Permalänk

Spelkrav för Crysis

Hittade detta:

Minimikraven är satta till Windows XP, 1 gigabyte arbetsminne, Intel P4 3,0 gigahertz eller AMD Athlon 3200+, samt Nvidia Geforce 6800 eller ATI Radeon x1650.
De rekommenderade systemkraven är Windows Vista tillsammans med ett Directx10-kompatibelt grafikkort, minst Nvidia Geforce 8800 eller ATI Radeon HD2900, 2 gigabyte arbetsminne samt en Intel Core 2 Duo E6600 eller AMD Athlon 64 X2 5400+ processor.

Jäklar. Då duger inte min dator till det i alla fall

Det är förståss endast testversionen men endå

Källa: http://mikrodatorn.idg.se/2.1030/1.120752

GL HF

Permalänk
Medlem

Antagligen kommer min burk då att kunna köra medel med gott resultat får man hoppas. Nåja, om 11 dagar så får vi alla veta hur mycket Crysis gillar ens dator, så det är bara att vänta och se.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk

Håller med Save, bara vänta och se.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Bara ja som kanske fått för mig att det är såhär, men ändå lika bra o fråga.

När speltilverkare gör spel, så specifiserar dom sig inte liksom på en viss grafiktillverkare?

Som liksom lost planet där det står nvidia när man startar, ja har då fått för mig om att spelet flyter på bättre med nvidia kor. Är det så?

Och om så är fallet vilken tillverkare har crysis gjorts för?

Permalänk
Avstängd

Det känns väl som väntade systemkrav. Varje gång det släpps något nytt grafiskt hett spel så måste du ha en det absolut bästa om du vill spela på högsta (i vissa fall räcker knappt det).

Jag har för mig att det inte fanns hårdavara för att spela Doom 3 på högsta när det släpptes.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GreeM
Bara ja som kanske fått för mig att det är såhär, men ändå lika bra o fråga.

När speltilverkare gör spel, så specifiserar dom sig inte liksom på en viss grafiktillverkare?

Som liksom lost planet där det står nvidia när man startar, ja har då fått för mig om att spelet flyter på bättre med nvidia kor. Är det så?

Och om så är fallet vilken tillverkare har crysis gjorts för?

Det krävs ibland lite specialkod för korten beroende på korttillverkare, så vissa saker kan hända att de inte ser riktigt likadana ut. Men utvecklare idag är kloka nog att inte begränsa sig till en viss tillverkare, så därför finns det inte så stora skillnader. En vanlig skillnad är att shaders kan bete sig lite olika beroende på kort, en annan är skuggor.

Ofta så är det väl för att det är en Nvidia-certifierad utvecklare som de har med den där Nvidiajingeln, men skillnaderna är inte stora mellan korten och näst intill inte märkbara - om utvecklaren har gjort sitt jobb.

Crysis har med en Nvidia-logga när det startar upp förresten, eftersom du undrade.
De har även en "optimerad för intel"-logga för den som är intresserad.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Det krävs ibland lite specialkod för korten beroende på korttillverkare, så vissa saker kan hända att de inte ser riktigt likadana ut. Men utvecklare idag är kloka nog att inte begränsa sig till en viss tillverkare, så därför finns det inte så stora skillnader. En vanlig skillnad är att shaders kan bete sig lite olika beroende på kort, en annan är skuggor.

Ofta så är det väl för att det är en Nvidia-certifierad utvecklare som de har med den där Nvidiajingeln, men skillnaderna är inte stora mellan korten och näst intill inte märkbara - om utvecklaren har gjort sitt jobb.

Crysis har med en Nvidia-logga när det startar upp förresten, eftersom du undrade.
De har även en "optimerad för intel"-logga för den som är intresserad.

Okej, tack för svaret. Då vet man det då.:D

Permalänk
Medlem

"minst Nvidia Geforce 8800", ehm...om det kräver minst 8800, vad ska man ha för att det ska flyta ordentligt då?
Ganska dålig formulering.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
"minst Nvidia Geforce 8800", ehm...om det kräver minst 8800, vad ska man ha för att det ska flyta ordentligt då?
Ganska dålig formulering.

Eftersom dom bara skriver 8800 kan man utgå från att de syftar på GTS. Alltså blir det bättre med ett GTX, ULTRA, eller något av dem i SLI.

Permalänk
Medlem

förstår inte riktigt var han har fått de specsen ifrån.

Incrysis har ju en tävling i sammarbete med Crytek intel och nvidia som skall sluta iom att systemkraven släpps.

och den tävligen är ju fortfarande pågående......

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

HAHAHA, jag kommer kanske kunna starta upp spelet?, eventuellt se spelet i bildform:P:D

Permalänk
Medlem

Jag klarar mig garanterat galant om än inte på högsta. Fast... Hmmm... två GTS i SLI för ögondgodisets skull?

ÄH! Tar det beslutet 16 november!

Permalänk
Medlem

Tror jag kommer klara mig hyffsat i alla fall, återstår att se Btw, lästa någonstans att man kan köra DX10 på XP, orkar inte köra Vista.. Är detta sant?

