Mer information kring GA-X38-DQ6

Permalänk
Melding Plague

Mer information kring GA-X38-DQ6

Vi har tidigare rapporterat om Gigabytes kommande X38-baserade moderkort GA-X38-DQ6. I dagarna har det dykt upp ännu mer information kring detta moderkort.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser riktigt trevligt ut:) Jag skulle också vilja se lite billigare X38 moderkort för ca 1500kr.

Visa signatur

Corsair Graphite 600T||EVGA SN G2 650W||Asus TUF Gaming B550-Plus||AMD Ryzen 5 5600 X||Zalman CNPS9X||Corsair Vengence DDR4 2X8GB 2666MHz||Sapphire Radeon RX 6700XT||WD BLACK SN850 NVMe M.2 500GB

Permalänk

jäklar vad portar på IO plåten. btw har dom skrotat ddr i förmån för qdr eller är det bara ett nytt sätt att räkna?

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av funky_monkey
jäklar vad portar på IO plåten. btw har dom skrotat ddr i förmån för qdr eller är det bara ett nytt sätt att räkna?

Systembussen på Intels desktop-plattform är quad-pumpad sedan 2004 om jag inte minns fel.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av funky_monkey
jäklar vad portar på IO plåten. btw har dom skrotat ddr i förmån för qdr eller är det bara ett nytt sätt att räkna?

Eh? QDR har varit med i leken sedan Intel lanserade Netburst just för att beskriva systembussens effektiva frekvens.

Edit: Plupp, sen som vanligt.

Edit2: Bit-Tech har uppe en preview på GA-X38T-DQ6 . NB-värme/effektutvecklingen verkar inte alls vara så farlig som förhandsspekulationerna påstått.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk

hehe har inte haft intel sen netburst , och har inte bryt mig om att uppdatera mig om det. men nu vet jag det.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

Måste vara lite jobbigt för tillverkarna att släppa "dubbla" kort med ddr2 eller ddr3 stöd just nu. Men ddr3 är lite väl dyrt än så länge. Jag är inte nåt stort fan av Realtek, men har separat ljudkort är och ett Intel pci-express x1 nic så är kan man stänga av det på moderkortet.

Permalänk
Medlem

Detta blir nog mitt sista DDR2 moderkort. ca 2400 kr för det är väll helt ok men inte moderkort för 3000 och uppåt

Visa signatur

Kamera: D800
Optik:Nikkor 24-70mm f/2.8, Nikkor 70-200 f/2.8 VR, Sigma 50mm f/1.4, 500m f/4 VR

Permalänk
Avstängd

Då jag har en "massa" ddr2 minnen så passar detta kort ganska bra se så har det 1333fsb och pcie 2.0 vilket min kära ds3:a inte har.

Fast jag klarar mig nog tills grafikkort som har pcie 2 kommer.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Skall detta kort överklocka bättre än kort med p35 kretsen?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Avstängd

Moderkortet kan spela upp "HD-ljud" tack vare Realtek ALC889A läste jag mig till. Det låter också bra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ampariii
Skall detta kort överklocka bättre än kort med p35 kretsen?

I artikeln kallas p35 som vanlig krets medan x38 ska vara lite vassare.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Synd att F_AUDIO uttaget fortfarande sitter lite avsides.

Visa signatur

E6300 | Thermalright Ultra-120 eXtreme + Noctua 120mm 1200rpm | Gigabyte GA-965P-DS3 | 3GB Corsair XMS2-6400 CL5

Permalänk
Inaktiv

hoppas på de första klockningsresultaten snart.

Permalänk
Medlem

--------------------------------------------------------------------------------------------
The GA-X38-DQ6 with Teaming functionality enabled allows the 2 single connections to act as a single connection for twice the
bandwidth, improving overall throughput with lower CPU utilization.
--------------------------------------------------------------------------------------------

OBS för att Teaming functionality ska fungera måste man ha en switch/router som stöder Teaming vilket är inte så vanligt bland switchar/routrar under 2000kr. finns undantag typ Broadcom Router 's powered by DD-WRT 23/DD-WRT 24 (tredje parts firmware).

