Alla minns vi väl den gamla klassikern Safecracker? Ditt uppdrag var att knäcka flertalet kassaskåp med hjälp av din logiska slutledningsförmåga. Det var kul, därför att efter varje löst kassaskåp så skapades det en illusion att du var bäst. Nu var det så att jag och min kompis inte kom så långt, och slutade spela spelet.
Nu flera år senare så fick jag tag på en kopia av det nyutsläppta Safecracker. Jag har långt innan detta byggt upp en intressebas kring olika krypteringsproblem som man kan lösa för hand, samt logisk problemlösning. Jag kände ett lyckorus.
Väl inne i spelet så var det som vanligt, gå, kassaskåp, föremål, gå, kassaskåp, osv. En tunn story men ack så roligt det var. Var, kanske du frågar dig. Var, är vad det är, då jag spelade igenom det på cirka 4 timmar. Vilket var synd, då jag skulle kunna fortsätta i all evighet.
Problemet nu är att jag vill ha mer, men det är inte så enkelt. Problemet är att spel som Myst, Broken Sword och Monkey Island, som kan klassas som liknande spel, inte alls är lika på något sätt. Problem i de sistnämda kan vara väldigt långdragna, ologiska och jobbiga, samtidigt som spelet i sig kan vara segt och tråkigt. Safecracker borde klassas som ett spel med mer tempo, mindre story men med mer fokus på problem.
Är man fast i Safecracker så vet man fortfarande vad man är fast på. Det är du och kassaskåpet, ingen annan faktor är det som räknas in. Det är därför jag gillar det också, samt därför jag saknar det. Finns det ens några liknande spel? Verkar vara en genre som det inte skrivs om så mycket, vilket kanske har sin anledning, vad vet jag?