G.Skill släpper snabba ddr3-minnen

Permalänk
Melding Plague

G.Skill släpper snabba ddr3-minnen

Minnestillverkaren G.Skill har idag släppt nya ddr3-moduler med en frekvens om 1600 megahertz vilket är den högsta specifierade frekvensen för ddr3-minnen av standardiseringsorganet Jedec.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag har hört rykten om att DDR-3 inte är särskilt stabilt än, så är det verkligen någon idé att släppa såna här produkter då? Visst är det bra med utveckling, men jag förknippar prestanda med stabilitet.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

ekner: inte ens en överklockad quad drar nytta av minnen snabbare än ddr2 standarden ännu.. så om nått år då tekniken är mogen så finns behovet

Visa signatur
Permalänk
Medlem

G.Skill fanclub är här

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Jag har hört rykten om att DDR-3 inte är särskilt stabilt än, så är det verkligen någon idé att släppa såna här produkter då? Visst är det bra med utveckling, men jag förknippar prestanda med stabilitet.

Nej, dem är inte precis perfekta än och latensen är fortfarande för hög för att kunna prestera "mycket" bättre än DDR2. Dem snabbaste DDR3 minnena just nu har väl 7-7-7-20 och som bäst och körs i 1800mhz(?), medans de snabbaste DDR2 minnena ligger på 5-5-5-15 i 1200mhz(?) och kostar väl en 4000:- mindre än DDR3. Så just nu så ligger DDR2 fortfarande på topp, inte bara prestandamässigt men också när det kommer till priserna.

Sen vill jag bara skrika ut något jag har suttit och tänkt på de senaste dagarna; Det är bra med framsteg inom datortekniken, men f*n, det går lite väl fort nu tycker jag! Splitterny hårdvara räknas som gammal efter 1 månad idag och vad finns det för program och spel som kan dra nytta av det här egentligen(?) Nu finns det quad-core processorer och snart till-och-med processorer med 8 kärnor! Det finns knappt program eller spel som kan dra nytta av en hederlig dual-core just nu så vad ska man med 8 kärnor till(?!), världen börjar bli jäkligt konstig! Inte någon som håller med mig om det här? DAMN är det enda jag får fram! WAAAAAAH

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som inte fattar vad allt gnällande på höga latenser går ut på.

Om man dubblar latenserna och dubblar frekvensen blir ju fördröjningen densamma fast man har dubbel bandbredd. Latenserna är ju ingen tidsenhet utan antalat cykler innan dom "gör något" (?)

Tex. Mina 400 mhz (800 ddr) ddr2 minnen har latenser på 5-5-5-12. Om man dubblar allt så blir det 800 mhz (1600 ddr) och latenser på 10-10-10-24. I princip alla ddr3 minnen har ju lägre frekvebser än så vilket borde betyda att latenserna är bättre än ddr2 minnen. Eller är jag helt ute å snurrar.
Om jag har fel så borde det ju vara en stor skillnad mot ddr och ddr2 eftersom ddr har hälften så höga latencer som ddr2?

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Har också funderat på om jag har fel om latenserna då folk fortfarande klagar på att dom är höga.

Dessa minnen (1600MHz, 7-7-7-18) bör ju ha samma latenser som 1200MHz, 5,25-5,25-5,25-13,5 plus den högre frevensen.

Står förresten inget om spänningen. Är den äntligen "normal"?

Permalänk

..deras 1333MHz modell ger de enligt standarden givna 1.65volt..bra!

..denna 1600MHz modell har de slängt på 1.95 volt...skräp!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zpiritual
Är det bara jag som inte fattar vad allt gnällande på höga latenser går ut på.

Om man dubblar latenserna och dubblar frekvensen blir ju fördröjningen densamma fast man har dubbel bandbredd. Latenserna är ju ingen tidsenhet utan antalat cykler innan dom "gör något" (?)

Tex. Mina 400 mhz (800 ddr) ddr2 minnen har latenser på 5-5-5-12. Om man dubblar allt så blir det 800 mhz (1600 ddr) och latenser på 10-10-10-24. I princip alla ddr3 minnen har ju lägre frekvebser än så vilket borde betyda att latenserna är bättre än ddr2 minnen. Eller är jag helt ute å snurrar.
Om jag har fel så borde det ju vara en stor skillnad mot ddr och ddr2 eftersom ddr har hälften så höga latencer som ddr2?

Ne du fattar det precis, detta är höga latenser "siffermässigt" Men eftersom minnena är snabbare så är dom ändå lägre i praktiken än många ddr2 tex.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Vad bra. Det kändes lite märkligt att alla klagade på höga latenser medans man själv tyckte dom var grymma. Ytterliggare ett ok har lyfts från mina axlar

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

aldrig mer G.Skill.... inte sedan dom levererade en så kass batch till mig att jag inte kunde överklocka dom...