Ny processor från Intel slår världsrekord

Permalänk
Melding Plague

Ny processor från Intel slår världsrekord

Den välkända överklockaren Fugger var inbjuden till höstens Intel Developer Forum. Live on stage fick han överklocka en quad core Yorkfield-processor med sin kaskadkylare. På mycket kort tid slog han sedan hela sju världsrekord med processorn.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul att han slog några rekord Ganska intressant hur mycket han kunde pressa processorn.

Permalänk
Medlem

Lär bli en riktig monster processor att klocka alltså?

Visa signatur

[E2140@3,3Ghz] [P5N-E SLI] [7950gt silent] [2GB TWIN2X CL5] [P182] [Corsair HX520W]
LG 37"LP1R

Permalänk
Medlem

Brutal klockare den där processorn kommer bli.

Permalänk
Medlem

Vad är standard klockfrekvensen på processorn så man vet hur mkt han har överklockat med.

Permalänk
Medlem

Ska bli kul och se vad AMD har hittat på, om den kan prestera som denna

4.5Ghz on stock voltage on vapo..rätt skön prolle.

Permalänk
Hedersmedlem

Jäklar, helt galet. Det känns som sagt som att Yorkshire kommer bli (om möjligt) ännu bättre än Conroe varit... Trots att den är Quad.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Vad är standard klockfrekvensen på processorn så man vet hur mkt han har överklockat med.

Oops, glömde nämna det i nyheten. 3 GHz, Engineering Sample.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Oops, glömde nämna det i nyheten. 3 GHz, Engineering Sample.

Naturligtvis!
Allt för att skapa en positiv hype. Men man är ganska van vid det här laget så man väntar för att kolla in de riktiga testerna.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Jag tar 7sekunder!

"detta inlägg kan innehålla siffra sju men betyder igentligen runt fjorton."

Permalänk
Medlem

F*n va Nice.. kommer nog bli en rolig processor att leka med

Permalänk

Hm intressant prolle, när förväntas den dyka upp i handeln?

Visa signatur

Antec P280, Intel core i5-2500k, Corsair H80, Corsair Vengeance 8GB 1600MHz CL9, Asus P8Z68-V Pro/Gen 3, MSI GTX 680, Corsair Force Series GT SDD 120GB, Western Digital Caviar Green 2TB, Asus Xonar DX, Corsair AX 750W.

Permalänk

Hade han med sig sin egen kylare? någon som har en bild på den? Hur får de alla decimaler i superpi? jag får bara hela sekunder?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Samma sockel väl?

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

8 sekunder för en miljon decimaler i påi är väl inget. Själv behöver jag bara 4.23 sekunder, men det är med ett program som är lite bättre optimerat än slow pi

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

finns det ingen bild på riggen ?:O

Visa signatur

Intel E4500 2.2GHz @ 2675Mhz | MSI P36 neo | Crucial DDR2 PC5300 2Gig | Ati Radeon HD5670 | Seagate Barracuda 250 Gig + Samsung ?? 1tb

Ja, jag är virrig som fan.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
8 sekunder för en miljon decimaler i påi är väl inget. Själv behöver jag bara 4.23 sekunder, men det är med ett program som är lite bättre optimerat än slow pi

Hehe, ja det är väl inte just att räkna pi det går ut på utan snarare att räkna ut pi med algoritmen som SuperPI använder sig av.
Annars vore det ju som att jämföra hastighetsrekord för en bil mot hastighetsrekordet för ett flygplan eller ett rymdskepp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toxic Crow
Hehe, ja det är väl inte just att räkna pi det går ut på utan snarare att räkna ut pi med algoritmen som SuperPI använder sig av.
Annars vore det ju som att jämföra hastighetsrekord för en bil mot hastighetsrekordet för ett flygplan eller ett rymdskepp.

Nej, möjligtvis att jämföra hastigheten på ett flygplan med ett rymdskepp.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

men 5.56GHz med 45nm penryn verkar inte så bra endå väll ? det klarar 65nm med har jag sett allså Qx6850 conroe. trodde den skulle klara mer än så runt 6ghz iaf lär man väll inte få se

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
men 5.56GHz med 45nm penryn verkar inte så bra endå väll ? det klarar 65nm med har jag sett allså Qx6850 conroe. trodde den skulle klara mer än så runt 6ghz iaf lär man väll inte få se

"Like Paul [Otellini] said earlier today with a gate leakage - we can directly see that by pushing voltage into the core. The more voltage we push into this core, the faster we can push this processor. I have not reached the top speed of this processor yet, and I did reach 5.56GHz already on an unmodded board. This board has no voltage modifications of any kind."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ralleballe
Hade han med sig sin egen kylare? någon som har en bild på den? Hur får de alla decimaler i superpi? jag får bara hela sekunder?

ladda ner nya superpi, tror det heter superpimod.

Visa signatur

Thermaltake Tai-Chi Supertower, Gigabyte p35-DS4, E6850@ 4.05ghz 1:1(2.0) just nu, med Scythe Infinity, Msi 8800GTS 512mb @ 770c/1925s/1130m, 2x1gb Crucial Ballistix pc8000 (4-4-4-4), Be Quiet! Straight Power 650w, X-Fi Xtrememusic, LG-245WP (Rev 2.) <> http://www.garaget.org/?car=55839

Permalänk
Medlem

http://www.xtremesystems.com/pi/

där hittar ni superpi mod, senaste.

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
8 sekunder för en miljon decimaler i påi är väl inget. Själv behöver jag bara 4.23 sekunder, men det är med ett program som är lite bättre optimerat än slow pi

Jag räknar ut pi med 1000 000 decimaler på just över 1 sekund, men i Super pi tar jag ändå inte hans rekord. Använder han din algoritm så går det garanterat snabbare än för dig. Och samma sak för mig. Han tar säkert 1M dec. på 0.1 sec med en riktigt bra algoritm.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Från 3 till 5,5 med kaskadkylare, det är då inga rekord i procentuell överklockning iaf... Den lär ju inte gå mycket högre än 4ghz på luft. Att den krossar allt motstånd fastän den inte klockar så gudomligt är en annan sak

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Det hade ju varit intressantare om han kört superpi som stöder flera kärnor, så att han ändå hade fått ta nytta av att det är en quad

Permalänk
Medlem

Jahopp, skiter i att byta till en Q66a då å väntar med att uppgradera.

Kanske värt att gasa om kompressorn nu mao.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

Haha, "Fugger"...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7700X // MB: ASRock X670E PG Lightning (AM5) // Chassi: Fractal Design Define S // PSU: Antec Truepower 650W // CPU-kylning: Noctua NH-U12A // GPU: ASUS Radeon RX 6800 XT TUF OC // RAM: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL40 FURY Be // SSD: Intel 660p 1TB, Samsung 840 Evo 120GB // HDD: Seagate Barracuda 3TB // Monitor: Svive Pyx 34C801

Permalänk
Avstängd

18 här, lite skillnad.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.