Ny digital systemkamera från Sony

Permalänk
Melding Plague

Ny digital systemkamera från Sony

Idag tillkännagav Sony en ny modell i sitt kameraprogram i form av den digitala systemkameran A700. Detta blir den andra modellen i serien som Sony släpper sedan de köpte upp kameratillverkaren Konica Minolta för två år sedan.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Man är sugen att uppgradera ... men jag borde lägga pengar på lite objektiv istället .. hmmm .. men A700an verkar vara en riktigt bra kamera...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Ja, jag håller med. Måste också kolla efter objektiv dock.

Men det är väl nu det är bra att köpa en Nikon D200 eller så.

Tråkigt att den bara är fuktätad. Skulle vilja se en kamera för det priset med riktigt bra vädertätning. Som Pentax kameror.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Några saker:

Citat:

Även bildfrekvensen har förbättrats vilket gör att A700 kan ta upp till 5 bilder per sekund i jpeg-läge ända tills minneskortet är fullt. I raw-format begränsar bufferten seriebildtagningen till maximalt 19 bilder per serie men med oförändrad bildfrekvens.

Bufferten blir full efter 16 bilder i JPEG (XFINE kvalitet), 18 bilder i RAW, 25 bilder i cRAW - men aldrig i JPEG (STD/FINE).

Citat:

Sony har även passat på att finslipa bildstabiliseringen i kameran som nu ska vara tillräckligt kraftfull för att motsvara mellan 2,5 och 4 bländarsteg beroende på objektiv och ljusförhållanden.

Bildstabiliseringens effektivitet kan aldrig mätas i bländarsteg, eftersom skärpedjup mm inte förändras - vilket det gör när bländaröppningens storlek varieras.

Permalänk
Medlem

Ser ut att vara en bra kamera på pappret iaf.

Permalänk
Medlem

Sony for nog det svårt att konkurrera med Canon och Nikon. Priset för A700 ser ut att hamna i närheten av Nikon D300, men på på pappret ser A700 ut att var sämre på nästan alla punkter. Även Canon 40D ser ut att bli bättre på många punkter, men till ett mycket lägre pris än för A700.

Den inbyggda stabiliseringen skulle ju kunna vara en punkt som Sony tog marknadsandelar med, men eftersom de prissatt sin optik så märkligt så blir det snarare en nackdel. Sonys ostabiliserade objektiv är uppåt 50% dyrare än Canon och Nikons stabiliserade motsvarigheter, något som Sony måste ändra på om de vill locka fler än gamla Minolta ägare att köpa sina kameror.

Jämfört med den hälften så dyra Pentax K10D så är det ganska många punkter på A700 som ser sämre ut på pappret.
- Mindre sökare
- Färre korslagda autofokuspunkter (en dubbel på A700 jämfört med 9 på K10D)
- ingen toppdisplay
- Sämre tätning

Visst är det många punkter som A700 är bättre på än K10D, men det känns som A700s grundkonstruktion är något som mer kan jämföras med Canon och Nikons förra generatios kameror som D200 eller 30D. Det känns som om det bara är sensorn och skärmen som tillhör dagen generation hos A700.

Permalänk

Inget som skulle locka mej.. Som det känns just nu kommer jag behålla Canon ett bra tag framöver

Visa signatur

AMD FX 6300 3.5@4.1 OC 4.5 no turbo
Gigabyte GA-970A-DS3P
Ballistix Sport 8GB
R9 280X

Permalänk
Medlem

SSS 4 steps stabilisering på 300mm ( enligt cameralabs tester), du får stabiliserade vidvinklar samt primes, vilket inte finns på nikon system.

Brus nivå som är i vissa fall bättre än Canon 5D enligt cameralabs! Och detta med en beta kamera.

dubbel korspunkts center AF med extra f2.8 sensor. Dvs 5 sensorer i mitten sensorn!! Unikt på marknaden.

vertikalgrepp som är bäst på marknaden (enligt de som testat kameran)

Minolta ergonomi och layout

Ny AF motor som snabbar upp alla fokusering för alla icke ssm objektiv.

New AF Sensor
The A700 features an 11 point focus system with a newly developed Center Double Cross AF sensor, claimed to offer 'the highest precision AD ever in a D-SLR'. The center focus point has two horizontal and two vertical sensors plus a new high precision (horizontal) sensor in the middle. This sensor has a baseline that is about twice as long as earlier AF sensors, enabling in theory, twice the focusing accuracy with lenses with a maximum aperture of F2.8 or larger.