Permalänk
Medlem

När släpps spelet? Gamespot säger 16 november. Kan man lita på detta?

Visa signatur

Det var High noon. Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät.
-haxorn

Permalänk
Medlem

Det där är systemkraven för betan och inte fullversionen! Tänk på det..

Spelet släpps 16 November.. och ja det är officiellt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackeShan
Det där är systemkraven för betan och inte fullversionen! Tänk på det..

Spelet släpps 16 November.. och ja det är officiellt.

Dvs att den kommer kräva mindre vid full release eller? Med tanke på optimering?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karim
Dvs att den kommer kräva mindre vid full release eller? Med tanke på optimering?

Precis.

Permalänk

Var det inte tänkt att Crysis skulle stödja SM 2.0 hårdvara? Dvs. GeForce FX-serien, R300-korten och R400 baserade kort.

Fyfan vad nedrigt om de har slopat SM 2.0 stöd Jag hinner inte fixa nytt grafikkort innan Crysis

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bazooka91
Var det inte tänkt att Crysis skulle stödja SM 2.0 hårdvara? Dvs. GeForce FX-serien, R300-korten och R400 baserade kort.

Fyfan vad nedrigt om de har slopat SM 2.0 stöd Jag hinner inte fixa nytt grafikkort innan Crysis

SM 2.0 är ju antikt, har du ett kort som inte stödjer det så lär du ha allvarliga problem med att spela det ändå även om det skulle stödja SM 2.0 eftersom de kort som inte gör det är på tok för dåliga numera.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karim
Tror jag kommer klara mig hyffsat i alla fall, återstår att se Btw, lästa någonstans att man kan köra DX10 på XP, orkar inte köra Vista.. Är detta sant?

du läste nog om The Alky Project,
förhoppningsvis kommer det att gå att köra dx10 i xp på alla spel som stödjer dx10 vid slutet 2007 / början av 2008.
(det är deras kommentar som jobbar med projektet)

http://www.fallingleafsystems.com/compatibility/

( om det det inte kommer att funka så döper jag om projektet personligen till The Alkis Project )

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
SM 2.0 är ju antikt, har du ett kort som inte stödjer det så lär du ha allvarliga problem med att spela det ändå även om det skulle stödja SM 2.0 eftersom de kort som inte gör det är på tok för dåliga numera.

Men snälla lilla du; har du hört talas om skalbarhet?

Dessutom ska UT3 stödja SM 2.0 hårdvara enligt den här sidan: http://unreal.freakygaming.com/pc/action/unreal_tournament_3/...

Ett påstående från Epic så sent som maj i år:

"Additionally, we also support shader 2.0 graphics hardware, with only a few technical limitations."

Vad är problemet? Kan Epic implementera stöd i sin motor (Unreal Engine 3) så borde ju det inte vara några problem för Crytek.

Från Crysisonline:

"Here is a list of confirmed information...

* Crysis will run on both DX9 & DX10 as well as Windows XP and Windows Vista.

* A graphics card that supports Shader Model 2 or higher is required.

* CryEngine2 is estimated to scale back 2 years, and scale ahead 1.5 years.

* A single 7800GTX will run the game quite well on fairly high settings according to Crysis Art Director, Michael Khaimzon.

* Jack Mamais of Crytek said in an exclusive Crysis-Online interview that his X1900XT runs the game very well at reasonably high settings ( still unoptmized ).

* Crysis will dynamically utilize all processing threads available. Meaning quad-core processors will be supported."

Av ovanstånde citat är just påståendena "CryEngine2 is estimated to scale back 2 years, and scale ahead 1.5 years." och "A graphics card that supports Shader Model 2 or higher is required." intressanta.

Men aningen föreklad geometri och nerskalade versioner av diverse shaders borde det inte vara en omöjlighet.

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk

Jippie borde kunna få spelet att flyta på bra på medium-high verkar det som. Dock skall man köpa ännu bättre minnen, processor och sådant i framtiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GreeM
Bara ja som kanske fått för mig att det är såhär, men ändå lika bra o fråga.

När speltilverkare gör spel, så specifiserar dom sig inte liksom på en viss grafiktillverkare?

Som liksom lost planet där det står nvidia när man startar, ja har då fått för mig om att spelet flyter på bättre med nvidia kor. Är det så?

Och om så är fallet vilken tillverkare har crysis gjorts för?

Nvidia

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk

Värt att nämna kan ju vara att Crysis har hyrt in ett X antal Nvidia ingengörer. Sedan vad det innebär vet jag inte *gäsp*.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Überoptimering för 8-serien.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bazooka91
Men snälla lilla du; har du hört talas om skalbarhet?

Dessutom ska UT3 stödja SM 2.0 hårdvara enligt den här sidan: http://unreal.freakygaming.com/pc/action/unreal_tournament_3/...

Ett påstående från Epic så sent som maj i år:

"Additionally, we also support shader 2.0 graphics hardware, with only a few technical limitations."

Vad är problemet? Kan Epic implementera stöd i sin motor (Unreal Engine 3) så borde ju det inte vara några problem för Crytek.

