AMD släpper gpu-specifikationer fria

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dyluck
Ofta går alla nya coola effekter att använda i OpenGL via extensions innan en ny DirectX standard kommit.
OpenGL fungerar på flera plattformar än Windows.
OpenGL kan via Mesa rendera effekter som kortet inte ens stöder via software.

Bara att hoppas på maktskifte nu, migrationen till Vista har varit så dårlig(doc. tycker jag Vista är det första bra OS de spottat ut).
Dessutom börjar ju Apple få bättre fotfäste, så då lär vi Linux-fantaster få glida bakom på ett gyllene bananskal ^^.

Om de är så pass flexibelt, varför använder speltillverkarna dx? Jag har svårt att tro att microsoft går ut och betalar 95% av alla speltillverkarna att köra med dx? Något måste det vara.. lättare att koda i? Inte lika resurskrävande?

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Avstängd

Hoppas att Creative gör samma sak med drivrutinen för X-FI ljudkorten

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

När AMD har släppt fullständiga 3D specar till alla sina "moderna" grafikkort, då kommer jag bli imponerad.
Det är där som svårigheterna ligger, inte i 2D.
Plus att dom har släppt info till R600 serien inget annat.
Ja, jag vet att jag är gnällig men det är en fis i rymden att fåtill stabila 2D drivrutiner i förhållande till 3D.
Och det är i 3D delen som dom "fula" knepen finns.

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Avstängd

Nu sitter Intel med sin polare nVIDIA i en bunker och muttrar

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoCc
Om de är så pass flexibelt, varför använder speltillverkarna dx? Jag har svårt att tro att microsoft går ut och betalar 95% av alla speltillverkarna att köra med dx? Något måste det vara.. lättare att koda i? Inte lika resurskrävande?

1. Windows dominerar
2. Halvtaskiga open-gl drivrutiner
3. Xbox360 använder dx9

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Jim
Förlåt min saklighet och krav på statistiska argument, men vad har huvudvärk att göra med directx? Ibland blir jag förvånad över detta forum.

Hahah bästa kommentaren på länge. Jag har sedan länge slutat läsa kommentarerna för att det finns vettigt innehåll i dem. Nu är det bara rent underhållningsvärde och flamewars som lockar.

"Hur fan kan du säga att boxter moter är bättre än wankel motor?" Du e ju fan helt dum i huvudet. Alla vet ju att det är tvärt om."

Visa signatur

Mina 3dkort:
Voodoo Graphics > Voodoo2 > Voodo2 SLI >Riva TNT > TNT 2 Ultra > Matrox G400 Max > GF 2 Mx > GF4 Ti4200 > GF 6600GT > GF 6800GT > GF 8800GTS > Radeon 5850 > GF GTX 670 > RTX 2070 > AMD RX 6800

Permalänk

HAAAAAAAALLELUJAAA! Vilken otroligt glädjande nyhet!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
ja men microsoft mutar ju spelföretag och fula trick etc, vilket inte unix grejer kan motverka. men det skulle vara bra om fler spelföretag som id gick mot strömmen. John carmack har fortfarande lite vett i hjärnan.

Det är lätt att tro, men i själva verket så är Carmac en riktig DirectX fanboy. Om jag inte fått saken om bakfoten så utvecklar både Epic och ID sina spel för DirectX. Sen hur de in någpn snubbe som kan detta med linux och opengl och får sitta och mappa om alla directX anrop till OpenGL (för att det skall funka i linux, windowsversionen kör fortfarande DirectX). Förstår inte varför man gör på detta vis (någon kan kanske upplysa mig?). Känns som att det skulle vara lättare att skriva spelet endast för OpenGl. Iaf när det gällde tex. UT 2003/2004 som man väl ändå aldrig släppte till xbox?

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Avstängd

Intressant att så många duktiga spelprogrammerare finns på Swec, en del verkar ju veta allt om t.ex OpenGL och hur mycket lättare det är att programmera i det jämfört med DX.. Undrans vilken Swecmedlem som släpper första spelet nu då när AMD/ATI släppt GPU-specs.
:-S

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Ingen kan ju bli ledsen över detta beslut.