OT
//En sak jag saknar på nästan alla dyra moderkort är riktiga LAN chip.

Exempel på bra LAN : Fatal1ty AA8XE 1x Intel PRO /100 & x1 Intel PRO/1000 Gigabit

Visa signatur

|Intel Core 2 Duo E6600 ES 2,40GHz @ x,xxGHz|ASUS Maximus Extreme X38|
|Corsair Dominator TWIN3X2048-1800C7DF DDR3 @ xxxxMHz||ATI Radeon HD 2900 XT @ 850/1000|
|RAID 0 2x Maxtor 6V080E0 80GB SATA2|RAID 0 2x WDC WD1200JD-00GBB0 140GB SATA2|Creative |Audigy2 ZS|LiteOn DVDRW SOHW-1693S|Lian-Li PC-65B|OCZ Powerstream 520W|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simri
--------------------------------------------------------------------------------------------
The GA-X38-DQ6 with Teaming functionality enabled allows the 2 single connections to act as a single connection for twice the
bandwidth, improving overall throughput with lower CPU utilization.
--------------------------------------------------------------------------------------------

OBS för att Teaming functionality ska fungera måste man ha en switch/router som stöder Teaming vilket är inte så vanligt bland switchar/routrar under 2000kr. finns undantag typ Broadcom Router 's powered by DD-WRT 23/DD-WRT 24 (tredje parts firmware).

OT
//En sak jag saknar på nästan alla dyra moderkort är riktiga LAN chip.

Exempel på bra LAN : Fatal1ty AA8XE 1x Intel PRO /100 & x1 Intel PRO/1000 Gigabit

Vad menar du med riktiga LAN-chip?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Gött med 8 SATA portar!

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Måste vara lite jobbigt för tillverkarna att släppa "dubbla" kort med ddr2 eller ddr3 stöd just nu. Men ddr3 är lite väl dyrt än så länge. Jag är inte nåt stort fan av Realtek, men har separat ljudkort är och ett Intel pci-express x1 nic så är kan man stänga av det på moderkortet.

Hellre DDR2 och DDR3-stöd än endast DDR3-stöd. Hade vi haft att göra med gamla Intel hade det med 95% sannolikhet bara funnits DDR3-stöd i de nyaste chipsetkretsarna. Eloge för det.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som är förvånad/irriterad över lösningen för ditskruvningen av nordbryggekylningen: Är det inte riktigt korkat att en gemensam bottenplatta för nordbryggekylningen som sträcker sig under CPUfläkten?

http://www.bit-tech.net/hardware/2007/09/11/preview_gigabyte_...

Nu blir man väl tvungen att byta varenda kylfläns på moderkortet, så fort man vill montera en processorfläkt som kräver modifierad bottenplatta om jag fattat det rätt??

Verkade ju vara riktigt trevlig annars

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Bara PS/2-kontakterna som ska bort, samt P-ATA.

Varför har man en Molex-kontakt på moderkortet?

Snyggare färger får man leta efter!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

är det inte som på det förra att man bara tar bort bottenplattan då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semenra
är det inte som på det förra att man bara tar bort bottenplattan då?

Kolla bittech länken: nordbryggekylningen sitter skruvad i bottenplattan, och bottenplattan sträcker sig under både nordbryggan och cpu:n.
Behöver man ta bort bottenplattan så tar man även bort "fästpunkterna" för skruvarna!
Asch, går väl att svänga ihop nån egen lösning om man är minsta händig antar jag, men känns inte som det skall behövas.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Kolla bittech länken: nordbryggekylningen sitter skruvad i bottenplattan, och bottenplattan sträcker sig under både nordbryggan och cpu:n.
Behöver man ta bort bottenplattan så tar man även bort "fästpunkterna" för skruvarna!
Asch, går väl att svänga ihop nån egen lösning om man är minsta händig antar jag, men känns inte som det skall behövas.

