Nytt datorbygge - vad behövs i kabelorganiseringsväg?

Permalänk
Medlem

Nytt datorbygge - vad behövs i kabelorganiseringsväg?

Delarna till nya datorn kommer i veckan och eftersom det är första gången jag bygger själv (mer än enstaka uppgraderingar) så är jag inte helt säker på det här med snygg kabeldragning.

Chassit blir ett P180b men ett nytt vilket betyder att det i princip är ett P182 med P180b-färg. Då drar man ju sladdarna bakom moderkortsplåten vilket gör allt rent och snyggt.

Men jag behöver ju i alla fall lite saker att hålla ihop kablarna med. Buntband tänkte jag. Clas Ohlson har 100-pack i olika längder för småpengar. Bundbandshållare är nog bra att ha. Spiralband tänkte jag också.

Är det något mer?

Permalänk

Buntband i ett sådant genomtänkt chassi bör do komma långt emd, kanske något att fixera exempel lösa kablar (Sata, Molex etc) längs chassiväggen ?

Permalänk

eltejp brukar jag ha får att hålla fast kablarna bakom moderkortsplåten, sen är det bara tid och tålamod.

Permalänk
Medlem

För att hålla fast bundbanden tänkte jag mig en sådan hållare:

Den är självhäftande på baksidan så det ska inte vara några problem.

Sen tar jag då spiralband runt stora samlingar kablar som hör ihop:

Och för långa kablar snurrar jag några varv runt en skruvmejsel så att dom blir till spiraler.

Bra plan?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

japp, det borde funka finfint.
självklart tror jag alla vill se hur bygget blev

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
japp, det borde funka finfint.
självklart tror jag alla vill se hur bygget blev

Vad bra. Då ska jag springa iväg och köpa.

Ska försöka ha kameran framme.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johlin2
Vad bra. Då ska jag springa iväg och köpa.

Ska försöka ha kameran framme.

:thumbup:

försök att dra så många kablar som möjligt på baksidan om du kan det
eller på "baksidan" av HDDstället.. borde la funka

Permalänk
Medlem

Bara så du vet så följer det med massor av buntband med P180-chassit, och det finns hållare för dem på baksidan av moderkortsplåten.

Permalänk
Medlem

En häftig grej man skulle kunna göra är att få in alla kablar i dush slang. På Clas ohlsson finns det många olika sorter ex. Artikelnummer 30-8494.

Lycka till

Visa signatur

*L_A_N_N_Z_Y*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Bara så du vet så följer det med massor av buntband med P180-chassit, och det finns hållare för dem på baksidan av moderkortsplåten.

Jodå. Nu gör jag.

Men jag tänkte köpa ändå för säkerhets skull. Lär ju inte ens bli över en hundring med det jag ska köpa.
Köper jag så får jag lite mer flexibilitet och kan placera dom var jag vill.

Hur långa buntband ska jag köpa? Finns ju allt från 10cm långa till nästan det dubbla. Tänkte mig runt 15 eller något, är dom för långa är det ju bara att stänga dom mer.

Permalänk

tror 15cm räcker gott och väl