Permalänk
Medlem

Detta är mycket bra, så småningom kan även andra operativsystem som AROS nu göra bra drivrutiner. ( www.aros.org )

Permalänk
Medlem

Helt lysande! Hoppas nvidia hakar på i sinom tid också. Med tanke på hur mycket krångel det kan visa sig vara med drivrutiner ibland så mår nog den branchen bra av lite konkurrens.

Visa signatur

Gigabyte GA-P35-DS4 | Intel Core2Duo E4400 2.0Ghz@2.9Ghz (8*370) | 3GB Corsair XMS2-6400 | Geforce 8800GT@ 771/1890/1080 (max)| 3dMark06 score: 11 990p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoCc
Om de är så pass flexibelt, varför använder speltillverkarna dx? Jag har svårt att tro att microsoft går ut och betalar 95% av alla speltillverkarna att köra med dx? Något måste det vara.. lättare att koda i? Inte lika resurskrävande?

Du är bra naiv om du tror att den bästa produkten alltid är den som används flitigast...

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
HAAAAAAAALLELUJAAA! Vilken otroligt glädjande nyhet!!

Det är lätt att tro, men i själva verket så är Carmac en riktig DirectX fanboy. Om jag inte fått saken om bakfoten så utvecklar både Epic och ID sina spel för DirectX. Sen hur de in någpn snubbe som kan detta med linux och opengl och får sitta och mappa om alla directX anrop till OpenGL (för att det skall funka i linux, windowsversionen kör fortfarande DirectX). Förstår inte varför man gör på detta vis (någon kan kanske upplysa mig?). Känns som att det skulle vara lättare att skriva spelet endast för OpenGl. Iaf när det gällde tex. UT 2003/2004 som man väl ändå aldrig släppte till xbox?

jasså carmack är fuling det också!! trodde han var tillräckligt smart för att se att open source/gl unix etc är framtiden, men girigheten har väl tagit över...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
Du är bra naiv om du tror att den bästa produkten alltid är den som används flitigast...

Jag känner mig ganska neutralt inställd, vill bara ha fakta framför mig, har inte sagt att directx är bättre, utan att jag tror det är det tackvare det faktum att det används mycket mer, och har lyckats klämma fram många fler och bättre spelmotorer.. och jag menar jag kan ju inte utgå från så mycket mer än det eller hur?

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
jasså carmack är fuling det också!! trodde han var tillräckligt smart för att se att open source/gl unix etc är framtiden, men girigheten har väl tagit över...

Ja, han börjar väl bli gammal. Har för mig att han även uttryckt sig negativt över multicoreprocessorer kärnor pga. den extra komplexitet man introducerar på programmeringsnivå (lustigt att tex. Quake 4 är ett av de spelen som utyttjar dualcore absolut mest effektivt!?). Antar att det också är därför han gillar DirectX, för att det blir "enklast så".

Men han är ju verkligen en motsägelsernas man.

På wikipedia kan man läsa att:

Citat:

Carmack is a well-known advocate of open source software, and has repeatedly voiced his opposition to software patents, which he equates to "mugging someone".[3] He has also contributed to open source projects, such as starting the initial port of the X Window System to Mac OS X Server and working to improve the OpenGL drivers for Linux through the Utah GLX project.

Carmack released the source code for Wolfenstein 3D in 1995 and the Doom source code in 1997. When the source code to Quake was leaked and circulated among the Quake community underground in 1996, a programmer unaffiliated with id Software used it to port Quake to Linux, and subsequently sent the patches to Carmack. Instead of pursuing legal action, id Software, at Carmack's behest, used the patches as the foundation for a company-sanctioned Linux port. id Software has since publicly released the source code to Quake, Quake 2 and most recently Quake 3, all under the GNU General Public License (GPL). The Doom source code was also re-released under the GPL in 1999.

Carmack is also noted for his generous contributions to charities and gaming communities. Some of the recipients of Carmack's charitable contributions include his former high school, promoters of open source software, opponents of software patents, and game enthusiasts. In 1997 he gave away one of his Ferraris (a 328 model) as a prize to Dennis Fong, the winner of the Quake "Red Annihilation" tournament.

Så att klaga på Carmack för att han gillar DirectX är väl egentligen lite petigt då han säker är en av dem som betytt mest för spelmarknaden för linux.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoCc
Förstår dock inte varför folk vill se OpenGL över directx, visst OpenGL funkar till linux, men det känns som directx är hästlängder före?