Från Crysisonline:

"Here is a list of confirmed information...

* Crysis will run on both DX9 & DX10 as well as Windows XP and Windows Vista.

* A graphics card that supports Shader Model 2 or higher is required.

* CryEngine2 is estimated to scale back 2 years, and scale ahead 1.5 years.

* A single 7800GTX will run the game quite well on fairly high settings according to Crysis Art Director, Michael Khaimzon.

* Jack Mamais of Crytek said in an exclusive Crysis-Online interview that his X1900XT runs the game very well at reasonably high settings ( still unoptmized ).

* Crysis will dynamically utilize all processing threads available. Meaning quad-core processors will be supported."

Av ovanstånde citat är just påståendena "CryEngine2 is estimated to scale back 2 years, and scale ahead 1.5 years." och "A graphics card that supports Shader Model 2 or higher is required." intressanta.

Men aningen föreklad geometri och nerskalade versioner av diverse shaders borde det inte vara en omöjlighet.

"CryEngine2 is estimated to scale back 2 years", intressant!
Säg mig? När kom Geforce FX ut? Inte sjutton var det för två år sen, inte.

För övrigt, bara för att en motor stödjer en underlägsen form av grafikrendering av något slag (UE3) så betyder det inte att spelen gör det. Bioshock, som är baserat på UE3, stödjer inte Geforce Aristotle-kort, eller Geforce Geesus för den delen.

Finns ingenting som säger att det här spelet måste stödja SM 2,0 bara för att du tycker att motorn borde kunna stödja så urgammal hårdvara. De kan inte gå hur långt tillbaka som helst i utvecklingen när de gör ett spel, annars skulle de bli tvungna att se till att Geforce 1&2 är full spelbara, vilket är en rent ut sagt löjlig tanke.

Som sagt, även om spelet hade stöd för SM 2,0 så skulle du inte kunna köra det ens med sämsta inställningarna på ett Geforce FX eftersom det kortet helt enkelt är för dåligt numera!

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem

optimering optimering och optimering!

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ibrgha88
HAHAHA, jag kommer kanske kunna starta upp spelet?, eventuellt se spelet i bildform:P:D

Ett litet ex från UT3:
As I clarified in a seperate e-mail with Mark Rein, we have some misunderstanding in the term "minimum specs". We mean "minimum specs for high in game detail" which is not the same as bare "minimum specs" so that the game runs at all.

Alltså, ja tror nog du kommer kunna spela spelet, dock inte på höga inställningar?
Men som sagt, vi lär ser huruvida bra datorkomponenter vi kommer att behöva för o va nöjda

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
"CryEngine2 is estimated to scale back 2 years", intressant!
Säg mig? När kom Geforce FX ut? Inte sjutton var det för två år sen, inte.

För övrigt, bara för att en motor stödjer en underlägsen form av grafikrendering av något slag (UE3) så betyder det inte att spelen gör det. Bioshock, som är baserat på UE3, stödjer inte Geforce Aristotle-kort, eller Geforce Geesus för den delen.

Finns ingenting som säger att det här spelet måste stödja SM 2,0 bara för att du tycker att motorn borde kunna stödja så urgammal hårdvara. De kan inte gå hur långt tillbaka som helst i utvecklingen när de gör ett spel, annars skulle de bli tvungna att se till att Geforce 1&2 är full spelbara, vilket är en rent ut sagt löjlig tanke.

Som sagt, även om spelet hade stöd för SM 2,0 så skulle du inte kunna köra det ens med sämsta inställningarna på ett Geforce FX eftersom det kortet helt enkelt är för dåligt numera!

Vem har sagt att jag vill spela på ett FX-kort? FX suger så hårt det bara går!

Därmot ska nog ett kort i X800-serien kunna sparka igång det i låga inställningar utan större problem

Jag har aldrig sagt att jag vill att alla spel ska kunna spelas på kort som kom ut för mer än tre år sedan.

Jag vet att bioshock inte stöder SM2.0, men det beror nog mer på lathet från 2Ks sida då moden Shadershock (som kommit ganska långt) har gjort det möjligt att spela spelet på kort så gamla som FX-serien och kort baserade på R300.

X800 kom ut för två år sedan om jag inte missminner mig. Dessutom så verkar det som du ignorerade mitt citat "A graphics card that supports Shader Model 2 or higher is required.".

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bazooka91
Vem har sagt att jag vill spela på ett FX-kort? FX suger så hårt det bara går!

Därmot ska nog ett kort i X800-serien kunna sparka igång det i låga inställningar utan större problem

Det är väl bara att inse att du satsade på fel häst när du köpte ett X800-kort, jag fick själv samma problem när jag satsade på FX istället för ett kort i samma prisklass från ATI. Man kan inte ha tur jämt så är det tyvärr i datorvärlden. Jag känner exempelvis nu i efterhand att jag kanske skulle satsat på en X2-processor istället för den jag köpte men inte klagar jag på speltillverkarna för att dom inte optimerar spelen för enkelkärniga processorer.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]