[VB.Net] Att söka i en ListView, krångligt

Permalänk
Medlem

[VB.Net] Att söka i en ListView, krångligt

Det är krångligt att söka i en listview i vb.net. Exemplet som följer med MSDN funkar inte, något är fel med den.
Men iaf. så gjorde jag något som jag tycker borde funka men icke.
Såhär ser det ut:

Private Sub TextBox1_TextChanged(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles TextBox1.TextChanged Dim foundItem As ListViewItem = ListView1.FindItemWithText(TextBox1.Text, True, 0, True) If (foundItem IsNot Nothing) Then ListView1.TopItem = foundItem End If End Sub

och fel beskrivningen:

System.NullReferenceException was unhandled Message="Object reference not set to an instance of an object."

Och den tjatar om att jag ska använda "New", men vart? Har provat med:

Dim foundItem As New ListViewItem

Etc. etc...

Kan någon hjälpa mig?

En fråga till, kan man skapa en array på en kontroll, typ en checkbox i designmode så som man kunde göra i vb6? Hur?

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem

1.) Har en liknande kod som ser typ lika ut och bara flyttar den som passar bäst in på sökningen längst upp i listan den ser ut så här fast lite modifierad för att passa din kod.

Private Sub TextBox1_TextChanged(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles TextBox1.TextChanged Dim foundItem As ListViewItem = ListView1.FindItemWithText(TextBox1.Text, True, 0, True) If (foundItem IsNot Nothing) Then ListView1.Items.Remove(foundItem) ListView1.Items.Insert(0, foundItem) End If End Sub

2.) Nej control arrays finns inte längre men det går oftast att lösa på annat sätt se den här sidan för exempel http://vbcity.com/forums/topic.asp?tid=34914

Visa signatur