Faster focusing
Sony has also redesigned the focus mechanics, AF algorithm and microprocessor to offer faster AF. The target, apparently, was the fastest AF in any SLR, and to match Minolta's Maxxum 7 film SLR.

http://www.dpreview.com/previews/sonydslra700/

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
SSS 4 steps stabilisering på 300mm ( enligt cameralabs tester), du får stabiliserade vidvinklar samt primes, vilket inte finns på nikon system.

Föredrar IS i objektiven så man får se resultatet i sökaren. IS behövs inte på vidvinkel och primes, de är ljuskänsliga nog och på de kortaste brännvidderna är det helt onödigt med IS i 9 fall av 10.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Brus nivå som är i vissa fall bättre än Canon 5D enligt cameralabs! Och detta med en beta kamera.

Japp sensorn är mycket fin och antagligen i grund samma som sitter i Nikon D300 vilken visade upp imponerande ISO6400-bilder med sin pre-productionkamera. Tror Sony/Nikon har en riktig vinnare i denna sensorn. Bruset på a100 är ju riktigt dåligt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
dubbel korspunkts center AF med extra f2.8 sensor. Dvs 5 sensorer i mitten sensorn!! Unikt på marknaden.

Ja förhoppningsvis har dom skaffat sig en Canonkiller i sitt nya AF-system. Men till Nikons nya heltäckande 51-punkters AF-system med 15 korslagda punkter har nog alla tillverkare en bit att gå.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
vertikalgrepp som är bäst på marknaden (enligt de som testat kameran)

Om det är bättre än alla andras tar jag med en nypa salt. Har själv inte sett någon review som uttryckligen har sagt att det är bättre än motståndarna. Själv tycker jag det ser knäppt ut att inte ha avtrycket högst upp på batterigreppet. Känns nog väldigt annorlunda. Sen är det fruktansvärt fult också Cred dock att de öht har gjort ett grepp, som många saknade till a100. Att de dessutom fått med så många funktioner på greppet är hedrande. Bara Sony och Nikon nu som har funktionsväljare på greppet. Antagligen den viktigaste och bästa nya funktionen på repektive grepp.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Minolta ergonomi och layout

Sony/Minolta har helt klart marknadens bästa ergonomi efter Nikon. Pentax har också lyckats bra med det. T.o.m. bättre än Canon imho. Dock gillar jag inte Sonys val att inte använda en övre LCD.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Ny AF motor som snabbar upp alla fokusering för alla icke ssm objektiv.

En klar förbättring mot a100 här vilket är välkommet.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem

Tråkigt att de inte även lanserar en budgetmodell lik a100 med bättre brusreducering plus _lite_ annat för typ 6000 spänn också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeeq
Tråkigt att de inte även lanserar en budgetmodell lik a100 med bättre brusreducering plus _lite_ annat för typ 6000 spänn också.

Det ryktas att det kommer en A100 MkII A500 ? runt eller efter jul.

Läs mer här om A700an!

http://photoclubalpha.com/2007/09/09/alpha-700-first-impressi...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExE
Några saker:

Bufferten blir full efter 16 bilder i JPEG (XFINE kvalitet), 18 bilder i RAW, 25 bilder i cRAW - men aldrig i JPEG (STD/FINE).

Bildstabiliseringens effektivitet kan aldrig mätas i bländarsteg, eftersom skärpedjup mm inte förändras - vilket det gör när bländaröppningens storlek varieras.

Vad man menar är att man slipper öppna bländaren 2,5 till 4 steg för att kunna använda sig av acceptabel exponeringstid.

Det kan göra skillnad mellan bild eller inte bild vid stillastående motiv.

Permalänk
Medlem

ÄR det mycket förbättringar över D7D? Tycker den börjar kännas lite tung och stor. Ångrar lite att jag inte köpte canon faktiskt... Bildstabilisering är ju nice dock, jag vet dock inte riktigt hur mycket det gör för man slår ju aldrig av den lixom

Visa signatur

...excellent

Permalänk
Medlem

Digital systemkamera? Hmm, måste man ha en dator med sig om man ska ta något kort då?

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem

Vad har A700 som inte N D300 och C 40D har:

# DRO (kan "bracketas" och ställas in i 3 lägen samt 5 olika nivåer)

# SSS Alla objektiv stabiliseras! även sigma och tamron objektiv, du behöver inte lägga 10 000 för ett skarpt normalzoom för att få IS/AS/SSS

# AF , A700 nya motor är tystare och snabbare (snabbare än många SSM/USM, då USM/SSM främst är till för tyst zoom) även cetral AF punkten är bättre än D300 40D då den är av dubbel kross punkts typ + en extra "lång" låg ljus sensor, dvs 5 sensor linjer totalt i mitten punkten.
D300 har antagligen ett generellt bättre AF system dock, med sitt CAM 3000 system.

# Lågt brus vid högt ISO. Canons hittills starkaste fördel. är nu "omkörd" av A700. ISO 3200 brusar lika mycket som ISO 400 på A100n. och upp till ISO 6400.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BurningHeretic
Föredrar IS i objektiven så man får se resultatet i sökaren. IS behövs inte på vidvinkel och primes, de är ljuskänsliga nog och på de kortaste brännvidderna är det helt onödigt med IS i 9 fall av 10.

Japp sensorn är mycket fin och antagligen i grund samma som sitter i Nikon D300 vilken visade upp imponerande ISO6400-bilder med sin pre-productionkamera. Tror Sony/Nikon har en riktig vinnare i denna sensorn. Bruset på a100 är ju riktigt dåligt.

Ja förhoppningsvis har dom skaffat sig en Canonkiller i sitt nya AF-system. Men till Nikons nya heltäckande 51-punkters AF-system med 15 korslagda punkter har nog alla tillverkare en bit att gå.

Om det är bättre än alla andras tar jag med en nypa salt. Har själv inte sett någon review som uttryckligen har sagt att det är bättre än motståndarna. Själv tycker jag det ser knäppt ut att inte ha avtrycket högst upp på batterigreppet. Känns nog väldigt annorlunda. Sen är det fruktansvärt fult också Cred dock att de öht har gjort ett grepp, som många saknade till a100. Att de dessutom fått med så många funktioner på greppet är hedrande. Bara Sony och Nikon nu som har funktionsväljare på greppet. Antagligen den viktigaste och bästa nya funktionen på repektive grepp.

Sony/Minolta har helt klart marknadens bästa ergonomi efter Nikon. Pentax har också lyckats bra med det. T.o.m. bättre än Canon imho. Dock gillar jag inte Sonys val att inte använda en övre LCD.

En klar förbättring mot a100 här vilket är välkommet.

IS/SSS behövs inte på primes? ja så kanske man säger om man inte har det ... SSS + 1.4 bländare + lågt brus vid högt iso gör under för fotografering i befintligt ljus! Alla bilder tas inte mitt på dagen i stekande solljus! Vill man ha garanterat skarpa bilder är IS/SSS är mycket stor fördel.

Angående greppet så kommer det från de fotografer/journalister som provat kameran, förrutom ergonomin då så hra det spegling av alla knappar så man kommer åt samma funktioner lika lätt samt attgreppet och avtryckaren sitter lite längre ner så man balanserar kameran bättre.

Men för min del så är nog ergonomin inte så toppen, då jag har små händer ..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExXo
ÄR det mycket förbättringar över D7D? Tycker den börjar kännas lite tung och stor. Ångrar lite att jag inte köpte canon faktiskt... Bildstabilisering är ju nice dock, jag vet dock inte riktigt hur mycket det gör för man slår ju aldrig av den lixom

A700an är lättare, 690 gram. Allt är förbättrat jmf. mot D7D ...

Man kan ju "klämma" på kameran 21a sep. i SONY centers, iaf i stockholm.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Jo inget hoppas jag är sämre på A700 om man jämför med D7D
Hoppas deras spegelljud är avsevärt förbättrat och mer likt typ canons, min D7D har så jäkla högt och metalliskt spegelljud :/

Visa signatur

...excellent

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExXo
Jo inget hoppas jag är sämre på A700 om man jämför med D7D
Hoppas deras spegelljud är avsevärt förbättrat och mer likt typ canons, min D7D har så jäkla högt och metalliskt spegelljud :/

Japp även det är justerat, om det är bättre med ett lägre dovare ljud är ju subjektivt dock.

Det finns filmer på nätet som du kan beskåda där du hör slutarljudet.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Tycker allmänt det är mycket bättre med dovare ljud, typ om du fotograferar i en kyrka eller liknande så känns det som kameraljudet ekar i hela kyrkan...

Visa signatur

...excellent

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExXo
Tycker allmänt det är mycket bättre med dovare ljud, typ om du fotograferar i en kyrka eller liknande så känns det som kameraljudet ekar i hela kyrkan...

Jag föredrar lite med "kla klonck" ljud, omän inte så högt utan lågt så det inte är störande, men jag säger nejtack till plastigt / burkigt ljud.

Visa signatur

Nätverksnörd