 3,4ghz - 2gb - ATI X300 - 150gb WD - 32" Samsung TV - Win7. | FujitsuSiemens Lifebook S7010D: Centrino 1,7ghz - 1gb - 80gb WD - Win7/Ubuntu. | 3 x Dell Poweredge 2300: 2 X PII400mhz - 512mb - 4 x 36,6gb SCSI PERC.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ifconfig
Kan upplysningsvis berätta att det är ganska många jag känner personligen som tröttnat på systemet och valt att arbeta svart och några har inte ens en riktig adress.

Och då tar de givetvis inte emot några som helst bidrag heller? De kommer inte att söka läkarvård om de blir sjuka eller skadar sig? De har inga barn i skola eller dagis?

Tillåt mig tvivla. Starkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Och då tar de givetvis inte emot några som helst bidrag heller? De kommer inte att söka läkarvård om de blir sjuka eller skadar sig? De har inga barn i skola eller dagis?

Tillåt mig tvivla. Starkt.

De tar inte emot några bidrag, nej. Men visst, de söker läkarvård när de skadar sig. De har inga barn, tycker det på något vis inte harmonerar att leva så och samtidigt ha barn.

Mvh Magnus

Visa signatur

Asus P5Q Pro - Core2 Duo E8400 3ghz - Kingston 2gb 667mhz DDR2 - Asus 8600GT 512mb - 400gb WD + 1,5tb WD Elements - 22" Samsung Syncmaster - Win7. | Dell Dimension 8400: P4 3,4ghz - 2gb - ATI X300 - 150gb WD - 32" Samsung TV - Win7. | FujitsuSiemens Lifebook S7010D: Centrino 1,7ghz - 1gb - 80gb WD - Win7/Ubuntu. | 3 x Dell Poweredge 2300: 2 X PII400mhz - 512mb - 4 x 36,6gb SCSI PERC.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ifconfig
Jag skulle då inte ha problem med att jobba svart.
Staten skiter i mig och jag skiter i dom, särskilt det nuvarande packet som sitter.

Att få bidrag och samtidigt jobba svart tycker jag är okej till en viss gräns.
Om det är någon stackare som till exempel har 4000-5000 kr ut i akassa så förstår jag om de jobbar svart så de kommer upp i en inkomst de kan leva på. Men när det börjar bli större summor kan man gott "träda ur systemet" om man väljer att jobba svart.

Kan upplysningsvis berätta att det är ganska många jag känner personligen som tröttnat på systemet och valt att arbeta svart och några har inte ens en riktig adress.

Det är upp till var och en tycker jag, vill man ha något i gengäld så får man arbeta vitt.

Mvh Magnus

Ok så du gillar inte partisammansättningen i den nuvarande regeringen - får man fråga vilket parti du tycker skulle ha makten istället? På vilket sätt skulle landet fungera så optimalt som möjligt enligt dig?

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ifconfig
Kan upplysningsvis berätta att det är ganska många jag känner personligen som tröttnat på systemet och valt att arbeta svart och några har inte ens en riktig adress.

Det är upp till var och en tycker jag, vill man ha något i gengäld så får man arbeta vitt.

Mvh Magnus

Tröttnat på systemet? Hur mycket kontakt har gemene man egentligen med "systemet" under sin livstid? Skatten går direkt genom din arbetsgivare och inget du egentligen behöver tänka på och sen har du deklarationen som ska fixas varje år.

Att tröttna på systemet i dagens Sverige är bara ett fånigt resultat av en fördröjd tånorsrevolution.

Till topic då, jag sållar mig till den vanligaste åsikten. Att dryga ut lönen med lite "oskyldigt" svartjobb är det inget fel med men man ska fan inte lyfta bidrag sidan om.

Permalänk

Jag har jobbat lite svart under den tiden då jag pluggade, jobbade inom bil vård med 50 kr timman, då tyckte jag de va helt okej, men nu tkr jag de e skit ;d nu jobbar man vitt o har en timm lön på 130 kr

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Velon

Att tröttna på systemet i dagens Sverige är bara ett fånigt resultat av en fördröjd tånorsrevolution.

fast det är rätt skönt att glida omkring i gummirock och smita genom telefonerna när skatteverksagenterna kommer.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fastforward
Ok så du gillar inte partisammansättningen i den nuvarande regeringen - får man fråga vilket parti du tycker skulle ha makten istället? På vilket sätt skulle landet fungera så optimalt som möjligt enligt dig?