DirectX kanske ligger hästlängder före när det gäller användare men knappast kvalitet

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dixon
När AMD har släppt fullständiga 3D specar till alla sina "moderna" grafikkort, då kommer jag bli imponerad.
Det är där som svårigheterna ligger, inte i 2D.
Plus att dom har släppt info till R600 serien inget annat.
Ja, jag vet att jag är gnällig men det är en fis i rymden att fåtill stabila 2D drivrutiner i förhållande till 3D.
Och det är i 3D delen som dom "fula" knepen finns.

Exakt. Mycket hurrande för i princip ingenting. Inget att se här, gå vidare.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
DirectX kanske ligger hästlängder före när det gäller användare men knappast kvalitet

Men kan folk lägga fram något som helst bevis, fakta eller liknande som stöder era teorier? Jag menar.. jag kommer ju knappast ändra mig för att ni hävdar att det är bättre

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razor1394
Exakt. Mycket hurrande för i princip ingenting. Inget att se här, gå vidare.

Ahh, det var som tusan.. Ett pr-trick helt enkelt :/

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

DAAMIT

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Geeks
SweClockers

Hela grejen med att AMD släppar spec och drivare fria är väl att communityn ska kunna fixa med 3d-supporten, så jag är rätt säker på att det kommer.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Ja, han börjar väl bli gammal. Har för mig att han även uttryckt sig negativt över multicoreprocessorer kärnor pga. den extra komplexitet man introducerar på programmeringsnivå (lustigt att tex. Quake 4 är ett av de spelen som utyttjar dualcore absolut mest effektivt!?). Antar att det också är därför han gillar DirectX, för att det blir "enklast så".
[...]

Det där känner jag inte igen från Carmack (men säger inte att det inte är sant).
Själv vill jag minnas att Gabe Newell på valve har sagt så i samband med någon intervju om multi-trådning (på anandtech?). Det handlade nog om next-gen konsolerna (xbox360 och ps3).
Kan noteras att (om jag minns rätt) så snackade Tim Sweeney från Epic om hur svårt det också var men de höll på och kodade redan då på multitrådning. De gnällde inte som Newell...

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
DirectX kanske ligger hästlängder före när det gäller användare men knappast kvalitet

Hur menar du? OpenGL funkar på både linux och i windows, DirectX bara i windows. Då är det väl ändå OpenGL som har användarövertaget, eller hur?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Det där känner jag inte igen från Carmack (men säger inte att det inte är sant).
Själv vill jag minnas att Gabe Newell på valve har sagt så i samband med någon intervju om multi-trådning (på anandtech?). Det handlade nog om next-gen konsolerna (xbox360 och ps3).
Kan noteras att (om jag minns rätt) så snackade Tim Sweeney från Epic om hur svårt det också var men de höll på och kodade redan då på multitrådning. De gnällde inte som Newell...

Hmm.. Jag är relativt säker på att jag läste det i någon sammanhang, men kan hända att jag övertolkade saken. Kan ju tex. haft något att göra med någon speciellt meckig multicorevariant så som cell tex.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vovven
Hur menar du? OpenGL funkar på både linux och i windows, DirectX bara i windows. Då är det väl ändå OpenGL som har användarövertaget, eller hur?

Nej, det är ganska få titlar nuförtiden som är baserat på OpenGL, CS, source, quake, doom och quake wars är de enda jag kan komma på just nu.. och då är det bara 2 företag som står för de titlarna

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoCc
Nej, det är ganska få titlar nuförtiden som är baserat på OpenGL, CS, source, quake, doom och quake wars är de enda jag kan komma på just nu.. och då är det bara 2 företag som står för de titlarna

Jo visst, hos utvecklarna har DirectX övertaget, men det är ändå fler användare som kan använda OpenGL.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vovven
Jo visst, hos utvecklarna har DirectX övertaget, men det är ändå fler användare som kan använda OpenGL.

Nej, eftersom det inte finns så mycket som användarna kan använda det till..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xrockxmyxsocksx
Nej, eftersom det inte finns så mycket som användarna kan använda det till..

Sett till stöd i hård- och mjukvara..