Permalänk
Medlem

AntiAliasing

Skulle vara intressant att se hur viktigt AA är för folk här.

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem

Spelar aldrig utan AA då jag inte längre kan köra 1600x1200 (har tft)

Visa signatur

ASrock P55 Extreme | i7 870 @ 3.6GHz | 4GB | Gigabyte GTX 460 OC | 2,06TB| Corsair 620W och Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Klart man måste ha AA, annars ser det för taskigt ut... Trots 1920x1200 som jag har så kör jag alltid med AA där det är gångbart.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

För mig är det "jätteviktigt".
Jag känner alltid ett litet obehag om jag inte kan sätta AA och AF på max..
Jag vet då att spelet hade kunnat se ännu snyggare ut om jag kunnat det.

Dock så vill jag inte ösa hur mycket pengar som helst på nya grafikkort hela tiden heller, så jag får nöja mig med lägre kvalitet ibland. Dock knyter jag nävarna i fickorna och morrar lite för mig själv..

En viktig anledning för mig att spela är det rent estetiska i spelen. Jag ser dem lite som konstverk och då vill jag se dem i hela sin prakt.
Det är mycket skönhet i grafiken som gör spelen värda att spela tycker jag.

Ska jag dock köra någon snabb first person shooter över nätet mot andra (typ CS:S, half-life 2 deathmatch etc) så blir dock grafiken av underordnad betydelse. Då är hastigheten det viktigaste.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

AF kan man dock inte argumentera mot, totalt suddigt och ingen skärpa om man inte har AF på.

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem

"Njae, kanske om jag ändå kan få bra fps..."

Spelar i skärmens native upplösning som är 1680x1050 och det tycker jag räcker ganska långt. Är först om jag mer eller mindre maxat övriga grafikinställningar som jag drar på AA och oftast kan man inte ha både och. Föredrar AF och skarpare texturer före AA t.ex.

Permalänk

Innan man hade provat AA så såg man ju inte de där trappstegen. Jag vet att första gången jag provad AA så såg jag ingen skillnad. Det var väll så att hjärnan filtrerade bilden. Det var först efter att ha sett bildbevis på på nätet med en AAbild och en icke AAbild sida vid sida som jag kunde se skillnad i spel.

Nu tycker jag det är jobbigt att spela utan AA. Då måste man ju använda hjärnan mer. Är man inte redan skadad och har överkapacitet i hjärnan så kan man spara några kronor när man köper grafikkort.

Permalänk

Klart jag vrider upp aa så fort jag får chansen, inte i multiplayer dock. Behöver dom kantiga kanterna där

Permalänk
Medlem

Så länge det inte drabbar FPS så mycket.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Inaktiv

ja det ser bra ut, men tycker AF är bättre. AF ger snyggare grafik utan så stor prestandaförlust som AA ger.

Permalänk
Medlem

Både AA och AF.. kör alltid med dom.

Permalänk
Medlem

Lite aa måste det, men det räcker med litegranna

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Medlem

Alltid minst 2x Adaptive AA, med Temporal AA påslaget

(oftast blir det 4xl)

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk

Vill man ha en god glass eller en sådär god glass? Det här ungefär samma sak.

Vill man se bilden okej eller vill man att bilden ser riktigt bra ut? Simpelt. Fast i endel, eller rättaresagt få spel så ser spelet lite mer levande ut utan AA men det är i fåtal.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

på tft, livsviktigt. på en suddig gammal crt som kör läskigt hög upplösning, inte lika viktigt

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

Själv vrider man upp det mesta så länge frameraten är acceptabel.

//MrIbra

Permalänk
Avstängd

så länge min dator pallar med så har jag igång AA'n

Permalänk
Avstängd

Inte alls speciellt viktigt. Visst, om det går att slå på utan krångel och det flyter så visst men jag byter ut AA mot HDR vilken dag som helst

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Medlem

Använder AA och AF när jag kan, när spelet i fråga har de inställningarna.
Går det segt sänker jag grafikinställningarna och använder endast 2xAA och spelar alltid i min skärms native, 1280x1204 eller 1280x720 på projjen.

Röstade på alternativ 2.

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk
Medlem

NJAE, kanske om jag ändå kan få bra fps...

AF är alltid på men AA kan jag vara utan om jag offrar för mkt prestanda.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Heh... ja jag är fast på ingen AA. Ens om jag har råd med extra fps så anser jag att skillnaden är oerhört liten.

edit - för att inte förvirra: jag menar att skillnaden i helhetsintryck är för liten för mig. Visst ser man skillnaden i detalj mellan ingen och bara 4x aa t.o.m. det är ju klart.

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem

För att använda A.N'dojas exempel, Vill man ha en god glass eller en smaklös glass fast med strössel på?
Givetvis kör man med AA om det går, men jag vägrar offra alltför mycket för det. Hellre flyt och lite sämre grafik än blingbling och fickapaus mellan frames.

Sitter ju på ett rätt slutkört graffe just nu så det pallar ju inte så mycket vilket slutar i att AA oftast får vara av, men som sagt, om det går så blir man ju glad.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av freknemuff
Klart jag vrider upp aa så fort jag får chansen, inte i multiplayer dock. Behöver dom kantiga kanterna där

samma här

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc