Epileptiska anfall av spel?

Permalänk
Medlem

Epileptiska anfall av spel?

Eftersom det här är ett forum om datorer...så är jag 100% säker att det finns spelberoende personer.

Jag var en gång hos en bekant, hans far är läkare där jag bor. Han berättade att det inte alls är ovanligt där jag bor att föräldrar kommer in med sina barn med epileptiska anfall för att dom har spelat dator för länge. Föräldrarna vaknar mitt i natten av att sonen faller av stolen och ligger och skakar på golvet. Låter inte bra alls. Jag trodde att det var ovanligt i ett så litet samhälle där jag bor...

Har ni fått epileptiska anfall för att ni har spelat för länge, eller känner ni någon som fått det för att ha spelat framför datorn för länge?

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Känner hur många som helst som lirar oavbrutet. Ingen som har epileptiska anfall.
Vart på DH några ggr, aldrig någon som fallit av stolen efter tredje rundan de slaktats och börjat skaka.

Låter som doktorn borde ta en tripp till doktorn, eller presentera lite bevis!

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem

Inte jag, men min brorsa är epeleptiker. Han har fått ett par anfall när han suttit och nött PS2 halva natten

tror det har med flimmret att göra, vid datorn går det bra då han sitter med minst 85 hz vid tv:n så är det väl lägre frekvens, eller är det högre? kommer fan inte ihåg.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det handlar väl inte om hur länge man sitter utan vad som visas på skärmen. Jag har ju hört att vissa blinkande ljus kan framkalla epileptiska anfall.

Visa signatur

|Intel Core i7-5820|Cooler Master Hyper 212 Evo|MSI X99S SLI PLUS|4x Crucial Ballistix Sport 4GB DDR4 2400MHz (16GB)|ASUS RTX 2070 Super 8GB|Samsung 840 EVO 250GB SSD|Samsung 850-series EVO 120GB M.2|Samsung 870 QVO 2TB SSD|Seagate 3TB|Seagate 2TB|Corsair AX 850W (80+ GOLD)|NZXT H440W - Vitt|Acer Predator XB241|Logitech PRO X Superlight|Steelkeys 6G|Windows 10 Pro Svensk x64|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Errek
Känner hur många som helst som lirar oavbrutet. Ingen som har epileptiska anfall.
Vart på DH några ggr, aldrig någon som fallit av stolen efter tredje rundan de slaktats och börjat skaka.

Låter som doktorn borde ta en tripp till doktorn, eller presentera lite bevis!

Det har ju med "hz" på skärmen, en 11 åring kanske inte fattar vad det innebär och struntar i att ställa in högre hz och spelar med 60 hz hela natten.

Man kan få epileptisk anfall av ett lysrör i taket som börjar dö...

Hjärnan kan bli "överbelastad" när den tar in bilder som flimrar för länge.

Tror du inte mig, så googla.

EDIT: Bevis: "Ljud- och ljusfenomen kan också utlösa epilepsianfall."

http://www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp?articleID=6529

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Det har också med trötthet och hur spänd man är. <-- Vad jag har för mig. OBS!

Permalänk
Testpilot

Sen får ju inte alla personer anfall av blinkande lampor och för låg frekvens på skärmarna, olika människor har olika anlag.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

ja man kan få det av spel, men jag känner ingen.
en som jag kände hade epelepsi och fick anfall i vattnet. han drunkade.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Tja det här är igentligen inget som man behöver oroa sig igentligen för, förutom om man vet om att man har problem med just detta, och för dem kan nästan allt trigga dem.

En vanlig person får inte dessa anfall i huvud taget, själv känner jag inte en kotte som har fått det, och det även med efter 50 timmars konstant spelande.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Jo men precis. Det beror ju på om man är epileptiker eller ej.

Permalänk
Medlem

Aldrig hänt för mig och jag har suttit uppe till 07:00 ibland och lirat EverQuest II i 60HZ.
Jag tror den doktorn inbillar sig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hearth
Aldrig hänt för mig och jag har suttit uppe till 07:00 ibland och lirat EverQuest II i 60HZ.
Jag tror den doktorn inbillar sig

Nja, är man epileptiker så kan spel trigga anfall. Det beror mycket på personen ifråga och hur känslig man är. Att doktorn inbillar sig tror jag inte, däremot kanske "späder på" problemet. Kanske bara fått två fall per år men uttalar sig att det låter som fler än så. Sedan att det finns folk som dött av flera dagars, ibland veckor, konstant spelande utan intag av föda... ja det är ju en annan fråga.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk

Men herregud, är det inte NÅGON som har läst första sidan på vilket spel som helsts manual? Öppna första bästa bok och kolla på insidan, första sidan är alltid en varningstext där det står att man inte ska sitta för nära, för länge osv. Folk som är känsliga kan få epileptiska anfall av det de ser.

Permalänk

Jag håller med Arctic Eagle (Hah, dig? Hejsan! Var några år sedan /OT). Det här är ju rent löjligt, det som utlösa dessa epileptiska anfall är i huvudsak snabba blinkningar och liknande, inte låg hz eller att man spelat för länge... Testa själva att titta in i en bildskärm som växlar mellan rött och grönt (eller så) tre gånger per sekund i fem minuter. Även om ni inte får ett anfall av det så känns det inte så bra efteråt... ^^

Denna form av blinkande är givetvis ganska ovanligt i spel, då den här effekten sällan är något man vill ha i sitt spel. Kolla bakom er - hur pass mycket skiljer det sig i färg varje sekund när ni spelar ett actionspel? Man går nästan aldrig från ett helt mörkt till ett helt ljust rum i ett spel.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opatagio
Nja, är man epileptiker så kan spel trigga anfall. Det beror mycket på personen ifråga och hur känslig man är. Att doktorn inbillar sig tror jag inte, däremot kanske "späder på" problemet. Kanske bara fått två fall per år men uttalar sig att det låter som fler än så. Sedan att det finns folk som dött av flera dagars, ibland veckor, konstant spelande utan intag av föda... ja det är ju en annan fråga.

Jag menar de som inte är epileptiker.

Permalänk
Medlem

jag tror det är betydligt vanligare att bli åksjuk i tex FPS-spel än att epileptiker drabbas av ett anfall pga spelet

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hearth
Jag menar de som inte är epileptiker.

Är du inte epileptiker så får du inte epileptiska anfall, precis som att folk utan astma inte får astma-anfall.

Sen finns det ju sätt att framkalla epileptiska anfall hos de utan epilepsi också, men då ska det mycket till och jag har hittills aldrig hört talas om ett enda spel som kan åstakomma detta. Modern elshocks-behandling fungerar genom att man framkallar ett sådant anfall under kontrollerade former, och då får man ju lite hum om att det inte är någonting som är troligt att det lär hända bara genom att sitta framför en skärm. Om läkare måste leda en ström rakt in i huvudet på folk för att få det att hända så lär ju knappast lite flimmer på en skärm räcka till. Om man nu inte har besvär av det i normala fall då.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hearth
Jag menar de som inte är epileptiker.

Jag skulle väl snarast säga som så att om man nu får ett anfall av extremt spelande framför en flimrig skärm (eller vad man nu ska tro) så har det just visat sig att man är epileptiker.

Det är ju inte så att någon vet med sig att de är epileptiker förrän det visat sig (och då är det kanske allra tydligast för omgivningen).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304