Sun intresserade av Rambus?

Permalänk
Melding Plague

Sun intresserade av Rambus?

Det har publicerats en hel del rykten kring ett eventuellt uppköp från Suns sida. Det handlar om företaget Rambus som utvecklar nya ram-standarder och bussar.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm. Jag gillar Sun, men Rambus (som företag) har jag ogillat ända sedan de försökte leva på att stämma minnestillverkare.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Hmm. Jag gillar Sun, men Rambus (som företag) har jag ogillat ända sedan de försökte leva på att stämma minnestillverkare.

Exakt, den bilden jag har Rambus är att dom är totalt patetiska...

Permalänk

Låter som ett sunt uppköp för Sun.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Låter som ett sunt uppköp för Sun.

word!

Permalänk
Medlem

Skräpföretag, ingen skulle bli gladare än jag om Sun slukar det och fimpar företaget helt.

Permalänk
Medlem

En liten rolig grej som jag måste anmärka på: de utvecklar ram-minnen och -bussar. Med bindesträck. Annars konkurrerar dom med scania, volvo och alla de andra.

Får hoppas att detta leder till nya intressanta tekniker. Rambus var ju rätt coolt när det kom. Mer sånt, fast bättre!

Permalänk
Medlem

noooo. inte en ny standard till hoppas jag.. fattar knappt vad DDR3 ska vara bra för än. =/

Citat:

Minnestillverkare har dock kommenterat med att de tror att Rambus har fått dessa patent genom att lura minnesstandardiseringsorganet Jedec.

öhm.. jaha, ska det vara så svårt att kolla inlämningsdatum på ett patent då?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
noooo. inte en ny standard till hoppas jag.. fattar knappt vad DDR3 ska vara bra för än. =/

Suns grejor lär du aldrig träffa på i din egen burk endå så tror inte du behöver oroa dig ;).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
öhm.. jaha, ska det vara så svårt att kolla inlämningsdatum på ett patent då?

Lurendrejeriet gäller ett öppet samarbete för utvecklandet av minnestekniker, en av parterna i detta samarbete var Rambus, som i smyg ansökte om patent som skulle sätta käppar i hjulet för de "öppna" minnesteknikerna som var under utveckling... om jag minns rätt vill säga.

Tycker det är ganska sorgligt alltihop eftersom Rambus är väldigt innovativa på minnestekniker, men nödvändigtvis skulle skita ner sitt rykte fullständigt med en sådan här dum grej

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Gillade rambus när de kom, ser mer framtid i deras tekniker än ddr3.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Avstängd

Om Sun köper Rambus, så hoppas jag att de sparkar alla cheferna.

Rambus är ett jävla skitföretag. Det gick med i minnes-standard organisationen JEDEC, snodde åt sig alla grejer som presenterades där och patenterade dem själva och började stämma folk.

Idiot Rambus kan gå och suga.
http://vendors.bluwiki.org/#Rambus

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk

Nån som har bild på hur deras bussar såg ut? Finns de fortfarande i tillverkningen eller?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Waste
Gillade rambus när de kom, ser mer framtid i deras tekniker än ddr3.

Sjäv så ogillade jag Rambus när de kom, överhypade minnen med sjuka latenser. De tillförde inget annat än kostnader för slutanvändarna. Dell var ju ett av de korkade företag som sprang Rambus ärenden...

Permalänk
Avstängd

Hoppas dom skickar Rambus chefarna till sibirien eller kina, nackskott ska dom ha.... jävla tjuvar och parasiter

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Suns grejor lär du aldrig träffa på i din egen burk endå så tror inte du behöver oroa dig ;).

Förutom Java då

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Sun! KÖP för fan och hacka sönder dem fullständigt! Gör IT världen en tjänst!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Sun! KÖP för fan och hacka sönder dem fullständigt! Gör IT världen en tjänst!

w0rd!

Bra tänkt av Sun. Då slipper vi Rambus iaf.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av El_Ak
En liten rolig grej som jag måste anmärka på: de utvecklar ram-minnen och -bussar. Med bindesträck. Annars konkurrerar dom med scania, volvo och alla de andra.

Får hoppas att detta leder till nya intressanta tekniker. Rambus var ju rätt coolt när det kom. Mer sånt, fast bättre!

Nej.
Det heter bussar i datorvärlden. Det ska inte vara ett bindestreck, då hade det blivit uteslutande rambussar och så är inte fallet.

Det finns flera ord som har olika betydelser i olika kontext, det är tråkig attityd att rätta folk när man inte vet bättre själv.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Äntligen ett uppköp som gör marknaden gott

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk

Jag håller med resten av er, ett uppköp som borde göra industrin gott.

Själv har jag ogillat rambus ända sen intel bestämde för resten av oss att vi skulle använda rdram-minne. Pentium 3 var först att använda den minnestypen och det var ingen förbättring.

Sun skulle kunna styra upp deras fokus till sin kärnverksamhet, utveckling och licensiering.

Visa signatur

Min Burk: Ryzen 5 2600X, Gigabyte GA-AB350M-HD3, 16 GB, GTX 1080 8 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Sjäv så ogillade jag Rambus när de kom, överhypade minnen med sjuka latenser. De tillförde inget annat än kostnader för slutanvändarna. Dell var ju ett av de korkade företag som sprang Rambus ärenden...

Kan det ha något att göra med att Intel endast tillverkade chipset till Pentium 4 med RIMM-minneskontroller ett tag kanske? De skickade väl tillochmed med Rambus-minnen med sina processorer ett tag för att försöka få upp volymerna och ned priserna.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adamq10
Nej.
Det heter bussar i datorvärlden. Det ska inte vara ett bindestreck, då hade det blivit uteslutande rambussar och så är inte fallet.

Det finns flera ord som har olika betydelser i olika kontext, det är tråkig attityd att rätta folk när man inte vet bättre själv.

Ehh, rent tekniskt ska det vara bindestreck, iom att RAM är en såndär klurig akronym, och de mår bäst av att figurera tillsammans med bindestreck vid sammansättning av ord.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Förutom Java då

Tänkte mest i hårdvaruväg men det skrev jag ju iofs inte ;).