De är ju idiotiskt av dom att göra så, dom måste ju tänka på att alla kanske inte vill använda sej av Intels egna kylare.

Visa signatur

Corsair Graphite 600T||EVGA SN G2 650W||Asus TUF Gaming B550-Plus||AMD Ryzen 5 5600 X||Zalman CNPS9X||Corsair Vengence DDR4 2X8GB 2666MHz||Sapphire Radeon RX 6700XT||WD BLACK SN850 NVMe M.2 500GB

Permalänk
Medlem

Ja det verkar lite skumt. De kan ju skicka med en separat platta för nordbryggan för de som byter till en cpukylare med egen bakplatta.

Citat:

Vad menar du med riktiga LAN-chip?

Samma som jag vill, att de använder bra nic som t.ex. Intels. Det är förstås en kostnadsfråga, men många "deluxe" moderkort verkar använda delar från budgetfirmor som Realtek (imo).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FireFox
Vad menar du med riktiga LAN-chip?

Realtek LAN chip klarar inte full speed i gigabit läge.

Visa signatur

|Intel Core 2 Duo E6600 ES 2,40GHz @ x,xxGHz|ASUS Maximus Extreme X38|
|Corsair Dominator TWIN3X2048-1800C7DF DDR3 @ xxxxMHz||ATI Radeon HD 2900 XT @ 850/1000|
|RAID 0 2x Maxtor 6V080E0 80GB SATA2|RAID 0 2x WDC WD1200JD-00GBB0 140GB SATA2|Creative |Audigy2 ZS|LiteOn DVDRW SOHW-1693S|Lian-Li PC-65B|OCZ Powerstream 520W|

Permalänk
Avstängd

ser inte alls bra ut... crap lan och saknar stöd för ddr3, sicket skämt

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att de mesta vänta nu på den nya X48 Chip med Mobbon.Alla Fall jag.En X35 har jag redan.Mvh.......Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rocket
ser inte alls bra ut... crap lan och saknar stöd för ddr3, sicket skämt

DDR3-stödet får du på GA-X38T-DQ6.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Kolla bittech länken: nordbryggekylningen sitter skruvad i bottenplattan, och bottenplattan sträcker sig under både nordbryggan och cpu:n.
Behöver man ta bort bottenplattan så tar man även bort "fästpunkterna" för skruvarna!
Asch, går väl att svänga ihop nån egen lösning om man är minsta händig antar jag, men känns inte som det skall behövas.

Jag har för mig att man får några muttrar till som man använder när "Crazy cool"-kylaren är borttagen.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Inaktiv

undrar varför det är sämre koppar på detta dq6 då X38 ska vara varmare än p35 (och p35 dq6 har mer kylning)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
undrar varför det är sämre koppar på detta dq6 då X38 ska vara varmare än p35 (och p35 dq6 har mer kylning)

Det var rykten om att X38 skulle vara varm.

I previewen som Tobbe Nukem länkade:
http://www.bit-tech.net/hardware/2007/09/11/preview_gigabyte_...

Citat:

Is X38 really that hot?
Well, no, surprisingly not. We checked the temperature when the system idled on the desktop, during the 2D and 3D testing expecting to see some large temperature differences as the memory controller, front side bus and PCI-Express slots loaded, yet, it sat at a rock solid 52ºC.

That's not even particularly hot, it's mildly toasty at best - the Nvidia nForce 680i SLI SPP typically sits at around 60-65ºC and we'll always remember the DFI ICFX3200T2R/G and the RD600 running at 116ºC. Or could it be just a testament to Gigabyte's heatpipe engineering?

Så det är inte säkert att den är så varm. Eller så har Gigabyte lyckats otroligt bra med sin kylare.