Jag kan inte direkt säga att jag är anhängare av något specifikt parti. Det har funnits några inom politiken som jag haft företroende för, men de är inte aktiva längre. Mina åsikter är till viss del influerade av anarkism.

Jag förespråkar direktdemokrati. Att få vara med att avgöra i varje enskild fråga som är av det större slaget känns vettigare än att välja ett parti som har åsikter som jag, men också såna jag inte har.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Velon
Tröttnat på systemet? Hur mycket kontakt har gemene man egentligen med "systemet" under sin livstid? Skatten går direkt genom din arbetsgivare och inget du egentligen behöver tänka på och sen har du deklarationen som ska fixas varje år.

Att tröttna på systemet i dagens Sverige är bara ett fånigt resultat av en fördröjd tånorsrevolution.

Man kanske inte har mycket direkt kontakt, men indirekt så är du ändå relativt styrd "ovanifrån" om du funderar en stund. Att det skulle vara en fördröjd tonårsrevolution håller jag inte med om. Däremot strävan mot den "ultimata friheten.

Mvh Magnus

Visa signatur

Asus P5Q Pro - Core2 Duo E8400 3ghz - Kingston 2gb 667mhz DDR2 - Asus 8600GT 512mb - 400gb WD + 1,5tb WD Elements - 22" Samsung Syncmaster - Win7. | Dell Dimension 8400: P4 3,4ghz - 2gb - ATI X300 - 150gb WD - 32" Samsung TV - Win7. | FujitsuSiemens Lifebook S7010D: Centrino 1,7ghz - 1gb - 80gb WD - Win7/Ubuntu. | 3 x Dell Poweredge 2300: 2 X PII400mhz - 512mb - 4 x 36,6gb SCSI PERC.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Velon
Att tröttna på systemet i dagens Sverige är bara ett fånigt resultat av en fördröjd tånorsrevolution.

Eller så har man faktiskt tröttnat på all BS som pågår.
Inte alla uppskattar en gullig yta med absolut inget innehåll under sig, vilket är precis vad vi har idag. En hycklandes skendemokrati där oliktänkande ställs utanför och folket är fienden är ingenting man måste tycka om bara för att alla andra gör det, och det har ingenting med någon tonårsrevolution att göra utan mer med värderingar och vad man anser vara viktigt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Velon
Tröttnat på systemet? Hur mycket kontakt har gemene man egentligen med "systemet" under sin livstid? Skatten går direkt genom din arbetsgivare och inget du egentligen behöver tänka på och sen har du deklarationen som ska fixas varje år.

Att tröttna på systemet i dagens Sverige är bara ett fånigt resultat av en fördröjd tånorsrevolution.

Till topic då, jag sållar mig till den vanligaste åsikten. Att dryga ut lönen med lite "oskyldigt" svartjobb är det inget fel med men man ska fan inte lyfta bidrag sidan om.

Så bara för skatten dras direkt av arbetsgivaren är det inget man behöver bry sig om eller vad? Din arbetsgivare kanske ska avsätta 2000 av din lön för mat du får hemlevererad varje vecka också? Okej om det hela var frivilligt, men nu är ju arbetsgivarna tvugna att betala skatt.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem

Ser inget fel i svartjobb, det är ett av de bättre sätten att förhindra att staten rånar en.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Hedersmedlem

Det känns som om man inte tjänar något i slutändan på att jobba svart. Så jag har valt att jobba vitt. Fick faktiskt välja på ett av de jobb jag har.

Permalänk
Medlem

Har fast jobb, men nu har jag jobbat svart några veckor. På kvällar och helger.

Visa signatur

:: Hell was build for heroes ::

Permalänk
Medlem

Nackdelen med att jobba svart är ju att det blir problematiskt när arbetsgivaren inte vill ge en pengar längre. Har man inget anställningsbevis så är man ju körd. Därför jobbar jag hellre vit, men svart när det gäller bekanta.